Generaal Pardon aangenomen

refo

Bericht door refo »

Asielzoekers
Jaarlijks melden zich in Nederland enkele tienduizenden asielzoekers. De Immigratie- en Naturalisatiedienst dient de asielverzoeken zorgvuldig te toetsen. De asielprocedure moet snel maar vooral zorgvuldig zijn. Rekening wordt gehouden met kwetsbare groepen en medische aspecten. Het zogenaamde ‘Istanbul Protocol’ moet worden ingevoerd. Op Europees niveau moet er een gezamenlijke asielprocedure komen met goede waarborgen voor zorgvuldigheid. Uitgangspunt moet de beste asielpraktijk en niet de slechtste zijn. De verantwoordelijkheid voor vluchtelingen binnen Europa moet door de EU-landen gezamenlijk gedragen worden.

Het opkomen voor de vreemdeling is een christelijke plicht. Als Nederland voor politieke vluchtelingen geen wijkplaats is, werken wij mee aan hun onderdrukking. Het is van belang dat de opvang van vluchtelingen en de toetsing van asielaanvragen zo dicht mogelijk bij de bron plaatsvinden: in de regio waar de vluchtelingen vandaan komen. Nederland helpt, zoveel mogelijk in Europees verband, landen die zodoende met de opvang van veel vluchtelingen te maken krijgen.

In het geval van gedwongen terugkeer dient de overheid zich ervan verzekerd te hebben dat in het land van herkomst fundamentele mensenrechten, waaronder de godsdienstvrijheid, niet worden geschonden. De kwaliteit van de ambtsberichten dient als basis van het uitzettingenbeleid van onbesproken kwaliteit te zijn. Hiervoor worden de nodige maatregelen getroffen. Vluchtelingen worden niet teruggestuurd als dat gevaar voor leven of vrijheid oplevert. Dit is in het bijzonder een aandachtspunt bij terugkeer naar islamitische landen.

Asielzoekers die nog in afwachting zijn van een besluit over een verblijfsvergunning mogen betaald werk verrichten, maar zij bouwen op deze manier geen rechten op die een eventuele terugkeer naar het land van herkomst bemoeilijken. De leefomstandigheden voor asielzoekers en vooral voor kinderen, moeten sterk worden verbeterd. Detentie wordt alleen als uiterste middel gebruikt. Kinderen horen niet in detentie.

Nederland kan niet onbeperkt mensen opnemen die vooral uit economische motieven een verblijfsvergunning willen hebben. De overheid dient zich in te zetten voor verbetering van economische perspectieven en opvang van vluchtelingen elders in de wereld. Het voorkomen van illegale immigratie is op de lange duur alleen kansrijk, als ook wordt gewerkt aan verbetering van de leef- en werkomstandigheden in de landen van herkomst.
refo

Bericht door refo »

Vaste koers ChristenUnie generaal pardon
vrijdag 01 december 2006 15:44
De ChristenUnie heeft haar vaste koers omtrent het generaal pardon gehandhaafd. Met de mede-ondertekening van de motie van PvdA-voorman Wouter Bos geeft ze dan ook een duidelijk signaal af. “In die motie wordt de regering één verzoek gedaan, namelijk om in afwachting van de definitieve behandeling van een pardonregeling geen onomkeerbare beslissingen te nemen en stappen te zetten” Aldus André Rouvoet. Verder stelt hij: “Sinds het moment dat door de nieuwe Vreemdelingenwet de oude zaken op de plank zijn blijven liggen om de doorstroming onder de nieuwe Vreemdelingenwet te bevorderen, was en is de ChristenUnie voorstander van een generaal pardon.”

Het is aan de informateur dit onderwerp tijdens de formatie verder uit te werken. Zolang erover wordt gesproken, mogen mensen die in beginsel onder de regel zouden vallen, niet te horen krijgen dat zij alvast worden uitgezet. Dat mag niet gebeuren. Daarom is deze motie, mede met steun van de ChristenUnie aanvaard opdat geen onomkeerbare beslissingen worden genomen.

