Heb jij wel eens een orgelconcerto voor saxofoon en orkest gehoord?Christiaan schreef:Dat is geen orgelwerk.![]()
Het is een orgelconcerto voor orgel en orkest!
Een béétje dubbelop is zo'n mededeling wel.
Een klein beetje maar, hoor.
Zozo, een nederlandse canadees op een engels orgel in Nederland: internationaler kan het nietOude-Waarheid schreef:Dank je wist ik niet heb het Andre Knevel wel horen spelen
op het orgel van Nieuwer ter Aa zodoende
Heb geen verstand van orgels maar vind het wel mooi het orgelHendrikus schreef:Zozo, een nederlandse canadees op een engels orgel in Nederland: internationaler kan het nietOude-Waarheid schreef:Dank je wist ik niet heb het Andre Knevel wel horen spelen
op het orgel van Nieuwer ter Aa zodoende
Grote vraag: zongen die koekoek en die nachtegaal nou in het nederlands, in het engels, of met een canadees accent? :mrgreen:
Ik ook. Maar dat is ook al weer wat jaartjes geleden.Oude-Waarheid schreef:Zou het niet weten zo goed heb ik niet gekeken als ik daar wasGian schreef:Het orgel van (gg) Niewer ter Aa heeft geen pedaal. Doe dan maar niks.en ben er toch wel verschillende keren geweest.
1. Er zijn in Nieuwer ter Aa meer kerken dan die van de GG. Waarschijnlijk hebben we het hier over de Hervormde Kerk:Gian schreef:Het orgel van (gg) Niewer ter Aa heeft geen pedaal. Doe dan maar niks.
Ja hoor dat klopt mooi orgel is het.Josephus schreef:1. Er zijn in Nieuwer ter Aa meer kerken dan die van de GG. Waarschijnlijk hebben we het hier over de Hervormde Kerk:Gian schreef:Het orgel van (gg) Niewer ter Aa heeft geen pedaal. Doe dan maar niks.
http://www.orgelsite.nl/kerken22/nieuwerteraa.htm
2. Geldt deze stelling alleen voor het orgel van de GG in Nieuwer ter Aa of voor pedaalloze orgels in het algemeen? In dat geval zou ik een dergelijke opmerking niet graag voor mijn rekening durven nemen. :shock: :shock:
Is dit een erg schokkende ontdekking voor je? :mrgreen:Mister schreef:Een kerkorgel zónder pedaal? :shock:Gian schreef:Het orgel van (gg) Niewer ter Aa heeft geen pedaal. Doe dan maar niks.
Christiaan,Hendrikus schreef::roll: N A C H T M E R R I E :roll:Christiaan schreef:Als of u ergens niet van zou kunnen slapen wat betreft muziek.
Hoogstens wanneer ik naast u bed ALLE orgelwerken van Pachelbel zou gaan spelen.
Ok. Geen echte Sonates dus. En uit oud materiaal. En losse stukjes. Maar 'mopjes' klinkt wel erg denigrerend. Waren ze niet goed?Hendrikus schreef: Om met die intrigerende opmerking te beginnen: Mendelssohn was door z'n uitgever gevraagd een bundel met orgelstukken te leveren. Mendelssohn putte uit oud materiaal en schreef nieuwe composities, allemaal losse stukken. Maar uiteindelijk besloot hij ze een beetje per toonsoort te rangschikken en zo'n groep van stukken in dezelfde toonsoort de naam Sonate te geven.
Hoe weet je dat toch allemaal.... :shock:Hendrikus schreef: De opmerking over die moderne orgelschool moet je zien in het perspectief van de schrijver van dit artikel, een Engelsman. In Engeland heeft de orgelspeelkunst inderdaad in de negentiende eeuw een enorme opleving doorgemaakt, waarbij de concerten die Mendelssohn gaf een flinke impuls hebben gegeven. Vooral het pedaalspel stond in Duitsland namelijk op een veel hoger peil dan in Engeland. Voor Frankrijk gold trouwens hetzelfde: daar hebben de concerten van de Adolf Friedrich Hesse ook een impuls gegeven aan het pedaalspel.
Ik zag het gistermiddag ook staan, ja . 'k Had alleen geen zin om nog even de computer aan te slingeren en het te melden.wim schreef:Christiaan,Hendrikus schreef::roll: N A C H T M E R R I E :roll:Christiaan schreef:Als of u ergens niet van zou kunnen slapen wat betreft muziek.
Hoogstens wanneer ik naast u bed ALLE orgelwerken van Pachelbel zou gaan spelen.
Het zal je deugd doen dat Pachelbel nu 'componist van de week' is op radio4 (VARA):
Van hun website geplukt:
Johann Pachelbel (1653-1706) werd lange tijd enkel gezien als een organist en voorloper van J.S. Bach, maar tegenwoordig wordt hij beschouwd als een van de belangrijkste componisten op het gebied van de kerk- en kamermuziek van zijn tijd. Hij was een vooruitstrevende toondichter, die met groot oog voor detail en kennis van de nieuwste muzikale ontwikkelingen, vocale muziek met een grote uitdrukkingskracht wist te componeren. In eigen tijd was hij een veel gevraagde organist, die ondanks zijn protestantse geloof werkte aan de katholieke Stephansdom in Wenen. Hij was peetvader van een zus van J.S. Bach en leidde talloze musici op, onder wie Johann Christoph Bach, broer en leermeester van Johann Sebastian. Hoewel Pachelbel aanbiedingen kreeg vanuit Engeland, bleef hij zijn leven lang in Duitsland, de laatste jaren van zijn leven in zijn geboortestad Neurenberg.