Bevel van bekering en geloof

Marnix

Bericht door Marnix »

Waarom, Duuk, zou het plaatsen van persoonlijke problemen hier niet goed zijn?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Duuk schreef:Ik vind ook dat het anders moet kunnen.
En hoe had jij je dat dan voorgesteld?? Je stelt dat het ánders moet kunnen, maar zet er vervolgens een punt achter, zónder aan te geven hóé het dan anders had gekunt.

Beetje een misser dan.
Klavier

Bericht door Klavier »

Petrus schreef:
En hoe had jij je dat dan voorgesteld?? Je stelt dat het ánders moet kunnen, maar zet er vervolgens een punt achter, zónder aan te geven hóé het dan anders had gekunt.

Beetje een misser dan.
Petrus, als we het omdraaien, dan kunnen we ook vragen:
Waarom drop je het hier, waarvan je weet dat er over en weer gediskussieerd wordt. Waar je vooraf je eigen verwarring kunt zien aankomen als je moeite hebt de dogmatiek van de praktijk en eenvoud van Gods Woord te scheiden.
Dat legt ook naar ons toe een probleem in de vorm van een vraag beantwoorden op een medium dat per definitie niet toelaat pastoraal te zijn. We kunnen hooguit op basis van conclusies uit jouw posts een mening vormen en daarbij een passend antwoord verzinnen. Maar of het passend en geschikt is, is verre van duidelijk, laat staan duidelijk te krijgen.
Het risico dat je tegenstrijdige antwoorden krijgt via dit medium ligt besloten in het gegeven dat het hier een diskussieplatform betreft.
Oftewel, je bent aan het verkeerde loket.
En dat heeft niets te maken met de personen achter het loket, maar met de onmogelijkjheid om jouw een eerlijk antwoord te geven via dit forum. Het kan gewoon niet.
Evenwel wil ik stellen, dat als die vraag er dan toch ligt, ik persoonlijk de keuze maak om te helpen zover mogelijk. Maar daarmee zet ik je op het verkeerde been door je het gevoel te geven wel aan het goede loket te zijn. Beter is dat je je zorgen in een persoonlijk gesprek met een ambsdrager of persoonlijke vriend in het geloof deelt. In een werkelijke ontmoeting, niet virtueel.
Onder gebed en opening van Gods Woord. Dan kun je pas echt geholpen worden.
Duuk

Bericht door Duuk »

Marnix schreef:Waarom, Duuk, zou het plaatsen van persoonlijke problemen hier niet goed zijn?
Ik ben niet van mening dat het niet goed is, dat moet de topicstarter zelf bepalen. Misschien vind iemand het wel prettig dat er op een dergelijke wijze wordt gediscussieerd over zijn persoonlijke vragen.

Petrus weet uit ervaring dat een over een dergelijke persoonlijke vraag op deze manier wordt gediscussieerd. Er zijn in het verleden een aantal topics van hem om deze reden gesloten. Als hij deze manier van reageren door zijn forumgenoten (die hij vreemd genoeg 'vrienden' noemt) niet prettig vindt, dan moet hij zo'n topic niet starten. Er zijn mogelijkheden genoeg om persoonlijke berichten te sturen. Intussen weet hij wel wie hij in vertrouwen kan nemen.
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Petrus

Bericht door Petrus »

Klavier schreef:
Petrus schreef:

Beetje een misser dan.
Petrus, als we het omdraaien, dan kunnen we ook vragen:
Waarom drop je het hier, waarvan je weet dat er over en weer gediskussieerd wordt. Waar je vooraf je eigen verwarring kunt zien aankomen als je moeite hebt de dogmatiek van de praktijk en eenvoud van Gods Woord te scheiden.
Dat legt ook naar ons toe een probleem in de vorm van een vraag beantwoorden op een medium dat per definitie niet toelaat pastoraal te zijn. We kunnen hooguit op basis van conclusies uit jouw posts een mening vormen en daarbij een passend antwoord verzinnen. Maar of het passend en geschikt is, is verre van duidelijk, laat staan duidelijk te krijgen.
Het risico dat je tegenstrijdige antwoorden krijgt via dit medium ligt besloten in het gegeven dat het hier een diskussieplatform betreft.
Oftewel, je bent aan het verkeerde loket.
En dat heeft niets te maken met de personen achter het loket, maar met de onmogelijkjheid om jouw een eerlijk antwoord te geven via dit forum. Het kan gewoon niet.
Evenwel wil ik stellen, dat als die vraag er dan toch ligt, ik persoonlijk de keuze maak om te helpen zover mogelijk. Maar daarmee zet ik je op het verkeerde been door je het gevoel te geven wel aan het goede loket te zijn. Beter is dat je je zorgen in een persoonlijk gesprek met een ambsdrager of persoonlijke vriend in het geloof deelt. In een werkelijke ontmoeting, niet virtueel.
Onder gebed en opening van Gods Woord. Dan kun je pas echt geholpen worden.
Als Duuk nu DIT antwoord gegeven had ipv een punt te zetten achter zijn zin, dan had het heel anders overgekomen.

