Wat vinden julie in enkele woorden van dit
(zelf ben ik sceptisch over en ben het met het standpunt van het Vaticaan eens die het maar zo zo vind en het niet als authentiek beschauwd (maar ja mij standpunt lijkt me logisch

[quote]
Lijkwade geeft geheimen (nog) niet prijs
Geplaatst op 27/12 '04 om 10:11u
Door Theo Borgermans (Bron: Christianity Today)
UTRECHT Volgens het gezaghebbende Christianity Today geeft de Lijkwade van Turijn haar geheimen slechts moeizaam prijs. De lijkwade werd tot voor kort als een vervalsing beschouwd, sinds wetenschappers ze in 1988 met de C14-methode in de 13de of 14de eeuw hadden gedateerd. Daarna rees evenwel twijfel over de accuraatheid van de test, omdat de lijkwade een zware brand overleefd had. Er doken ook nieuwe argumenten op die pleiten voor de authenticiteit.
Dit jaar was er de ontdekking van tweede gelaat, waarover het Londense ‘Journal of Optics’ in april verslag deed. Twee wetenschappers van de universiteit van Padua, Giulio Fanti en Roberto Maggiolo, brachten toen verslag uit van het kleinere, smallere gelaat aan de achterkant van het doek. Dat is op dezelfde wijze tot stand gekomen en behoorde wellicht aan dezelfde persoon toe. Barrie Schwortz, die de website Shroud.com beheert, noemde het feit dat de bevindingen van dat onderzoek in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd werden, een belangrijke stap in de goede richting.
Schwortz, een jood, stond jarenlang sceptisch ten aanzien van de authenticiteit van de Lijkwade. Die houding veranderde in 1978, toen hem gevraagd werd om de wade voor het Onderzoeksproject van Turijn (STURP) te fotograferen. Vijf dagen lang werd een van de meest intensieve onderzoeken van het doek uitgevoerd. Dat droeg bij tot de mythevorming rond de Lijkwade en rechtvaardigt haar titel als ‘unieke religieuze icoon’. Tien jaar later volgde het vernietigende onderzoek met de koolstofmethode, dat het doek op veel latere datum dateerde.
Toen velen niet langer in de authenticiteit van het doek geloofden, doken nieuwe vragen op. “Wat als men slechts een later toegevoegd stuk stof onderzocht heeftâ€