peilingen

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Petrus schreef:
Tiberius schreef:Dan moet De Hond daar maar eens een peiling over houden.
Leuk klusje voor hem. :wink:
Apport Bello....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Wroef Wroef!!!!
Ik bedoelde eigenlijk Maurice de Hond, de opiniepeiler.
Misschien heeft hij wel een klusjesman voor zijn peilingen. :wink:
Gnah, gna, gna... Die klusjesman zet al die andere peilers het mes op de keel...
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Tiberius schreef:
Petrus schreef:
Tiberius schreef:Dan moet De Hond daar maar eens een peiling over houden.
Leuk klusje voor hem. :wink:
Apport Bello....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Wroef Wroef!!!!
Ik bedoelde eigenlijk Maurice de Hond, de opiniepeiler.
Misschien heeft hij wel een klusjesman voor zijn peilingen. :wink:
Eerder een callcenter denk ik. :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
refo

Bericht door refo »

De SP blijft stijgen
Nu CDA en PvdA steeds minder in een strijd om de eerste plaats verwikkeld zijn, lijken de kiezers steeds minder geneigd hun strategische stem op deze partijen uit te brengen. Als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden zou de SP ten opzichte van gisteren met twee zetels stijgen en uitkomen op 28 zetels. De PvdA zakt één zetel en komt uit op 32. Dat blijkt uit de Politieke Barometer van 14 november. Dat betekent dat het verschil tussen de SP de PvdA nog maar vier zetels bedraagt.
De VVD zakt iets. Gisteren had de partij 24 zetels in de peiling, dit zijn er nu 22. De VVD kiezer lijkt wat meer te aarzelen en de VVD is kwetsbaar aan haar rechterflank. Geert Wilders stijgt voor de tweede keer achter elkaar één zetel en komt vandaag uit op vier zetels. Het CDA verliest ook één zetel en heeft nu 45 zetels, zodat het gat met de PvdA net als gisteren 13 zetels blijft. De ChristenUnie krijgt er één zetel bij en gaat van vijf naar zes zetels.

Uit de peiling van vandaag blijkt dat de coalitie die tot voor kort op een zeer ruime meerderheid kon rekenen, CDA met PvdA, nu nog maar 77 zetels haalt.

GroenLinks blijft op zeven zetels, D66, de Partij voor de Dieren en de SGP blijven elk op twee twee zetels.

Tw[font=Courier New]eede Kamer -- 13 / 11 --- 14 / 11
Partijen % Zetels % Zetels % Zetels [/font]

[font=Courier New]
CDA- 28,6 44 29,5 46 29,1 45
PvdA 27,3 42 21,4 33 20,8 32
VVD- 17,9 28 15,8 24 14,1 22
SP-- 06,3 09 16,6 26 18,1 28
LVF- 05,7 08 00,6 00 00,6 00
GL-- 05,1 08 04,6 07 04,9 07
D66- 04,1 06 01,7 02 01,6 02
CU-- 02,1 03 03,5 05 03,7 06
SGP- 01,6 02 01,2 02 01,6 02
PvdV 00,0 00 02,4 03 02,8 04
PvdD 00,5 00 01,9 02 01,8 02
1.NL 00,0 00 00,3 00 00,5 00
[/font]
Ariene

Bericht door Ariene »

Omdat de afstand groter wordt kan de CDA naar min idee ook weer zetels verliezen.
Omdat wij niet meer strategisch hoeven te stemmen gaan er misschien veel terug naar hun eigen partij waardoor we op 22 nov. weer een compleet andere uitslag hebben.

Nog niet opgelucht ademhalen, maar zuchten tot God!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
jvdg

Bericht door jvdg »

Ariene schreef:Omdat de afstand groter wordt kan de CDA naar min idee ook weer zetels verliezen.
Omdat wij niet meer strategisch hoeven te stemmen gaan er misschien veel terug naar hun eigen partij waardoor we op 22 nov. weer een compleet andere uitslag hebben.

Welke kant zou het dan heen moeten volgens jou?
Hoewel ik absuluut geen CDA'er ben, juich ik een verlies niet toe.
Dan heb ik liever winst, tenzij dit ten koste gaat van klein christelijk rechts.
Ariene

Bericht door Ariene »

jvdg schreef:
Ariene schreef:Omdat de afstand groter wordt kan de CDA naar min idee ook weer zetels verliezen.

