Paus in Turkije

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ben ik het met allen hier eens, die de paus als Christenleider afwijzen. Meer een anti-Christus.

En Aderote, u geeft aanstoot op dit forum. En dat is niet tot God's eer!

Zolang de Roomse Kerk de uitspraken van het concilie van Trent niet herroepen, dwalen ze ZEER!

En we mogen nooit vergeten, dat ze uiteindelijk logenen het offer door Christus aan het kruis gebracht, voor de vergeving van al onze zonden.
Zoals we ook belijden in onze catechismus:

Vr.80. Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de paapse Mis?
Antw. Het Avondmaal des Heeren betuigt ons dat wij volkomen vergeving van al onze zonden hebben door de enige offerande van Jezus Christus, die Hij Zelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft a, en dat wij door den Heiligen Geest Christus worden ingelijfd b, Die nu naar Zijn menselijke natuur niet op de aarde maar in den hemel is, ter rechterhand Gods Zijns Vaders c, en daar van ons wil aangebeden zijn d. Maar de Mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de Mis in den grond anders niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij e.
Verder de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Artikel 27. Van de algemene Christelijke Kerk.
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.

Artikel 29. Van het onderscheid en de mertekenen der ware en valse kerk.
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Petrus

Bericht door Petrus »

Petrus schreef:
Wij vanachter onze pc kunnen het hem wel allemaal zo mooi verwijten, maar ga er zélf eens aanstaan aan zo'n heikele klus.............. #

Dus je hoeft alleen maar achter je pc Christus te belijden? (Tiberius)

Tib, ik verdedig niet de Paus, zijn reis en/of zijn bedoelingen of wat hij meent te moeten voorstaan of doen, maar omdat er een uitspraak is gedaan in deze topic terwijl de letterlijke tekst niet gekend is, heb ik de gehele letterlijke toespraaktekst geplaatst onder de noemer: oordeel zélf wat er wel of niet gezegd is ivm de eerder gedane uitspraak hier.

En met de quote bedoel ik te zeggen, dat het bekritiseren van mensen aan de top (of je hem ziet ziten of niet, maakt geen bliksem uit....Bush, Poetin, Groot Ayatolla of Paus het is mij om het even) oh zo makkelijk is vanachter je pc.

Maar ga zélf eens aan een zowel politiek als geestelijk uiterst hachelijke klus staan, terwijl je wéét dat één verkeerd woord op de verkeerde plek wereldwijde geweldsreacties van moslimzijde kan opwekken.

Van mij mag je, maar ga niet, omdat je de leer, waar de Paus voor staat, als afgoderij ziet, zijn politieke en geestelijke uiterst hachelijke missie van dááruit kritiseren.

==Buiten Christus is er geen leven, Petrus. Of de moslims dat nu leuk vinden of niet.
Deze weg hebben wij niet uitgedacht, maar God Zelf. ==

Dat weet ik ook wel, maar daar gáát het hier helemaal niet over in deze topic!!
geledu

Bericht door geledu »

Volgens mij is popi jopi al deze aandacht niet eens waard.
Petrus

Bericht door Petrus »

geledu schreef:Volgens mij is popi jopi al deze aandacht niet eens waard.
voor jou niet nee.

maar het gaat ook niet om jou en jouw gevoelens die hier ter zake doen, maar om een citering elders in deze topic, die middels de integrale weergave van de tekst genuanceerd wordt.

Maar goed, we kunnen het natuurlijk ook over controversiële uitspraken van diverse eerwaarde dominees praten als je dat liever hebt, als die het wél waard zijn in jouw ogen.

Ik dacht overigens dat men met eerbied behoorde te spreken over kerkelijke functionarissen en hun toekomende titelatuur te gebruiken..............................
plebe

Bericht door plebe »

Ik dacht overigens dat men met eerbied behoorde te spreken over kerkelijke functionarissen en hun toekomende titelatuur te gebruiken..............................
Ik erken deze meneer niet als een kerkelijke functionaris. Krachtens zijn mens-zijn is hij wèl mijn respect waardig.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Petrus

Bericht door Petrus »

plebe schreef:
Ik erken deze meneer niet als een kerkelijke functionaris. Krachtens zijn mens-zijn is hij wèl mijn respect waardig.
Die "meneer" staat anders wel aan het hoofd van een wereldwijde geloofsgemeenschap van ruim 1 MILJARD gelovigen......

Kun je dat zeggen dan eender welke orthodoxe of minder orthodoxe protestantse kerk dan ook??

