Bijbelkennis

rj

Bericht door rj »

parsifal schreef:
rj schreef:Zielevriend komt wel voor in de Statenvertaling, niet zo als ik het schrijf maar in een andere woordvolgorde.
Via vertaling naar Engels concordantie gebruikt kwam ik op Deut 13:6
Die is juist
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
David J schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef: nou vooruit,
dan nog maar een keer een antwoord
Herodus de Grote
Herodus Philippus
Herodes Antipas
Herodes AgrippaI
Herodes Agrippa II

voor verdere bijzonderheden verwijs ik u naar de Saambinder van 7 december
Goed zo. Zowel de antwoorden als de verwijzing. :wink:

Even ter toelichting:
1) Herodus de Grote was de kindermoordenaar (Mattheus 2).
2) Herodus Philippus was de man van Herodias (Lukas 3 : 19), niet te verwarren met Philippus, de viervorst, waarvan in Lukas 3:1 wordt gesproken.
3) Herodus Antipas was degene die Johannes de Doper doodde en ook later betrokken was bij de dood van Jezus.
4) Herodus Agrippa I was de moordenaar van Jacobus, die later door de wormen werd gegeten (Handelingen 12).
5) Herdus Agrippa II was de man voor wie Paulus moest verschijnen; die door Flavius Josephus verdacht wordt van een incestueuze relatie met zijn zuster Bernice, Handelingen 25 en 26.

Helma's beurt voor 2 vragen.
Dit nog even naar boven gehaald omdat ik het niet helemaal snap. (Ik lees de Saambinder niet). Herodus doodde Johannes toch op aandringen van zijn vrouw Heriodas? Dan moeten de nrs 2) en 3) toch dezelfde Herodes zijn?
Ik denk, dat Bert deze vraag al naar tevredenheid beantwoord heeft. Maar nog even ter toelichting.

Herodes (bijgenaamd Antipas, nr 3 in mijn rijtje) was de man die Johannes de Doper eerst in de gevangenis wierp en daarna (op verzoek van Herodias' dochtertje) doodde (Lukas 9 : 9). Deze man was ook betrokken bij de dood van Jezus (Lukas 23 : 8 ).

Deze Herodes Antipas had een broer Filippus, die in Lukas 3 : 1 de viervorst over Iturea en over het land Trachonitis genoemd wordt.
Ook had Herodes Antipas een broer Herodes-Filippus. Deze man wordt in Gods Woord ook Filippus genoemd, maar moet onderscheiden worden van de in vers 1 genoemde viervorst. Met deze Herodes Filippus is Herodias getrouwd, maar zij leefde samen met Herodes Antipas.

(Met hartelijke dank aan ds. Moerkerken, die dit heel helder uiteengezet heeft in een interessante artikelen serie in de Saambinder. Naast het vele goede in de Saambinder zijn dergelijke artikelen een extra stimulans om dit blad te lezen).
Misschien nog even ter aanvulling:

Er waren twee Herodessen Philippus, en dat waren broers.
De ene was de oorspronkelijke man van Heriodias, de andere leefde van 4 v Chr tot 34 n Chr en is getrouwd geweest (relatie gehad) met Salomé. Juist, de dochter van Herodias die een cruciale rol speelde bij het feest van Herodes Antipas. Die tweede Philippus was tetrarch over Trachonitis, Gaulanitis en Iturea.

Wisten jullie overigens dat Herodes de Grote 10 vrouwen had?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik lees steeds nieuwe woorden. Wat is een 'inkoppertje'?
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Ik lees steeds nieuwe woorden. Wat is een 'inkoppertje'?
Geen voetballiefhebber zeker? :mrgreen:

Een inkoppertje is een voorzet die zo panklaar is dat je er alleen nog maar tegen aan hoeft te lopen om de bal in het doel te laten belanden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Okee geen directe inkopper nu. Zelfs 1 met een niet eenduidig antwoord: Maar geef eens een bijbels onderbouwde gok naar de namen van de twee Emmausgangers?
Josephus

Bericht door Josephus »

parsifal schreef:Okee geen directe inkopper nu. Zelfs 1 met een niet eenduidig antwoord: Maar geef eens een bijbels onderbouwde gok naar de namen van de twee Emmausgangers?
De naam van de ene wordt in elk geval gegeven in Lucas 24:18, namelijk Kleopas. Waarschijnlijk is dit dezelfde als de Klopas uit Johannes 19:25, de echtgenoot van Maria. Het is dus aannemelijk dat dit de twee Emmaüsgangers zijn.