Dan heb ik liever winst, tenzij dit ten koste gaat van klein christelijk rechts.
Kijk, ik ben absoluut geen kenner.
Maar ik ga er vanuit dat er toch veel mensen zijn die omdat ze Bos niet willen voor Balkenende gaan.
Nu blijkt dat de afstand nu groter wordt denken ze wellicht dat ze weer hun eigen partij kunnen kiezen, of ze kiezen voor b.v. Wilders.
Mijn angst blijft dat uiteindelijk daarom de PvdA toch weer groter wordt.

Ook zie je dat er naar mijn idee heel erg op personen gestemd wordt.
Dat is volgens mij ook te zien aan de enorme stijging in de SP.
Jan Marijnissen is een betrouwbaar en eerlijk persoon en dat trekt.

En als ik dan zie dat Huub Oosterhuis als theoloog daar lijstduwer is terwijl de SP voor euthanasie en abortus is. Meer moskeeen wil, tegen weigering van leerlingen op christelijke scholen, dan vraag ik me af hoe ver de tegenwoordige mens kijkt.
En dat baart mij dus zorgen.

Mede om dit soort ontwikkelingen juich ik al die peilingen ook niet toe.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
jvdg

Bericht door jvdg »

Ariene schreef:
jvdg schreef:

Kijk, ik ben absoluut geen kenner.
Maar ik ga er vanuit dat er toch veel mensen zijn die omdat ze Bos niet willen voor Balkenende gaan.
Nu blijkt dat de afstand nu groter wordt denken ze wellicht dat ze weer hun eigen partij kunnen kiezen, of ze kiezen voor b.v. Wilders.
Mijn angst blijft dat uiteindelijk daarom de PvdA toch weer groter wordt.

Ook zie je dat er naar mijn idee heel erg op personen gestemd wordt.
Dat is volgens mij ook te zien aan de enorme stijging in de SP.
Jan Marijnissen is een betrouwbaar en eerlijk persoon en dat trekt.

En als ik dan zie dat Huub Oosterhuis als theoloog daar lijstduwer is terwijl de SP voor euthanasie en abortus is. Meer moskeeen wil, tegen weigering van leerlingen op christelijke scholen, dan vraag ik me af hoe ver de tegenwoordige mens kijkt.
En dat baart mij dus zorgen.

Mede om dit soort ontwikkelingen juich ik al die peilingen ook niet toe.

Ariene: Ik ben het helemaal met je eens!
Gian

Bericht door Gian »

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Petrus

Bericht door Petrus »

Peilingen van gisterenavond:

Tweede Kamer
22 / 01 / 2003
14 / 11 / 2006
15 / 11 / 2006
Partijen % Zetels % Zetels % Zetels

CDA 28,6 44 29,1 45 28,8 44
PvdA 27,3 42 20,8 32 20,7 32
VVD 17,9 28 14,1 22 13,8 21
SP 6,3 9 18,1 28 18,8 29
Lijst Vijf Fortuyn 5,7 8 0,6 0 0,1 0
GroenLinks 5,1 8 4,9 7 4,5 7
D66 4,1 6 1,6 2 1,5 2
ChristenUnie 2,1 3 3,7 6 4,1 6
SGP 1,6 2 1,6 2 1,7 2
Wilders / Partij vd Vrijheid 0,0 0 2,8 4 2,8 4
Partij voor de Dieren 0,5 0 1,8 2 1,9 2
EénNL 0,0 0 0,5 0 0,8 1
Andere Partijen 0,8 0,0 0,4 0,0 0,5 0
100% 150 100% 150 100% 150

PvdA populairst in de stad en het CDA op het platteland
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Je kunt wel merken dat hoe dichter de verkiezingen naderen, de toon feller wordt, het gekakel groter en het niveau lager. :?

Voeg daarbij nog eens de ingehuurde hulptroepen van Bos (Balkenende kon nauwelijks iets zeggen of er klonk luid boe-geroep in de zaal), die het debat ook al geen goed deden.
refo

Bericht door refo »

Winnaar van het debat gisteravond volgens een panel van 5000 mensen:

1. Jan Marijnissen (SP) 34 procent
2. Wouter Bos (PvdA) 22 procent
3. Jan Peter Balkenende (CDA) 20 procent
4. Mark Rutte (VVD) 11 procent
5. André Rouvoet (CU) 7 procent
6. Femke Halsema (GL) 5 procent
7. Weet niet 1 procent

Commentaar van Wouter Bos: 'de oppositie heeft gewonnen'.

