Lijkt u/jij op Christus?

Plaats reactie
Da Capo

Lijkt u/jij op Christus?

Bericht door Da Capo »

Enige tijd volg ik hier de discussies. Ik verbaas me soms over de harde toon, het negatieve sentiment e.d. bij sommigen. Ze weten het zo goed voor anderen, maar hoe zijn ze zelf?

Vandaar mijn topic in het kader van zelfonderzoek. Gisteren las ik uit Galaten 5 ondermeer het volgende:
Vers 19-21
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Vervolgens in de verzen 22-26
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Tegen de zodanigen is de wet niet.Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Diegene die in Christus zijn gaan (steeds meer) op Hem lijken. Welk deel uit Galaten is op u/jou van toepassing? Anders gezegd, lijkt u/jij op Christus?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Ik raad je zoiezo aan eens te kijken naar een topic over groeien als
christen onder Theologie algemeen.
Als God het geeft en Hij onze inversteringen om te groeien zegent.
Zullen wij groeien in geloof,hoop,liefde, heiligheid en nederligheid!
Ik probeer er zelf steeds op te letten dat ik de minste behoor te zijn
ik probeer veel al zeker wel nederig te zijn!

Maar wie ben ik?
Christus leeft in mijn, en ik in Hem
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Re: Lijkt u/jij op Christus?

Bericht door Marnix »

Da Capo schreef:Enige tijd volg ik hier de discussies. Ik verbaas me soms over de harde toon, het negatieve sentiment e.d. bij sommigen. Ze weten het zo goed voor anderen, maar hoe zijn ze zelf?

Vandaar mijn topic in het kader van zelfonderzoek. Gisteren las ik uit Galaten 5 ondermeer het volgende:
Vers 19-21
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Vervolgens in de verzen 22-26
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Tegen de zodanigen is de wet niet.Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Diegene die in Christus zijn gaan (steeds meer) op Hem lijken. Welk deel uit Galaten is op u/jou van toepassing? Anders gezegd, lijkt u/jij op Christus?
Ik heb eens een keer gezegd dat ik iets deed omdat ik steeds meer naar Christus beeld werd hervormd en dat werd als spotten gezien. Ik ben het voor een groot deel met je eens, alleen kon Jezus af en toe wel heel scherp en fel zijn.... Kritiek is dus mogelijk, ook van mensen die steeds meer op Jezus gaan lijken, hoewel Hij natuurlijk altijd vele malen groter blijft. Maar kritiek moet dan wel liefdevol en opbouwend bedoeld zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een aardig verhaal voor dit topic:

Enkele vrouwen van een bijbelstudiegroep lazen samen het boek Maleachi. In hoofdstuk drie lazen ze over een goudsmid die het zilver reinigde.

2 Maar wie zal den dag Zijner toekomst verdragen, en wie zal bestaan, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als het vuur van een goudsmid, en als zeep der vollers.
3 En Hij zal zitten, louterende, en het zilver reinigende, en Hij zal de kinderen van Levi reinigen, en Hij zal ze doorlouteren als goud, en als zilver; dan zullen zij den HEERE spijsoffer toebrengen in gerechtigheid.

Ze vroegen zich af wat dit te betekenen had, juist ook als het gaat om het karakter van God.

Eén van de vrouwen zegde toe een goudsmid op te zoeken. Ze maakte een afspraak en ging bij een goudsmid op bezoek, zonder precies uit te leggen waar ze voor kwam, wat ze wilde weten en waarom.

Ze vroeg hem hoe hij het zilver zuiverde en of ze erbij mocht kijken. Terwijl ze toekeek legde hij uit dat het zilver op het heetste punt in het vuur moest komen om alle onreinheden eruit te branden. De vrouw dacht weer aan het bijbelgedeelte en vroeg zich af of God ons daarom in de hitte van de beproeving brengt om ons leven te reinigen en te zuiveren.

Toen vroeg ze of de goudsmid erbij moest blijven zitten tijdens het reinigingsproces. "Ja", zei de man, "want ik moet er voortdurend mijn oog op houden, zodat het zilver niet te lang in de hitte is en verbrandt". Toen vroeg de vrouw hoe hij het moment wist dat zilver geheel gereinigd was.

De goudsmid antwoordde: "O, dat is eenvoudig, als ik mijn eigen beeld weerspiegeld zie in het zilver".
Marnix

Bericht door Marnix »

Mooi verhaal.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Katie

Bericht door Katie »

Treffend!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Lijk jij op Christus?

Dat is een vraag die ons klein maakt. Hij is niet goed te beantwoorden. Zeggen we"ja", dan is het niet volkomen en er zijn altijd dingen te noemen waarom/waardoor we niet op hem lijken.
Zeggen we "nee", dan klopt er ook iets niet.
Ik denk dat anderen beter antwoord kunnen geven op die vraag.
We worden er toe opgeroepen, maar het is een geheimenis. Paulus zegt: het willen is wel bij mij, maar het volbrengen vind ik niet. Toch staat de oproep er. Niet om ons hard aan het werk te zetten, maar ook om ons te troosten dat het vruchten en gaven van de Geest zijn. En wie zijn vader om een brood zal bidden zal hem geen steen geven. Alzo ook onze Vader niet, als wij Hem om Zijn Geest bidden.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Die ligt in het verlengde van mijn topic:
Groen en als Christen

Een christen behoord te groeien in geloof maar ook in nederigheid en heiligheid dus MOET hij steeds meer op Cristus gaan lijk.
Maar zoals bij de groei van een christen in alle aspecten,
het vraagt wel investering!
Ja, dat wij bezig zijn met het Woords van God en zelfonderzoek doen, en bidden.

En God wil die middelen zegenen, en dan zullen wij groeien in heiligheid en nederigheid en dus steeds meer op Christus gaan lijken. Maar er moet dus groei zijn, maar het volmaakte zullen wij niet behalen.
Natuurlijk, groeien wij niet omdat wij investeren daarin. Maar het is wel nodig en God wil het gebruiken.
Dus het is geenzins een van zelfsprekendheid. En af wachten, van God moet het doen is dus ook zonden naar God toe!!!
Paulus schrijft werkt uzelfs zaligheid, met vrees en beven,
God is het die het werkt het willen en het werken.
Maar dat neemt niet weg dat van ons gevraagd wordt daarin de investeren.
Als je denk ik hoef die bijbel niet te lezen, want dat bijbel lezen maakt mij toch niet zalig. Is dat zo. Maar God werkt door dat Woord.
Maar wanneer wij de middelen gebruiken mag Godzijdank er die groei zijn, en dan zullen wij hoe langer hoe meer op Christus gaan lijken!!!!

En ik ervaar dat zelf ook!! S.D.G.
God zij AL de eer!!!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Bericht door Marnix »

Als je lichaam een tempel van de Geest is en God zelf dus in je woont, komt dat ook steeds meer naar buiten toe tot uiting.

God belooft ons ons te herscheppen naar zijn beeld en vraagt van ons om te leven zoals Hij dat vraagt. Zoals Hij ons schiep. Naar zijn beeld.
Plaats reactie