Elkaar opbouwen in het geloof

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Keer u tot mij en wees mij genadig, ik ben alleen en ellendig. Mijn hart is vol van angst, bevrijd mij uit mijn benauwenis.

Psalm 25:16-17
--------------------------------------------------------------------------------


Wees mij genadig
Advent is ons vanuit de duisternis uitstrekken naar het licht. Telkens opnieuw moeten we leren dat ons leven zonder God en buiten Christus duisternis is: een leven van angst, eenzaamheid, ellende en benauwenis. Daarom is het zo nodig om deze twee grondwoorden te spellen: ellende en genade. Zonder God is er alleen ellende. Want ellende is ten diepste: van God los zijn, tegen Hem zijn, vervreemd van Hem zijn. En genade is: dat er weer verbinding komt, dat God zich over ons ontfermt, onze eenzaamheid opheft en ons vanuit de angst in de vrijheid leidt. Dat doet hij in Jezus Christus die onze bevrijder is. Ken Hem, en ervaar de vrijheid die de genade met zich meebrengt.


Heer, bevrijd me uit ellende en angst en leer me in vrijheid te genieten van uw genade in Jezus.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Moge God, die ons hoop geeft, u in het geloof geheel en al vervullen met vreugde en vrede, zodat uw hoop overvloedig zal zijn door de kracht van de heilige Geest.

Romeinen 15:13
--------------------------------------------------------------------------------


Overvloedige hoop door de Geest
Advent gaat ook over hoop op God die iedereen op het oog heeft met zijn verlossingswerk. Deze hoop heeft alles te maken met overvloed: het gaat niet om een geloof dat snel tevreden is, maar om een geloof dat vervuld is met vreugde en vrede. Deze overvloed komt tot stand waar de kracht van de heilige Geest werkzaam is. Vol verwachting uitzien naar Jezus brengt ons ook in het krachtenveld van de Geest en leert ons om te verlangen naar meer: meer vreugde, meer vrede, meer vervulling, meer overvloed. Omdat de God van de komende Christus een God van overvloed is.


Heer, leer me in deze Adventstijd verlangen naar meer kracht van de Geest en meer vreugde en vrede.
Adorote

Bericht door Adorote »

ADVENT.

Laten wij de Heer gaan vinden
met een hart vol dankbaarheid
Hij laat zich in doeken winden ,
God de hoogste majesteit
Laat ons de Verlosser loven,
laat ons zingen vroeg en spa
met de engelen hierboven
in excelsis gloria!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: 'Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk.'

2 Korintiërs 6:16
--------------------------------------------------------------------------------


Tempel van de levende God
In Jezus Christus is de levende God op aarde komen wonen. 'Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond.' Maar het gaat nog verder: wijzelf zijn woonplaatsen van de levende God geworden. Hij heeft ervoor gekozen om zijn leven in ons te laten zijn door een intense wederkerige verbondenheid. Dat is de reden dat Paulus ons ook oproept om vol ontzag voor God te zijn en ons hele leven te heiligen. Advcent vieren beteknt dat we ons er bewust van zijn dat wijzelf woonplaatsen van Christus zijn geworden en dat Hij ons door zijn kracht wil reinigen en heiligen.


Heer Jezus, wil ons als tempels van de levende God rein en heilig maken.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hij heeft zichzelf voor ons gegeven om ons van alle zonde vrij te kopen, ons te reinigen en ons tot zijn volk te maken, dat vol ijver is om het goede te doen.

Titus 2:14
--------------------------------------------------------------------------------


Vrijgekocht om het goede te doen
Jezus Christus heeft zichzelf voor ons gegeven. Dat is iets om intens dankbaar voor te zijn: dat Hij ons van alle zonde heeft vrijgekocht en dat Hij ons heeft gereinigd. Maar daarmee is het nog niet klaar. Jezus’ werk gaat verder en de genade van God gaat verder: Hij wil ons ook tot zijn volk maken. We mogen mensen worden die vol ijver zijn om het goede te doen. Jezus kwam om het goede te doen en daarin mogen we zijn navolgers worden. Advent vieren betekent naast een oefening in dankbaarheid voor wat God in Jezus gaf ook een oefening in verlangen naar wat Hij gaat geven: een heilig leven, vol van het goede.


