Welke muziek beluister je nu? [3]

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Beweer je hier dus dat in het werk van Karg-Elert geen (contrapuntische) invloeden van Bach te horen zijn? :shock:
Hij kent opus 150 van K.-E. niet: Passacaglia en Fuga over het thema B.A.C. H.
Nog meer fuga's van formaat: op. 39b, 34b, 79, 85 no. 2, 85 no. 3. En heel wat boeiender dan die brave Rinck!
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Beweer je hier dus dat in het werk van Karg-Elert geen (contrapuntische) invloeden van Bach te horen zijn? :shock:
Hij kent opus 150 van K.-E. niet: Passacaglia en Fuga over het thema B.A.C. H.
Nog meer fuga's van formaat: op. 39b, 34b, 79, 85 no. 2, 85 no. 3. En heel wat boeiender dan die brave Rinck!
:mrgreen:

En vergeet de 66 Choralimprovisationen niet (waarvan er één eerder vandaag al aan bod kwam bij de quiz), waar toch ook wel wat contrapuntische dingen gebeuren...
Josephus

Bericht door Josephus »

Christiaan schreef:De lijn van organisten die het orgel als een orkest gingen zien.
(...)
En de andere lijn die die daar niets van wilde weten en de contapuntische stijl van Johann Sebastian Bach als de enige goede zienswijze zagen. (...)
Mensen die dus de het contrapuntische orgelspel hoog hielden.
Zelf zit ik enkel en alleen op deze lijn
Vraagje: wat doe jij met een componist als César Franck, de man die enerzijds beweerde "mon orgue, c'est mon orchestre", maar anderzijds een vrij streng contrapunt hanteerde? Met andere woorden, een man die je niet direct in één bepaalde "lijn" kunt onderbrengen.

Sterker nog, in mijn visie sluit de ene lijn de andere helemaal niet uit!
Jongere

Bericht door Jongere »

Josephus schreef:
Christiaan schreef:De lijn van organisten die het orgel als een orkest gingen zien.
(...)
En de andere lijn die die daar niets van wilde weten en de contapuntische stijl van Johann Sebastian Bach als de enige goede zienswijze zagen. (...)
Mensen die dus de het contrapuntische orgelspel hoog hielden.
Zelf zit ik enkel en alleen op deze lijn
Vraagje: wat doe jij met een componist als César Franck, de man die enerzijds beweerde "mon orgue, c'est mon orchestre", maar anderzijds een vrij streng contrapunt hanteerde? Met andere woorden, een man die je niet direct in één bepaalde "lijn" kunt onderbrengen.

Sterker nog, in mijn visie sluit de ene lijn de andere helemaal niet uit!
Overigens kun je zien (en horen) aan de muziek van Bach dat hij zijn orgel muziek ook vaak vanuit het orkest (zoals bijvoorbeeld vanuit een viool) gedacht schreef.
Adorote

Bericht door Adorote »

Advents- nachtstilte in het algemeen en in huis hier totaal, wat een weldaad, heerlijk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Magenta - New York Suite / Home
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Daphne

Bericht door Daphne »

Momenteel luister ik naar t journaal, wachtend op 3FM Serious Request (actie tegen landmijnen van/voor het rode kruis)
wim

Bericht door wim »

Naar concert voor viool en orkest (Op. 35) in D majeur, D major, D Dur, of gewoon D van Tchaikovsky, Tsjaikovski, T..

Heb vandaag van onze buren 'voor kerst' een 10-cd-box gekregen: historic Russian archives, Leonid Kochan edition. De buren wensen ons een nieuw jaar met veel gezondheid en muziek. Aan dat laaste dachten ze wat te kunnen bijdragen.

Onze andere buren zijn meer van het type zoals weergegeven in mijn avatar. Cultuurbarbaren van het ergste soort. Gelukkig zijn ze driekwartjaar op vakantie. :mrgreen:
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Engelse Hymns!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Gabriel's Oboe (from the Mission) van Ennio Morricone

Zeer melancholiek!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Engelse Hymns!
Wordt 't geen tijd voor Engelse Christmas Carols?
Als je daar over een week mee komt, is 't een beetje mosterd-na-de-maaltijd.
Grijp je kans! 't Is zó mooi!
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Engelse Hymns!
Wordt 't geen tijd voor Engelse Christmas Carols?
Als je daar over een week mee komt, is 't een beetje mosterd-na-de-maaltijd.
Grijp je kans! 't Is zó mooi!
Carols ben ik niet zo weg van. :wink:
Af en toe zo maar eens. En dan midden in het jaar. :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Carols ben ik niet zo weg van. :wink:
Rare jongens, die romeinen :mrgreen:

Ooit fietste ik langs het gebouw waar een koor haar wekelijkse repetities hield. 't Was eind augustus, de mussen vielen van het dak van de hitte, alle ramen stonden open - en het koor was op de eerste repetitie na de zomervakantie maar vast begonnen met het kerstrepertoire. Stille nacht, bij 30 graden Celsius... :?
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Carols ben ik niet zo weg van. :wink:
Rare jongens, die romeinen :mrgreen:

Ooit fietste ik langs het gebouw waar een koor haar wekelijkse repetities hield. 't Was eind augustus, de mussen vielen van het dak van de hitte, alle ramen stonden open - en het koor was op de eerste repetitie na de zomervakantie maar vast begonnen met het kerstrepertoire. Stille nacht, bij 30 graden Celsius... :?
aha, ze waren in ieder gaval op tijd begonnen! :wink:
Sommige predikanten schrijven hun kerstpreek al in de zomer dus ja. :wink:

Adorote

Bericht door Adorote »

De tijd is aangebroken voor Kerkkerst muziek en kerstmuziek in het algemeen, tergelijkertijd wordt ook de stilte bewaard.
Gesloten