Lodensteinbestuur blijft bij PKN-besluit

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Petrus schreef:
Tiberius schreef:H

Het zinnetje "PKN’ers worden op de scholen niet als tweederangsburgers behandeld en zeker de kinderen niet." waar Klomp de vinger bij legt, klinkt inderdaad onheilspellend.
Zie mijn commentaar van 11.04 am hieronder
Je tijdzone staat niet goed staat ingesteld.

Verder vind ik het triest dat dit bestuur (van meerdere scholen, want ook het Hoornbeek valt eronder) de fragiele eenheid binnen de reformatorische gezindte nog verder probeert op te blazen.
Feitelijk proberen ze zo de hele gezindte tot positie te dwingen in de breuk tussen HHK en PKN. Ondanks de verwoede pogingen van de voormalige (inmiddels gevluchte) bestuursvoorzitter, ds. W. Visscher, om dat te voorkomen.
Ho! Denk erom dat dat laatste een gerucht is waarvan ik vermoedt dat het niet waar is.
Vergeet je vermoedens maar.
Dat heeft hij namelijk zelf in de Saambinder geschreven, enkele maanden na de vorming van de PKN (mei 2004, dacht ik).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hij kan nooit in 2004 hebben geschreven dat hij in 2006 wegging, lijkt me...
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Mister schreef:Hij kan nooit in 2004 hebben geschreven dat hij in 2006 wegging, lijkt me...
Volgens mij was het ds. P Mulder die over de kwestie PKN schreef. Hij zei dat dit nooit een oorzaak mocht worden van scheuring in samenwerkingsverbanden als school, politiek etc.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gefopt schreef:
Mister schreef:Hij kan nooit in 2004 hebben geschreven dat hij in 2006 wegging, lijkt me...
Volgens mij was het ds. P Mulder die over de kwestie PKN schreef. Hij zei dat dit nooit een oorzaak mocht worden van scheuring in samenwerkingsverbanden als school, politiek etc.
Dat zou kunnen, ja.

In ieder geval is ds. Visscher een man om elke vorm van eenheid zorgvuldig te koesteren, hoe moeizaam verworven ook.
En zeker niet op zo'n botte manier op te blazen.

Hij heeft ook niet geschreven waarom hij wegging, maar dat is onder het personeel een publiek "geheim".
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Gefopt schreef:
Dat zou kunnen, ja.

In ieder geval is ds. Visscher een man om elke vorm van eenheid zorgvuldig te koesteren, hoe moeizaam verworven ook.

Hij heeft ook niet geschreven waarom hij wegging, maar dat is onder het personeel een publiek "geheim".
Dan is het vreemd dat ik het niet weet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het lijkt of de signalen vanuit het personeel en ouders (e.d.) toch wel geholpen hebben.
Lees maar in ND (en zaterdag ook al in RD):

-------------------------
Handreiking Van Lodenstein aan PKN

van onze redactie binnenland

AMERSFOORT - Het bestuur van de reformatorische scholen Van Lodenstein College en Hoornbeeck College te Amersfoort heeft een handreiking gedaan aan ouders en personeelsleden die behoren tot de Protestantse Kerk in Nederland.

In een brief aan ouders, personeelsleden en kerkenraden laat het bestuur weten dat hervormd-gereformeerde gemeenten binnen de PKN voortaan in de schoolgids en andere officiële documenten expliciet benoemd zullen worden als achterban van de school.
Sinds juni staat de PKN niet meer expliciet in de statuten van de school. Op de plaatsen waar oorspronkelijk de Hervormde Kerk werd genoemd, wordt nu de Hersteld Hervormde Kerk genoemd. Dit betekent dat hervormde PKN’ers niet meer automatisch zijn vertegenwoordigd in het bestuur.

Onrust
Het besluit van het bestuur van beide scholen veroorzaakte onrust onder hervormden in de PKN. Ouders gaven aan zich tweederangs behandeld te voelen. De Gereformeerde Bond stuurde een brief aan de scholen met het verzoek het besluit te herzien.
Het schoolbestuur legt in de brief, die vorige week is verstuurd, verantwoording af van haar besluit. De PKN kon niet opgenomen worden in de statuten, vanwege de plurale grondslag, schrijft het bestuur. In de statuten is een ,,juridisch sluitende omschrijving’’ nodig.

Volgens drs. P.J. Vergunst, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond, kan het probleem snel zijn opgelost als de school alleen juridische bezwaren heeft tegen opname van de PKN in de statuten. Hij verwijst naar de statuten van de reformatorische Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Daarin wordt verwezen naar het convenant van de PKN-classis Alblasserwaard en de verklaring ‘Verbonden met het Gerformeerd Belijden’ van de PKN-synode. ,,Dat zijn officiële stukken’’, zegt Vergunst. ,,Het Van Lodenstein College kan daar ook voor kiezen. Ik begrijp dat het vervelend is voor het bestuur om opnieuw een procedure voor statutenwijziging te starten, maar ik heb er nog wel hoop op.’’

Bestuurslid mr. A. Dangremond van de Amersfoortse scholen meldt echter dat de suggestie van Vergunst geen optie is. ,,Naar ons inzicht is zo’n verwijzing niet juridisch sluitend. Er wordt in de verschillende verklaringen divers geformuleerd. De ene spreekt van bijzondere verbondenheid met de gereformeerde belijdenis, de andere van verbondenheid, een derde van exclusieve binding. Gaan we toch verwijzen naar zulke verklaringen, dan zou dat op een gegeven moment ook tegen je kunnen pleiten.’’

Door in alle ,,officiële documenten’’ wel de hervormd-gereformeerde stroming binnen de PKN te noemen, hoopt het bestuur nu de onrust weg te nemen. Het bestuur geeft toe dat de statutenwijziging bij met name PKN-leden ,,pijn’’ heeft veroorzaakt. In de brief wordt echter benadrukt dat ,,het beleid er op gericht is om een ieder die in leer en leven van harte de grondslag en doelstellingen van de vereniging onderschrijft toe te laten als lid, als leerling, student of medewerker. Dus ook hen die op deze wijze lid zijn van een hervormde gemeente binnen de PKN. Er is dus geen sprake van een gedoogsituatie of een tweederangs positie.’’ Dangremond: ,,In de statuten wordt ook verwezen naar ‘overige gemeenten’. Uit alle onderliggende documenten blijkt dat de hervormd-gereformeerde PKN’ers daar nadrukkelijk onder vallen.’’
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Gefopt schreef:
Dat zou kunnen, ja.

Dan is het vreemd dat ik het niet weet.
Heb je ook het dagboek van ds. J. van Haaren in je eindejaarspakket ontvangen? Getiteld: "Offers die des avonds branden".
Een mooi dagboek met dagelijks een prachtige, praktische meditatie.
Voor de geinteresseerden: de meditatie van 31/12 stond trouwens in de vorige Saambinder. (In het dagboek overigens iets ingekort).

Nog eens een mooie (zij het subtiele) handreiking van het bestuur richting de PKN-achterban.
Unionist

Bericht door Unionist »

Nog eens een mooie (zij het subtiele) handreiking van het bestuur richting de PKN-achterban.
Zo subtiel dat ik hem niet eens aanvoel. Maar ik behoor dan ook niet bij de PKN-achterban van het VLC.

Maar kun je het evengoed uitleggen?

Overigens stond in de laatste "Fruytier Nieuws", het ouderinformatieblad van de Jac. Fruytier S.G., een artikel dat niets te raden overliet:
Het zal u niet ontgaan zijn dat er in de Hervormde gemeenten binnen de Protestantse Kerk in Nederland onrust heerst over de bestuursvertegenwoordiging en de toelating van leerlingen. Er is in een landelijk overleg tussen de schoolbesturen en directies van het reformatorisch voortgezet onderwijs afgesproken dat gezinnen uit de Hervormde gemeenten met de reformatorische signatuur hartelijk welkom blijven. Hierover heeft binnen onze school nooit onduidelijkheid bestaan. Er zijn echter wel eens vragen gesteld die door onrust zijn ingegeven. Om die reden hecht ik er aan om mede namens het bestuur te vermelden dat op geen enkele wijze een beleidswijziging in onze school wordt doorgevoerd. Dus gezinnen, bestuursleden en medewerkers uit gemeenten met de Gereformeerde Bondssignatuur en/of uit de Hersteld Hervormde Kerk blijven van harte welkom. Wij ervaren het binnen onze scholengemeenschap als een zegen dat ondanks al die kerkelijke verdeeldheid, de pedagogische gemeenschap als een eenheid mag samenwerken in de oprechte zorg voor iedere leerling. Deze gedragslijn is in de statuten van de vereniging vastgelegd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:
Zo subtiel dat ik hem niet eens aanvoel. Maar ik behoor dan ook niet bij de PKN-achterban van het VLC.

