wim schreef:Ik vind het moeilijk om zomaar harde uitspraken te doen over zo'n fenomeen als 'Nederland Zingt'. Het raakt dan snel aan de geloofsbeleving van veel mensen. En daar blijf ik het liefst van af. Wat mij betreft hoeft muziek ook niet altijd van een superhoog niveau te zijn, zolang de intentie bestaat naar het beste te werken waartoe men in staat is.
Herkenbaar, Wim. Als ik puur vanuit (kerk)muzikale motieven een oordeel zou moeten geven, dan was ik snel klaar. Een vrij eenzijdige repertoirekeuze, orgels die allemaal hetzelfde klinken, omdat ze met hetzelfde sausje worden overgoten (aldus wijlen Klaas Bolt), sentimentele hobootjes en dwarsfluitjes... mijn muzikale hart gaat daar bepaald niet sneller van kloppen.
Maar als ik in mijn omgeving mensen zie die oprecht geraakt worden door liederen die klinken tijdens NZ, wie ben ik dan om aan te komen met commentaar over de kwaliteit van de compositie en/of de uitvoering? Op zo'n moment zou ik alleen maar als stoorzender fungeren.
Bovendien heeft NZ ook een evangelisatie-aspect. Ik ken diverse mensen die, hoewel christelijk opgevoed, weinig meer doen aan het geloof, maar desondanks toch regelmatig naar NZ kijken. Misschien pikken ze dan toch nog wat van de teksten mee. Alleen dat al is voor mij een reden om het bestaansrecht van NZ te (blijven) erkennen.
wim schreef:Als de EO echter om commerciële motieven muzikale wansmaak aan het uitbuiten is, vind ik dat wel verwerpelijk.
Als dat inderdaad zo zou zijn, ben ik het met je eens. Lastig is het wel om een dergelijke (vrij harde) uitspraak te bewijzen, vandaar dat ik daar toch maar voorzichtig in ben.