memento schreef:Adam bekleedde in het paradijs, in zijn ongevallen staat, alle 3 de ambten.
Vraag ik me af. Priesters bestonden nog helemaal niet, profeten waren niet nodig want de mensen in het paradijs, Adam en Eva, wandelden met God en hoefden dus Zijn woorden ook niet door te geven. Alleen koning was hij wel, want de mens werd koning van de schepping gemaakt
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
In Christus zijn wij allen profeet, priester en koning (verenigd in het ambt aller gelovigen!).
1) Profeet, wanneer wij God belijden en prijzen.
2) Priester, wanneer wij ons dankoffer brengen en voorbede doen.
3) Koning, omdat in de Bijbel staat dat wij met Christus over de schepping zullen heersen. En met onze geestelijke wapens mogen, nee moeten wij strijden tegen alle boze machten.
Zo bezien komen er dus vrij veel mensen uit de Bijbel in aanmerking...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Saul was profeet, priester en koning (tenminste, hij heeft als zodanig gehandeld):
1. Profeet - En het geschiedde, als een iegelijk, die hem van te voren gekend had, zag, dat hij, ziet, profeteerde met de profeten, zo zeide het volk, een ieder tot zijn metgezel: Wat is dit, dat den zoon van Kis geschied is? Is Saul ook onder de profeten? (1 Sam 10:11)
2. Priester - Toen zeide Saul: Brengt tot mij herwaarts een brandoffer, en dankofferen; en hij offerde brandoffer (1 Sam 13:9)
3. Koning - hoeft geen verdere uitleg denk ik
Ik protesteer. Mozes was geen koning, hij handelde ook niet als zodanig. Er was in die tijd een directe theocratie, Mozes volgde slechts de directe aanwijzingen van God.
memento schreef:Saul was profeet, priester en koning (tenminste, hij heeft als zodanig gehandeld):
1. Profeet - En het geschiedde, als een iegelijk, die hem van te voren gekend had, zag, dat hij, ziet, profeteerde met de profeten, zo zeide het volk, een ieder tot zijn metgezel: Wat is dit, dat den zoon van Kis geschied is? Is Saul ook onder de profeten? (1 Sam 10:11)
2. Priester - Toen zeide Saul: Brengt tot mij herwaarts een brandoffer, en dankofferen; en hij offerde brandoffer (1 Sam 13:9)
3. Koning - hoeft geen verdere uitleg denk ik
Alleen priester was hij niet, volgens mij blijkt uit dit verhaal juist dat hij hier onterecht voor priester speelt
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento schreef:Ik protesteer. Mozes was geen koning, hij handelde ook niet als zodanig. Er was in die tijd een directe theocratie, Mozes volgde slechts de directe aanwijzingen van God.
Deuteronomium 33:4,5
4Mozes heeft ons de wet geboden, een erfenis van Jakobs gemeente;
5 En Hij was koning in Jeschurun, als de hoofden des volks zich vergaderden, samen met de stammen Israëls.
memento schreef:Ik protesteer. Mozes was geen koning, hij handelde ook niet als zodanig. Er was in die tijd een directe theocratie, Mozes volgde slechts de directe aanwijzingen van God.
5 En Hij was koning in Jeschurun, als de hoofden des volks zich vergaderden, samen met de stammen Israëls.
Klopt niet. Hij staat in deze tekst met een hoofdletter, wie het verband erbij leest, ziet dat er over de HEERE gesproken wordt in deze tekst, en niet over Mozes, wat ook wel duidelijk wordt als je het in de context leest.
The Amplified Bible (net als vele andere, parafraserende vertalingen) leest: [The Lord] was King in Jeshurun (Israel) when the heads of the people were gathered, all the tribes of Israel together
De SV leest (men lette op de hoofdletter in Hij): 2 (...) De HEERE is van Sinai gekomen, en is hunlieden opgegaan van Seir; Hij is blinkende verschenen van het gebergte Paran, en is aangekomen met tien duizenden der heiligen; tot Zijn rechterhand was een vurige wet aan hen. 3 Immers bemint Hij de volken! Al zijn heiligen zijn in Uw hand; zij zullen in het midden tussen Uw voeten gezet worden; een ieder zal ontvangen van Uw woorden. 4 Mozes heeft ons de wet geboden, een erfenis van Jakobs gemeente; 5 En Hij was Koning in Jeschurun, als de hoofden des volks zich vergaderden, samen met de stammen Israels.
Klopt niet. Hij staat in deze tekst met een hoofdletter, wie het verband erbij leest, ziet dat er over de HEERE gesproken wordt in deze tekst, en niet over Mozes.
Het hebreeuws kent geen hoofdletters, dus dat is dan net wat de vertaler denkt
de verklaarders denken er verschillend over; er zijn er inderdaad die zeggen dat het over God Zelf gaat
Anderen als Luther ,Trommius, M Henry en Philpot denken aan Mozes
De GBS heeft hij ook met kleine letter en LMP Scholte zegt dat ze die keus gemaakt hebben omdat de kanttekeningen geen ruimte geven om te denken dat het om God gaat en de GBS de lijn van de kanttekenaren volgen
Mijn catechiseermeester zei dat het juist daarom ook zo'n helder type van Christus was, Mozes als middelaar van het Oude Testament
Op Theologienet staat een preek van Huntington over "Mozes zonder deksel in het aangezicht van Jezus Christus"; 2 Kor.3:13
Hij trekt daarin lijnen van de 3 ambten van Mozes naar de 3 ambten van Christus
Het behaagde God, gedurende de tijd dat de kinderen van Israël in de woestijn waren, om een verdere openbaring van Christus de Verlosser te geven, iets dat nooit eerder was geopenbaard.
.................................................................................................
Maar we hebben nog een andere die nog duidelijker is, die God door middel van Mozes bracht, vooral met betrekking op Zijn ambt als Profeet, Deut. 18:18, enz. “Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal.” enz. Dit is een duidelijker profetie over Christus dan enigen die er eerder waren gemaakt, d.w.z.: alle profetieën die er voorheen over Christus waren gemaakt waren in figuurlijke en mystieke taal. De eerste profetie was zo, namelijk dat het Zaad van de vrouw de kop van de slang zou vermorzelen. De beloftes die aan Abraham, Izak en Jakob werden gemaakt: “Dat door middel van hun zaad alle families op aarde zouden worden gezegend”, waren ook mystiek, het was een profetie die niet erg specifiek was, want de uitdrukking “uw zaad” is algemeen, en het is niet beperkt tot één bepaald persoon. De profetie van Jakob, waarin hij Juda zegende, Gen. 48:8, is in een mystieke taal, en hetzelfde kunnen we zeggen van de profetie van Bileam, die over Christus de figuurlijke uitdrukking “ster” gebruikt. Maar de profetie door Mozes is zo duidelijk omdat die in het geheel niet in een mystieke taal verborgen zit.
Deze profetie over Christus bevat verschillende dingen. Hier wordt gesproken over Zijn ambt als Middelaar, Gen. 49:16. Hier wordt duidelijk gemaakt hoe Hij als Persoon tussen hen en God staat, een God die zó majestueus was, zó heilig, en zó rechtvaardig, dat ze zonder een Middelaar die tussen hen in stond, niet tot Hem konden komen om directe gemeenschap met Hem te hebben. Want, als ze rechtstreeks tot die afschrikwekkende zondewrekende God kwamen, zouden ze sterven, God zou een verterend vuur voor hen worden. En dan is er een specifieke openbaring over Christus en Zijn ambt als Profeet, “Ik zal een Profeet onder hun broederen doen opstaan, gelijk gij”, enz. En verder wordt geopenbaard wat voor soort Profeet Hij zal zijn, een Profeet zoals Mozes dat was, die het hoofd en de leider van heel het volk was, en die onder God, hen van de harde dienst had verlost. Hij was, als het ware, hun schaapherder, die God gebruikte om hen door de Rode Zee en door de woestijn te geleiden, en hij was een middelaar voor hen bij God, en hij was ook zowel een profeet als een koning onder het volk. Want Mozes had de macht van een koning bij het volk. In Deut. 33:5 wordt over hem gezegd dat hij koning in Jeschurun was, en dat hij de profeet was waarmee God als het ware Zijn kerk opbouwde, en aan wie Hij Zijn instructie gaf betreffende de eredienst. Op dezelfde manier als Mozes zou Christus ook een Profeet zijn, en dit was dus de eenvoudigste en volledigste profetie over Christus die er ooit eerder vanaf het begin der wereld tot nu toe was geweest.
Laatst gewijzigd door helma op 05 dec 2006, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.