Hoe bereidt jullie gemeente zich voor op de WMO?

Bezint jullie gemeente zich op de WMO

Nee
4
57%
Er wordt alleen over gesproken
2
29%
Ja, binnen onze kerk wordt er een actief beleid opgezet
1
14%

Totaal aantal stemmen: 7

limosa

Bericht door limosa »

Ariene schreef:Verander de wereld, begin bij jezelf.

Laten de kerken daarom het voorbeeld geven
Ik vind dat de kerken zich helemaal niet zo met de WMO moeten bemoeien. Laat de in onze staatsinrichting eerste verantwoordelijke zich eerst maar eens inspannen. Da's de lokale overheid. En als dat gebeurt is zijn er vast mensen die tussen wal en schip vallen of nog hulp of aandacht te kort komen. Dát is volgens mij de groep waar de kerk wat kan betekenen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Shaul schreef:Ik mis eigenlijk de keuze dat men reeds actief hiermee bezig is.
Ik denk dat jij bedoelt dat jullie al een actief vrijwilligers beleid hebben. Maar om straks mensen op te vangen die buiten wal en schip vallen, daar kan je m.i. nu nog niet actief mee zijn.
Ariene

Bericht door Ariene »

limosa schreef:
Ariene schreef:Verander de wereld, begin bij jezelf.

Laten de kerken daarom het voorbeeld geven
Ik vind dat de kerken zich helemaal niet zo met de WMO moeten bemoeien. Laat de in onze staatsinrichting eerste verantwoordelijke zich eerst maar eens inspannen. Da's de lokale overheid. En als dat gebeurt is zijn er vast mensen die tussen wal en schip vallen of nog hulp of aandacht te kort komen. Dát is volgens mij de groep waar de kerk wat kan betekenen.
Dat is nu precies de doelgroep waar wij ons op richten.
Ten eerste hebben wij iemand waar mensen terecht kunnen die de wegen weet die je moet bewandelen om iets aan te vragen. Want dat is voor veel mensen al moeilijk. Alleen al om alle formulieren in te vullen. Dat is iets wat de kerk kan doen.
Daarnaast hebben de thuiszorgorganisaties allang een groep vrijwilligers die lichte zorg overnemen waar geen vergoeding voor mogelijk is. Zoals b.v. ontlasting van de mantelzorgers.
Omdat men verwacht dat inderdaad een grotere groep mensen tussen wal en schip gaan vallen, is daarom ook een grotere groep vrijwilligers nodig. Wij zouden het dan fijn vinden om als kerk er te zijn voor deze mensen!

Dat houdt niet in dat we nu als kerk met onze armen over elkaar moeten gaan zitten om te kijken wanneer het mis gaat.
Dat zou hetzelfde zijn als we gaan zitten wachten tot de dijk doorbreekt en dan pas zand gaan kopen, in zakken gaan doen enz.
Shaul

Bericht door Shaul »

Ariene schreef: Ik denk dat jij bedoelt dat jullie al een actief vrijwilligers beleid hebben. Maar om straks mensen op te vangen die buiten wal en schip vallen, daar kan je m.i. nu nog niet actief mee zijn.
In de stad waar ik woon vallen er al heel veel mensen tussen wal en schip. Als gemeente zijn wij actief in de wijk om die mensen een helpende hand toe te steken.

Jouw visie is dus niet geheel in lijn met de werkelijkheid.
Ariene

Bericht door Ariene »

Shaul schreef:
Ariene schreef: Ik denk dat jij bedoelt dat jullie al een actief vrijwilligers beleid hebben. Maar om straks mensen op te vangen die buiten wal en schip vallen, daar kan je m.i. nu nog niet actief mee zijn.
In de stad waar ik woon vallen er al heel veel mensen tussen wal en schip. Als gemeente zijn wij actief in de wijk om die mensen een helpende hand toe te steken.

Jouw visie is dus niet geheel in lijn met de werkelijkheid.
Mooi om te horen!!

Wat bedoel je precies met de laatste zin?
(blond hé)
Plaats reactie