Kogels in de kerk

Klomp

Bericht door Klomp »

Mister schreef:De enige uitzending die bij mij een een beetje op compassie kan rekenen is die met gehandicapten die meezingen en meedoen op hun manier.
Zal best, maar eerlijk gezegd vond ik het minder aangenaam om naar te luisteren dan anders. Ik heb zaterdag ook weggezapt.
Die mensen kunnen hun lol niet op, dat snap ik, maar mijn oor wil toch ook wat. Ik zap ook weg, als er een paar dames/ heren met microfoon in de hand staan te zingen; het wat minder-refo-repertoire..
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Klomp schreef:
Mister schreef:De enige uitzending die bij mij een een beetje op compassie kan rekenen is die met gehandicapten die meezingen en meedoen op hun manier.
Zal best, maar eerlijk gezegd vond ik het minder aangenaam om naar te luisteren dan anders. Ik heb zaterdag ook weggezapt.
Die mensen kunnen hun lol niet op, dat snap ik, maar mijn oor wil toch ook wat. Ik zap ook weg, als er een paar dames/ heren met microfoon in de hand staan te zingen; het wat minder-refo-repertoire..
Ik bedoel alleen maar dat het ik hele gebeuren 'plastic-glimlacherrig' vind. Behalve dan afgelopen zaterdag. Ok, het klinkt niet echt. Maar het leeft bij die mensen op een 'échtere' manier, begrijp je?
Klomp

Bericht door Klomp »

Mister schreef:
Klomp schreef:
Ik bedoel alleen maar dat het ik hele gebeuren 'plastic-glimlacherrig' vind. Behalve dan afgelopen zaterdag. Ok, het klinkt niet echt. Maar het leeft bij die mensen op een 'échtere' manier, begrijp je?
Zeker, zeker, bedoelde/snap ik ook wel.
de balans "zingen voor de camera"/"zingen van het lied" ligt misschien net wat anders.
wim

Bericht door wim »

Ik vind het moeilijk om zomaar harde uitspraken te doen over zo'n fenomeen als 'Nederland Zingt'. Het raakt dan snel aan de geloofsbeleving van veel mensen. En daar blijf ik het liefst van af. Wat mij betreft hoeft muziek ook niet altijd van een superhoog niveau te zijn, zolang de intentie bestaat naar het beste te werken waartoe men in staat is.

Als de EO echter om commerciële motieven muzikale wansmaak aan het uitbuiten is, vind ik dat wel verwerpelijk. Maar de beleving van de luisteraars en zangers staat daar wel als belangrijke factor tegenover.

Moeilijk. Ik weet niet hoe ik hierover nou zou moeten denken.
Laatst gewijzigd door wim op 22 dec 2006, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Josephus

Bericht door Josephus »

wim schreef:Ik vind het moeilijk om zomaar harde uitspraken te doen over zo'n fenomeen als 'Nederland Zingt'. Het raakt dan snel aan de geloofsbeleving van veel mensen. En daar blijf ik het liefst van af. Wat mij betreft hoeft muziek ook niet altijd van een superhoog niveau te zijn, zolang de intentie bestaat naar het beste te werken waartoe men in staat is.
Herkenbaar, Wim. Als ik puur vanuit (kerk)muzikale motieven een oordeel zou moeten geven, dan was ik snel klaar. Een vrij eenzijdige repertoirekeuze, orgels die allemaal hetzelfde klinken, omdat ze met hetzelfde sausje worden overgoten (aldus wijlen Klaas Bolt), sentimentele hobootjes en dwarsfluitjes... mijn muzikale hart gaat daar bepaald niet sneller van kloppen.

Maar als ik in mijn omgeving mensen zie die oprecht geraakt worden door liederen die klinken tijdens NZ, wie ben ik dan om aan te komen met commentaar over de kwaliteit van de compositie en/of de uitvoering? Op zo'n moment zou ik alleen maar als stoorzender fungeren.

Bovendien heeft NZ ook een evangelisatie-aspect. Ik ken diverse mensen die, hoewel christelijk opgevoed, weinig meer doen aan het geloof, maar desondanks toch regelmatig naar NZ kijken. Misschien pikken ze dan toch nog wat van de teksten mee. Alleen dat al is voor mij een reden om het bestaansrecht van NZ te (blijven) erkennen.
wim schreef:Als de EO echter om commerciële motieven muzikale wansmaak aan het uitbuiten is, vind ik dat wel verwerpelijk.
Als dat inderdaad zo zou zijn, ben ik het met je eens. Lastig is het wel om een dergelijke (vrij harde) uitspraak te bewijzen, vandaar dat ik daar toch maar voorzichtig in ben.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zolang je het als een pastoraal programma beschouwt, kan er weinig op tegen zijn. Lastiger wordt het wanneer je het als een muziekprogramma beschouwt.

