Het heeft niets met welles-nietes te maken; Romeinen 9 staat gewoon rechtstreeks in de Bijbel en is er later niet bij verzonnen, of zo, zoals Gravo suggereert.refo schreef:Het gevaar dat jij nu loopt is de Bijbel te mengen met wat dogmatiek en dat weer los te laten op je visie op wat de Bijbel zegt. Wat gravo eigenlijk zegt is dat je zo heel snel terecht kunt komen in een eigengemaakte God.Tiberius schreef:Lieve Gravo,gravo schreef:Eén van de dingen, die het mij nu vaak zo bijzonder moeilijk maakt om de gereformeerde belijdenis ten volle te aanvaarden, is de toon, de felheid en de ongenuanceerdheid, die sommigen in hun ijver tenroonspreiden. In mijn ogen wordt alles, waarvoor zij strijden en alles wat zij zeggen lief te hebben, door dit gedrag pijnlijk tegengesproken. Hoe is het mogelijk, dat men, in het gelukkige bezit van de waarheid zijnde, zich zo bot en respectloos kan uiten. Het zijn vast geen vruchten van het geloof.
Mijn fundamentele bezwaar tegen jouw postings is het volgende.
Door hier te posten verklaar je je akkoord met de forumregels, waarin als grondslag de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid verklaard wordt.
Nu is het mij bekend, dat er in de brieven van Paulus sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.
Daarom kan het goed zijn om daar met elkaar over van gedachten te wisselen om meer duidelijkheid te krijgen.
Wat jij echter doet, is systematisch de Bijbelse leer aanvallen.
We hebben dat enige tijd geleden gezien in jouw postings over opstanding en zien dat nu weer in dit topic.
De felheid en ongenuanceerdheid (om niet te zeggen: het venijn), waarmee je zelf de Bijbel en de 3FvE aanvalt, kunnen zich dan wel eens als een boemerang op jezelf terugkeren.
Je liefhebbende Tiberius
PS> Ik heb je posting over die botte kerkenraadsbroeder gelezen en sommige elementen ervan in deze posting verwerkt.
Zo kan het niet anders of een God Die van eeuwigheid verwerpt is door mensenhanden gemaakt. Liever gezegd: door mensenhanden beschreven. Ook dat valt onder: gij zult geen gesneden beelden maken. Hier een tekst en daar een boek en zie daar wat gij zult geloven. Op straffe van....
Dit forum is een discussie. Niet meer en niet minder. Zo gauw er wat anders dan anders klinkt, hoewel precies in de Bijbelse leer passend, dan word je in een hokje gestopt. En zwaait men met de forumregels. Jammer is dat.
Een vermeende aanval op een leer is niet een aanval op God. Of de Bijbel. Regelmatig zie je in de Bijbel toch wel eens: heee, staat dat er echt? Of heb je dat nooit? Daar spreekt God dan tegen je. God Zelf. Een dogmatiek kan van dat spreken iets heel anders maken.
Alleen memento neemt de moeite om verder naar de diepte af te steken. En op basis van argumenten te veronderstellen dat gravo niet juist ziet. Doe dat ook eens.
En zoals gravo juist opmerkte: maak er geen welles-nietes van.
En wie zegt dat niet juist jij Paulus woorden verdraait?
Ik zeg niet dat je dat doet, maar overweeg het eens.
Kijk, ik wil gerust discussieren over de dogmatiek of over de leer, maar als mensen de Bijbel niet serieus nemen, neem ik de moeite niet meer om op hun argumenten in te gaan. Want dan hebben zowel mijn als hun argumenten geen fundament, maar komen ze gewoon uit iemands onderbuik.
Daarom refereer ik aan de forumregels: als iemand de Bijbel en de 3FvE niet onderschrijft, heeft het helemaal geen zin.
Dan kan je pagina's lang langs elkaar heen typen. Erg gezellig, inderdaad, maar het leidt nergens toe.
Gravo ziet de uitverkiezen/verwerping heel erg zwart/wit.
Net, zoals ik al eerder zei, alsof een regenboog uit slechts 2 kleuren mag bestaan.
Dan moet hij niet klagen over de felheid waarmee gereageerd wordt; oftewel: waarmee de overige regenboogkleuren op hem af komen.
@Gian: jij vind het een interessante discussie, dat mag.
Ik vind het een discussie onwaardig voor mensen die de Bijbel absoluut Goddelijk gezag toekennen en de 3FvE daarop gebaseerd.
Het verbaast me dan ook dat er op dit forum ruimte voor dergelijke godslasterlijke postings wordt gelaten, zoals Gravo die hier neergooit.