een goed verstaander heeft doorgaans maar een half woord nodig......sommigen hebben aan een heel woordenboek nog niet genoeg blijkbaar.JolandaOudshoorn schreef:Ben jij dan in werkelijkheid zo anders dan hier? Ik niet hoor!!!Petrus schreef:Droom jij dan maar lekker verder je roze dromen, ik hoop voor jou dat het niet óók in een nachtmerrie veranderd..................JolandaOudshoorn schreef:
Ik geloof er geen bal van. Bovedien, ik neem aan dat men zich hier niet anders voordoet dani in werkelijkheid :|
Minder geslotenheid?
:mrgreen: ben altijd gewoon gebleven!Petrus schreef:ohhhhhhhhh, ben JIJ "die meneer" aan wie je geen ambtseerbied behoeft te betonen???plebe schreef:oké dan!
Ben de 70 gepasseerd
multireligieus
ga graag in het wit gekleed
ben momenteel in Turkije aan het rondtoeren
:
Gelooft het evangelie en bekeert u !
- JolandaOudshoorn
Toch hebben Jvdg en Jolanda hier wel een punt.Petrus schreef:er zijn meer dan genoeg paren ogen die van een aantal forummers met adelaarsblikken de postings naspitten.Lassie schreef:jvdg schreef:Dat méén je toch zeker niet (van dat doorsluizen)?helma schreef: Tuurlijk kun je elkaar vrijlaten
Maar ga dan geen PB-tjes e.d. sturen in de geest van: ik ken jou wel, maar jij mij lekker niet
Dat is, vooral als je al vervelende ervaringen hebt met mensen die alles wat je schrijft op Refoforum doorsluizen aan bijvoorbeeld je kerkenraad,
heel vervelend en maakt je onzeker.
helaas gebeurd dat wel. (jammer genoeg)....... k zal maar niet neerzetten wat en wie mij in de gaten houdt.
spionage, en dát op een reformatorisch forum......lekker klikken bij de één of andere kerkenraad en proberen dáár een wit voetje te halen, en niet bij God.....................
Want het beeld wat hier neergezet wordt van ambtsdragers, als een soort van inquisiteurs, is volkomen misplaatst en onterecht. Dan is er sprake van een misstand, hetzij aan de ene, hetzij aan de andere kant; mogelijk zelfs aan beide kanten.
De ambtsdragers dienen de gemeente van Christus.
Daar past geen spionage jegens de schapen bij, maar een hartelijke bewogenheid met hun zielenheil. Als het recht is zullen ze begrip hebben voor mensen die wellicht iets te spontaan allerlei dingen roepen. En ook de meest links afgedwaalde schapen bij de kudde proberen te houden. Om die kudde toe te bereiden als een bruid voor Christus.
Want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
Tja, de theorie. Heel je mooie spreuk staat of valt met de zinsnede 'als het recht is'.Tiberius schreef: De ambtsdragers dienen de gemeente van Christus.
Daar past geen spionage jegens de schapen bij, maar een hartelijke bewogenheid met hun zielenheil. Als het recht is zullen ze begrip hebben voor mensen die wellicht iets te spontaan allerlei dingen roepen. En ook de meest links afgedwaalde schapen bij de kudde proberen te houden. Om die kudde toe te bereiden als een bruid voor Christus.
Want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
Zo min als ambtsdragers weten wat er in het hart van de leken zich afspeelt, weten de leken wat in 's ambtsdragers innerlijk zich afspeelt. Laten we van het beste uitgaan. Dat is wat moeilijk voor onze gezindt want 'arglistig is het hart' (vooral dat van de ander, helaas) is nog een bijbeltekst ook.
Van hartelijke bewogenheid gaan we maar uit, maar je zou wel eens willen dat men dat ook eens gewoon uitsprak.
Ik vraag me ook af of ambtsdagers het zo zien dat ze 'de gemeente toebereiden als een bruid voor Christus'. Klinkt nogal doenerig. Of bedoel je: als alle regels nageleefd worden (bijbelse en door kerkenraad verzonnen) hebben we het goed voor elkaar. Dan zal God ook wel wat willen doen.
Laatst gewijzigd door refo op 01 dec 2006, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Even vooraf: met uitzondering van predikanten zijn ambtsdragers ook leken. In de Reformatie zijn we teruggekeerd naar regering van de kerk door leken, i.p.v. door geestelijken, zoals bij de roomsen. Dat is het presbyteriale stelsel, in tegenstelling tot het episcopale stelsel.refo schreef:Tja, de theorie. Heel je mooie spreuk staat of valt met de zinsnede 'als het recht is'.Tiberius schreef: De ambtsdragers dienen de gemeente van Christus.
Zo min als ambtsdragers weten wat er in het hart van de leken zich afspeelt, weten de leken wat in 's ambtsdragers innerlijk zich afspeelt. Laten we van het beste uitgaan. Dat is wat moeilijk voor onze gezindt want 'arglistig is het hart' (vooral dat van de ander, helaas) is nog een bijbeltekst ook.
Van hartelijke bewogenheid gaan we maar uit, maar je zou wel eens willen dat men dat ook eens gewoon uitsprak.
Ik vraag me ook af of ambtsdagers het zo zien dat ze 'de gemeente toebereiden als een bruid voor Christus'. Klinkt nogal doenerig. Of bedoel je: als alle regels nageleefd worden (bijbelse en door kerkenraad verzonnen) hebben we het goed voor elkaar. Dan zal God ook wel wat willen doen.
Het spreken over leken is dus niet zo correct als je uitsluitend niet-ambtsdragers bedoelt.
Wat je eerste alinea betreft heb je gelijk: ook Hofni en Pinehas waren ambtsdragers. Dat zal ik zeker niet ontkennen. Verder zijn er ook ambtsdragers die aangeven geestelijk leven te kennen, maar de vruchten ervan uitmuntend weten te verbergen.
En wanneer dergelijke zware wolven zich in de kerkenraad hebben ingedrongen, heb je als gemeente inderdaad een grote misstand.
Wat het "doenerige" betreft: ik weet ook niet of ambtsdragers dat zo zien. Wel dat ze het zo horen te zien.
Paulus zegt Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij.
Toch duidelijk het beeld van een ambtsdrager die iets aan het doen, iets aan het bouwen is.
En ook in zijn brief aan de Galaten: Mijn kinderkens, die ik wederom arbeide te baren, totdat Christus een gestalte in u krijge.
Het gáát ook helemaal niet om ambtsdragers die hier rondspitten.............dat heb je volkomen verkeerd begrepen Tib..........Tiberius schreef:.
Want het beeld wat hier neergezet wordt van ambtsdragers, als een soort van inquisiteurs, is volkomen misplaatst en onterecht.
Als je geconfronteerd wordt met telefoontjes van de kerkenraad én Ds over wat je op RF geschreven hebt, en zowel kerkenraad als de Ds beschikken niet over internet omdat die internet als goddeloos beschouwen, dan blijft er slechts één mogelijkheid over:
juist ja, één óf méér forumleden sluizen door wat je geschreven hebt (omdat er vrijwel woordelijk door de kerkenraad en Ds kon worden verteld wat er geschreven/geplaatst was op het forum).
En dát is schokkend om te moeten ervaren, alsook dat je een bepaald iemand voor de volle 100% dacht te kunnen vertrouwen, en die vervolgens contact opneemt met die kerkenraad, zich voordoende als kerkenraadslid van "een" gemeente, om zich met hen te verstaan over privézaken van ons...............................................................(overigens iemand die niet meer actief is op RF)
ik kan je niet het geloof schenken, maar het is de bikkelharde waarheid.
dan heb ik niet zuiver genoeg gelezen wat je in finesse schreef Tib, sorryTiberius schreef:Het gaat er niet over of ik je wel of niet geloof, maar dat er dan sprake is van een grove misstand. Hetzij van de ene kant, hetzij van de andere kant.Petrus schreef:ik kan je niet het geloof schenken, maar het is de bikkelharde waarheid.
Dat probeerde ik in de vorige postings aan te geven.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Tiberius schreef:Tja, de theorie. Heel je mooie spreuk staat of valt met de zinsnede 'als het recht is'.
