Er zijn geen 10 restzetels, maar 8. De lijstverbinding is niet alleen voor de restzetels, maar ook voor de normale.Klomp schreef:De regels heb ik vandaag niet nagekeken, laatst gedaan(voor andere topic) ik deed het uit het hoofd maar volgens mij nog wel goed. En ja die lijstverbinding nam ik mee.de rekenregels kun je vinden op de site van de Kiesraad
SP en GL hebben een lijstverbinding.
Even nagelezen, inderdaad gedaan zo het er staat.
Restzetels in de volgorde:
CU/SGP - SP/GL - VVD - CDA - PvdA -
SP/GL - Wilders - d66 - CDA - en dan m.i. PvdA
Na de verkiezingen: wie gaat met wie?
Zou kunnen(geen tijd om na te kijken), maar even uit de losse pols: bij de verder verdeling maakt dat natuurlijk niks uit. Het gaat toch om het grootste aantal stemmen per zetel. Of de lijstverbindingen die extra zetel bij de normale verdeling krijgen, of pas bij de restverdeling doet dan niet ter zake.refo schreef:Er zijn geen 10 restzetels, maar 8. De lijstverbinding is niet alleen voor de restzetels, maar ook voor de normale.Klomp schreef:De regels heb ik vandaag niet nagekeken, laatst gedaan(voor andere topic) ik deed het uit het hoofd maar volgens mij nog wel goed. En ja die lijstverbinding nam ik mee.de rekenregels kun je vinden op de site van de Kiesraad
SP en GL hebben een lijstverbinding.
Even nagelezen, inderdaad gedaan zo het er staat.
Restzetels in de volgorde:
CU/SGP - SP/GL - VVD - CDA - PvdA -
SP/GL - Wilders - d66 - CDA - en dan m.i. PvdA
Ik denk het ook. Het ANP heeft gewoon een fout gemaakt met die eerste uitslag. Elke krant enzo had dezelfde uitslag, die kwam gewoon van het ANP. Door het op hertelling te gooien hoeven ze hun fout niet toe te geven.Ar-Jan schreef:Volgens het nieuws op basis van hertellingen maar volgens mij ook op basis van de stemmen zoals ze gisteren genoteerd stonden op Refdag.nlelbert schreef:Volgens het ANP krijgt de PvdA er een zetel bij ten koste van de SP. Ze komen dus op 33 resp. 25 zetels.
Klomp
Die getallen heb ik ook hetzelfde(63184 & 63147)KIESRAAD-site schreef:De zevende en laatste restzetel is toegewezen aan de Partij van de Arbeid. Het gemiddelde aantal stemmen bij toewijzing van die zetel aan de Partij van de Arbeid bedroeg 63.184.
Het daarop volgende gemiddelde aantal stemmen, waaraan dus geen restzetel meer is toegewezen, is dat van de lijstencombinatie SP/Groen Links. Dat gemiddelde was 63.147. Dit betekent dat de restzetel aan de lijstencombinatie SP/Groen Links zou zijn toegevallen, als 627 kiezers in plaats van op de PvdA op de SP zouden hebben gestemd. Bij de verdeling binnen de combinatie zou de SP er dan een zetel bij gekregen hebben.
Maar ik kom dan op 610 kiezers uit...