Kogels in de kerk
- sweelinck 25
over organisten moest eens niet zoveel gekletst worden. Ze doen het nooit goed en zullen dit ook nooit goed gaan doen. Ik weet uit eigen ervaring dat het vreselijk moeilijk is. Hard/zacht, snel/langzaam. Gisteren nog met het kerstfeest van de zondagschool. We zongen iets sneller als in de eredienst en gelijk staan ze bij je: Kan je dit niet altijd zo doen, en een ander: Dit gaat veel te snel.
En over hard en zacht. Ik probeer altijd wat meer open te zetten dan nodig is. Want dan durven de mensen beter te zingen. En ze gaan beter zingen.
Wij zitten met biddag en dankdag in de Ger.Gem. en daar hebben ze een 1-klaviers orgel met 8 stemmen en daar hebben wij net genoeg aan met 60 mensen. En zij zitten er met ong. 180 mensen, er wordt daar haast niet gezongen. Dus het kan ook aan het orgel zelf liggen.
Wij moeten echt niet teveel op de organist letten want zij zijn ook mensen en kunnen het nooit goed. En wij komen in de kerk niet voor het orgel maar voor de prediking.
SW. 25
En over hard en zacht. Ik probeer altijd wat meer open te zetten dan nodig is. Want dan durven de mensen beter te zingen. En ze gaan beter zingen.
Wij zitten met biddag en dankdag in de Ger.Gem. en daar hebben ze een 1-klaviers orgel met 8 stemmen en daar hebben wij net genoeg aan met 60 mensen. En zij zitten er met ong. 180 mensen, er wordt daar haast niet gezongen. Dus het kan ook aan het orgel zelf liggen.
Wij moeten echt niet teveel op de organist letten want zij zijn ook mensen en kunnen het nooit goed. En wij komen in de kerk niet voor het orgel maar voor de prediking.
SW. 25
Ach, organisten binnen de gereformeerde gezindte hebben de luxe om geen concurrentie van andere instrumenten in de gewone erediensten te hoeven vrezen.Hendrikus schreef:Gelezen:
‘We boffen hier maar’, zei een broeder pas tegen mij. De beste antireclame voor een orgel, is een slechte organist. Als organisten goede muziek maken, worden de mensen het orgel niet zat.
Ik denk dat een definitie van een goede organist moeilijk te geven, omdat mensen daar nu eenmaal verschillend over denken. Ik denk dat over wat nu een (heel) slechte organist is meer overeenstemming is.
Wat mij betreft: Orgelspel in de dienst puur gebruiken ter begeleiding van de gemeentezang, dus geen minutenlang voor- of naspel, maar gewoon één keer de melodie voorspelen als voorspel, zodat de gemeente de melodie en het tempo hoort wat ze zo gaan zingen. Alle kunstigheden waarmee organisten de gemeenteleden wensen te vermaken kunnen ze beter tijdens een concert doen.
Laatst gewijzigd door memento op 28 dec 2006, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Tel daarbij op dat veel kerkenraden het vaak al wel voldoende vinden dat men "zijn best doet" of "met het hart speelt" en je hebt een verklaring voor het feit dat er weinig externe prikkels zijn om je als organist technisch en muzikaal bij te scholen.memento schreef:Ach, organisten binnen de gereformeerde gezindte hebben de luxe om geen concurrentie van andere instrumenten in de gewone erediensten te hoeven vrezen.Hendrikus schreef:Gelezen:
‘We boffen hier maar’, zei een broeder pas tegen mij. De beste antireclame voor een orgel, is een slechte organist. Als organisten goede muziek maken, worden de mensen het orgel niet zat.
Gewijde kunst wordt zo het tegengestelde van goede kunst. God kan het best gediend worden met wansmakelijke muziek.Josephus schreef:Tel daarbij op dat veel kerkenraden het vaak al wel voldoende vinden dat men "zijn best doet" of "met het hart speelt" en je hebt een verklaring voor het feit dat er weinig externe prikkels zijn om je als organist technisch en muzikaal bij te scholen.memento schreef:Ach, organisten binnen de gereformeerde gezindte hebben de luxe om geen concurrentie van andere instrumenten in de gewone erediensten te hoeven vrezen.Hendrikus schreef:Gelezen:
En om dat te bevestigen halen we er nog even een psalmregel bij aan: "Met psalmgezang waar 't hart door wordt geraakt", Ps. 18: 15.wim schreef:Gewijde kunst wordt zo het tegengestelde van goede kunst. God kan het best gediend worden met wansmakelijke muziek.
Gemakshalve vergeten we even dat dit er door de berijmers van 1773 is in-berijmd: we doen gewoon net of 't in de Bijbel staat.
Net zo als Psalm 147:1 (in de berijming van 1773). "Psalmen die lieflijk zijn en harten treffen". Daarmee gaan mensen ook nogal eens aan de haal.Hendrikus schreef:En om dat te bevestigen halen we er nog even een psalmregel bij aan: "Met psalmgezang waar 't hart door wordt geraakt", Ps. 18: 15.wim schreef:Gewijde kunst wordt zo het tegengestelde van goede kunst. God kan het best gediend worden met wansmakelijke muziek.
Gemakshalve vergeten we even dat dit er door de berijmers van 1773 is in-berijmd: we doen gewoon net of 't in de Bijbel staat.

Laatst gewijzigd door Josephus op 28 dec 2006, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
sweelinck 25 schreef:En wij komen in de kerk niet voor het orgel maar voor de prediking.
Dat een kerkdienst geen concert is, wil ik best toegeven. Maar als daaruit de conclusie getrokken gaat worden dat het tijdens de kerkdienst "wel een tandje minder kan" maak ik bezwaar. Ik zou eerder het tegenovergestelde willen beweren. We hebben het wel over de Eredienst! Dan mag, nee moet de organist eigenlijk letterlijk zijn hele "ziel en zaligheid" in zijn spel leggen. En nee, daarmee bedoel ik niet allerlei gekreun en gehijg of allerlei potsenmakerij. Want juist het feit dat het een Eredienst is, maakt dat er ook gevraagd wordt om waardigheid en stijl. En dan is er zeker plaats voor "kunstigheden". Niet om de gemeenteleden te plezieren, maar om Hem te vermaken.memento schreef:Alle kunstigheden waarmee organisten de gemeenteleden wensen te vermaken kunnen ze beter tijdens een concert doen.
Laatst gewijzigd door Josephus op 28 dec 2006, 15:35, 3 keer totaal gewijzigd.
't Is nog een gevaarlijke bezigheid ook:
http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/ ... oryid=1738

http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/ ... oryid=1738
Leuke woordspeling trouwens: hij miste de mis...Orgelnieuws.nl schreef:De jongste der titulair-organisten van de Notre-Dame van Parijs, Olivier Latry is in de Verenigde Staten op ongelukkige wijze van een orgeltrap gevallen. Met een gescheurde spier in de schouder werd Latry direct teruggevlogen naar Frankrijk alwaar hij werd geopereerd.
Vlak voor de Kerst werd Latry uit het ziekenhuis ontslagen en miste zo de te spelen missen en een concert rond “Noël” in de Notre-Dame van Parijs.
De artsen hebben Latry aangeraden drie maanden uit te trekken voor herstel en vervolgens nog eens drie maanden te wachten met het bespelen van orgels. Het komende halfjaar heeft Olivier Latry daarom geplande concerten moeten afzeggen. Zijn twee collegae, Philippe Léfèbvre en Jean-Pierre Leguay, zullen de komende zes maanden de diensten van Olivier Latry in de Notre-Dame overnemen.
Toekomst(kerk)muziek?
Uitgever Kevin Mayhew komt binnenkort met een set van 80 cd's waarop ruim 2000 van de meest geliefde hymns uit het Engelse taalgebied staan. Speciaal voor kerken die geen organist hebben: de koster hoeft alleen maar de goede cd op te zetten. No organist? No problem!
Uitgever Kevin Mayhew komt binnenkort met een set van 80 cd's waarop ruim 2000 van de meest geliefde hymns uit het Engelse taalgebied staan. Speciaal voor kerken die geen organist hebben: de koster hoeft alleen maar de goede cd op te zetten. No organist? No problem!
- Christiaan
Straks gaan ze de organisten die er wel zijn nog weg bezuinigen.Hendrikus schreef:Toekomst(kerk)muziek?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)