Zelf een ambsdrager zijnde (diaken) wil ik dit hier graag even zeggen, omdat het nogal vaak blijkt dat er veel misverstanden zijn van beide kanten. En een ding dat veel vergeten wordt, is dat die in het kerkelijk ambt staan, ook mensen zijn, van gelijke beweging als alle andere leden. Ze zijn ook zondaren. Ze hebben ook het bloed van Christus nodig voor hun bekering. En er zitten, helaas, ook hypocrieten onder de ambtsdragers, neem Judas bijvoorbeeld.Even vooraf: met uitzondering van predikanten zijn ambtsdragers ook leken. In de Reformatie zijn we teruggekeerd naar regering van de kerk door leken, i.p.v. door geestelijken, zoals bij de roomsen. Dat is het presbyteriale stelsel, in tegenstelling tot het episcopale stelsel.
Het spreken over leken is dus niet zo correct als je uitsluitend niet-ambtsdragers bedoelt.
Wat je eerste alinea betreft heb je gelijk: ook Hofni en Pinehas waren ambtsdragers. Dat zal ik zeker niet ontkennen. Verder zijn er ook ambtsdragers die aangeven geestelijk leven te kennen, maar de vruchten ervan uitmuntend weten te verbergen.
En wanneer dergelijke zware wolven zich in de kerkenraad hebben ingedrongen, heb je als gemeente inderdaad een grote misstand.
Wat het "doenerige" betreft: ik weet ook niet of ambtsdragers dat zo zien. Wel dat ze het zo horen te zien.
Paulus zegt Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij.
Toch duidelijk het beeld van een ambtsdrager die iets aan het doen, iets aan het bouwen is.
En ook in zijn brief aan de Galaten: Mijn kinderkens, die ik wederom arbeide te baren, totdat Christus een gestalte in u krijge.
Maar een ambtsdrager die de plicht, aan hem door Christus opgedragen, serieus neemt, heeft ook een heel grote verantwoordelijkheid. Hij waakt namelijk over uw zielen. En dat is niet zomaar iets. Daar moet hij ook verantwoording tot God voor geven. God zal, als rechter, oordelen hoe men het ambt gebruikt heeft. En wee die ambtsdrager die als een huurling de schapen geleid heeft. Dat geldt voor dominees, vooral in de bediening des Woords. Dat geldt voor ouderlingen, die de taak hebben de gemeente te regeren en waarschuwen ook. Maar dat geldt ook voor de diakenen.
En dat wordt vooral wat betreft de diakenen zo vaak vergeten, mede omdat het me zo lijkt, zeg me als het anders is, dat de diakenen vaak gezien worden als een soort junior ambt. Ze worden niet helemaal voor vol aangezien. En dat is ook, voor een groot gedeelte, de fout van de diakenen zelf als ze hun ambt, hun van God opgedragen, niet serieus nemen. Door de armen niet verzorgen, de zieken niet bezoeken, de weduwen en weduwnaren niet bezoeken. Diaken zijn is meer dat een soort penningmeester zijn. Diakenen komen ook ten eerste met het Woord.
1 Dit is een getrouw woord:1) zo iemand tot eens opzieners ambt2) lust heeft, die3) begeert een treffelijk4) werk.5)
2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn,6) ener vrouwe man,7) wakker, matig,8) eerbaar, gaarne herbergende,9) bekwaam om te leren;
3 Niet genegen tot den wijn,10) geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden,11) geen vechter, niet geldgierig.
4 Die zijn eigen huis wel regeert,12) zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid;13)
5 (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?)
6 Geen nieuweling, opdat14) hij niet opgeblazen worde,15) en in het oordeel16) des duivels valle.
7 En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn,17) opdat hij niet valle in smaadheid, en18) in den strik des19) duivels.
8 De diakenen insgelijks20) moeten eerbaar zijn,21) niet tweetongig, niet22) die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;
9 Houdende23) de verborgenheid24) des geloofs in een rein geweten.25)
10 En dat deze ook eerst beproefd worden,26) en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.27)
11 De vrouwen insgelijks28) moeten eerbaar zijn, geen lasteraarsters, wakker,29) getrouw in alles.30)
12 Dat de diakenen ener vrouwe mannen zijn, die hun kinderen en hun eigen huizen wel regeren.
13 Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en31) vele vrijmoedigheid32) in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 02 dec 2006, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.