Met jouw antwoord kan in in principe wel instemmen, maar soms stijgt het water wel eens tot de lippen, en als je geen vrienden hebt in de zin van min of meer gelijkgestemden (mijn dierbare boezemvriend sedert 51 jaar is een volstrékte atheïst). Bij ambtsdragers hoef ik niet aan te komen, want die stellen als voorwaarde om te komen dat éérst internet de deur uit moet.

Wat rest dan nog?

Maar uiteindelijk, na veel overdenken van álle PB'tjes en postings met adviezen, komt er wel degelijk "tekening in de strijd".

Als ik ervan uit ga dat God mijn gedachten en overwegingen geleidt heeft, dan kan ik alleen maar tot de voorlopige slotsom komen, dat Hij mij in een bepaald kerkverband, en binnen dat kerkverband in júíst díé kerk wil plaatsen.

Hoe meer dat tot mij doordringt, des te meer vrede krijg ik er mee.

Zondag zal ik dan ook zéker ter kerke gaan in die specifieke kerk waarvan ik vóél dat God mij daar wil plaatsen.

Voor dit moment wil ik iedereen bedanken voor álle zaken die aangereikt zijn ter overweging, ongeacht de toonzetting van enkelen, want ook dié zaken ter overweging zijn waardevol geweest.

Mijn credo zal onverminderd overeind blijven: Christus Jezus, en Hij alléén.

Bedankt iedereen, voor postings, pb's en mails.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Petrus schreef:Laat ik het dan ánders beschrijven:

mijn stééds weerkerend aambeeld waar ik op BLIJF slaan is: waarom niet simpel en gewoon geloven wat er staat, niets méér maar ook niet mínder....niet altijd maar weer al die theologisch-dogmatische verhandelingen erbij slepen, waar je alleen maar mee bereikt dat wat JIJ zús ziet, door een ánder weer wordt bestreden dat het zó is......

ik heb zo simpel eenvoudig mogen en kunnen geloven toen ik nog in de RK was. Christus, en niets ánders. Gewoon gelóven dat álles in en uit Christus was en is en zal blijven. Iets anders hoefde je niet te geloven.

Vader, Zoon en Geest, de Drieéne God in en uit Wie álles was, is en zal komen. PUNT UIT.

Maar ik wordt hier dus in een bijna ononderbroken stroom doodgegooid met lappen bijbelteksten en dogmatische toestanden die het zicht op de éne Christus en het geloof IN de ene Christus volledig blokkeren.

En dan niet in déze topic alléén, maar over het héle forum heen zie je continue opduiken over vrijwel élk onderwerp. Kán of dúrft men niet te geloven zónder dogmatiek?

Ik sta nu op een kruispunt van wegen. Op dat kruispunt staat een simpele aardse wegwijzer met drie borden, op één staat RK, op de volgende staat GG en op de derde staat Wereld.

Voorlopig ben ik in deze topic nu zover, dat ik nog precies op dezelfde plek sta als toen ik er aan kwam toen ik het topic opende: op datzelfde kruispunt vóór die wegwijzer met z'n drie borden.

Andere borden zijn er voor mij gewoon niet of geven een richting aan die ik niet op wil.

Dussssssssss. Ik ben met dit topic dus geen mallemoedertje verder gekomen, de (ongetwijfeld) goede bedoelingen ten spijt.

Steeds wéér mist men de pointe die ik tracht aan te geven: simplificeer nu eens je geloof tot het énige wat écht belangrijk is: Christus, en Hij alléén. Los van álles wat mensen er bij en óver hebben geschreven.

En dat is, Duuk, geen overdrijven of het anderzins ánders voorstellen dan het (in sómmige gemeenten) er aan toe gaat.
Daarom zei ik je ook Petrus, je bent hiet op het forum op de verkeerde plaats aan het vragen.

Lees je Bijbel, bid God om Zijn licht. Praat met je vrienden in het prive.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

En Petrus, uiteindelijk moet je volgen wat je geweten je dikteerd. Aan de hand van de Bijbel, in het gebed.

Hoop dat je eindelijk rust vindt voor je ziel. Een kerkelijk huis krijgt.

Door Christus alleen

Door het Geloof alleen

Door de Schrift alleen

Door genade alleen

En het meest belangerijkste, alleen tot Zijn Eer!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie