Gebed om vergeving kern van het evangelie??

Plaats reactie
Duuk

Gebed om vergeving kern van het evangelie??

Bericht door Duuk »

Enigzins geschokt las ik vorige week een recensie in het RD van een artikel in Saambinder a.d.h.v. ds. Moerkerken, waarin werd teruggeblikt naar 2006.
Volgens de schrijver was het klagen over de zonde de rand, maar de kern was het gebed om vergeving, waarbij een hongeren en dorsten naar de vergeving in Christus zou ontstaan.

Als dit werkelijk de boodschap van de schrijver is, dan kan ik niet anders concluderen dat hier sprake is van misleiding. Triest als het evangelie wordt verschraald tot een gebed om vergeving. Heeft Paulus zich vergist als hij herhaaldelijk schrijft dat wij door het geloof behouden worden? Het geloof, het vertrouwen, het omhelzen van Christus?

Ik hoop voor heel de GG dat de recensie niet goed is weergegeven. Anders zijn de lezers en de toehoorders te beklagen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Op zichzelf ben ik het met je eens als jij je afvraagt wat nu echt de kern in het evangelie is en wat er in de GG doorgaans als kern verkondigt wordt. Dan is dat in mijn ogen het zelfbeklag over de zonden vaak wat je het meeste hoort en is het al behoorlijk positief te noemen dat ds. Moerkerken dit verschuift naar een daadwerkelijk gebed om vergeven. Iets wat heel wat vruchtbaarder is dan een scheef rechtzinnig zelfbeklag.
Ik vind het dus eigenlijk nog wel meevallen. T'is vast geen ramp als je opgeroepen wordt om om vergeving te bidden.
refo

Bericht door refo »

Zoals duuk het beschrijft heeft ds Moerkerken wat remonstrantse trekjes. De kern is zo een daad van de mens, waaruit dan het geloof ontstaat.

Maar het is zo heel goed verwoord. Het gaat in de prediking om de vergeving. En nergens anders om. Maar niet in de zin van 'vraag er maar veel om', maar als een aanbieding van die vergeving aan allen die het horen.

Maar de kern is God Zelf. Die een Vergevende is in Christus.
Duuk

Bericht door Duuk »

refo schreef:Zoals duuk het beschrijft heeft ds Moerkerken wat remonstrantse trekjes. De kern is zo een daad van de mens, waaruit dan het geloof ontstaat.

Maar het is zo heel goed verwoord. Het gaat in de prediking om de vergeving. En nergens anders om. Maar niet in de zin van 'vraag er maar veel om', maar als een aanbieding van die vergeving aan allen die het horen.

Maar de kern is God Zelf. Die een Vergevende is in Christus.
De vraag om vergeving is nog niet het vergeven zelf. Dat wordt verkregen door het geloof in de vergevende God.

Erg jammer dat dat niet in dat artikel vermeld stond.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm tja.... Ik zie Johannes 3:16 als de kern van het evangelie. Ieder die in Hem gelooft gaat ook in gebed naar Hem toe voor vergeving. Maar dit kan je niet de kern noemen, het is een stap, een onmisbare schakel, maar iedere schakel in een ketting is belangrijk, als een schakel ontbreekt is de ketting immers stuk. Maar het gebed om vergeven is niet het uiteindelijk doel... net zo min als de vergeving zelf.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

De kern van het Heilig Evangelie is de Verrijzenis van onze Heer en Verlosser Jezus Christus.De kern van het gebed is Het Onze Vader.
Marnix

Bericht door Marnix »

Adorote schreef:De kern van het Heilig Evangelie is de Verrijzenis van onze Heer en Verlosser Jezus Christus.De kern van het gebed is Het Onze Vader.
Ook dat is kort door de bocht. Want Jezus verrees en en voer naar de hemel, om daar een plaats voor ons te bereiden.... en om alles weer te maken als het was: God onder de mensen, de mensen die bij God mogen leven op een nieuwe aarde zonder zonde, ziekte, pijn, dood. Daarom vind ik Johannes 3:16 de kern mooi weergeven:

- God houdt van de wereld
- God gaf daarom Christus
- Door Christus gaat ieder die in Hem gelooft niet verloren maar heeft het eeuwig leven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

De kern van het Evangelie is toch de verkiezende liefde van God. Waarom ook Christus op aarde gekomen is, om voor ons verzoening te doen, door de dood aan het kruis. Hetwelk bekroont is door de opstanding uit de dood, daarin ons voorgaande. Hij heeft alles volbracht, voor onze zaligheid van node. Waardoor wij vergeving der zonden krijgen, als we in Hem geloven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie