Recensie Pastorie online in Saambinder

geledu

Bericht door geledu »

Pim schreef: Geledu, waarom zouden mensen zich terug moeten trekken uit het panel? Zij zijn toch verantwoordelijk voor hun eigen antwoorden?
Ik kan niet begrijpen dat je mee wilt werken aan een vragenrubriek waar er, zo lijkt het , totaal geen screening is van de vragen.
Het niveau en de inhoud van sommigen vragen is van dien aard, dat ik vind dat ze niet door de beugel kunnen.
Elke vorm van schaamte of terughoudendheid lijkt te zijn verdwenen.
parsifal

Bericht door parsifal »

geledu schreef:
Pim schreef: Geledu, waarom zouden mensen zich terug moeten trekken uit het panel? Zij zijn toch verantwoordelijk voor hun eigen antwoorden?
Ik kan niet begrijpen dat je mee wilt werken aan een vragenrubriek waar er, zo lijkt het , totaal geen screening is van de vragen.
Het niveau en de inhoud van sommigen vragen is van dien aard, dat ik vind dat ze niet door de beugel kunnen.
Waar doel je op? Misschien kunnen ze er van refoweb wat mee.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Jammer, jammmer, jammer!

Dhr Karens weet niet (of wel, dat zou nog het ergste zijn!) dat hij uitermate polariserend bezig is. Aan de vragenrubriek op refoweb werken onder andere mee: Ds. C. Harinck, ds. W. Harinck, ds H. Paul, drs. I. A. Kole, dus verschillende gergem-prominenten. Verder predikanten uit de Christelijk Gereformeerde Kerk, Hersteld Hervormde Kerk, GB-predikanten enz. Ik wil niet weten of en zo ja wat dhr. Karens hiermee zegt tegenover die mensen.

Als je ook nog eens de reacties van de 2 andere recensenten bekijkt, dan zie je bij dhr. Karens duidelijk een 'verrechtsing'.

Overigens, een tijdje geleden stond er een recensie van iemand anders over het boekje van Gert van de Brink en Arie Maasland. 'Geloof je dat?'. Ook dat was 'fout'. Overigens een schitterend boekje...

Ik vraag me af hoe lang dit goed kan gaan...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gefopt schreef:JAls je ook nog eens de reacties van de 2 andere recensenten bekijkt, dan zie je bij dhr. Karens duidelijk een 'verrechtsing'.
Pim schreef:Ik begrijp het wel. Het eigene van de GG komt niet genoeg naar voren in de beantwoording van de vragen, en dan is het niet goed genoeg.
Gefopt schreef:Ik vraag me af hoe lang dit goed kan gaan...
Inderdaad...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ik heb het boek of de recensie niet gelezen. Wel veel van de antwoorden op het refoweb. Toch vind ik dat vooral de dogmatische vragen erg evenwichtig geantwoord zijn. En dat door GG, maar ook vooral de HHK.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 07 dec 2006, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Toch vind ik dat vooral de dogmatische vragen erg overwichtig geantwoord zijn.
Ehm... is hier sprake van taalvernieuwing? :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Wat een enorme hoogmoed heerst er in de GG t.o.v. andere kerken en predikanten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Toch vind ik dat vooral de dogmatische vragen erg overwichtig geantwoord zijn.
antwoord met obesitas :shock:
geledu

Bericht door geledu »

parsifal schreef:
geledu schreef:
Waar doel je op? Misschien kunnen ze er van refoweb wat mee.
Hoewel je ongetwijfeld zal weten op wat voor een soort vragen ik doel, hier toch een voorbeeld :

Vragen als : (ik hou het netjes) :
- Ik ben 11 en mijn vriendin heeft al een beetje okselhaar en ik niet, klopt dat wel ?
- Ik mag van mijn ouders niet naar de disco, is dat vreemd ?
- Wat is het verschil tussen de Geref Vrijgemaakt en de GerGem in Ned
- Ik ben een jongen van 13 jaar en ik mag van mijn ouders niet samen met mijn vriendin van 12 op vakantie, wat moet ik hiertegen doen ?
- Ik ben een meisje van 17 en ik ben bang dat ik overschiet, hoe moet ik me opstellen ?

Een groot percentage vragen gaat over sex en dan wel op het zelfde niveau zoals hierboven beschreven.

Dit soort vragen zijn op Refoweb meer regel dan uitzondering.

Aan zo'n rubriek wil je toch niet meewerken .
rekcor

Bericht door rekcor »

geledu schreef:Vragen als : (ik hou het netjes) :
- Ik ben 11 en mijn vriendin heeft al een beetje okselhaar en ik niet, klopt dat wel ?
- Ik ben een jongen van 13 jaar en ik mag van mijn ouders niet samen met mijn vriendin van 12 op vakantie, wat moet ik hiertegen doen ?
- Ik ben een meisje van 17 en ik ben bang dat ik overschiet, hoe moet ik me opstellen ?

Een groot percentage vragen gaat over sex en dan wel op het zelfde niveau zoals hierboven beschreven. (...)

Ik vind het heel goed dat jongeren deze vragen op Refoweb kunnen stellen. Blijkbaar leven die vragen, kunnen ze er niet bij hun ouders/vrienden mee terecht (wat natuurlijk triest is).

Dan heb ik liever dat ze de antwoorden op Refoweb proberen te vinden, dan op het open internet of in de Tina, Break Out! en Yes.

Ontkennen, of zeggen: 'die vragen mag je niet hebben', is m.i. het domste wat je kunt doen. Ook weinig pastoraal.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Overigens, een tijdje geleden stond er een recensie van iemand anders over het boekje van Gert van de Brink en Arie Maasland. 'Geloof je dat?'. Ook dat was 'fout'. Overigens een schitterend boekje...
Ja dat vind ik ook. Alleen komt Gert van de Brink van oorsprong uit de gg. Nu student hhk. Dus is het boekje niet goed...
helma

Bericht door helma »

rekcor schreef:
Ik vind het heel goed dat jongeren deze vragen op Refoweb kunnen stellen. Blijkbaar leven die vragen, kunnen ze er niet bij hun ouders/vrienden mee terecht (wat natuurlijk triest is).

Dan heb ik liever dat ze de antwoorden op Refoweb proberen te vinden, dan op het open internet of in de Tina, Break Out! en Yes.

Ontkennen, of zeggen: 'die vragen mag je niet hebben', is m.i. het domste wat je kunt doen. Ook weinig pastoraal.
Je hebt gelijk

Al geloof ik niet dat ze in alle gevallen niet met die vragen bij ouders/vrienden e.d. terecht kunnen
(maar dat is toch iets wat pubers bij voorkeur níet doen?)

Een vraag aan refoweb is laagdrempelig, anoniem

Soms herken ik een vraag en dan denk ik: hé, die is van mijn dochter
Dan hebben we het daar samen over gehad maar zoekt ze waarschijnlijk bevestiging van een 'deskundig' iemand.
Of ze was het niet met mijn antwoord eens en probeert via Refoweb alsnog haar gelijk te halen...
Of, wat ik ook eens zag, een vraag van iemand over 'als je bekeerd bent of je dan je gospelmuziek weg moet doen' omdat de vraagsteller vond dat een andere refowebber (of hoe noem je zo iemand) daar niet radicaal genoeg in was en zo dacht die iemand een 'lesje' te (laten) leren
(dat laaste stond er natuurlijk niet bij in de vraag , maar ik herkende de situatie)
geledu

Bericht door geledu »

Adelbach schreef:Wat een enorme hoogmoed heerst er in de GG t.o.v. andere kerken en predikanten.
Mister schreef:Ja dat vind ik ook. Alleen komt Gert van de Brink van oorsprong uit de gg. Nu student hhk. Dus is het boekje niet goed...
Ik lees hier een voorbeeld van de pot verwijt de ketel :

O,o wat is de Gergem toch fout bezig met dit soort liefdeloze, onchristelijke reactie's .

Nee, dan die reactie's zoals bovenstaand, die komen tenminste voort uit liefde...

zucht.

Ach, het is niet vreemd, zulke vijandige reactie's .....
Josephus

Bericht door Josephus »

geledu schreef:Vragen als : (ik hou het netjes) :

Een groot percentage vragen gaat over sex en dan wel op het zelfde niveau zoals hierboven beschreven. (...)

Je gaat hiermee wel heel gemakkelijk voorbij aan het feit dat de wereld met name op seksueel gebied ook voor refojongeren steeds verwarrender aan het worden is, onder de "bezielende leiding" van tv-zenders als TMF en MTV (die de refowereld echt niet voorbij gaan) en het internet.

Wanneer zij met vragen over dergelijke onderwerpen blijkbaar niet bij ouders of vrienden terecht kunnen of willen, is het toch fantastisch dat mensen als Alie Hoek hun (grote) deskundigheid gratis ter beschikking stellen?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:
antwoord met obesitas :shock:
Excuse my french, ehm, dutch
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie