Vincent schreef:Zit het probleem niet óók in de leer zoals deze door bepaalde mensen uit bepaalde kerken wordt uitgedragen? Of hebben de ouders van René (gedeeltelijk) gelijk? En had deze jongen zich helemaal niet tot de 'alternatieve' kerken moeten wenden maar tot "zijn eigen GG"?
Ik denk dat de ouders van Rene gelijk hebben als ze terughoudend zijn. Ze moeten dat ook bespreekbaar maken. Rene zal dat toch niet erg vinden. Die wil toch ook dat hij weet of zijn huis op een zandgrond of op een Rots is gebouwd.
De ouders hebben ongelijk als ze Rene een godsbeeld hebben bijgebracht als een God zonder genade, en alleen maar straf en verdoemenis.
Ik krijg wel een beetje raar onderbuik gevoel van het stuk Het stuk is doorspekt van steekjes onder water naar de Gereformeerde Gemeente, en dan vooral door de vraagstellingen en de tegenstellingen die gecreerd worden door de verslaggever.
Je moest elke zondag met je ouders mee naar een Gereformeerde Gemeente en hebt op een reformatorische basisschool en middelbare school gezeten. Hoe kijk je terug op het geloof waarmee je opgevoed bent?
,,In mijn jeugd hing er een soort mysterie rond geloven. Er waren de niet-gelovigen, de naamchristenen en de gelovigen. Deze laatste groep mocht naar de hemel, maar het leek onhaalbaar om dat te bereiken. Dus wat denk je dan als je jong bent? Dan ga ik gewoon een zo leuk mogelijk leven leiden. Mijn afkeer van godsdienst ging echt heel ver. Ik stelde me open voor duivelse invloeden door middel van muziek en soms ging ik zover dat ik duivelse krachten aanriep om mij bij moeilijkheden te helpen. Ook vloekte ik heel bewust.’’
-Alsof er bij de Gereformeerde Gemeente een mysterie rond het geloven hangt. Volgens mij was dat nou juist de titel van de Eo jongerendag "Enter the Mystery". De leer van de Gereformeerde Gemeente is glashelder. Volgens Rene is de leer van de Gereformeerde Gemeente dat het onhaalbaar is om het te bereiken. Nee, onjuist! De leer van de Gereformeerde Gemeente is dat "Ik heb geen lust in uw dood, maar daarin heb Ik lust dat u zich bekeert en leeft ! Dat deze leer niet overal evenwichtig wordt gepreekt is een ander verhaal.
-Alsof het een logische gevolgtrekking is dat als je bij de Gereformeerde Gemeente bent opgegroeid en jong bent, je je afkeert van de godsdienst. Hij wijst in zijn afkeer van de godsdienst naar de "leer" van de Ger Gem maar niet naar zijn eigen hart.
Je bent opgegroeid met een oordelende God. Ben je niet meer bang voor de dood?
Een eenzijdige vraagstelling. Tuurlijk is hij opgegroeid met een oordelend God. God zal oordelen over de zonde. Maar... Rene is ook opgegroeid met een barmhartig en genadig God. Daar wordt in heel het stuk niet naar verwezen. Als hij in de leer van de reformatie is opgegroeid is hij ook gewezen om de nodiging tot het heil, de opoep tot bekering, de mogelijkheid van zalig worden.
Al met al wordt er een beeld neergezet die niet overeenkomstig is met de werkelijkheid.