André Rouvoet
Klomp

Bericht door Klomp »

Misschien komen er wel extra gelukszoekers, maar die hebben dan vette pech. Van die "26000" zijn de gegevens bekend. Komt Ali Baba met z'n 40 rovers z'n geluk hier beproeven, en staat hij niet op die lijst van 26000, dan kan ie direct weer terug.
Of hij moet een nieuwe aanvraag indienen. Maar dat geldt voor iedere andere nieuwe vreemdeling. En hij/zij wordt behandeld volgens de nieuwe wet. Niks pardonregeling ofzo.
memento

Bericht door memento »

Klomp schreef:Misschien komen er wel extra gelukszoekers, maar die hebben dan vette pech. Van die "26000" zijn de gegevens bekend. Komt Ali Baba met z'n 40 rovers z'n geluk hier beproeven, en staat hij niet op die lijst van 26000, dan kan ie direct weer terug.
Of hij moet een nieuwe aanvraag indienen. Maar dat geldt voor iedere andere nieuwe vreemdeling. En hij/zij wordt behandeld volgens de nieuwe wet. Niks pardonregeling ofzo.
Totdat over x aantal jaren er weer één of ander links figuur aandacht nodig heeft, en/of denkt dat hij het licht heeft gezien, om vervolgens weer een motie in te dienen om de vele zielige gevallen die wel door de nieuwe wet niet toegelaten werden, maar stiekum lekker illegaal hier gebleven zijn, ook Nederlander te maken...
Vincent

Bericht door Vincent »

een kind kan begrijpen dat dit nog maar voorbode is. Land, land, land. En dat alleen maar door de VVD, die gewoon Rita naar voren had moeten schuiven ipv de pianospelende jongeman Rutte.
limosa

Bericht door limosa »

Dit is nog maar stap 1. Het is te hopen dat de CU-stemmers in de gaten krijgen waar ze eigenlijk op gestemd hebben. CU is PvdA, alleen de verpakking is anders. Wat een ramp voor ons land als deze linkse invasie het voor het zeggen krijgt. Het lijkt allemaal zo sociaal wat er nu weer gebeurt maar het is uitermate onrechtvaardig. Ongelijke behandeling van asielzoekers wordt door links gelegitimeerd. Bah.
Jongere

Bericht door Jongere »

Soms sta ik ervan te kijken hoe erg Refo's kunnen doorslaan op dit punt. Groep Wilders was notabene één van de grootste partijen op de Reformatorische school die ik dagelijks bezoek. Het is ook schokkend om te zien hoe vies 'ons soort mensen' soms naar daklozen in Rotterdam kunnen kijken, laat staan dat ze iets voor die mensen doen. "Ze kopen er toch drugs van" is het geweldige argument om je aan alle plichtenen liefde voor een medemens te onttrekken. "Het zijn toch economische vluchtelingen" heeft zo'n beetje dezelfde strekking. Men moest eens weten hoeveel dramatische verhalen er achter economische vluchtelingen kunnen zitten. Het is wel erg makkelijk praten in onze riante positie. Zelfs als deze mensen worden toegelaten belanden veel mensen door ons structurele negeergedrag vaak al snel in de onderklasse van de samenleving. Het gekke is dat wij hen dit nog gaan verwijten ook, zonder ze ooit zelf een kans te hebben geboden. Overigens vond ik Refo's opmerking wel waardevol, dat we veranderen op het moment dat het leden van onze kerk worden, dan worden het mensen.

Los van het feit of ik voor een generaal pardon zou zijn, ik vraag me af waar de liefde is gebleven in de veelal kortzichtige afwijzingen van buitenlanders.
limosa

Bericht door limosa »

Jongere schreef:Los van het feit of ik voor een generaal pardon zou zijn, ik vraag me af waar de liefde is gebleven in de veelal kortzichtige afwijzingen van buitenlanders.
Nodeloos generaliserend Jongere! Het gaat om wat recht is en wat krom is. Er zijn keurige procedures. Als die worden uitgelopen en mensen moeten het land uit kunnen ze nog ik-weet-niet-hoeveel bezwaren aantekenen en procederen en wat al niet meer. Maar op een gegeven moment is het afgelopen. En dan moeten ze terug. Jammer misschien maar wij hebben met elkaar regels afgesproken en uiteindelijk moet men die uitvoeren. Als we eerlijk zijn moeten we onze energie en liefde geven aan degenen die wel mogen blijven. En niet aan degenen die tegen de wetten en regels in onterecht en illegaal in ons land blijven.
memento

Bericht door memento »

Groep Wilders was notabene één van de grootste partijen op de Reformatorische school die ik dagelijks bezoek. Het is ook schokkend om te zien hoe vies 'ons soort mensen' soms naar daklozen in Rotterdam kunnen kijken,
Ho wacht, ik zie dat als verschillend.

Ik vind dat je als christen je best mag ontfermen over dak- en thuislozen (ongeacht ras, huidskleur of religie). Niet alleen wat geld geven, maar ook een hartelijk woord of een praatje, of iets lekkers voor ze meenemen...

Aan de andere kant ben ik:
1. voor een streng azielbeleid (zodat we in de toekomst mensen die het echt nodig hebben kunnen blijven opvangen, en niet dan vol zitten met gelukszoekers)
2. voor een streng intergratiebeleid (zodat buitenlanders onze taal en onze gewoontes leren, zodat ze eerlijke kansen voor zichzelf creeëren op de arbeidsmarkt, en ze zichzelf niet meer in een sociaal isolement bevinden)
3. voor hogere (minimum)straffen, omdat ik de meeste straffen, zoals nu worden toegekend onrechtvaardig laag vindt.
4. tegen verdere islamitisering van Nederland, omdat ik elke valse godsdienst verfoei omdat zij mensen voor eeuwig bedriegen, en omdat de islam een bedreiging vormt voor onze cultuur, en voor onze veiligheid, omdat de islam in haar aard een gewelddadige godsdienst is (men leze alle vooraanstaande islamitische theologen, mn Egypte)
5. voor meer fatsoen ben
6. voor bredere wegen ben (tijdens file-rijden bevuilt een auto 60% meer dan wanneer hij gewoon doorrijd)
7. tegen de EU ben voor zover deze veel geld kost, en weinig/niets opleverd

Is dát nu zo 'schokkend'? Spreekt elkaar niet tegen, is niets onchristelijks aan...
Vincent

Bericht door Vincent »

zoals anderen ook al opmerken, lekker generaliserend zoals Jongere reageert. Alsof iedereen die christen is ook links moet zijn.

En wat een onzin zoals Refo opmerkt dat mensen pas mensen worden als ze van mijn kerk zijn en dan bidden of ze blijven mogen. Ik heb grote moeite met alle zieligheidswekkende verhalen ook in het RD- althans, met de gevoelsmatige interpretatie die daar door velen aan wordt gegevene en de suggestie die er soms van uitgaat.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik heb het idee dat het uitgangspunt "Een goed Christen heeft sociaal-economisch rechtse standpunten" hier door meer mensen zonder verdere verdediging als uitgangspunten genomen wordt. Waarbij het bezwaarlijk is als CU met PvdA meestemt maar niet als SGP met VVD meestemt. Mijn inziens is dit dubieus.

En ja ik ken mensen die al langer dan 8 jaar in Nederland zijn en nog steeds in een procedure zitten. Een voorbeeld: een jongeman die ondertussen in Nederland een maatschappelijk werk opleiding heeft gedaan. Hij zit nog in een procedure en mag niet gaan werken. Hij houdt zich nu maar bezig met vrijwilligerswerk. Even voor de duidelijkheid, in de sector waarin hij zou gaan werken is een schreeuwend tekort aan mannen en aan allochtonen. Hij is beide maar mag niet gaan werken. Hij spreekt goed Nederlands. Ik heb hem meegemaakt toen hij het aan het leren was. Super gemotiveerd. Het is toch van de zotten dat zo iemand negen jaar bezig kan zijn zonder een definitieve uitslag te hebben gehad.

Mensen uit onze kerk werken regelmatig in de asielzoekerscentra in de buurt. Je hoort dan de verhalen van mensen met kinderen die al 9 jaar in Nederland in een procedure zitten. De kinderen van 14, 12 en 10 weten niet anders dan dat ze Nederlanders zijn. Oudste dochter zit ondertussen op het gymnasium en doet het goed daar.

