Beeld van de kerk als moeder leerzaam?

memento

Bericht door memento »

Buiten de kerk blijkbaar geen zaligheid.
Mee eens, zolang we maar onthouden dat de kerk breder is dan een kerkverband. M.i. is de kerk een verzameling van alle christelijke gemeenten, ongeacht de naam die er op de deur staat.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Zowel de vergelijking met de kerk als moeder is te gebruiken, als met de kerk als bruid (Marnix, meestal ben ik het niet met je eens, maar nu een keer wel).
Bij doorredeneren gaat een vergelijking vaak wel mank. Maar in dit geval:

De kerk als moeder: als de plaats waar nieuwe kinderen geboren en (op)gevoed worden.
De kerk als bruid: zie Mattheüs 25.

In dit geval kun je de kerk dus niet vergelijken met een kerkverband. Ik weet dan ook niet of ds. Moerkerken dit zo bedoeld heeft. Ds. Moerkerken is sterk in exegese, dus hij zal best een reden hebben om dit zo te zeggen. Dat zou ik dan ook graag willen weten.

En uiteindelijk is er maar één kerk, die in verschillende kerkverbanden gevonden mag worden. Deze is niet gebonden aan tijd of plaats.
memento

Bericht door memento »

De kerk als moeder: als de plaats waar nieuwe kinderen geboren en (op)gevoed worden.
Het beeld van de kerk als moeder vinden we ook terug in het verhaal van de vrouw die een kindje baart, en de draak die haar kind wil verslinden. Zie Op 12, vanaf vers 1, met meelezing van de kanttekeningen.

De stelling Buiten de kerk geen zaligheid is alleen waar, als we beseffen dat de kerk bestaat bij gratie van haar (ware) leden (en de leden weer bij gratie Gods in Christus), niet de leden bij gratie van de kerk. Dit is ook het grote verschil met Rome. Rome leert dat de kerk de gelovigen heiligt, de reformatie leert dat de gelovigen de kerk heiligen. De reformatie volgt hier ook de Schrift, die spreekt 'Waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar zal ik in het midden zijn'.

De vergelijking van het overgaan van het ene kerkverband naar het andere met het afscheid nemen van je moeder vind ik gevaarlijk, omdat je daarmee eigenlijk een kerkverband gelijkstelt met 'de kerk'. Als je daarnaast ook nog de stelling hanteert dat buiten de kerk geen zaligheid is, ben je gevaarlijk dicht bij de stelling dat buiten jou kerkgenootschap geen zaligheid is. Hierbij wil ik wel opmerken dat ds. Moerkerken, voor zover ik hem ken uit zn preken en artikelen, dit nooit bedoelt zal hebben. Echter als we naar de geschiedenis kijken zijn er meerdere voorbeelden aan te wijzen waar dit denken geheerst heeft of zelfs nog steeds heerst, denk bv aan de RK, maar ook bv de GKV, noopt ons dit wel tot de nodige voorzichtigheid.
Een ander gevaar ligt aan de andere kant op de loer als men een kerkverband gelijkstelt met de kerk, namelijk het zeggen dat er meerdere 'kerken' zijn, wat m.i. geen bijbelse en belijdenisgetrouwe weergave is. In Op 12 word er gesproken over één vrouw, in de Apostolische geloofsbelijdenis wordt er gesproken over 'dé gemeenschap der heiligen', niet over meerdere gemeenschappen. Wie spreekt over meerdere 'kerken' miskent de plicht om één te zijn met alle gelovigen, ipv alleen degenen die lid zijn van jouw kerkgenootschap. Dat er één kerk (en dus één moeder) is kunnen we leren uit meerdere teksten, oa:

Efeze 4:4 Eén lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, 6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.

Rom 12:5 Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.
Adorote

Bericht door Adorote »

De Heilige Kerk onze Moeder is niet leerzaam, er is niets leerzaams aan , het is een realiteit en dat moet bij elke Christen in het hart zitten , Buiten de Kerk geen zaligheid.Maria de Heilige Maagd de Moeder van de moeders doet niets anders dan verwijzen naar haar Zoon en onze Moeder de Heilige Kerk, daar is het Heilige Woord daar wordt uit de Heilige Schrift gelezen en overwogen en daar worden de Heilige Sacramenten bediend. We kunnen daar niet buiten totaal niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Buiten de Kerk geen zaligheid.
Ook niet voor de moordenaar aan het kruis? (Mattheus 27 : 38 )
Je weet wel: die nog dezelfde dag met Christus in het Paradijs was. (Lukas 23 : 43)

Maria is trouwens geen heilige maagd; wel begenadigd en gezegend onder vrouwen, maar dat is toch wat anders.
Verder hoor ik haar wel naar haar Zoon wijzen, maar niet naar de kerk (zeker niet naar een valse kerk, maar dat terzijde). Of mis ik iets?
Shaul

Bericht door Shaul »

Adorote schreef: Buiten de Kerk geen zaligheid.Maria de Heilige Maagd de Moeder van de moeders doet niets anders dan verwijzen naar haar Zoon en onze Moeder de Heilige Kerk, daar is het Heilige Woord daar wordt uit de Heilige Schrift gelezen en overwogen en daar worden de Heilige Sacramenten bediend. We kunnen daar niet buiten totaal niet.
Ik weet niet waar je de eerste zin van dit citaat op baseert. De bijbel is hier mijns inziens heel erg duidelijk in. Ik citeer hier de woorden van Jezus uit Markus 16:16

"Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar die niet zal geloofd hebben zal verdoemd worden".

Een kerk, een bijbel en sacramenten zijn dus absoluut geen voorwaarde om behouden te worden, slechts het geloof is dat.
refo

Bericht door refo »

Shaul schreef:
Adorote schreef: Buiten de Kerk geen zaligheid.Maria de Heilige Maagd de Moeder van de moeders doet niets anders dan verwijzen naar haar Zoon en onze Moeder de Heilige Kerk, daar is het Heilige Woord daar wordt uit de Heilige Schrift gelezen en overwogen en daar worden de Heilige Sacramenten bediend. We kunnen daar niet buiten totaal niet.
Ik weet niet waar je de eerste zin van dit citaat op baseert. De bijbel is hier mijns inziens heel erg duidelijk in. Ik citeer hier de woorden van Jezus uit Markus 16:16

"Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar die niet zal geloofd hebben zal verdoemd worden".

Een kerk, een bijbel en sacramenten zijn dus absoluut geen voorwaarde om behouden te worden, slechts het geloof is dat.
Geen Bijbel=geen prediking=geen kerk=geen geloof=geen sacramenten. Voorwaarde is misschien wat sterk, maar het is wel een keten, waarvan geen schakel mag ontbreken.
Shaul

Bericht door Shaul »

refo schreef:
Geen Bijbel=geen prediking=geen kerk=geen geloof=geen sacramenten. Voorwaarde is misschien wat sterk, maar het is wel een keten, waarvan geen schakel mag ontbreken.
Wanneer het beeld wordt gebruikt van de kerk als moeder van het geloof, impliceert dat mijns inziens dat er zonder kerk geen geloof mogelijk is. Zonder moeder is er immers ook geen leven mogelijk, sterker nog, dan kan er helemaal geen leven ontstaan.

In de keten die jij noemt kan 'de kerk' zeker wel worden weggelaten. Het meest essentiële is het geloof, dat wordt gevoed door het Woord. Dit laatste kan zowel in de vorm van de bijbel als in de vorm van een openbaring.

Indien je met kerk de gemeente bedoeld, dan is dat zeker wel belangrijk, echter niet essentieel.
refo

Bericht door refo »

geen kerk = geen prediking = geen geloof

De prediking is veel belangrijker dan we denken. Dat is het voertuig waarvan de Geest Zich bedient bij de uitdeling van de genade. Helaas denken velen dat de predking wel kan ontbreken, maar de Geest niet. Het zijn echter twee onlosmakelijke delen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Shaul schreef:
refo schreef:
Wanneer het beeld wordt gebruikt van de kerk als moeder van het geloof, impliceert dat mijns inziens dat er zonder kerk geen geloof mogelijk is. Zonder moeder is er immers ook geen leven mogelijk, sterker nog, dan kan er helemaal geen leven ontstaan.

In de keten die jij noemt kan 'de kerk' zeker wel worden weggelaten. Het meest essentiële is het geloof, dat wordt gevoed door het Woord. Dit laatste kan zowel in de vorm van de bijbel als in de vorm van een openbaring.

Indien je met kerk de gemeente bedoeld, dan is dat zeker wel belangrijk, echter niet essentieel.
beste shaul,

de kerk is daar waar de bijbel opengaat en het hart opengaat (geloof). De kerk is het lichaam van Christus (= een koninklijk priesterdom). Geen van de leden kan gemist worden. Ik snap dus niet hoe je er bij komt dat het wel zonder kerk kan.
Shaul

Bericht door Shaul »

Miscanthus schreef: beste shaul,

de kerk is daar waar de bijbel opengaat en het hart opengaat (geloof). De kerk is het lichaam van Christus (= een koninklijk priesterdom). Geen van de leden kan gemist worden. Ik snap dus niet hoe je er bij komt dat het wel zonder kerk kan.
In al mijn vorige bijdragen waar ik het woord 'kerk' heb genoemd, refereerde ik aan het instituut kerk. Dit verduidelijk wellicht mijn stellingname.

De betekenis die jij geeft aan het woord 'kerk', zoals in het citaat, gebruik ik niet als zodanig. Ik spreek dan over de gemeente (van God). De reden dat ik dit doe, is omdat in de gehele bijbel het woord 'kerk' niet terugkomt. Bovendien is het woord 'kerk' nietszeggend in mijn ogen, omdat het velerlei verschijningsvormen kent.
Plaats reactie