Wat betekent Joh 6:45.
'Een iegelijk dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.'
Hoe gaat dat in de praktijk.
Ik dacht dat de Heilige Geest zondaren tot Christus brengt?
die het van de Vader gehoord heeft...
-
die het van de Vader gehoord heeft...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Re: die het van de Vader gehoord heeft...
Moeilijk inderdaad. Ik zag dat de kanttekeningen niet op die vraag ingaan.uitgeworpen schreef:Wat betekent Joh 6:45.
'Een iegelijk dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.'
Wat ik wel zou zeggen, is dat God de drie-enige is.
Inderdaad wordt vooral de Heilige Geest voorgesteld als Degene die zondaren tot Christus brengt, maar dat sluit God de Vader en de Zoon niet uit.
Mag je niet zeggen dat juist in dit gedeelte de trekkende kracht van God de Vader centraal staat?
Bij vers 44: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
merken de kanttekeningen op: trekke; en
Dat is, tenzij dat hij dengene, die van nature onbekwaam en onwillig is, door de krachtige werking Zijns Heiligen Geestes bekwaam en willig maakt; Hand. 16:14; Fill. 2:13.
Dus inderdaad het werk van de Heilige Geest, maar ook, mag je misschien zeggen 'op bevel' van God de Vader?
UItgeworpen, een poging!
Ik stamel een beetje, want als het gaat over de Drie-enige God, wie zou het precies doorgronden?
Hopelijk kunnen enkele gedachten een aanzet zijn!
-
Zeker een aanzet. Dank je!Katie schreef:Moeilijk inderdaad. Ik zag dat de kanttekeningen niet op die vraag ingaan.uitgeworpen schreef:Wat betekent Joh 6:45.
Inderdaad wordt vooral de Heilige Geest voorgesteld als Degene die zondaren tot Christus brengt, maar dat sluit God de Vader en de Zoon niet uit.
Mag je niet zeggen dat juist in dit gedeelte de trekkende kracht van God de Vader centraal staat?
Bij vers 44: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Dat is, tenzij dat hij dengene, die van nature onbekwaam en onwillig is, door de krachtige werking Zijns Heiligen Geestes bekwaam en willig maakt; Hand. 16:14; Fill. 2:13.
Dus inderdaad het werk van de Heilige Geest, maar ook, mag je misschien zeggen 'op bevel' van God de Vader?
UItgeworpen, een poging!
Ik stamel een beetje, want als het gaat over de Drie-enige God, wie zou het precies doorgronden?
Deze tekst was vroeger een struikelblok.
Ik dacht: Ik moet het toch eerst van de Vader horen en leren. Ik moet dus via Hem tot de Heere Jezus gaan. Heel vreemd. Maar ik wist niks.

Wat is het waar dat je nooit uitgeleerd raakt in de Schrift he!uitgeworpen schreef:Zeker een aanzet. Dank je!Katie schreef:Moeilijk inderdaad. Ik zag dat de kanttekeningen niet op die vraag ingaan.uitgeworpen schreef:Wat betekent Joh 6:45.
UItgeworpen, een poging!
Deze tekst was vroeger een struikelblok.
Ik dacht: Ik moet het toch eerst van de Vader horen en leren. Ik moet dus via Hem tot de Heere Jezus gaan. Heel vreemd. Maar ik wist niks.:
Wat zijn we vaak ontzettend onwetend!
Je kent de tekst natuurlijk zelf ook wel, maar waar ik net aan denken moest is dit gedeelte uit Hebr. 7:uitgeworpen schreef: Deze tekst was vroeger een struikelblok.
Ik dacht: Ik moet het toch eerst van de Vader horen en leren. Ik moet dus via Hem tot de Heere Jezus gaan. Heel vreemd. Maar ik wist niks.:
22 Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden.
23 En genen zijn wel vele priesters geworden, omdat zij door den dood verhinderd werden altijd te blijven;
24 Maar Deze, omdat Hij in der eeuwigheid blijft, heeft een onvergankelijk Priesterschap.
25 Waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden.
Precies omgekeerd dus!
-
Ik weet dat nu wel maar ik zat toen te wachten op een soort vierschaarbeleving waarin ik God de Vader zou ontmoeten als mijn Rechter. Hij zou me leren hoe ik tot Jezus kon gaan.Katie schreef:Je kent de tekst natuurlijk zelf ook wel, maar waar ik net aan denken moest is dit gedeelte uit Hebr. 7:uitgeworpen schreef: Deze tekst was vroeger een struikelblok.
23 En genen zijn wel vele priesters geworden, omdat zij door den dood verhinderd werden altijd te blijven;
24 Maar Deze, omdat Hij in der eeuwigheid blijft, heeft een onvergankelijk Priesterschap.
25 Waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden.
Precies omgekeerd dus!
Ik kon echt niet geloven dat mijn ziel gered was door één blik op Christus... Dat dàt genoeg was.
Die tekst heeft voor mij nog steeds weerhaakjes...vandaar!
Het is niet precies omgekeerd, het vult elkaar aan.Katie schreef:Je kent de tekst natuurlijk zelf ook wel, maar waar ik net aan denken moest is dit gedeelte uit Hebr. 7:uitgeworpen schreef: Deze tekst was vroeger een struikelblok.
Precies omgekeerd dus!
God de Vader heeft de Heilige Geest gestuurd. Die lijdt de zondaar in de waarheid. In de waarheid van het zondaar zijn, maar ook in de waarheid dat er een zaligmaker is.
Door deze kennis gaat de zondaar naar de Zaligmaker en door de Zaligmaker naar de Vader.
Lees ook in dit verband 1 Petrus 1.
(Het is wel schematisch he. Zouden er toch standen zijn?)
MBE,MBE schreef:Het is niet precies omgekeerd, het vult elkaar aan.Katie schreef:Je kent de tekst natuurlijk zelf ook wel, maar waar ik net aan denken moest is dit gedeelte uit Hebr. 7:uitgeworpen schreef: Deze tekst was vroeger een struikelblok.
Precies omgekeerd dus!
God de Vader heeft de Heilige Geest gestuurd. Die leidt de zondaar in de waarheid. In de waarheid van het zondaar zijn, maar ook in de waarheid dat er een zaligmaker is.
Door deze kennis gaat de zondaar naar de Zaligmaker en door de Zaligmaker naar de Vader.
Lees ook in dit verband 1 Petrus 1.
(Het is wel schematisch he. Zouden er toch standen zijn?)
Helemaal eens met je aanvulling. Zonder het ontdekkende werk van de Heilige Geest en zonder Zijn leiding zou er niemand naar Christus vragen.
Waar ik op doelde, was dat naderen tot God alleen kan door Christus. Want buiten Christus is God een verterend vuur.
Dat bedoelde ik met net omgekeerd. Maar dat is misschien niet zo gelukkig uitgedrukt in dit verband!
Christus maakt het voor ons mogelijk dat we weer tot God kunnen naderen. Door zijn lijden en sterven, maar ook omdat de Geest hier nu als plaatsvervanger is die ons leven verandert.
Daarom mogen we nu met vrijmoedigheid tot God naderen door Jezus Christus, dankwij wie God geen verterend vuur voor ons is maar een liefdevolle Vader.
Daarom mogen we nu met vrijmoedigheid tot God naderen door Jezus Christus, dankwij wie God geen verterend vuur voor ons is maar een liefdevolle Vader.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Naarmate ik meer over deze zaken lees en mediteer, des te meer raak ik onder de indruk van het onbevattelijke wonder hoe dat de Drieenige God een zondaar redt!
De drie Goddelijke personen, die toch een zijn, zijn (of moet ik zeggen 'is') 'met elkaar' bezig om een zondaar te redden.
Een jaar of wat geleden werd er bij ons een preek van Boston gelezen. Het was zo'n openbaring te bemerking dat de drie Goddelijke personen intensief betrokken zijn, vanaf het begin van de bekering.
Wellicht off-topic, maar ik ben wel eens bang dat de drie Goddelijke personen soms te veel 'gescheiden' worden. Onderscheid is er maar, ze zijn toch één. Er is geen hierarchie tussen de drie personen. De geloofsbelijdenis wordt bij ons op 2e feestdagen en op de bid- en dankdagen gelezen. Daarin verheug ik mij altijd. Hij is zo mooi. Pas geleden viel mijn oog op dit deel: "gelijk aan de Vader naar zijn goddelijke natuur, minder dan de Vader naar zijn menselijke natuur."...
De drie Goddelijke personen, die toch een zijn, zijn (of moet ik zeggen 'is') 'met elkaar' bezig om een zondaar te redden.
Een jaar of wat geleden werd er bij ons een preek van Boston gelezen. Het was zo'n openbaring te bemerking dat de drie Goddelijke personen intensief betrokken zijn, vanaf het begin van de bekering.
Wellicht off-topic, maar ik ben wel eens bang dat de drie Goddelijke personen soms te veel 'gescheiden' worden. Onderscheid is er maar, ze zijn toch één. Er is geen hierarchie tussen de drie personen. De geloofsbelijdenis wordt bij ons op 2e feestdagen en op de bid- en dankdagen gelezen. Daarin verheug ik mij altijd. Hij is zo mooi. Pas geleden viel mijn oog op dit deel: "gelijk aan de Vader naar zijn goddelijke natuur, minder dan de Vader naar zijn menselijke natuur."...
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Nog ter aanvulling, Johannes 14 is in dit verband een zeer mooi hoofdstuk.
Met name vers 9 en 10:Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader? Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken."
Met name vers 9 en 10:Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader? Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken."
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)