Hoe zit het met de Iraanse en Arabische Christenen? Natuurlijk mogen ze terug, want in hun vaderland mogen ze Christen zijn (als ze maar niet eerst moslim waren en vooral als ze hun mond maar houden). En ja homo's dat zijn vieze lui, dus die mogen ook wel teruggestuurd worden naar een land waar ze vervolgd worden en bovendien wie zegt dat ze niet hun Godsdienst of geaardheid voorliegen?

Pas was er ophef over mensen dat een gezin met kinderen 's nachts van het bed gelicht is om overgebracht te worden naar Duitsland omdat ze via dat land binnengekomen zijn. Vind je het gek dat Huizinga dan in de kamer zegt dat het gedachten aan begin jaren 40 oproept. Mensen die nog weinig problemen hebben veroorzaakt, ondertussen kerkelijk betrokken zijn, worden 's nachts opgehaald. Doe het dan in ieder geval beschaafd en doe het overdag. Dan zijn er mensen die minister Verdonk zo hoog hebben staan. Een minister die het niet voor elkaar krijgt om mensen in de gaten te houden als ze uitgezet zijn, terwijl dit aan de kamer beloofd is, een minister die gegevens van asielzoekers in handen heeft laten vallen van het land waarheen ze teruggestuurd zijn, wat een gevaar voor deze mensen oplevert. Een minister die het voor elkaar heeft gekregen dat de SGP een motie tegen haar ondersteunt (Dan ben je echt wat mans).
Jongere

Bericht door Jongere »

memento schreef:
Groep Wilders was notabene één van de grootste partijen op de Reformatorische school die ik dagelijks bezoek. Het is ook schokkend om te zien hoe vies 'ons soort mensen' soms naar daklozen in Rotterdam kunnen kijken,
Ho wacht, ik zie dat als verschillend.

Ik vind dat je als christen je best mag ontfermen over dak- en thuislozen (ongeacht ras, huidskleur of religie). Niet alleen wat geld geven, maar ook een hartelijk woord of een praatje, of iets lekkers voor ze meenemen...

Aan de andere kant ben ik:
1. voor een streng azielbeleid (zodat we in de toekomst mensen die het echt nodig hebben kunnen blijven opvangen, en niet dan vol zitten met gelukszoekers)
2. voor een streng intergratiebeleid (zodat buitenlanders onze taal en onze gewoontes leren, zodat ze eerlijke kansen voor zichzelf creeëren op de arbeidsmarkt, en ze zichzelf niet meer in een sociaal isolement bevinden)
3. voor hogere (minimum)straffen, omdat ik de meeste straffen, zoals nu worden toegekend onrechtvaardig laag vindt.
4. tegen verdere islamitisering van Nederland, omdat ik elke valse godsdienst verfoei omdat zij mensen voor eeuwig bedriegen, en omdat de islam een bedreiging vormt voor onze cultuur, en voor onze veiligheid, omdat de islam in haar aard een gewelddadige godsdienst is (men leze alle vooraanstaande islamitische theologen, mn Egypte)
5. voor meer fatsoen ben
6. voor bredere wegen ben (tijdens file-rijden bevuilt een auto 60% meer dan wanneer hij gewoon doorrijd)
7. tegen de EU ben voor zover deze veel geld kost, en weinig/niets opleverd

Is dát nu zo 'schokkend'? Spreekt elkaar niet tegen, is niets onchristelijks aan...
OK Memento, maar ik geloof ook dat jij iets anders in elkaar steekt als de meeste stemmers op mijn school. Ik zeg niet dat iedere Wilders-stemmer tegen buitenlanders is, ik durf wel heel erg stellig te beweren dat vrijwel iedere Wilders-stemmer op mijn school vanwege het allochtonenissue op deze partij heeft gestemd. Vanuit die gedachte kwam mijn opmerking dus even.
refo

Bericht door refo »

Vincent schreef:zoals anderen ook al opmerken, lekker generaliserend zoals Jongere reageert. Alsof iedereen die christen is ook links moet zijn.

