Beeld van de kerk als moeder leerzaam?
Beeld van de kerk als moeder leerzaam?
De kerk als dienstmaagdgestalte.
Ik las vanochtend dit stuk. Ik kan er echt niets mee. Is het niet meer een RK visie die we overgenomen hebben? Ook Calvijn kan ik niet volgen in deze. Omdat ik nog steeds de institutie niet heb kan ik de context niet nalezen. Ik ben benieuwd wat hij er nog meer van gezegd heeft. Mi is de kerk een instituut of organisatie. Daarom gebruik ik liever het woord Gemeente.
Ik las vanochtend dit stuk. Ik kan er echt niets mee. Is het niet meer een RK visie die we overgenomen hebben? Ook Calvijn kan ik niet volgen in deze. Omdat ik nog steeds de institutie niet heb kan ik de context niet nalezen. Ik ben benieuwd wat hij er nog meer van gezegd heeft. Mi is de kerk een instituut of organisatie. Daarom gebruik ik liever het woord Gemeente.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Beeld van de kerk als moeder leerzaam?
Alweer iemand die kritiek durft te hebben op een reformator! Foei Gian.Gian schreef:De kerk als dienstmaagdgestalte.
Dan hebben we een hoop moeders in Nederland. De vergelijking dat God Vader is en de kerk dus moeder en dat buiten de moeder geen verlossing is, is volgens mij echt een dwaalleer. Paulus roept ons op om de onderlinge samenkomsten niet te verwaarlozen. Elke stad/regio heeft zijn eigen gemeente. Het is bijbels om te zeggen dat het wel zo gezond is om (actief) lid te zijn van zo'n gemeente. Ook bijbels om de samenkomsten te bezoeken. Toch gaat de bijbel niet zo ver dat je lid moet zijn van een gemeente om verlost te kunnen worden. Het zou in sommige plaatsen in de wereld ook niet kunnen. In de vorige eeuw waren het aantal christenen in China te klein om op sommige plaatsen gemeenten te vormen. Deze christenen leefden geisoleerd in hun dorp en zagen soms maar 1 keer in hun leven een ander christen. Het wordt wel lastig dan. Bovendien zie ik de kerkverbanden zichzelf al als enige ware moeder betitelen en dat je die niet mag verlaten.
Afgewezen, komt het echt uit de reformatie dat de kerk de moeder is en God de Vader? En hoe komen ze dan tot zo'n stelling?
Het komt me maar erg vreemd over. De (enigste!) verwijzing naar het woord uit Galaten 4 heeft juist niets met de kerk te maken, maar met het verbond (Kerk), laat staan dat het met de HHK te maken had. Bovendien staat er niets in de Bijbel over kerk met een kleine k. Zelfs het woordje zelf komt nergens in de Bijbel voor.
Het komt me maar erg vreemd over. De (enigste!) verwijzing naar het woord uit Galaten 4 heeft juist niets met de kerk te maken, maar met het verbond (Kerk), laat staan dat het met de HHK te maken had. Bovendien staat er niets in de Bijbel over kerk met een kleine k. Zelfs het woordje zelf komt nergens in de Bijbel voor.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Het komt dus NIET uit de Reformatie, gelet op de, nog steeds, geldende formulering in de RK:Gian schreef:Afgewezen, komt het echt uit de reformatie dat de kerk de moeder is en God de Vader? En hoe komen ze dan tot zo'n stelling?
Het komt me maar erg vreemd over.
"De ene en ongedeelde Apostolische Moederkerk door en van alle eeuwen", hetwelk is geformuleerd nog vóór de Reformatie.
Het moet ergens op te diepen zijn, maar kan het in mijn (RK-) zoekprogramma zo snel niet vinden.
Ik zei het ook met eenGian schreef:Afgewezen, komt het echt uit de reformatie dat de kerk de moeder is en God de Vader? En hoe komen ze dan tot zo'n stelling?
Maar volgens sommigen onder ons bega je daarmee een ernstige overtreding...
Ga je Arminius soms ook verdedigen, die had ook gewoon wat kritiekpuntjes en wilde dat vooral aankaarten?Afgewezen schreef: Maar volgens sommigen onder ons bega je daarmee een ernstige overtreding...
Er is uiteraard niets op tegen om de theologen in hun denkwijze na te speuren. De volgorde is dan wel eerst die speurtocht en pas dan de bedenkingen en kritiek met onderbouwing. Niet beginnen met de twijfel te uiten zonder onderbouwing met wat je hier noemt als uitvlucht.
Ik ben meer voor het beeld van de kerk als bruid
Maar ja, niks mis met een dergelijke vergelijking.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Heb je bijbelse onderbouwing?Adorote schreef:De Heilige Kerk ons aller Moeder, heeft al zo niets met RK visie te maken.
De Kerk ons aller Moeder is vanaf de Apostelen, plus zo vastgelegd en afgesproken.
Voor hen die dat niet weten ken uw eigen reformatoren die altijd hun Katholiciteit hebben behouden .(niet alle helaas)
Volgens mij noemde of noemt ook ds Moerkerken de kerk moeder. Bij gesprekken met mensen die overkomen uit (bv) de GGiN BV noemde hij de overgang vergelijkbaar met het afscheid nemen van je moeder.
Of het Bijbels te onderbouwen is weet ik niet, maar we leren toch met de NGB dat een gelovige niet op zichzelf mag staan. Buiten de kerk blijkbaar geen zaligheid. We zijn dat een beetje kwijtgeraakt, maar in de HC staat dat de Heilige Geest het geloof werkt door de prediking en het sterkt door de sacramenten. Nu we van mening zijn dat de Geest onmiddellijk kan werken verdween ook het beeld van de kerk als moeder. Om (weder) geboren te worden is een Vader en een Moeder nodig.
Of het Bijbels te onderbouwen is weet ik niet, maar we leren toch met de NGB dat een gelovige niet op zichzelf mag staan. Buiten de kerk blijkbaar geen zaligheid. We zijn dat een beetje kwijtgeraakt, maar in de HC staat dat de Heilige Geest het geloof werkt door de prediking en het sterkt door de sacramenten. Nu we van mening zijn dat de Geest onmiddellijk kan werken verdween ook het beeld van de kerk als moeder. Om (weder) geboren te worden is een Vader en een Moeder nodig.