Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:het beeld dat de Bijbel van God geeft…
Of het beeld zoals jíj dat van God hebt. In feite zeg je dat bepaalde bijbelse gegevens niet passen bij het beeld dat de Bijbel van God geeft.
refo schreef:Met dit verschil dat de Bijbel Woord en Geest niet scheiden. Het is een eenheid. Een Eenheid.
Wat dat betekent? Dat het begin van Romeinen zegt dat niemand God zoekt. Dat later het Woord is gekomen. En dat Woord geeft macht door de Geest Die er bij is. Dat er dan toch nog mensen niet geloven, is een wonder dat alleen God begrijpt.
Ik mis een bijbelse onderbouwing in dit warrige betoog. Je vindt deze gedachtegangen nog al eens bij theologen die menen de reformatoren goed te begrijpen. Dan krijg je dit soort mistige redeneringen.
Verder treft het mij dat bij dit soort ‘doordenkingstopics’ (hoe zitten dingen in elkaar) mensen altijd de neiging krijgen een pastorale toon aan te slaan en hun opponenten te vermanen dat ze uitvluchten zoeken om niet zalig te worden of zo.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Mooi verwoord. Probleem is dat het voor veel mensen geen realiteit is. Ze zullen zeggen: Tja, mooie belijdenis, maar ik heb nog niet gemerkt dat God voor mij is... dus gaat dat allemaal niet op voor mij. Zelf kan ik daar niets aan doen, dus ik hoop dat ik nog eens opnieuw geboren mag worden.

En dan hebben we een probleem. Zoals Kierkegaard al zei:

Predestinatie is het dogma van stilzittende vroomheid.
En dat is een valse accusatie, met de woorden van de HC:

Werkt deze leer dan geen goddeloze mensen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Gian schreef:Volgens mijn valt het wel mee. Het verschil tussen infra en supralapsarisme kom je tussen de meest behoudende reformatorische theologen tegen. Waarom zouden wij het er dan niet over mogen hebben? Bovendien moet ik de eerste nog tegenkomen die me duidelijk vanuit het Woord aanwijst wat wat is. Alleen daarom al is het voor mijn een onderwerp waar ik me bij neerlegt. We leven nu, en weten wat Zijn opengebaarde wil is, daar hebben we naar te handelen.
Je vergeet dat supra- en infralapsaristen beide de Dordtse Leerregels hebben ondertekend.

Hier zitten echter een aantal mensen die duidelijk laten merken dat ze de Dordtse Leerregels verwerpen. Ik vind dat niet meevallen, eerlijk gezegd.
Zonderling

refo schreef:Het probleem is dat de 'gereformeerden' geen enkele waarde hechten aan het evangelie op zich. Doordat niet ieder geloven gaat die het Woord hoort, is er blijkbaar nog iets nodig. Dat noemen we 'Geest'. Technisch is dat natuurlijk volkomen juist. Geen speld tussen te krijgen. De Bijbel zegt het ook. Met dit verschil dat de Bijbel Woord en Geest niet scheiden. Het is een eenheid. Een Eenheid.
Wat dat betekent? Dat het begin van Romeinen zegt dat niemand God zoekt. Dat later het Woord is gekomen. En dat Woord geeft macht door de Geest Die er bij is. Dat er dan toch nog mensen niet geloven, is een wonder dat alleen God begrijpt. Maar als iemand het Evangelie hoort wordt hem of haar de genade aangeboden. Maar wie vertelt dat nog zo? Het wordt zelfs remonstrants genoemd. Terwijl het zuiver reformatorisch is.
We laten ons liever leiden door 'er is niemand die God zoekt' dan door de aangeboden genade. Die we menen te kunnen weigeren omdat 'we dat niet kunnen'. Zo heeft het ongeloof allerlei gezichten.
Refo, ik heb je beschuldigd van Remonstrantisme.
Maar niet vanwege wat je zegt over het Evangelie-aanbod.

