Herziene Statenvertaling

Zonderling

Bericht door Zonderling »

memento schreef:
Maar het is niet juist om te zeggen dat voor JHWH de Joden Adonai gebruikten. Volgens wiki is het dus een aantal verschillende benamingen.

Bijbels gezien, natuurlijk is HEERE toch weer heel wat anders dan Heere, daar HEERE Zijn Verbondsnaam is. En anders dan bij mensen hebben de Namen des Heeren degelijk betekenis. Elke Naam geeft weer een ander facet van Zijn Wezen.
De Joden spreken de naam JHWH uit als Adonai als zij de Schrift voorlezen, omdat zij bang zijn de heilige naam JHWH te misbruiken, of zij zeggen 'de Naam'...
De Naam JHWH wordt door de Joden waarschijnlijk al sinds de Babylonische wegvoering niet meer uitgesproken.

De Joden lazen in de plaats hiervan de naam Adonai (Heer(e)).
Alleen in teksten waar stond: Adonai JHWH, lazen de Joden in plaats van JHWH: Elohim (dus lazen zij: Adonai Elohim).

De gewoonte om in plaats van JHWH Adonai te lezen, vinden we ook in de Septuaginta, waar Kurios (Heer(e)) staat.
Ook in de teksten van het Nieuwe Testament, waar teksten uit het Oude Testament worden geciteerd, vinden we Kurios (Heer(e)).

Dat was in de tijd van de Reformatie één van de belangrijkste argumenten om in navolging van de Joden ook Heer(e) te lezen in plaats van JHWH. Niet alleen de Joden lazen zo, maar ook de Septuaginta, ja zelfs de Heilige Schrift zelf in het Nieuwe Testament bij citaten uit het OT.

Dat Wikipedia ook andere namen vermeldt, komt omdat de LATERE Joden ook andere woorden zijn gaan gebruiken in plaats van JHWH, waaronder ha-shem (de Naam).

De KJV volgt het meest het oud-Joodse gebruik, dus meestal in plaats van JHWH: LORD, en soms ELOHIM (in twee teksten heeft de KJV echter Jehovah).
De SV gebruikt consequent HEERE.

M.vr.gr.,
Zonderling
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Christiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
Christiaan schreef:Jehova is niet goed. JHWH staat er dat zou Jahweh zijn dan.
Maar de Joden gebruikten daar voor Adonai, de naam Heer.
Om de naam van God niet uit te spreken. En dat hebben de statenvertalers over genomen.
Dat is omdat er in het Hebreeuws geen klinkers zijn. Dus is Johovah net zo goed als Jahweh.

Dus zeg je dat Adonai betekend 'De Naam'? Kan wezen.
NEE Adonai betekent: Heer.
Ik heb altijd gedacht dat HEERE wijst op Zijn verbondsnaam en Heere wijst op zijn Almacht. Net zoals de eerste christenen beleden Jezus is Heer(e) en niet de keizer
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Christiaan

Bericht door Christiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Christiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
Christiaan schreef:Jehova is niet goed. JHWH staat er dat zou Jahweh zijn dan.
Maar de Joden gebruikten daar voor Adonai, de naam Heer.
Om de naam van God niet uit te spreken. En dat hebben de statenvertalers over genomen.
Dat is omdat er in het Hebreeuws geen klinkers zijn. Dus is Johovah net zo goed als Jahweh.

Dus zeg je dat Adonai betekend 'De Naam'? Kan wezen.
NEE Adonai betekent: Heer.
Ik heb altijd gedacht dat HEERE wijst op Zijn verbondsnaam en Heere wijst op zijn Almacht. Net zoals de eerste christenen beleden Jezus is Heer(e) en niet de keizer
HEERE wijst op Gods verbondsnaam: Ik zal zijn die, Ik zijn zal.
God de onveranderelijk.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gesloten