Bijbelkennis

helma

Bericht door helma »

Nou, eerst maar met een beginnen

:arrow: Er wordt ergens in de Bijbel gesproken over een boom versierd met zilver en goud;
Welke profeet neemt daar stelling tegen?

(Het was een heidens gebruik ; men eerde groenblijvende bomen als symbool van de zonnegod Nimrod)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Nou, eerst maar met een beginnen

:arrow: Er wordt ergens in de Bijbel gesproken over een boom versierd met zilver en goud;

(Het was een heidens gebruik ; men eerde groenblijvende bomen als symbool van de zonnegod Nimrod)
Habakuk (zie 2 : 19).
Josephus

Bericht door Josephus »

Jeremia 10:4.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
refo

Bericht door refo »

Aktuele vraag!

Hij wordt vastgezet met spijker en hamer, om wiebelen te voorkomen. (Zo zou de tekst in de HSV kunnen luiden)
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:

Habakuk (zie 2 : 19).
Nou die bedoelde ik niet, maar dat komt ook aardig in de beurt
ik heb het idee dat het bij Habakuk meer om een houten beeld gaat wat overtrokken is met gesmolten zilver/goud
Habakuk 2:19 Wee dien, die tot het hout zegt: Word wakker! en: Ontwaak! tot den zwijgenden steen. Zou het leren? Ziet, het is met goud en zilver overtrokken, en er is gans geen geest in het midden van hetzelve.

De profeet die ik bedoel heeft het w.s. meer over een boom
als 'onze' kerstboom
(en ik heb het gelezen in een absoluut neutraal krantje waar de geschiedenis van de kerstboom in verteld wordt)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dus? Heeft Josephus gewonnen?
Unionist

Bericht door Unionist »

Als je het verband in Jeremia leest, gaat het absoluut niet over zoiets als een kerstboom, maar over een afgodsbeeld. Of spreken bij jullie de kerstbomen?
helma

Bericht door helma »

Ah, had ik helemaal over 't hoofd gezien :?

snel gevonden hoor!
Klopt helemaal Josephus, Jeremia 10

2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.

3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.

4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.
helma

Bericht door helma »

Unionist schreef:
".................................................."

jij deed toch niet meer mee??? :roll: :wink:
helma

Bericht door helma »

Unionist schreef:Als je het verband in Jeremia leest, gaat het absoluut niet over zoiets als een kerstboom, maar over een afgodsbeeld. Of spreken bij jullie de kerstbomen?

spreken bij jou de afgodsbeelden????
refo

Bericht door refo »

Eén van de heidense cultussen was gericht op de zonnegod Nimrod. Hij werd vereerd door een met goud en zilver versierde boom te aanbidden. Ik denk dat Jeremia dat bedoelt.
helma

Bericht door helma »

refo schreef:Eén van de heidense cultussen was gericht op de zonnegod Nimrod. Hij werd vereerd door een met goud en zilver versierde boom te aanbidden. Ik denk dat Jeremia dat bedoelt.
dat zei ik ook:
helma schreef:

Josephus

Bericht door Josephus »

Nieuwe opgave:

In de Bijbel wordt op twee verschillende plaatsen in precies dezelfde bewoordingen min of meer opgeroepen om de wapens neer te leggen en iets zinvols te gaan doen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
rj

Bericht door rj »

Jesaja 2:4 schreef:En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
geledu

Bericht door geledu »

Micha 4 : 3 En Hij zal onder grote volken richten, en machtige heidenen straffen, tot verre toe; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen den krijg niet meer leren.

Er werden twee bijbelplaatsen gevraagd. :wink:
Plaats reactie