Boek dr. Süss over "anti-Joodse Luther"

Plaats reactie
Petrus

Boek dr. Süss over "anti-Joodse Luther"

Bericht door Petrus »

Dr. Süss heeft een boek laten verschijnen over een deel van het gedachtengoed van Luther.

Hij is daarin heel erg hard in zijn visie op Luther.

Wat vinden wij, jij en ik, van deze teksten over Luther? Zijn ze tweespalt oproepend, koren op de molen van extreem rechts, kortom, is het verwerpelijk, of moet het maar voor eens en altijd uitgepraat worden?

Zie een deel van de tekst zoals die in het RD van vandaag staat:

De taal van Luthers traktaat is zeer scherp. Joden worden beschreven als „weerzinwekkende, blinde, verstokte liegbeesten.” Luther vraagt zich af wat christenen moeten doen met „dit verworpen, verdoemde volk der Joden.” Hij geeft daarom zijn „welgemeende raad.” „Ten eerste moet men hun synagogen of scholen in brand steken en wat niet wil branden moet men met aarde overdekken, zodat geen mens er een steen of een sintel meer van ziet, voor eeuwig niet.” De reden is dat ze geen huis mogen hebben „waarin ze Christus en ons beliegen, belasteren, vervloeken, bespuwen en schofferen.”

Andere adviezen zijn het afbreken en verwoesten van Joodse huizen, het afnemen van gebedenboeken en Talmoedleerboeken, het verbieden van rabbijnen om te onderwijzen „op straffe des doods”, een straatverbod voor Joden, het verbieden van woekeren en het verstrekken van gereedschappen aan jonge Joden en Jodinnen om hen te dwingen tot zware lichamelijke arbeid.

„Die luie schurken en rondlummelende schooiers! Ze zuipen, vreten en brengen kostelijke dagen door in onze huizen en als beloning vervloeken ze onze Heer Christus, onze kerken, vorsten en ons allen, bedriegen ze ons en wensen ons constant de dood en alle ongeluk toe.” Joden zijn „giftige, bittere, wraakzuchtige, boosaardige slangen en sluipmoordenaars en kinderen van de duivel.” Het slot luidt: „Daarom nu en voor altijd: weg met hen!”
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Ik wist al dat Luther tegen de Joden was. Deze tekst doet mij dus niet schrikken. Het is wel een dwaling van hem.
Maar wij moeten er goed op letten Luther niet te veroordelen en ons zelf beter te achten!!
Luther is geen onfeilbaar persoon maar ook wij zijn niet zonder meer onschuldig. Wij moeten het Joodse volk hoog in achten als onze oudste broeder van door de bijbel aan ons is doorgegeven.
Het is en blijft God uit verkoren volk.

In de Nederlands Hervormde Kerk wordt al jaren een zondag per jaar speciaal stil gestaan bij Israel. Zou de gehele kerk moeten doen! Israel Gods uitverkoren volk, in de schrift staan nog zo veel beloften speciaal voor hen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

In de Waarheidsvriend stond deze week een bespreking van het boek "In de leer bij Luther" [een boek dat overigens een bundeling is van artikelen die eerder in de Waarheidsvriend zijn verschenen]. Blijkens de recensie -ik heb het boekje nog niet gelezen- ziet men Luthers uitlatingen over de joden als een voorbeeld van "liefde maakt blind", die de reformator verleidde "tot uitspraken die hij, als hij nu nog zou leven, ongetwijfeld niet meer voor zijn rekening zou nemen". Het tekent Luther als een christen van vlees en bloed, als iemand die ook fouten maakte.

Afbeelding

[hr]

Over dit boek schreef het ND deze week:

Ontmoeting bepleit van geref.-bonders en lutheranen
van onze redactie kerk
RIJSSEN - In het pas verschenen boekje In de leer bij Luther suggereert ds. H.J. Lam dat gereformeerdebonders en lutheranen een keer een gezamenlijke conferentie moeten houden. ,,We moeten elkaar over en weer eens in het hart kijken.’’
Op de gezamenlijke synode stonden gereformeerdebonders en lutheranen veelal tegenover elkaar.
Bonders vonden de lutheranen te liberaal en andersom zagen de lutheranen de bonders als conservatievelingen. In het pleidooi voor een eigen plek trokken bonders en lutheranen wel samen op.
Ondanks dat samen optrekken was er sprake van argwaan, schrijft ds. H.J. Lam in het bij uitgeverij Groen verschenen In de leer bij Luther. ,,Zou dat er inmiddels beter op zijn geworden?’’, vraagt de predikant uit Rijssen zich af.
Lam denk zelf van niet. In plaatsen waar de gereformeerde-bondsgemeenten groot zijn, bestaan geen evangelisch-lutherse gemeenten. ,,Van ontmoeting komt het nauwelijks’’, zegt hij in een toelichting. Volgens hem voelen bonders zich vooral ver af staan van lutheranen, omdat zij bijvoorbeeld tegen het homohuwelijk zijn en lutheranen voor.

Toch vindt Lam dat de contacten iets moeten worden aangehaald. Hij stelt voor voor als bonders en lutheranen een gezamenlijke conferentie te organiseren. Hij vertelt dat hij hierover nog niet heel concrete gedachten heeft, maar ,,het zal er zeker van komen’’. In mei volgend jaar wordt Lam voorzitter van de Gereformeerde Bond. ,,Het zal niet een van mijn eerste daden zijn als voorzitter om zo’n conferentie te organiseren, maar het idee leeft wel in het bestuur.’’

Stapjes
Lam ziet het contact als een opdracht. ,,Tegen wil en dank zijn wij in de Protestantse Kerk terechtgekomen, samen met de lutheranen. Ik weet niet wat God hiermee voor heeft, maar de lutheranen zijn nu op onze weg gesteld.’’ In gesprekken moeten de twee partijen wel realistisch zijn. ,,Wij zullen niet ineens ‘s zondags aan dezelfde avondmaalstafel zitten. Dat moet wel het perspectief zijn, maar het gaat in kleine stapjes.’’
Tijdens een conferentie hoopt de predikant uit Rijssen dat bonders en lutheranen elkaar in het hart laten kijken.

Bron: Nederlands Dagblad, 2 november 2006

[hr]

En van de website van de uitgever:
In de leer bij Luther
Hervormd en luthers in dezelfde kerk Auteur: P.J. Vergunst
Uitgever: Uitgeverij Groen, Heerenveen
Medium: Boek
ISBN: 9058297187 / 90-5829-718-7
EAN: 9789058297181
21 x 13 cm / 120 pag.
Paperback
1e druk 2006
NUR 707 - Geloofsopbouw
Trefwoorden: Maarten Luther, Luther, Kerk, Reformator, Reformatie, Protestanten, Lutheranen
Leeftijdscategorie: Volwassenen

Prijs: € 9,95

Beschrijving In de leer bij Luther:
Na de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland behoren gereformeerden en lutheranen tot dezelfde kerk. Voor de redactie van De Waarheidsvriend was dit aanleiding een nadere kennismaking met de theologie van de reformator Maarten Luther te stimuleren. De diverse bijdragen uit het weekblad zijn in deze uitgave gebundeld. Een bijdrage over de catechismus van Luther is toegevoegd. Zo is dit boek niet alleen vormend in het gedachtegoed van de reformator uit Wittenberg, maar ook een oefening in het voeren van het kerkelijk gesprek. Wat was essentieel voor Luther? Wat betekent het voor ons in de huidige kerkelijke situatie, als we ons oriënteren op de theologie van Luther? En wat betekent het voor lutheranen in de Protestantse Kerk, dat zij zich naar Luther noemen?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Christiaan schreef:Israel Gods uitverkoren volk, in de schrift staan nog zo veel beloften speciaal voor hen.
Hmm, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor we een reaktie van Afgewezen hierop hebben :mrgreen:
refo

Bericht door refo »

Petrus

Bericht door Petrus »

Ter nadere informatie:

Dr. Süss is op dit onderwerp vorig jaar tumultueus gepromoveerd in Brussel. Het wordt thans in boekvorm uitgebracht.

Mijn visie is het navolgende, meer een overdenking:

Zal dit boek, de teboekstelling van het onderzoek van deze promovendus op de anti-Joodse geschriften van Luther, gaan leiden tot een even tumultueus geschilpunt binnen onze refomatorische gezindte, die toch mede geschraagd is op de visies van Luther?

Hoevelen in de gergezindte zullen een mentale dreun oplopen door dit boek?