Het gevaar is levensgroot dat mensen NZ als een ideaalbeeld gaan zien wat ze ook terug wensen te horen en zien in de kerk. En als NZ de norm gaat worden voor de kerkmuziek, voor muziek in de eredienst, dan maak ik wél bezwaar.

't Is precies hetzelfde als met de oude Joh. de Heer-bundel: die was bedoeld voor evangelisatiedoeleinden. Misschien heeft de bundel ook wel een functie gehad in het evangelisatiewerk, maar wat zie je: de kerkgangers liepen ermee wég en wensten dit repertoire ook in de kerk. Inmiddels kun je de naam JdH vervangen door Opwekking, maar het probleem blijft hetzelfde: de psalmen en de kerkliederen uit de schat der eeuwen worden door zulke tijdgebonden liedjes snel naar de achtergrond gedrongen, als de goegemeente het voor 't zeggen heeft.
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:Zolang je het als een pastoraal programma beschouwt, kan er weinig op tegen zijn. Lastiger wordt het wanneer je het als een muziekprogramma beschouwt.

Het gevaar is levensgroot dat mensen NZ als een ideaalbeeld gaan zien wat ze ook terug wensen te horen en zien in de kerk. En als NZ de norm gaat worden voor de kerkmuziek, voor muziek in de eredienst, dan maak ik wél bezwaar.

't Is precies hetzelfde als met de oude Joh. de Heer-bundel: die was bedoeld voor evangelisatiedoeleinden. Misschien heeft de bundel ook wel een functie gehad in het evangelisatiewerk, maar wat zie je: de kerkgangers liepen ermee wég en wensten dit repertoire ook in de kerk. Inmiddels kun je de naam JdH vervangen door Opwekking, maar het probleem blijft hetzelfde: de psalmen en de kerkliederen uit de schat der eeuwen worden door zulke tijdgebonden liedjes snel naar de achtergrond gedrongen, als de goegemeente het voor 't zeggen heeft.
AfbeeldingAfbeelding
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: [...] zulke tijdgebonden liedjes [...]
Probleem is dat je niet zeker weet of je doen hebt met een 'tijdgebonden liedje'. Trouwens, zelfs sinterklaas- en andere kinderliedjes overleven de tijd. Met kwaliteit heeft dat niet altijd van doen. Niet dat je dat beweert... maar toch...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Hendrikus schreef: [...] zulke tijdgebonden liedjes [...]
Probleem is dat je niet zeker weet of je doen hebt met een 'tijdgebonden liedje'. Trouwens, zelfs sinterklaas- en andere kinderliedjes overleven de tijd. Met kwaliteit heeft dat niet altijd van doen. Niet dat je dat beweert... maar toch...
Je kunt m.i. wél stellen: laat liederen zich eerst maar eens bewijzen [bijv. in het jeugdwerk, verenigingsleven, catechese etc.] voordat we ze in de eredienst gaan zingen.
Maak de balans eens op uit de eerste Opwekkingsbundels, inventariseer eens welke liederen nu nog steeds worden gezongen. Ze zijn er wel, maar een heleboel andere zijn eendagsvliegen gebleken en worden nu, amper 20 jaar na verschijning, nooit meer gezongen.

Ik heb altijd moeite gehad met die beruchte uitdrukking "Laat het eerst maar eens overzomeren en overwinteren", maar op het gebied van het kerklied is er wel iets voor te zeggen :oops:
Josephus

Bericht door Josephus »

Zojuist de plaatselijke boekhandel gevisiteerd. Resultaat: boek niet op voorraad! Afbeelding
memento

Bericht door memento »

Nou nou nou, wat een reacties op 'Nederland Zingt'. Ik begrijp ondertussen dat het muzikaal niet van hoog niveau is. Maargoed, eerlijk gezegd vind ik bijna alle kerkmuziek (ook Dirk Zwart) niet van hoog niveau, als je t vergelijkt met de klassieke muziek. Ik denk ook niet dat kerkmuziek dat moet proberen, want dan is het geen muziek meer voor iedereen, maar alleen voor een bepaalde groep liefhebbers. En aangezien de kerk voor iedereen is, en niet voor een bepaalde elite, lijkt me dat wat ongewenst. Daarnaast is m.i. een vereiste dat goede kerkmuziek geschikt is voor gemeentezang, waardoor je maar één stem kan schrijven, ipv meerdere (hoogstends dat het orgel wat meer mogelijkheden biedt om kwaliteit in te brengen).

