Ik had er tot voor kort nog nooit over gehoord maar het schijnt gewoonte te zijn in veel kerken.... Tja, waarom alleen de mannen nou gaan staan..... als het uit ootmoed is mogen de vrouwen dat toch ook wel? Maar goed, niks mis mee, ieder zo zijn eigen gewoonten. Als het met goede intenties gebeurd heb ik er totaal geen moeite mee.helma schreef:Dat mannen staande bidden in de kerk is dus helemaal niet zo ootmoedig?Tiberius schreef: ,,Als we de psalmen nu eens niet alleen lezen, maar ook doen. 'Ik hef mijn ziel op tot U' - daar passen geheven handen bij, een gebaar dat evangelischen goed kennen. 'Mijn ziel kleeft aan het stof' - daarbij kun je je voorstellen dat je plat voorover op de grond ligt. Lofprijzing kan met je armen omhoog, voor schuldbelijdenis kun je knielen, je klein maken voor God. Alles wat je altijd doet, wordt op den duur een ritueel.''
Zo doen wij dat
Re: Zo doen wij dat
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
In Engeland daarentegen, bij de Strict Baptists, zit iedereen tijdens het bidden en staat tijdens het zingen.Katie schreef:Tijdens vakantie in Schotland (al weer een paar jaartjes terug) ben ik bij de Free Prebyrians naar de kerk geweest. Daar staan inderdaad mannen en vrouwen tijdens het gebed.
Aparte ervaring. Aangezien je niets ziet, kreeg ik soms het idee dat ik bijna om ging vallen...
't zingt wel lekker, dat wel. En inderdaad: staan met je ogen dicht is een ramp. Toen één van mijn kinderen gedoopt werd, en ik dus op een stoel op het podium zat zonder bank of plank voor me, ben ik eens bijna voorovergevallen...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Het is al zo normaal als een Eredienst begint, bij Katholiek de Mis Getijdendiensten;bij protestants Kerkdienst Getijdendienst(getijdendienst morgengebed avond gebed) ( in de Orthodoxie en Oosterse Kerken wordt alleen maar gestaan) te gaan staan zo ook bij sommigen onderdelen van de Dienst en het knielen zou ook zeer gewenst zijn, waarom, uit diep respect voor het Opperwezen wij zijn in diens Heilige Huis.Eigenlijk zouden we tijdens heel de dienst moeten staan, dus de banken de Kerk uit , wat banken langs de kant voor dames met dikke buik die gaan baren , voor zieken en oude van dagen , voor de rest gewoon staan, zoals dat altijd al geweest is in de Kerk.
Want dat is altijd zo geweest? Wat een argumentatie. Overigens lees ik nergens dat het in de tijd van de Bijbel ook altijd al zo was... en waarom het later in de orthodoxe / oosterse kerken wel zo was.Adorote schreef:Het is al zo normaal als een Eredienst begint, bij Katholiek de Mis Getijdendiensten;bij protestants Kerkdienst Getijdendienst(getijdendienst morgengebed avond gebed) ( in de Orthodoxie en Oosterse Kerken wordt alleen maar gestaan) te gaan staan zo ook bij sommigen onderdelen van de Dienst en het knielen zou ook zeer gewenst zijn, waarom, uit diep respect voor het Opperwezen wij zijn in diens Heilige Huis.Eigenlijk zouden we tijdens heel de dienst moeten staan, dus de banken de Kerk uit , wat banken langs de kant voor dames met dikke buik die gaan baren , voor zieken en oude van dagen , voor de rest gewoon staan, zoals dat altijd al geweest is in de Kerk.
Daarnaast lijkt het me best lastig, staande een hele preek luisteren

maar goed, je bent wel on-topic met je argumentatie: Zo doen we dat, zo was het altijd al etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix schreef:Want dat is altijd zo geweest? Wat een argumentatie. Overigens lees ik nergens dat het in de tijd van de Bijbel ook altijd al zo was... en waarom het later in de orthodoxe / oosterse kerken wel zo was.Adorote schreef:Het is al zo normaal als een Eredienst begint, bij Katholiek de Mis Getijdendiensten;bij protestants Kerkdienst Getijdendienst(getijdendienst morgengebed avond gebed) ( in de Orthodoxie en Oosterse Kerken wordt alleen maar gestaan) te gaan staan zo ook bij sommigen onderdelen van de Dienst en het knielen zou ook zeer gewenst zijn, waarom, uit diep respect voor het Opperwezen wij zijn in diens Heilige Huis.Eigenlijk zouden we tijdens heel de dienst moeten staan, dus de banken de Kerk uit , wat banken langs de kant voor dames met dikke buik die gaan baren , voor zieken en oude van dagen , voor de rest gewoon staan, zoals dat altijd al geweest is in de Kerk.
Daarnaast lijkt het me best lastig, staande een hele preek luisterenIk kan me beter concentreren als ik zit.
maar goed, je bent wel on-topic met je argumentatie: Zo doen we dat, zo was het altijd al etc.
Zou de kerkgeschiedenis maar is in duiken en vooral de Liturgie geschiedenis en de Liturgie nu,voor dat je commentaar geeft.