Zal Luhter, althans zijn grote naam, van het door de reformatorische wereld te zijner ere geplaaste voetstuk vallen?

Ik vrees het eigenlijk, eerlijk gezegd, wél. De conclusies in het proefschrift zijn té hard om er schouderophalend aan voorbij te gaan.

Ik had het graag ánders gezien, maar nu dit boek in de handel komt, en de diverse kranten zal halen, zal het ook wel de kringen van extreem rechts gaan halen.

Wat zullen DIE ermee gaan doen? Ik hou nu al mijn hart vast over dit alles!!
Vincent

Bericht door Vincent »

De visie van dr. Süss is, voorzover ik erover kan oordelen, terecht. Ik vind het een goede zaak dat dit uitgerekend net na hervormingsdag eens omonomwonden in NB het Reformatorische Dagblad staat. Onderbouwd kan worden aangetoond, dat antisemitisme wijd verbreid is (geweest?) in christelijke kringen. Recent bleek mij dit ook bij het lezen van "De kern van de zaak", Kortenoeven, Cidi. Ook iemand als koningin Wilhelmina heeft op dit punt steken laten vallen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Dat Luther wel is dingen zei die de joden niet wel gevallig waren, kan zijn maar Luther was de enige niet.

Het ergste is dat deze Suss altijd van de Kerk geleefd heeft en nog zijn geld er van betrekt als ex dominee en nu poept in eigen nest en een groot man als Pater Dr, Maarten Luther in een kwaad daglicht te stellen.Walgelijk zijn dat soort mensen als Suss.
Petrus

Bericht door Petrus »

Adorote schreef:Dat Luther wel is dingen zei die de joden niet wel gevallig waren, kan zijn maar Luther was de enige niet.

Het ergste is dat deze Suss altijd van de Kerk geleefd heeft en nog zijn geld er van betrekt als ex dominee en nu poept in eigen nest en een groot man als Pater Dr, Maarten Luther in een kwaad daglicht te stellen.Walgelijk zijn dat soort mensen als Suss.
Je kunt echter niet om het feit heen dat het boek de feitelijke en volldige teboekstelling is van het proefschrift waar deze Dr. Süss op gepromoveerd is.

Het proefschrift wordt bij de promotie altijd aangevallen, en als het ook maar énigzins niet overeind te houden is, promoveerd zo'n man dus domweg niet.

Het gaat er niet om of deze man zijn geld van de kerk opstrijkt als ex-dominee, of dat hij zijn oude nest bepoept, maar om het wetenschappelijk onderzoek naar een déél van het gedachtengoed van Luther.

Neemt niet weg, dat ik hier zélf uiterst bezorgd over ben wat de effecten kunnen zijn van dit promotieboek voor protestants/refomatorisch nederland alsmede het effect die het kan hebben bij extreem rechts.

Er is grote druk op Dr SÜss uitgeoefend om het promotie-onderzoek te staken, wat hij dus, blijkbaar, niet heeft willen beëindigen. Naar de motieven zullen we moeten raden.
Shaul

Re: Boek dr. Süss over "anti-Joodse Luther"

Bericht door Shaul »

Petrus schreef: Wat vinden wij, jij en ik, van deze teksten over Luther? Zijn ze tweespalt oproepend, koren op de molen van extreem rechts, kortom, is het verwerpelijk, of moet het maar voor eens en altijd uitgepraat worden?
Het is verwerpelijk, en dit moet zeker worden benadrukt. Ondanks het goede werk dat hij toch heeft verricht, mag dit niet onder de mantel der liefde worden bedekt.

Uitpraten lijkt mij lastig, daar hij niet meer onder ons is.
Shaul

Bericht door Shaul »

Adorote schreef:Dat Luther wel is dingen zei die de joden niet wel gevallig waren, kan zijn maar Luther was de enige niet.

Volgens mij was Luther zelf ook iemand die altijd van de kerk heeft geleefd, zijn geld ervan betrokt en in feite ook zijn eigen nest bevuilde (vanuit het ookgpunt van zijn tegenstanders gezien dan).

Reacties als deze, van jou dus Adorote, beangstigen mij in zekere zin. Waarom zouden deze feiten niet mogen worden genoemd? Je hebt het boek 'Bloed aan onze handen' zeker ook niet gelezen? Jouw stellingname komt mij nogal sektarisch over.
Plaats reactie