(Toch een beetje een inkopper als je daar een keer een preek over hebt gehoord...) :wink:

Saillant detail: deze Maria was een zus van Jezus' moeder, zodat de Emmaüsgangers de oom en tante van Jezus waren!
parsifal

Bericht door parsifal »

Josephus schreef:
parsifal schreef:Okee geen directe inkopper nu. Zelfs 1 met een niet eenduidig antwoord: Maar geef eens een bijbels onderbouwde gok naar de namen van de twee Emmausgangers?
De naam van de ene wordt in elk geval gegeven in Lucas 24:18, namelijk Kleopas. Waarschijnlijk is dit dezelfde als de Klopas uit Johannes 19:25, de echtgenoot van Maria. Het is dus aannemelijk dat dit de twee Emmaüsgangers zijn.

(Toch een beetje een inkopper als je daar een keer een preek over hebt gehoord...) :wink:

Saillant detail: deze Maria was een zus van Jezus' moeder, zodat de Emmaüsgangers de oom en tante van Jezus waren!
Okee, inderdaad goed geantwoord :), kinderbijbels zijn zo misleidend met die twee mannen.
David J

Bericht door David J »

Josephus schreef:

Als ik die geschiedenis lees, heb ik sterk het gevoel dat het twee mannen geweest moeten zijn. Maar daar is. geen letterlijk bewijs voor. Alleen de atmosfeer bv. in vers 22: ...sommige vrouwen uit ons... Het klinkt een beetje als mannen onder elkaar.

Aan de andere kant heeft gedachte dat het Kleopas en zijn vrouw waren heeft ook wel iets logisch. De beide figuren waren sowieso waarschijnlijk huisgenoten.

Buitenspel: (om Afgewezen nog maar een nieuw woord te leren :mrgreen: ) Twee Maria's in een gezin, dat heeft me altijd ongelooflijk lastig geleken....
Josephus

Bericht door Josephus »

Nieuwe vraag:

Hoeveel "professionele" zangkoren deden mee aan te tempeldienst ten tijde van koning David?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Nieuwe vraag:

Hoeveel "professionele" zangkoren deden mee aan te tempeldienst ten tijde van koning David?
288 meesters werden verdeeld in 24 afdelingen, die elk bestonden uit 12 leden
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Nieuwe vraag:

288 meesters werden verdeeld in 24 afdelingen, die elk bestonden uit 12 leden
Afbeelding

Ik zal nog wel even de vindplaats noemen: 1 Kronieken 25.

By the way: veel mensen zullen die David maar modern vinden met al dat liturgische gedoe... :lol:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:By the way: veel mensen zullen die David maar modern vinden met al dat liturgische gedoe... :lol:
Vakmensen als kerkmusicus, het idee alleen al... 8)
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:By the way: veel mensen zullen die David maar modern vinden met al dat liturgische gedoe... :lol:
Vakmensen als kerkmusicus, het idee alleen al... 8)
Tja, vaak vindt men het al voldoende als de organist "zijn best doet", "met het hart speelt", "nog les heeft gehad op het harmonium van Kees de slager"...

In het lezenswaardige boek Op de orgelbank, dat jij ook wel in de kast zult hebben staan, zegt een van de geïnterviewden: "Geloof zonder vakwerk is een huis zonder fundament". Wat mij betreft de spijker op zijn kop.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus jou de eer voor de volgende vraag!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Hendrikus jou de eer voor de volgende vraag!
OK. Wie is de auteur van de Hebreeënbrief?
Plaats reactie