(Toen de muis en de olifant over de brug liepen zei de muis tegen de olifant: wat stampen we lekker, hè?)
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Winnaar van het debat gisteravond volgens een panel van 5000 mensen:

1. Jan Marijnissen (SP) 34 procent
2. Wouter Bos (PvdA) 22 procent
3. Jan Peter Balkenende (CDA) 20 procent
4. Mark Rutte (VVD) 11 procent
5. André Rouvoet (CU) 7 procent
6. Femke Halsema (GL) 5 procent
7. Weet niet 1 procent

Commentaar van Wouter Bos: 'de oppositie heeft gewonnen'.

(Toen de muis en de olifant over de brug liepen zei de muis tegen de olifant: wat stampen we lekker, hè?)
Inhoudelijk gezien had ik Rouvoet voor een hoger % ingeschat.
Maar uiteindelijk gaat het om de "echte" verkiezingen.
Overigens is 7% nog altijd goed voor 11 (inclusief rest-)zetels.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Rouvoet is geen tv-man. Ik denk dat Bas dat beter afgaat. Hij komt meestal prima over op tv. Je moet overigens ook niet het SBS6-niveau van kijkend Nederland onderschatten. Wat is voor iemand een doorslaggevende reden om iemand als winnaar aan te wijzen? Omdat hij het meeste aan het woord was, de grootste woorden gebruikte, of omdat hij inhoudelijk en ingetogen reageerde?
Marnix

Bericht door Marnix »

tja, allereerst krijgt Rouvoet niet zoveel spreektijd, hij is van een kleine partij. De grote partijen (SP, VVD, CDA en PVDA) krijgen bij elkaar verreweg de meeste tijd. Daarnaast kijken veel mensen toch gewoon naar wat voor partij iemand vertegenwoordigd.

De uitslag is dus niet zo realistisch wat betreft inhoud. Wat we realistisch is, om de uitslag tegen het licht van een opiniepeiling. Dan valt bijvoorbeeld Balkenende wat tegen, maar als de 7% van Rouvoet in 7% stemmen zou worden omgezet zou hij vast heel tevreden zijn.... Dan kom je wel boven de 7 zetels uit :)

ik denk niet dat Bas meer procenten had gehaald, hoewel ik het hem van harte gun.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

Na het lijsttrekkersdebat te hebben bekeken kwamen de volgende vragen bij me bovendrijven :

Hoever moet een lijsttrekker gaan om stemmen te winnen voor een partij.
Als ik zo'n show zie dan moet ik denken aan een theater waar acteurs optreden tot vermaak van het volk....

Elke glimlach, elke verspreking, elke vertwijfeling ja de gehele non verbale communicatie wordt gezien als overtuigend bewijs voor een eventuele stem voor de partij.

Stel dat een van de sprekers , door ziekte of zeer, door spanning in prive sfeer of iets anders menselijks, iets verkeerds uitstraalt, of zelfs dicht slaat, dan kan dit gewoon zetels kosten!!

Een zeer zorgelijke ontwikkeling.
De standpunten worden van een steeds minder belang.

Als tweede wil ik nog een punt noemen.
Hoewel ik me voorgenomen had om de verschillen tussen CU en SGP niet meer uit te vergroten , moet er toch nog een ding van het hart.

In dit debat heeft Rouvoet, helaas ,ook maar niet een keer verwezen naar de Bijbel of het Christelijk gedachtengoed van zijn partij naar voren gebracht.

Het lijkt wel of ze er bewust voor kiezen een linkse tegenhanger te zijn voor Het CDA.
Wel de C in de naam , maar om een breed publiek aan kiezers te trekken geen duidelijke C aanwezig in de campagne.

Ook Dorenbos van "Schreeuw om Leven " is bezorgd over de koers van het CU.

Rouvoet wimpelt de kritiek in het Reformatorisch dagblad af met : "het recht doen aan armen is ook christelijke politiek"
Helemaal waar ; zijn de SP , Groenlinks en de PvdA dan ook gelijk christelijke partijen ?
Gesloten