Bijbelkennis
Helemaal correct!refo schreef:Misschien wel van niet één.
Maar laten we aannemen dat de namen aan het begin van Psalmen inderdaad de auteur aangeven dan komen we op 100.
David: 73
De zonen van Korach: 10
Asaf: 12
Salomo: 2
Etan: 1
Heman: 1
Mozes: 1
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Oh ja? Bij een heleboel Psalmen staat er geen aanhef boven en is de auteur dus ook niet met zekerheid vast te stellen.Tiberius schreef:Van alle 150.Josephus schreef:Van hoeveel psalmen zijn de auteurs bekend?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hangt ook af van welke inspiratie-theorie je aanhangt. De meeste psalmen zijn gebeden of lofliederen van een mens richting God. We noemen de Bijbel het woord van God, maar dat wil m.i. nog niet zeggen dat bijvoorbeeld in psalm 10 God de (onbekende) dichter eerst heeft ingefluisterd wat die moest bidden.
Hoe het ook zij, Refo mag een nieuwe vraag bedenken.
Hoe het ook zij, Refo mag een nieuwe vraag bedenken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Het wordt wel erg off-topic, maar je slaat de plank nu volledig mis. Met deze theorie kom je in erg gevaarlijk vaarwater.Josephus schreef:Hangt ook af van welke inspiratie-theorie je aanhangt. De meeste psalmen zijn gebeden of lofliederen van een mens richting God. We noemen de Bijbel het woord van God, maar dat wil m.i. nog niet zeggen dat bijvoorbeeld in psalm 10 God de (onbekende) dichter eerst heeft ingefluisterd wat die moest bidden.
Luister:
En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
Dat vind ik ook. Als het maar niet te moeilijk wordt.Josephus schreef:Hoe het ook zij, Refo mag een nieuwe vraag bedenken.
Aha. En in het kader van de Goddelijke Drieënheid kun je hier dus uit afleiden dat in het gebed van psalm 10 God eigenlijk tot Zichzelf bidt...Tiberius schreef:Het wordt wel erg off-topic, maar je slaat de plank nu volledig mis. Met deze theorie kom je in erg gevaarlijk vaarwater.Josephus schreef:Hangt ook af van welke inspiratie-theorie je aanhangt. De meeste psalmen zijn gebeden of lofliederen van een mens richting God. We noemen de Bijbel het woord van God, maar dat wil m.i. nog niet zeggen dat bijvoorbeeld in psalm 10 God de (onbekende) dichter eerst heeft ingefluisterd wat die moest bidden.
Luister:
En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

Ik vind dat geen recht doen aan het karakter van veel psalmen. De theorie van de organische inspiratie past hier m.i. beter bij. En dat vind ik ook zo mooi aan de psalmen: ze zijn qua tekst in feite tijdloos. Of zoals een bekend organist zei: ze gaan over de mensen op de Prinsengracht.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dat is organische inspiratie.Josephus schreef:Aha. En in het kader van de Goddelijke Drieënheid kun je hier dus uit afleiden dat in het gebed van psalm 10 God eigenlijk tot Zichzelf bidt...![]()
(...)
De theorie van de organische inspiratie past hier m.i. beter bij.
Ik citeer even uit wikipedia:
Een derde theorie is de zogenoemde organische inspiratie. Deze theorie is ontwikkeld door Herman Bavinck. Zij gaat uit van de gedachte dat de bijbelschrijvers bewust en zelfstandig hebben geschreven. Toch heeft God hen in hun schrijven zo geleid en bestuurd dat zij Gods woorden hebben opgeschreven. Bij de organische inspiratie wordt onderscheid gemaakt tussen een goddelijke en een menselijke factor. In deze gedachte heeft God de menselijke factor gestuurd en voor fouten behoed.
En luister maar weer naar Gods Woord:
Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods van den Heilige Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.
Wat jij vindt, moet je zelf weten.Josephus schreef:Ik vind dat geen recht doen aan het karakter van veel psalmen.
Als de strekking van jouw verhaal is dat er niets buiten Gods wil om gaat, dan zijn we het eens. Maar dan vind ik het nog steeds wat flauw om te zeggen dat bijv. niet David de auteur van Psalm 51 is, maar God zelf.Tiberius schreef:Dat is organische inspiratie.Josephus schreef:Aha. En in het kader van de Goddelijke Drieënheid kun je hier dus uit afleiden dat in het gebed van psalm 10 God eigenlijk tot Zichzelf bidt...![]()
(...)
De theorie van de organische inspiratie past hier m.i. beter bij.
Ik citeer even uit wikipedia:
Een derde theorie is de zogenoemde organische inspiratie. Deze theorie is ontwikkeld door Herman Bavinck. Zij gaat uit van de gedachte dat de bijbelschrijvers bewust en zelfstandig hebben geschreven. Toch heeft God hen in hun schrijven zo geleid en bestuurd dat zij Gods woorden hebben opgeschreven. Bij de organische inspiratie wordt onderscheid gemaakt tussen een goddelijke en een menselijke factor. In deze gedachte heeft God de menselijke factor gestuurd en voor fouten behoed.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dat ben ik met je eens.Josephus schreef:Als de strekking van jouw verhaal is dat er niets buiten Gods wil om gaat, dan zijn we het eens. Maar dan vind ik het nog steeds wat flauw om te zeggen dat bijv. niet David de auteur van Psalm 51 is, maar God zelf.Tiberius schreef:Dat is organische inspiratie.Josephus schreef:Aha. En in het kader van de Goddelijke Drieënheid kun je hier dus uit afleiden dat in het gebed van psalm 10 God eigenlijk tot Zichzelf bidt...![]()
(...)
De theorie van de organische inspiratie past hier m.i. beter bij.
Ik citeer even uit wikipedia:
Een derde theorie is de zogenoemde organische inspiratie. Deze theorie is ontwikkeld door Herman Bavinck. Zij gaat uit van de gedachte dat de bijbelschrijvers bewust en zelfstandig hebben geschreven. Toch heeft God hen in hun schrijven zo geleid en bestuurd dat zij Gods woorden hebben opgeschreven. Bij de organische inspiratie wordt onderscheid gemaakt tussen een goddelijke en een menselijke factor. In deze gedachte heeft God de menselijke factor gestuurd en voor fouten behoed.
Het was wat flauw, daarom mag Refo de volgende vraag stellen.
- Bert Mulder
- Berichten: 9105
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Toch waren de zonen van Korach waarschijnlijk niet de dichters. De zonen van Korach waren namelijk de zangers onder de levieten. Die psalmen zijn waarschijnlijk van David.Josephus schreef:Helemaal correct!refo schreef:Misschien wel van niet één.
Maar laten we aannemen dat de namen aan het begin van Psalmen inderdaad de auteur aangeven dan komen we op 100.
David: 73
De zonen van Korach: 10
Asaf: 12
Salomo: 2
Etan: 1
Heman: 1
Mozes: 1
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.