Wel omdat je gezegd hebt dat Gods besluiten niet van eeuwigheid zijn, maar dat God na een vrije keuze van de mens steeds weer een nieuw plan trekt. Dat is inderdaad Remonstrants, ja Pelagiaans.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Dit is net zo zinvol als discussieren over wie er straks links en wie er straks rechts naast Christus mag zitten...
Wat weten wij nu van Gods besluiten?
Zonderling

Miscanthus schreef:Dit is net zo zinvol als discussieren over wie er straks links en wie er straks rechts naast Christus mag zitten...
Miscanthus, wie heeft hier gezegd dat wij Gods besluiten kennen ?
(Niemand.)

Maar laten we erkennen dat God regeert op soevereine en heilige wijze. Waar wij mensen niets van af weten. Laten we Hem Zijn soevereiniteit niet ontnemen en Zijn besluiten niet afhankelijk maken van de keuzes van mensen. (Zoals in dit topic gezegd is.)

Gods besluiten zijn van eeuwigheid zoals God van eeuwigheid is. Wie dat loochent, loochent feitelijk God.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 08 dec 2006, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Miscanthus schreef:Dit is net zo zinvol als discussieren over wie er straks links en wie er straks rechts naast Christus mag zitten...
Wat de schrift ons ervan leert en meld en geen letter meer!!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Bert Mulder
Contacteer:

Christiaan schreef:
Wil ik wel even zeggen, ook geen tittel minder
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Christiaan schreef:
Daar ben ik het mee eens. Maar dat moet dan ook voldoende zijn om te belijden dat Gods voornemen of besluit niet afhankelijk is van ons mensen. En daar hebben diverse personen hier nogal wat tegenin gebracht.
Christiaan

Zonderling schreef:
Christiaan schreef:
Daar ben ik het mee eens. Maar dat moet dan ook voldoende zijn om te belijden dat Gods voornemen niet afhankelijk is van ons mensen. En daar hebben diverse personen hier nogal wat tegenin gebracht.
God regeerd alles. En wij zijn slechts stof. Wat zouden wij schepselen, kleine nietige mensen tegen Gods plan in kunnen brengen. Gods liefde is niet te begrijpen, Hij die het verlorene zoekt
het geen niets is omdat het iets wordt in Christus en alles van Hem verwacht!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Zonderling schreef:
Christiaan schreef:Wat de schrift ons ervan leert en meld en geen letter meer!!
Daar ben ik het mee eens. Maar dat moet dan ook voldoende zijn om te belijden dat Gods voornemen of besluit niet afhankelijk is van ons mensen. En daar hebben diverse personen hier nogal wat tegenin gebracht.
Ja, het was het voornemen van God om de Israelieten uit Egypte in Kanaan te brengen. En wat gebeurde er?
Hoe kan God nou verdrietig of boos zijn over iets wat Hij zelf heeft besloten?
Christiaan

Miscanthus schreef:
Zonderling schreef:
Ja, het was het voornemen van God om de Israelieten uit Egypte in Kanaan te brengen. En wat gebeurde er?
Er staat ook in de bijbel: God laat niet varen wat Zijn hand begon!

Zonderling

Miscanthus schreef:
Zonderling schreef:
Merkwaardig, Miscanthus, dat je de belofte op gehoorzaamheid nu gelijkstelt aan Gods voornemen. Je mag toch verwachten dat je deze zaken wat dieper doordenkt.

Trouwens, God heeft zijn voornemen ook vervuld. De belofte aan Abraham dat zijn nageslacht zou wederkeren kon niet falen. Zelfs het geslacht was genoemd, het vierde geslacht. Daar kon geen weerspannig Israël en geen weerspannige Farao iets tegen beginnen. Hiertoe heb ik u verwekt ...
Bert Mulder
Contacteer:

Miscanthus schreef:Ja, het was het voornemen van God om de Israelieten uit Egypte in Kanaan te brengen. En wat gebeurde er?
Heeft Hij dat niet gedaan dan? Lees jij ergens in je Bijbel dat Hij elke Israeliet, hoofd voor hoofd, in Kanaan zou willen brengen?
Zonderling

Miscanthus schreef:Hoe kan God nou verdrietig of boos zijn over iets wat Hij zelf heeft besloten?
Dit is exact dezelfde vraag als in Romeinen 9:19:
Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
Lees het antwoord in vers 20.
Plaats reactie