Heer Jezus, U hebt zichzelf voor ons gegeven. Help ons om onszelf ook aan U te geven in een leven vol goedheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

De liefde van Christus

"De liefde van Christus, die de kennis te boven gaat." Éfeze 3:19

Deze voorbeeldige heilige, de apostel Paulus, die in de derde hemel geweest is, en daar heerlijke dingen zag, en onuitsprekelijke woorden hoorde, hoewel hij de gebrekkige menselijke taal gebruikt om de grote uitnemendheid van de liefde van Christus uit de drukken, komt uiteindelijk op dit punt: het gaat alle kennis te boven. Het moet inderdaad onze kennis te boven gaan. Is die dan niet oneindig? Welke maat kan dan gebruikt worden voor de liefde van Christus? Als Christus God is, en als Hij als zodanig gelijk is aan de Vader, dan is zijn liefde even oneindig als de Godheid zelf.

Onze liefde is de liefde van het schepsel; de liefde van God is echter zo groot als de liefde van de Godheid, zo oneindig als de algenoegzame Ik Ben; en daarom moet het ook wel de kennis te boven gaan. U zult u wellicht soms verwonderen (en het is een wonder dat de hemel zal vullen met eeuwige lofliederen van dank) hoe een dergelijk heerlijke Jezus als deze ooit vanuit de hemel neer kan zien op zulke kruipende reptielen, op zulke aardse wormen, wat is meer, op zulke zondaren die Hem elke keer weer door hun misdaden tergen. Ja, dat deze verhoogde Christus, in de hoogte van zijn heerlijkheid, neer kan zien vanuit Zijn woonplaats de hemel op zulke arme, miserabele, verdorven schepselen als wij, dat is een mysterie dat engelen vervuld met grote verbazing.

Maar het is de heerlijkheid van Christus om zo lief te hebben; het is tot vermeerdering van zijn heerlijk om Zijn heiligen naar de hemel te brengen, dat ze getuigen zullen zijn van Zijn heerlijkheid, en er ook in zullen delen. Daarom, we hoeven niet vanwege het feit dat we zulke kruipende reptielen zijn, dat we zulke schuldige schepselen zijn, dat we zo uiterst onwaardig zijn om ook maar de minste blik van Hem te ontvangen, daarom hoeven we nog niet deze ongeëvenaarde liefde van ons te werpen, en zeggen, "kan Christus zo een als ik ben liefhebben?" Kan de heerlijke Zoon van God vanuit Zijn hemel een blik van medelijden en ontferming, liefde en tederheid werpen op zo een als ik ben, die bij tijden en wijlen niet eens met mezelf kan leven? Die zichzelf ziet en voelt als een van de smerigste onder de smerigen, de slechtste van alle slechten? "O, want moet ik dan toch zijn in het oog van deze heerlijke Zoon van God?" En ondanks dat, zegt Hij, "Ik heb u lief gehad met een eeuwige liefde." Deze liefde heeft breedten, en lengten, en diepten en hoogten die niet te bevatten zijn. Haar breedten gaan alle menselijke uitspanning te boven; haar lengten overstijgen elke afstand die schepselen kennen; haar diepten overtreffen elke oneindige maat; en haar hoogten overtreffen zelfs de berekeningen van engelen.

Dit is dan ook de enige reden dat deze liefde ons heeft aangenomen. Een zodanig liefde hebben wij nodig; en liefde om zich over ons uit te spreiden, om neer te dalen tot in onze diepste diepten; een liefde die ons veilig tot in de hemel kan brengen. Een liefde die ook maar iets minder zou zijn dan deze liefde zo in werkelijkheid helemaal geen liefde zijn. We zouden deze liefde uitputten door onze zonden, als deze liefde niet zo zou zijn als deze liefde is. Al lang geleden zouden we die liefde al verzondigd hebben, en zou die liefde al opgedroogd zijn door onze ondankbaarheid, opstand en misdaden. Maar omdat deze liefde wel is wat het is, liefde zo wonderbaar, zo diep, zo lang, zo breed, zo hoog; het is omdat het is wat het is, dat deze liefde zo geschikt is voor onze noden en zorgen.


Bron: DAILY WORDS FOR ZION'S WAYFARERS or, THROUGH BACA'S VALLEY (Selected from the works of J. C. Philpot by his daughters, 1893).
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Christus is gekomen!
Godzijdank! In Jezus worden al Gods beloften heerlijk vervuld!

Hij is gekomen om Gods wil te doen en te lijden voor onze zonden.
Ieder die geloofd zal zalig worden.
Hij heeft zich vernederd door in het vlees te komen zo diep wilde Hij
zich vernederden. En als eerst werden van Zijn geboorte op de hoogte gebracht, de verachte herders.
God zoekt hier zoals door de gehele bijbel ook het verachte!
De zondige hen die zich van hun slechtste kant laten zien, hun zondige kant. Hij wil alle zonden vergeven, en ons echt eeuwig geliikig maken. En ons verheugen.
Verwonderd u over Zijn heerlijkheid: Zijn kracht en goedheid die Hij ons betoont in de gave van Zijn Zoon in het vlees.

Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde in de mensen van het welbehagen!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.

Lucas 1:38
--------------------------------------------------------------------------------


De Heer wil ik dienen
Het is ongelooflijk hoe vol overgave Maria, de moeder van Jezus, gehoor geeft aan haar bijzondere roeping. Nadat een engel uit de hemel haar verteld heeft dat ze moeder zal zijn van de Messias, ontvangt ze de genade om te geloven en om dienares te zijn. Dat is heel bijzonder: je leven krijgt een compleet andere wending, maar je wilt niets liever dan daarin meegaan. Maria is zo een voorbeeld. Zeggen we het haar na: 'De Heer wil ik dienen'? Kerst vieren is je laten aanraken door de God van Jezus Christus en Hem op de allereerste plek van je leven zetten.


Heer, U wil ik dienen met alles wat in me is. Wijs me de weg die ik gaan moet.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar, zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd: hij herinnert zich zijn barmhartigheid jegens Abraham en zijn nageslacht, tot in eeuwigheid.

Lucas 1:54-55
--------------------------------------------------------------------------------


Zijn barmhartigheid
Als Maria haar lied zingt, breekt ze ook uit haar eigen, persoonlijke wereld. Ze prijst God omdat Hij oog heeft voor haar, 'zijn minste dienares', maar tegelijk kijkt Maria veel breder en dieper. Wat in haar leven gaat gebeuren is niets minder dan de vervulling van eeuwenoude beloften aan Israël. Het gaat hier om de barmhartigheid van God die eeuwenoud is en die eeuwig duren zal. Zo voegt Maria, deze jonge vrouw die zwanger is, zich niet alleen in het plan dat God heeft met haar leven, maar ziet ze alles ook ingebed in de weg die God sinds Abraham gaat met zijn volk. Zo leert ze ook ons de Heer te prijzen en te loven.


Heer God, dank U dat U al eeuwenlang op weg was naar de verlossing van uw volk. En dat U eeuwig doorgaat.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Roep ik in mijn nood tot de HEER, hij geeft mij antwoord.

Psalm 120:1
--------------------------------------------------------------------------------


Hij geeft antwoord
De vijftien pelgrimsliederen die we vinden in het Psalmenboek (Psalm 120 tot 134) leren ons om biddend op weg te gaan en biddend onderweg te zijn. Onderweg zijn is niet altijd gemakkelijk: er gebeuren moeilijke dingen, er zijn tegenslagen, er dreigt gevaar. Juist als je zo onderweg bent, word je teruggeworpen op de Heer, omdat Hij altijd bij je is. Ook onderweg. Voor ons besef misschien wel vaak: juist als we op weg gaan en onderweg zijn. Hem kunnen we aanroepen in onze nood, en we mogen erop vertrouwen dat Hij op zijn manier ook antwoord geeft. Die manier is in ieder geval deze: dat Hij ons omringt en in Christus zelf onze weg is.


Here God, we leven als mensen die onderweg zijn. Wil ons beschermen. Wil zelf onze weg zijn waarop U ons omringt in Christus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Het jaar voor ons
J.C. Philpot

"Uw sterkte [zal zijn] gelijk uw dagen!"
Deuteronomium 33:25

Het jaar voor ons brengt wellicht gebeurtenissen die ons bezorgen en ons diep zullen raken, we weten niet wat er gebeuren zal. Welke persoonlijke beproevingen, beproevingen in onze familie, beproevingen die ons door Gods voorzienigheid toekomen, we weten het niet.

Ziekte zal wellicht onze lichamen aanvallen, de dood zal wellicht onze families binnen komen, moeilijkheden onze omstandigheden bepalen, beproevingen en verleidingen onze gedachten bezig houden, strikken zich rond onze voeten spannen, en vele donkere en dreigende wolken maken ons pad tot een pad van droefheid en zorgen. Elk jaar tot nu toe heeft ons beproevingen gebracht. Hoe kunnen we dan verwachten dat het komende jaar ze ons niet zal brengen?

Als we inderdaad de Zijne zijn, wat onze beproevingen dan ook mogen zijn, dan zal Zijn genade ons genoeg zijn. Hij die ons zo vele malen uithielp, kan en zal ons weer uithelpen. Hij die ons al zo ver op de weg heeft gebracht, die ons gedrag al zo lang heeft verdragen in deze levenswoestijn en ons nog nooit in de steek heeft gelaten (hoewel we Hem vele malen in de steek lieten), zal ons wederom geleiden en bewaren, en onze God zijn, onze Vader en onze Vriend. En dat niet enkel tot het einde van het volgende jaar (als we tot dan gespaard zullen worden) maar tot het einde van ons leven.

Met Zijn aanwezigheid gezegend hoeven we niet voor het kwade te bang te zijn. Begunstigd met een glimlach van Hem is het niet nodig om de vijand te vrezen. Vastgehouden door Zijn kracht hoeven we niet in een te krimpen voor welke beproeving dan ook. Gesterkt door Zijn genade hoeven we niet in paniek te raken bij lijden dat ons wellicht wacht.

Wetende wat we zijn en wat we geweest zouden zijn als we aan ons eigen lot overgelaten waren, hoe diep we gevallen zouden zijn, de strikken waar we in verward geweest zouden zijn, de schaamte en zorg die we over onszelf gebracht zouden hebben... dan hebben we wel reden om angt te hebben als we het komende jaar zonder God voortleven. Laat dan ons aller bede zijn: "Indien Uw aangezicht niet medegaan zal, doe ons van hier niet optrekken!" Exodus 33:15
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

De Heer is je wachter, de Heer is de schaduw aan je rechterhand.

Psalm 121:5
--------------------------------------------------------------------------------


Wachter en schaduw
Onderweg zijn met God betekent ook dat je Hem anders leert kennen. Je leert Hem kennen als wachter: Hij waakt over je, Hij beschermt je, Hij bewaart je. Dat geeft een gevoel van rust en geborgenheid, juist ook als de weg niet gemakkelijk is en als je tegenslag en tegenstand ervaart. Je leert Hem ook kennen als schaduw. In de schaduw vinden we bescherming en beschutting: 'Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende, zegt tegen de HEER: mijn toevlucht, mijn vesting, mijn God, op u vertrouw ik.'


Here God, mijn wachter en mijn schaduw, zo willen we U kennen en onderweg zijn, schuilend bij U.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

De HEER houdt de wacht over je gaan en je komen van nu tot in eeuwigheid.

Psalm 121:8
--------------------------------------------------------------------------------


Eeuwig betrokken
Het leven dat we leven is soms eindeloos complex. Er zijn zoveel dingen die gebeuren, zoveel gedachten om te denken, zoveel problemen om mee om te gaan, zoveel gevoelens om een plek aan te geven, zoveel keuzes die gemaakt moeten worden. Temidden van die eindeloze complexiteit is het heerlijk om in alle eenvoud te horen dat de Heer daarover de wacht houdt. Niet zo nu en dan, maar altijd: van eeuwigheid tot eeuwigheid. Alles wat tijdelijk is aan ons leven is in Gods eeuwigheid opgenomen. Zoals Jezus het later zegt: ik stuur je mijn Geest om altijd bij je te blijven.


Heer God, we danken U voor uw eeuwige betrokkenheid op alles wat een rol speelt in ons tijdelijke leven.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Wij zijn als een vogel ontsnapt uit het net van de vogelvangers, het net is gescheurd en wij, wij zijn ontkomen.

Psalm 124:7
--------------------------------------------------------------------------------


Ontkomen
De Psalmen zijn vaak heel beeldend. Hier zien we een klapnet voor ons, met een lokaas erin. Als een vogel erop vliegt, klapt het net bij de minste of geringste beweging dicht. Als we onderweg zijn met God liggen er veel verleidingen op de loer, en vaak gaan we erop in en klapt het net dicht. We raken verstrikt. Maar dan is er de genade: het net scheurt en we ontkomen. Opnieuw mogen we vrij in de lucht te vliegen. Biddend onderweg zijn is daarom ook: onze vrijheid kennen en erin blijven, ons niet laten verleiden, door ons in Christus voortdurend te richten op God.


Dank U, Vader, dat we vogels mogen zijn die vrij vliegen. Bewaar ons in die vrijheid en behoed ons voor verleidingen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Onze hulp is de naam van de HEER die hemel en aarde gemaakt heeft.

Psalm 124:8
--------------------------------------------------------------------------------


De naam is onze hulp
Als we biddend onderweg zijn, is het goed om ons steeds weer te binnen brengen dat er de ene naam is. Het is de naam van de HEER: ‘Hij is er, Hij is erbij’. Het is de naam die elke naam te boven gaat: Jezus. Deze naam is onze hulp. Dat is een krachtige manier van zeggen waaruit blijkt dat een naam niet maar een naam is. Als het om de Heer gaat, is de naam niets minder dan Hijzelf. Deze naam is een kracht, deze naam is vol liefde, deze naam is vertrouwenwekkend, deze naam is vol scheppingsmacht. Zeg het mee op deze dag: 'onze hulp is de naam van de HEER.'


Heer, uw naam willen we kennen en grootmaken en aanbidden. Uw naam is onze hulp onderweg.
Plaats reactie