Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken, Bert. De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve, de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Iers-Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond.Bert Mulder schreef:Vraag ik me af, terwijl wij Hervormingsdag op 31 october, waar we gedenken aan het wonder van de reformatie, en ook gedenken aan de rivieren bloed gestort door hulp van de Inquisitie, waarom hebben de Roomsen, dezelfde dag, het duivels' feest van Halloween?
Advent 2006
- Bert Mulder
- Contacteer:
Toch wel. De Roomse kerk is er altijd erg goed in geweest om een heidens feest met een Christelijk veneer te overleggen. Neem de Kerst bijvoorbeeld. Halloween was oorspronkelijk het heidense, duivelse feest van de Kelten in Ierland en Britannie. De roomse kerk heeft het overgenomen, alleen verplaatsten ze de duiverlse geesten met de geesten van de heiligen, daarvandaan de naam Aller Heiligen Nacht, engels Al-Hallows-Eve, verkort tot Halloween. En dat het een duivels feest is kun je vooral hier in Amerika zien.Josephus schreef:Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken, Bert. De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve, de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Iers-Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond.Bert Mulder schreef:Vraag ik me af, terwijl wij Hervormingsdag op 31 october, waar we gedenken aan het wonder van de reformatie, en ook gedenken aan de rivieren bloed gestort door hulp van de Inquisitie, waarom hebben de Roomsen, dezelfde dag, het duivels' feest van Halloween?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Christiaan
De stellingen waren bedoelt voor de geleerden!refo schreef:En spijkerde Luther de 95 stellingen niet op de deur OMDAT het de volgende dag Allerheiligen was en er veel mensen naar de kerk kwamen?
En waren geschreven in het latijn!
Men spijkerde wel vaker stelllingen op ergens om een discussie onder geleerden op gang te krijgen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Geen heel sterk voorbeeld. Het Kerstfeest is inderdaad van oorsprong een heidens feest, maar ook voor de protestanten is dit geen reden om de geboorte van Jezus dan maar op een andere datum te vieren.Bert Mulder schreef: Toch wel. De Roomse kerk is er altijd erg goed in geweest om een heidens feest met een Christelijk veneer te overleggen. Neem de Kerst bijvoorbeeld.
Dat Halloween satanische trekken heeft, durf ik niet te ontkennen. Maar ik bespeurde in je eerdere posting de suggestie dat de viering van Halloween bewust plaatsvindt op Hervormingsdag en dat kan niet juist zijn, omdat de viering van Allerheiligen op 1 november al bestond ruim voor 1517 (om precies te zijn sinds 844).Bert Mulder schreef:Halloween was oorspronkelijk het heidense, duivelse feest van de Kelten in Ierland en Britannie. De roomse kerk heeft het overgenomen, alleen verplaatsten ze de duiverlse geesten met de geesten van de heiligen, daarvandaan de naam Aller Heiligen Nacht, engels Al-Hallows-Eve, verkort tot Halloween. En dat het een duivels feest is kun je vooral hier in Amerika zien.
De Iers-Keltische traditie gaat nog verder terug in de tijd.
-
Nu, ik zal wel weer zonderling zijn.geledu schreef:Als je goed op de hoogte bent van oude schrijvers (voor 1850 :wink: ) moet je enig begrip kunnen opbrengen voor het niet vieren van de tweede dag.Christiaan schreef:. Waarom men op die dag in andere kerkverbanden niet naar de kerk gaat is mij een raadsel.
Maar wat mij betreft stoppen we met de viering van feestdagen.
Feestdagen hadden we onder het Oude Testament, door God Zelf ingesteld.
Het Nieuwe Testament kent immers geen feestdagen. Alle feestdagen zijn in Christus vervuld. En dan zou het toch wel dwaas zijn (en meer dan dat) om ze weer in te voeren.
Wat is er verkeerd aan om Christus te gedenken?Zonderling schreef:Nu, ik zal wel weer zonderling zijn.geledu schreef:Als je goed op de hoogte bent van oude schrijvers (voor 1850Christiaan schreef:. Waarom men op die dag in andere kerkverbanden niet naar de kerk gaat is mij een raadsel.) moet je enig begrip kunnen opbrengen voor het niet vieren van de tweede dag.
Het Nieuwe Testament kent immers geen feestdagen. Alle feestdagen zijn in Christus vervuld. En dan zou het toch wel dwaas zijn (en meer dan dat) om ze weer in te voeren.
-
Dat zouden we iedere dag moeten doen.Erasmiaan schreef:Wat is er verkeerd aan om Christus te gedenken?Zonderling schreef:Nu, ik zal wel weer zonderling zijn.
Het instellen van vaste, terugkerende dagen voor alle tijden en plaatsen, komt geen mens toe.
"Vier uw vierdagen" staat er in de Bijbel, Nahum 1v15. Ik denk dat dit zeker wat te zeggen heeft over onze christelijke feestdagen. Ik ben in ieder geval blij een extra dag te hebben om naar de kerk te gaan, en dat dit ook nog in alle vrede mag gebeuren. Het zijn de laatste resten van ons (voorheen) christelijke Nederland.Zonderling schreef:Dat zouden we iedere dag moeten doen.Erasmiaan schreef:Wat is er verkeerd aan om Christus te gedenken?Zonderling schreef:Nu, ik zal wel weer zonderling zijn.
Het instellen van vaste, terugkerende dagen voor alle tijden en plaatsen, komt geen mens toe.
-