1656 (als ik het goed optel)refo schreef:In welk jaar (gerekend vanaf de schepping) vond de zondvloed plaats?
Idem. Zijn naam betekent "Na hem de zondvloed" (o.i.d)refo schreef:En in welk jaar stierf Metusalem?
Even terug naar de vorige: was die goed?refo schreef:Ik mag er nog één
Deze:refo schreef:Er is één 'wee' in de Bijbel waar niemand zich druk over maakt.
Om hier nog even op terug te komen: welke bron heb je daarvoor gebruikt Bert? De (commentaren op de) Talmoed? Ik weet wel dat "van de Korachieten" ook vertaald zou kunnen worden met "voor de Korachieten", maar dat geeft nog geen uitsluitsel over wie in dat geval dan wel de dichter was. Overigens was Asaf (naar algemeen wordt aangenomen de dichter van psalm 73) ook een van de "zonen van Korach".Bert Mulder schreef:Toch waren de zonen van Korach waarschijnlijk niet de dichters. De zonen van Korach waren namelijk de zangers onder de levieten. Die psalmen zijn waarschijnlijk van David.Josephus schreef:Helemaal correct!refo schreef:Misschien wel van niet één.
Maar laten we aannemen dat de namen aan het begin van Psalmen inderdaad de auteur aangeven dan komen we op 100.
David: 73
De zonen van Korach: 10
Asaf: 12
Salomo: 2
Etan: 1
Heman: 1
Mozes: 1
Mijn bron is Calvijn in zijn commentary.Josephus schreef:Om hier nog even op terug te komen: welke bron heb je daarvoor gebruikt Bert? De (commentaren op de) Talmoed? Ik weet wel dat "van de Korachieten" ook vertaald zou kunnen worden met "voor de Korachieten", maar dat geeft nog geen uitsluitsel over wie in dat geval dan wel de dichter was. Overigens was Asaf (naar algemeen wordt aangenomen de dichter van psalm 73) ook een van de "zonen van Korach".
Klopt.Tiberius schreef:1656 (als ik het goed optel)refo schreef:In welk jaar (gerekend vanaf de schepping) vond de zondvloed plaats?Idem. Zijn naam betekent "Na hem de zondvloed" (o.i.d)refo schreef:En in welk jaar stierf Metusalem?
refo schreef:Klopt.Tiberius schreef:1656 (als ik het goed optel)refo schreef:In welk jaar (gerekend vanaf de schepping) vond de zondvloed plaats?Idem. Zijn naam betekent "Na hem de zondvloed" (o.i.d)refo schreef:En in welk jaar stierf Metusalem?
De ongewijde geschiedenis verhaalt dat de zondvloed is uitgesteld tot zijn sterven. Metusalem is dus niet verdronken.
nou vooruit,Tiberius schreef:Een inkoppertje voor trouwe Saambinder lezertjes (de anderen moeten even goed tellen):
Hoeveel verschillende Herodessen komen er in de Bijbel voor?
(Geef ook even een korte omschrijving bij elk).
Goed zo. Zowel de antwoorden als de verwijzing.helma schreef:nou vooruit,Tiberius schreef:Een inkoppertje voor trouwe Saambinder lezertjes (de anderen moeten even goed tellen):
Hoeveel verschillende Herodessen komen er in de Bijbel voor?
(Geef ook even een korte omschrijving bij elk).
dan nog maar een keer een antwoord
Herodus de Grote
Herodus Philippus
Herodes Antipas
Herodes AgrippaI
Herodes Agrippa II
voor verdere bijzonderheden verwijs ik u naar de Saambinder van 7 december