Chiliasme
Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelf, en de boze vat hem niet. 1 Joh. 5:18Unionist schreef:Satan nu gebonden? Gaat hij niet rond als een briesende leeuw?
Weest nuchter, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een briesende leeuw, zoekende, wie hij zou kunnen verslinden; En weerstaat hem, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt. 1 Petr. 5:8-9
Jesaja 11 en Jesaja 65 gaan niet over het duizendjarig rijk, volgens mij, maar over de nieuwe aarde.Gabrielle schreef:Robert, hoe zie jij dan Jesaja 11 en Jesaja 65 als het duizendjarig rijk al begonnen is, ik zie nog niks van wolf en lam die tezamen verkeren........
ps neem je de 7 scheppingsdagen wél letterlijk ?
En dat geld voor al die teksten die gegeven worden door chiliasten, die slaan m.i. altijd op de nieuwe aarde, niet op het duizendjarig rijk.
ZWP: Satan is gebonden om de volken niet te verleiden tot de krijg! (lees Openbaring 20:8 ). En dat gebeurt ook niet, satan kan nu nog niet de eindstrijd ontketenen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Zowel in Jes. 11 als 65 wordt over heidenen gesproken, die zijn er op de nieuwe aarde toch niet meer ?
en Jes. 65 vrs 20 hoe zit het daar met die zondaar dan, die vervloekt wordt ? en in vers 23 wordt over kinderen baren gesproken, zullen wij straks op de nieuwe aarde dat doen ?
zomaar wat vragen.........ik heb zogauw geen bijbelcommentaren bij de hand, ik lees maar wat er staat...
en Jes. 65 vrs 20 hoe zit het daar met die zondaar dan, die vervloekt wordt ? en in vers 23 wordt over kinderen baren gesproken, zullen wij straks op de nieuwe aarde dat doen ?
zomaar wat vragen.........ik heb zogauw geen bijbelcommentaren bij de hand, ik lees maar wat er staat...
Beste Gabrielle,
Over die teksten die jij noemt, en die vele andere teksten die Chiliasten aanhalen kan worden gediscusseerd. Ik denk dat we het allereerst eens moeten zijn dat geen van die teksten zonder twijfel over het 1000-jarig rijk gaan, zoals Openbaring 20 wel ongetwijfeld over het 1000-jarig rijk gaat.
Ik ben in een eerdere (niet afgeronde) discussie over het duizendjarig rijk op een aantal van deze teksten in gegaan:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t ... c&start=59 <bovenste bericht op deze pagina, tot er nieuwe berichten worden geplaatst
)
(mijn bericht van 27 Mei 2004 06:46 pm)
Wat ik daar zeg over Jesaja 11 is:
Ik geef direct toe dat wat ik zeg kan worden bestreden. Maar nogmaals, dat geld ook andersom. Als we het over het 1000-jarig rijk moeten hebben dan moeten we het volgens mij over directe teksten hebben waarvan zonder twijfel vaststaat dat ze relevant zijn.
Over die teksten die jij noemt, en die vele andere teksten die Chiliasten aanhalen kan worden gediscusseerd. Ik denk dat we het allereerst eens moeten zijn dat geen van die teksten zonder twijfel over het 1000-jarig rijk gaan, zoals Openbaring 20 wel ongetwijfeld over het 1000-jarig rijk gaat.
Ik ben in een eerdere (niet afgeronde) discussie over het duizendjarig rijk op een aantal van deze teksten in gegaan:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t ... c&start=59 <bovenste bericht op deze pagina, tot er nieuwe berichten worden geplaatst

(mijn bericht van 27 Mei 2004 06:46 pm)
Wat ik daar zeg over Jesaja 11 is:
En over Jesaja 65Deze tekst kan ook worden uitgelegd als een profetie voor de nieuwe aarde. (Na de dag des Heere)
Er staat namelijk niets over het 1000-jarig rijk in deze profetie.
Bovendien lijkt vers 9 ("Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken.") over een perfecte wereld te gaan. Waar in ieder geval iedereen God kent, en kennen is hier meer dan 'van Zijn aanwezigheid op de hoogte zijn'.
Het lijkt me uiterst curieus dat een wereld waarop iedereen God kent, zoals de wateren de aarde bedekken nog in opstand komt. (Op 20:8vv)
De versen 6 en 7 ("En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.") gaan over een wereld van na de zondeval. Over een herschapen wereld.
Om een wolf naast een lam te laten staan zonder dat de wolf het lam opeet is lijkt mij dat er een herschepping van de gevallen geest van de wolf (om het plastisch te zeggen) nodig is.
Maar goed, dat zijn allemaal discussie punten. Wat blijft staan is: deze profetie kan zeer goed op de nieuwe aarde slaan, en kan dus niet als 'bewijsmateriaal' voor een aards toekomstig 1000-jarig rijk gelden.
Als je de link volgt vind je wat meer teksten besproken.Let op, vers 17 aan het vers 20 waar jij het over hebt zegt:
"'17 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen."
Duidelijk gaat ook dit over de nieuwe aarde!
Het is idd moeilijk hoe de uitleg van 'een jongeling van 100 jaar sterft' dan is. Maar dat het over de nieuwe aarde gaat is volgens mij kristalhelder, want dat staat er gewoon bij.
Ik denk dat vers 20 eerder een profetische tegenstelling tussen een rechtvaardige en een goddeloze geeft, dan een realistisch beeld van de hemel.
Ik geef direct toe dat wat ik zeg kan worden bestreden. Maar nogmaals, dat geld ook andersom. Als we het over het 1000-jarig rijk moeten hebben dan moeten we het volgens mij over directe teksten hebben waarvan zonder twijfel vaststaat dat ze relevant zijn.
Heidenen zijn overigens niet-joden.Gabrielle schreef:Zowel in Jes. 11 als 65 wordt over heidenen gesproken, die zijn er op de nieuwe aarde toch niet meer ?
Jij bent ook een heiden, dat je christen bent doet daar niets aan af.
Ik denk dat het niet zo bedoelt wordt.Robert schreef:Heidenen zijn overigens niet-joden.Gabrielle schreef:Zowel in Jes. 11 als 65 wordt over heidenen gesproken, die zijn er op de nieuwe aarde toch niet meer ?
Jij bent ook een heiden, dat je christen bent doet daar niets aan af.
In Ef. 2 noemt Paulus Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;
Paulus spreekt de Christenen hier aan als gelovigen die wel eertijds heidenen waren, maar nu klaarblijkelijk niet meer.
De doop heeft de gelovigen in het verbond ingelijfd en daarmee zijn ze jodengenoten en geen heidenen meer.
Wij in Nederland zijn wel uit de heidenen; Eertijds waren we heidenen.
Goed, even afgezien van een discussie of wij heiden zijn, dan staat er in Jes 11 (kan het woord heiden niet vinden in Jes 65) dat de heidenen naar de Messias zullen vragen (vrij vertaald).
Die Messias zal als een banier voor de volkeren staan.
Dat klopt toch, sterker nog, dat is nu al het geval. De volkeren (de niet Joden) zijn tot Christus gekomen. Dit in tegenstelling tot de tijd van Jesaja.
Die Messias zal als een banier voor de volkeren staan.
Dat klopt toch, sterker nog, dat is nu al het geval. De volkeren (de niet Joden) zijn tot Christus gekomen. Dit in tegenstelling tot de tijd van Jesaja.
Jouw nieuwsgierigheid naar reacties van chiliasten is heel begrijpelijk, maar ik denk dat er weinig tot geen chiliasten dit forum frequenteren.Robert schreef:Ik ben erg benieuwd naar de reacties van Chiliasten op mijn argumenten. Ik begrijp heel goed dat deze materie moeilijk is en daarom bespreek ik het liefste elk argument met mensen die er anders overdenken, en hoor graag weer tegen-argumenten!
Je zult het dus moeten doen met reacties van niet-chiliasten.