Maar kun je het evengoed uitleggen?
Zeker. (Insiders zullen de subtiliteit van het gebaar wel aanvoelen.)

Wijlen ds. J. van Haaren was GG predikant en 1 van de oprichters van het Hoornbeeck (toen nog Sara Nevius geheten) en ik dacht ook van het Lodenstein (maar dat weet ik niet zeker).
Op een van de recente vergaderingen betreffende het KPN-besluit heeft het GG-smaldeel van het personeel het bestuur verweten "Jullie verkwanselen het gedachtengoed van ds. Van Haaren". Van ds. Van Haaren is namelijk de uitspraak: "Houd er zoveel mogelijk bij"; oftewel: houd de school zo breed mogelijk.
Achter dat motto stond ook de inmiddels vertrokken ds. W. Visscher.

Door nu een dagboek van ds. Van Haaren aan het personeel te geven als eindejaarsgeschenk, geeft het bestuur het signaal af, dat ze nog wel degelijk achter het gedachtengoed van ds. Van Haaren staan. Vat je hem?

Ik vind dat een mooi gebaar: ik begrijp ook wel dat het bestuur niet (zonder gezichtsverlies) de statutenwijziging kan terugdraaien. Maar door dergelijke afspraken (die jij nu quote en ik op 19/12) en signalen (het dagboek) wordt de schade, ook onder het personeel, weer enigszins hersteld.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:ik begrijp ook wel dat het bestuur niet (zonder gezichtsverlies) de statutenwijziging kan terugdraaien.
Ik snap het niet zo goed. Wat voor gezichtsverlies loop je wanneer je het terugdraait met de woorden: door hernieuwde inzichten zijn we tot de conclussie gekomen dat het vorige besluit beter terug gedraait kan worden.

En is het wenselijk dat ook christelijke besturen zich laten leiden door zelftrots, naast het ook al vaak bestaande vriendjespolitiek? Waarin onderscheid zich een christelijk bestuur zich dan nog? (Niet als kritiek op Tiberius bedoeld)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:ik begrijp ook wel dat het bestuur niet (zonder gezichtsverlies) de statutenwijziging kan terugdraaien.
Ik snap het niet zo goed. Wat voor gezichtsverlies loop je wanneer je het terugdraait met de woorden: door hernieuwde inzichten zijn we tot de conclussie gekomen dat het vorige besluit beter terug gedraait kan worden.
Meen je dat nou werkelijk? Of hoort er een emoticon achter?

Lees anders even het hele topic door, want dit is nu typisch zo'n hakken-in-het-zand conflict, waarmee vele (kerk)scheuringen zijn begonnen.
Vergis je niet: dit soort zaken is voor het bestuur al een enorme zelfopoffering. Daarom schat ik het ook op zijn waarde.
memento

Bericht door memento »

Kaw schreef:
Hernieuwde inzichten zijn binnen de ger. gez. 'not done'. Men koestert het verleden... Vernieuwing wordt vaak gelijkgesteld aan afdwalen...

Het is dus beter te zeggen dat men terugkeert naar de oude beginselen, terwijl men ds. van Haaren aanhaalt, dan dat men spreekt over vernieuwing of voortschrijdend inzicht. M.i. probeert men dat ook te doen.

Gewoon een cultuur-probleempje. Niets inhoudelijks....
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik kom wel tot hernieuwde inzichten... :? In de politiek en in het bedrijfsleven is het vrij normaal dat je besluitvoering aanpast met de tijd omdat er nieuwe informatie naar boven is gekomen, of omdat de meningen door nieuwe inzichten zijn veranderd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Het is dus beter te zeggen dat men terugkeert naar de oude beginselen, terwijl men ds. van Haaren aanhaalt, dan dat men spreekt over vernieuwing of voortschrijdend inzicht.
Precies.
Het verwijt dat het bestuur de oude beginselen loslaat (die van ds. Van Haaren), is dan ook hard aangekomen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
memento schreef:Het is dus beter te zeggen dat men terugkeert naar de oude beginselen, terwijl men ds. van Haaren aanhaalt, dan dat men spreekt over vernieuwing of voortschrijdend inzicht.
Precies.
Het verwijt dat het bestuur de oude beginselen loslaat (die van ds. Van Haaren), is dan ook hard aangekomen.
Tja, dat je een oud pad bent afgeraakt kan ook een nieuw inzicht zijn dat pas om de hoek is komen kijken.
Plaats reactie