En wat een onzin zoals Refo opmerkt dat mensen pas mensen worden als ze van mijn kerk zijn en dan bidden of ze blijven mogen. Ik heb grote moeite met alle zieligheidswekkende verhalen ook in het RD- althans, met de gevoelsmatige interpretatie die daar door velen aan wordt gegevene en de suggestie die er soms van uitgaat.
Tuurlijk. 't Zijn helemaal geen mensen. Dus kunnen ze niet zielig zijn.

Het gaat helemaal niet om de kerk. We hebben pas dat meisje gehad, hoe heet ze ook weer die geen VWO mocht doen. Hele school in opstand. Of een wijk waar een gezin woont dat ook weg moet. Weer een opstand. Nederlanders zijn streng voor alle asielzoekers, totdat één van hen een kennis is. Dan moet hij of zij blijven, natuurlijk. Maar de rest kan ophoepelen.
Dat vind ik gek.
Jongere

Bericht door Jongere »

Vincent, ik wil tegen twee dingen in je post grote bezwaren maken.
Vincent schreef:zoals anderen ook al opmerken, lekker generaliserend zoals Jongere reageert. Alsof iedereen die christen is ook links moet zijn.
Ten eerste dit: ik ben de termen links en rechts spuugzat. Ik post hier iets, blijkbaar wordt dit in het hokje 'links' geplaatst, blijkbaar is dat gelijk fout.
Ik heb nergens 'links' gebruikt in mijn post. Ik heb 'christen' en 'liefde' gebruikt, om dìe combinatie gaat het me. Ik verbind dit helemaal niet aan een generaal pardon, alleen maar aan de manier waarop veel refo's in mijn omgeving over buitenlanders praten.

Om te merken dat ik in één of ander links hokje wordt geplaatst zonder dat er ook maar aandacht wordt besteed aan wàt ik zeg, daar kan ik me heel erg aan storen.
Ten tweede dit: alleen de opmerking van Refo 'onzin' noemen voldoet natuurlijk voor geen meter.
Ik heb op mijn beurt hele grote moeite met refo's die maar weinig medelijden (naastenliefde) kunnen opbrengen voor andere mensen. Het is wel heel makkelijk om dingen af te doen als 'zieligheidswekkend'. Ik ben hier niet aan het pleiten voor een generaal pardon ofzo, ik heb eigenlijk niet eens zin om daarover te discussieren (jammer, kan ik niet links of rechts zijn), ik heb het puur over de manier waarop wij met allochtonen omgaan. Er kan meer achter een economische situatie zitten dan wij denken. Als we het toch over 'lekker generaliserend' hebben, het op één hoop gooien van alle asielzoekers is pas 'lekker generaliserend'.
Jongere

Bericht door Jongere »

limosa schreef:
Jongere schreef:Los van het feit of ik voor een generaal pardon zou zijn, ik vraag me af waar de liefde is gebleven in de veelal kortzichtige afwijzingen van buitenlanders.
Nodeloos generaliserend Jongere! Het gaat om wat recht is en wat krom is. Er zijn keurige procedures. Als die worden uitgelopen en mensen moeten het land uit kunnen ze nog ik-weet-niet-hoeveel bezwaren aantekenen en procederen en wat al niet meer. Maar op een gegeven moment is het afgelopen. En dan moeten ze terug. Jammer misschien maar wij hebben met elkaar regels afgesproken en uiteindelijk moet men die uitvoeren. Als we eerlijk zijn moeten we onze energie en liefde geven aan degenen die wel mogen blijven. En niet aan degenen die tegen de wetten en regels in onterecht en illegaal in ons land blijven.
Zoals gezegd in de reactie op Vincent:
Ik ben het ermee eens dat er nu eenmaal regels zijn die we na moeten leven en dat het op een gegeven moment ophoud. Waarbij ik vind dat we streng moeten zijn, maar nooit de liefde uit het oog mogen verliezen. 'Economische vluchteling' mag nooit per definitie 'fout' zijn. Ik post ook niet persé over het generaal pardon, ik heb het over de visie van veel refo's op allochtonen. Als ik uitspraken lees of hoor die "al die zwarten in de gevangenis" koppelen aan de asielzoekers in Nederland, dan zeg ik: Nodeloos generaliserend!
Plaats reactie