Leer Me Lezen
- JolandaOudshoorn
Re: Leer Me Lezen
Net als de meeste andere gemeentes zijn we er het winterwerk mee begonnen. Dat thema ging over de gelovigen in Berea. Verder besteed elke vereniging binnen de gemeente er aandacht aan (kinderclub, zondagschool, vrouwenvereingingen, mannenverenigingen, jongerenclubs ed) AS zondag wordt er een themadienst gehouden over Jes 55 en verder zijn er verschillende bezinningsavonden geweest.uitgeworpen schreef:Ik ben op zich PKN ( geref. Bond), kom ook even boven drijvenJolandaOudshoorn schreef:In onze gemeente zijn we bezig met het project "Leer me lezen"
Kennen jullie het? En wat vinden jullie ervan? Ik ben benieuwd hoe andere mensen hiermee omgaan![]()
Hoe en wat doen jullie ermee? Hebben jullie een bijbelleesclub, de dat behandeld? Wat is de inhoud?
Het begrip SOLVAT is uitgelegd op diverse bijeenkomsten, iedereen krijgt voor de Bijbelleesweek een rooster mee, zodat iedereen die week hetzelfde leest en de kinderen en jongeren krijgen ook nog een dagboekje. Dat is heel in het kort wat wij eraan doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-
Mooi, hopelijk bereik je zo een heleboel mensen die niet zo bijbel-leesachtig zijn.JolandaOudshoorn schreef:Net als de meeste andere gemeentes zijn we er het winterwerk mee begonnen. Dat thema ging over de gelovigen in Berea. Verder besteed elke vereniging binnen de gemeente er aandacht aan (kinderclub, zondagschool, vrouwenvereingingen, mannenverenigingen, jongerenclubs ed) AS zondag wordt er een themadienst gehouden over Jes 55 en verder zijn er verschillende bezinningsavonden geweest.uitgeworpen schreef:Ik ben op zich PKN ( geref. Bond), kom ook even boven drijvenJolandaOudshoorn schreef:In onze gemeente zijn we bezig met het project "Leer me lezen"
Kennen jullie het? En wat vinden jullie ervan? Ik ben benieuwd hoe andere mensen hiermee omgaan![]()
Hoe en wat doen jullie ermee? Hebben jullie een bijbelleesclub, de dat behandeld? Wat is de inhoud?
Het begrip SOLVAT is uitgelegd op diverse bijeenkomsten, iedereen krijgt voor de Bijbelleesweek een rooster mee, zodat iedereen die week hetzelfde leest en de kinderen en jongeren krijgen ook nog een dagboekje. Dat is heel in het kort wat wij eraan doen.

Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
dat heb je ervan als je 'licht' bent; dan kom je bovendrijvenuitgeworpen schreef:
Ik ben op zich PKN ( geref. Bond), kom ook even boven drijven![]()

- Miscanthus
Kinderen van het licht drijven op Gods genade.helma schreef:dat heb je ervan als je 'licht' bent; dan kom je bovendrijvenuitgeworpen schreef:
:
Miscanthus schreef:Kinderen van het licht drijven op Gods genade.helma schreef:dat heb je ervan als je 'licht' bent; dan kom je bovendrijvenuitgeworpen schreef:
:

- JolandaOudshoorn
Hooo, het is volstrekt niet de bedoeling dat we het over kerkverbanden oid gaan hebben. Elk initiatief van anderen om het Bijbellezen te stimuleren is alleen maar toe te juichen, want, Bijbellezen is van levensbelang!! (zoals een van onze jongeren dat zei)Tiberius schreef:Gelukkig. We hebben weer een topic gevonden om tegen de GG te kunnen schoppen. Lekker even modder gooien.
Helaas voor jullie gaat die vlieger in dit geval niet op: de jeugdbonden (JBGG, LCJ en HGJB) werken onderling vrij veel samen. Op dat niveau is het besef doorgedrongen, dat je beter schouder aan schouder om de jeugd heen kan gaan staan, dan ze met allerlei haarkloverijen de kerk uitjagen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Soms lijkt het of de GG overgevoelig is.Christiaan schreef:Bij de GG is natuurlijk alles beter, vandaar dat wel initatief er ook wordt gelanceerd. De GG, of zijn eigen verzie heeft of gewoon niet meedoet! Erg triest!Petrus schreef:HGJB, wat weer een belemmering vormt voor de JBGG of andere lettercombinaties (lees: kerkverbanden)JolandaOudshoorn schreef:Welke 4 letters bedoel je?Ariene schreef: Soms zijn 4 letters belangrijker!
Ik ben geen GG, maar ook bij onze kerkenraad is er een bepaalde angst, schroom om met de HGJB samen te werken.
Nu moet ik wel eerlijk erkennen dat ik als ex-hervormde (door huwelijk van kerkverband veranderd) ooit eens op een HGJB kamp ben geweest, maar dat zal ik mijn kinderen niet adviseren.
Vrijdag was er gewoon disco, iedereen danste terwijl ik nog niet eens wist hoe dat moest!
- Christiaan
Dat is niet goed te praten maar het initatief meer bijbel lezen
is toch goed!
Of is daar ook wat mis mee????????????????/
is toch goed!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Persoonlijk ken ik het programma niet.Christiaan schreef:Dat is niet goed te praten maar het initatief meer bijbel lezen
is toch goed!
Zelf kijk ik graag breder, maar om bepaalde dingen in de kerk binnen te halen moet dat goedgekeurd worden door de kerkenraad.
Deze zijn erg argwanend, bang dat we afglijden en zijn daarom waakzaam.
Ze zijn bang dat als ze nu dit van de HGJB binnenhalen ze straks alles goed moeten keuren.
Natuurlijk geen goede ontwikkeling, maar helaas praktijk.
Angst is hier helaas de raadgever..
Tja, een reden waarom ik inderdaad niet zo weg ben van de HGJB.Ariene schreef:
Soms lijkt het of de GG overgevoelig is.
Ik ben geen GG, maar ook bij onze kerkenraad is er een bepaalde angst, schroom om met de HGJB samen te werken.
Nu moet ik wel eerlijk erkennen dat ik als ex-hervormde (door huwelijk van kerkverband veranderd) ooit eens op een HGJB kamp ben geweest, maar dat zal ik mijn kinderen niet adviseren.
Vrijdag was er gewoon disco, iedereen danste terwijl ik nog niet eens wist hoe dat moest!
De jeugdwerkfolders zijn qua inhoud meestal niet echt evenwichtig. Erg jammer.
Ik zélf heb duidelijk niet énige intentie gehad om naar de GG uit te halen, alleen gereageerd om mogelijke ándere 4-lettercombinaties, en die van de GG kwam even als eerste bovendrijven, maar alle ándere lettercombinaties = lees ánder kerkverbanden etc etc etc.Tiberius schreef:Gelukkig. We hebben weer een topic gevonden om tegen de GG te kunnen schoppen. Lekker even modder gooien.
En waarom zóú ik uithalen naar de GG als ik er zélf (nog) in zit, dat is je eigen nest bevuilen.
Maar dat er een intensieve samenwerking kan zijn tussen álle JB van "de" kerkverbanden is alleen maar toe te juichen ook al verschilt men op op enkele zichtpunten.
De samenwerking is minder intensief en het aantal verschilpunten groter dan je hier (misschien een beetje) suggereert.Petrus schreef:Maar dat er een intensieve samenwerking kan zijn tussen álle JB van "de" kerkverbanden is alleen maar toe te juichen ook al verschilt men op op enkele zichtpunten.
Laten we desondanks blij zijn met elke vorm van samenwerking, hoe klein ook.
Verder ben ik het met Jolanda eens, dat elk initiatief om Bijbellezen te stimuleren alleen maar is toe te juichen.
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.