We worden op onze vingers getikt als we dominees en ambtsdragers niet de verschuldige eerbied betonen op het forum, dominees en ambtsdragers van kerkverbanden met soms zo'n slordige 65.000 gelovigen.................

en de leider van een wereldwijde geloofsgemeenschap mag straffeloos met "popi jopi" en "die meneer" worden betiteld.

opmerkelijke en onthutsende onchristelijke geluiden van mensen die zich christen in hart en nieren zeggen te weten.

wat weet mén feitelijk van ándere kerken af, zelfs al staan ze 200 meter verderop in de straat????? maakt niet uit welk bordje er naast de deur hangt: LdH, GG, GGiN, OGG, OGGiN, HHK, noem de hele trits maar op.
memento

Bericht door memento »

We worden op onze vingers getikt als we dominees en ambtsdragers niet de verschuldige eerbied betonen op het forum, dominees en ambtsdragers van kerkverbanden met soms zo'n slordige 65.000 gelovigen.................
Dat op de vingers tikken is niet vanwege het grote aantal volgelingen, maar vanwege de heiligheid van het ambt. De paus is naar reformatorische visie geen ambtsdrager, en komt dus de eerbied voor het ambt ook niet toe.
plebe

Bericht door plebe »

noem de hele trits maar op.
trits?
Petrus

Bericht door Petrus »

plebe schreef:
trits?
alle namen van kerkverbanden.............trits is een randstedelijke naam
Bert Mulder
Contacteer:

Petrus schreef:wat weet mén feitelijk van ándere kerken af, zelfs al staan ze 200 meter verderop in de straat????? maakt niet uit welk bordje er naast de deur hangt: LdH, GG, GGiN, OGG, OGGiN, HHK, noem de hele trits maar op.
Nu ben ik beledigd!

De PRC staat er niet bij.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het lijkt me sowieso redelijk dat we met respect voor de Rooms katholieke Christenen over de paus spreken. Ook al vind je hem de anti-Christ dan nog hoef je geen kleinerende namen te gebruiken als popie jopie (Kijk eventueel naar wat er in Judas staat over hoe Michael met Satan omgaat).
En ja de paus laat zich heilige vader noemen. Onze predikanten laten zich dominee (heer) noemen. Ik denk dat we beter inhoudelijk op de zaken in kunnen gaan dan hiermee de aandacht van het eigenlijke punt afleiden. Wat betreft het Anti-christ zijn van de paus: Andrew Bonar heeft hier het een en ander over geschreven.
http://www.pbministries.org/Eschatology/a_bonar/doa.htm

Verder begrijp ik Menento's bezwaar tegen de zorg van de paus voor de sociale rechtvaardigheid en de wereldse nood van de wereld niet. De gelijkenis van de barmhartige samaritaan en de schapen en de bokken heeft nu ook nog zijn betekenis. Juist voor dit soort zaken zou ik wensen dat de protestanten ook een soort paus zouden hebben, iemand die ze kan vertegenwoordigen in overleg met wereldse regeringen in situaties van oorlog, rampen en sociale misstanden.

Op de een of andere manier vind ook ik wat de paus zegt belangrijk. Hij vertegenwoordigt ook een verzameling gelovigen en broeders van me. Natuurlijk geloof ik niet zo in zijn onfeilbare uitspraken en is er vanuit zijn ambt heel veel mis gegaan in het verleden. Toch heeft deze paus met zijn eerste encycliek al wel iets geschreven wat de moeite waard is. Deze man heeft een helder inzicht. De filosofische en dogmatische doordenking van zijn standpunten gebeurt grondig. Ook als je het er niet mee eens ben kun je er toch maar beter van op de hoogte zijn.
Adorote

Bericht door Adorote »

parsifal schreef:Het lijkt me sowieso redelijk dat we met respect voor de Rooms katholieke Christenen over de paus spreken. Ook al vind je hem de anti-Christ dan nog hoef je geen kleinerende namen te gebruiken als popie jopie (Kijk eventueel naar wat er in Judas staat over hoe Michael met Satan omgaat).
En ja de paus laat zich heilige vader noemen. Onze predikanten laten zich dominee (heer) noemen. Ik denk dat we beter inhoudelijk op de zaken in kunnen gaan dan hiermee de aandacht van het eigenlijke punt afleiden. Wat betreft het Anti-christ zijn van de paus: Andrew Bonar heeft hier het een en ander over geschreven.
http://www.pbministries.org/Eschatology/a_bonar/doa.htm

Verder begrijp ik Menento's bezwaar tegen de zorg van de paus voor de sociale rechtvaardigheid en de wereldse nood van de wereld niet. De gelijkenis van de barmhartige samaritaan en de schapen en de bokken heeft nu ook nog zijn betekenis. Juist voor dit soort zaken zou ik wensen dat de protestanten ook een soort paus zouden hebben, iemand die ze kan vertegenwoordigen in overleg met wereldse regeringen in situaties van oorlog, rampen en sociale misstanden.

Op de een of andere manier vind ook ik wat de paus zegt belangrijk. Hij vertegenwoordigt ook een verzameling gelovigen en broeders van me. Natuurlijk geloof ik niet zo in zijn onfeilbare uitspraken en is er vanuit zijn ambt heel veel mis gegaan in het verleden. Toch heeft deze paus met zijn eerste encycliek al wel iets geschreven wat de moeite waard is. Deze man heeft een helder inzicht. De filosofische en dogmatische doordenking van zijn standpunten gebeurt grondig. Ook als je het er niet mee eens ben kun je er toch maar beter van op de hoogte zijn.

Eindelijk weer eens wat verstandige woorden in deze draad, voor als nog is te ontwaaren dat Petrus en Parsifal weten waar ze over spreken en derhalve ook de enige Christenen zijn hier op dit Christelijk forum. Een echte Christen heeft al zo geen blinde haat en zoniet helemaal geen haat, en zal altijd met respect spreken over geestelijken van anderen Christelijk denominaties, de echtheid en valsheid komt in deze draad goed aan het licht wie Jezus Christus echt navolgen en niet.

Op een algemeen forum gaan heel wat liefdevoller met elkaar om de (zogenaamde ongelovigen ) en is er al zo respect voor elkaar; Petrus en Parsifal vol houden maar; Zalig zijn de vreedzamen!!!
plebe

Bericht door plebe »

Petrus schreef:
plebe schreef:
trits?
alle namen van kerkverbanden.............trits is een randstedelijke naam
aha, ik dacht aan drie...
Bert Mulder
Contacteer:

Adorote schreef:Eindelijk weer eens wat verstandige woorden in deze draad, voor als nog is te ontwaaren dat Petrus en Parsifal weten waar ze over spreken en derhalve ook de enige Christenen zijn hier op dit Christelijk forum. Een echte Christen heeft al zo geen blinde haat en zoniet helemaal geen haat, en zal altijd met respect spreken over geestelijken van anderen Christelijk denominaties, de echtheid en valsheid komt in deze draad goed aan het licht wie Jezus Christus echt navolgen en niet.

Op een algemeen forum gaan heel wat liefdevoller met elkaar om de (zogenaamde ongelovigen ) en is er al zo respect voor elkaar; Petrus en Parsifal vol houden maar; Zalig zijn de vreedzamen!!!
Ik heb dit al eerder gewaarschuwt: Uit de Dordtse Leerregels:
3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Aderote, je mag niet over een anders hart oordelen!

en Mattheus 18:
1 Te dierzelfder ure kwamen de discipelen tot Jezus, zeggende: Wie is toch de meeste in het Koninkrijk der hemelen?

2 En Jezus een kindeken tot Zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen;

3 En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.

4 Zo wie dan zichzelven zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen.

5 En zo wie zodanig een kindeken ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.

6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
7 Wee der wereld van de ergernissen, want het is noodzakelijk, dat de ergernissen komen; doch wee dien mens, door welken de ergernis komt!

8 Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.

9 En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.

10 Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
11 Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.

12 Wat dunkt u, indien enig mens honderd schapen had, en een uit dezelve afgedwaald ware, zal hij niet de negen en negentig laten, en op de bergen heengaande, het afgedwaalde zoeken?

13 En indien het geschiedt, dat hij hetzelve vindt, voorwaar zeg Ik u, dat hij zich meer verblijdt over hetzelve, dan over de negen en negentig, die niet afgedwaald zijn geweest.

14 Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.
geledu

Bericht door geledu »

Adorote schreef: Een echte Christen heeft al zo geen blinde haat en zoniet helemaal geen haat, en zal altijd met respect spreken over geestelijken van anderen Christelijk denominaties,
Toch vreemd, toen de Paus in Nederland kwam , zong half Rooms Nederland het Popi Jopi lied.

Ik spreek met deze benaming geen haat uit jegens de paus, wel laat ik in deze blijken dat ik hem absoluut niet hoog acht om zijn vermeende ambt.

De Paapse poppenkast met hun verwerpelijke mis is een vervloekte afgoderij, dit wordt duidelijk in de HC beschreven.

Een poosje terug nog beelden gezien van de begrafenis van de vorige paus, het greep me toen nog aan, duizenden en duizenden mensen op een plein, vol ijver en godsdienst, die voor eeuwig worden bedrogen.
Dan blijft het gebed zo belangrijk, ook voor onze Roomse medereiziger naar de eeuwigheid.
Plaats reactie