Wat NZ betreft, het mooiste daaraan vind ik de massale samenzang van psalmen of bekende geestelijke liederen. En elke uitzending doen ze meestal wel 1 of 2 psalmen, en wat bekende liederen. Das toch gewoon mooi?
geledu

Bericht door geledu »

memento schreef:Nou nou nou, wat een reacties op 'Nederland Zingt'. Ik begrijp ondertussen dat het muzikaal niet van hoog niveau is. Wat NZ betreft, het mooiste daaraan vind ik de massale samenzang van psalmen of bekende geestelijke liederen. En elke uitzending doen ze meestal wel 1 of 2 psalmen, en wat bekende liederen. Das toch gewoon mooi?
Memento in topic : Sex voor het huwelijk bij de EO maandag 18 december schreef:Een ander bekend EO programma is Nederland Zingt. Nu bestelde ik pas een Nederland Zingt cd, maar ik verbaasde me hoe leeg de teksten waren van de liedjes. En dan heb ik het niet over Arminiaans, maar gewoon inhoudloos. Viel me erg tegen, juist omdat dit programma van hun zo vaak genoemd wordt als 'goed'.
Memento, het verbaasde mij dat je binnen een week zulke verschillende meningen hebt over Nederland Zingt.

Welke moeten we aanhouden ? :roll:
memento

Bericht door memento »

geledu schreef:
memento schreef:Nou nou nou, wat een reacties op 'Nederland Zingt'. Ik begrijp ondertussen dat het muzikaal niet van hoog niveau is. Wat NZ betreft, het mooiste daaraan vind ik de massale samenzang van psalmen of bekende geestelijke liederen. En elke uitzending doen ze meestal wel 1 of 2 psalmen, en wat bekende liederen. Das toch gewoon mooi?
Memento in topic : Sex voor het huwelijk bij de EO maandag 18 december schreef:Een ander bekend EO programma is Nederland Zingt. Nu bestelde ik pas een Nederland Zingt cd, maar ik verbaasde me hoe leeg de teksten waren van de liedjes. En dan heb ik het niet over Arminiaans, maar gewoon inhoudloos. Viel me erg tegen, juist omdat dit programma van hun zo vaak genoemd wordt als 'goed'.
Memento, het verbaasde mij dat je binnen een week zulke verschillende meningen hebt over Nederland Zingt.

Welke moeten we aanhouden ? :roll:
Beiden. Die CDs (Lof zij het licht) vond ik waardeloos, wat betreft inhoud van de tekst. Nederland Zingt uitzendingen zijn erg wisselend, maar de samenzang van psalmen/bekende liederen die ze er tussendoor doen vind ik gewoon mooi. Maar bv de laatste kerst-uitzending met die gehandicapten is waardeloos, vooral 'Kling, klokje, tingelingeling' (of zoiets) waarbij ze met zn allen staan te hakken vond ik nu niet echt van vrome devotie getuigen...
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:Maargoed, eerlijk gezegd vind ik bijna alle kerkmuziek (ook Dirk Zwart) niet van hoog niveau, als je t vergelijkt met de klassieke muziek.
Dat is nogal een boute uitspraak. Realiseer je je wel dat de cantates en de Hohe Messe van Bach ook tot de kerkmuziek behoren? Wij voeren deze werken nu vaker uit in de concertzaal, maar ze waren toch echt geschreven voor gebruik in de kerk.
Wat NZ betreft, het mooiste daaraan vind ik de massale samenzang van psalmen of bekende geestelijke liederen. En elke uitzending doen ze meestal wel 1 of 2 psalmen, en wat bekende liederen. Das toch gewoon mooi?
Op zich is er weinig mis met massale samenzang, zolang het maar samenzang blijft. Helaas zijn er velen die zich in een dergelijke setting toch genoodzaakt voelen te gaan blèren. Klik hier voor een schrijnend voorbeeld... :cry:

En in NZ werkt niet zelden de organist zoiets in de hand. Alle registers open, alle klavieren gekoppeld en het maken van wilde gebaren resulteert nu eenmaal niet zo snel in verfijnd en stijlvol orgelspel. Als je van massale samenzang houdt, raad ik je aan eens naar opnamen te luisteren met mannen als Klaas Bolt, Dick Sanderman of Geert Bierling aan het orgel. Zo kan het dus ook.
geledu

Bericht door geledu »

Josephus schreef: Op zich is er weinig mis met massale samenzang, zolang het maar samenzang blijft. Helaas zijn er velen die zich in een dergelijke setting toch genoodzaakt voelen te gaan blèren. Klik hier voor een schrijnend voorbeeld... :cry:

.
Wie ben jij om het door jou gegeven voorbeeld als blèren te betitelen ?
Er zijn er velen die dit anders zien, en ook deze samenzang waarderen en zelf als stichtend mogen ervaren.
Plaats reactie