Hoe bereidt jullie gemeente zich voor op de WMO?

Bezint jullie gemeente zich op de WMO

Nee
4
57%
Er wordt alleen over gesproken
2
29%
Ja, binnen onze kerk wordt er een actief beleid opgezet
1
14%

Totaal aantal stemmen: 7

Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:
Petrus schreef:Jammer dat in het licht van deze poll alleen de HH-hulp in het zonnetje wordt gezet.

Want de gehele "oude" Wvg blijft hier volkomen buiten beeld, en die is minstens zo belangrijk, omdat daaruit woon- en vervoersvoorzieningen uit verstrekt worden. Dús straks vanuit de WMO.

Helaas kunnen kérkgemeenten niet in dát gemeentelijk gat bijspringen, wél echter op diaconaal vlak als mensen niet in staat zijn de gestaffelde eigen bijdragen voor verstrekte woon- en/of vervoersvoorzieningen kunnen voldoen.
Dat kan wel! Als men recht heeft op hulp kan een PGB gevraagd worden. Dan kan het geld naar eigen inzicht besteed worden.
Helaas gaat dat niet op voor woon- en/of vervoersvoorzieningen, aangezien die in 95% van de gevallen in natura worden verstrekt.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik heb de hh hulp eruit gelicht omdat dat in deze nieuwe wet écht nieuw is.
Er is geen vrijheid meer voor de thuiszorg te kiezen die jij wilt en ook is hij nu losgekoppeld van de overige zorg waardoor er op dat punt ook de meeste problemen worden verwacht. Kijk nar de dreigende ontslagen in de thuiszorg.
En is PGB nog wel toereikend voor "eigen" zorg.
Wanneer er geen contracten worden afgesloten met b.v. Agathos zullen ze w.s. duurder worden om draaiende te blijven.
Ariene

Bericht door Ariene »

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) bundelt een aantal bestaande wetten, zoals de Welzijnswet en de Wet voorzieningen Gehandicapten. Ook delen van de AWBZ vallen onder de Wmo. De grootste verandering na invoering van de wet is dat de gemeente verantwoordelijk wordt voor het verlenen van hulp bij het huishouden, het ondersteunen van de mantelzorg en het vrijwilligersbeleid. De gemeente ontvangt het geld dat nu via de AWBZ aan deze taken wordt uitgegeven.

I.P. zou het voor de Wvg geen veranderingen hoeven brengen
Lassie

Bericht door Lassie »

Ariene schreef:
bij ons is dat wel het geval. En ik denk dat er nu nog meer van de grond komt ivm die wmo
Kan je hier wat meer over zeggen?
Het is denk goed dat we elkaar hier wat ideeen aan de hand kunnen doen.
Je kunt het vergelijken met de Nederlandse Patienten Vereniging!
refo

Bericht door refo »

Petrus schreef:
refo schreef:
Petrus schreef:Jammer dat in het licht van deze poll alleen de HH-hulp in het zonnetje wordt gezet.

Want de gehele "oude" Wvg blijft hier volkomen buiten beeld, en die is minstens zo belangrijk, omdat daaruit woon- en vervoersvoorzieningen uit verstrekt worden. Dús straks vanuit de WMO.

Helaas kunnen kérkgemeenten niet in dát gemeentelijk gat bijspringen, wél echter op diaconaal vlak als mensen niet in staat zijn de gestaffelde eigen bijdragen voor verstrekte woon- en/of vervoersvoorzieningen kunnen voldoen.
Dat kan wel! Als men recht heeft op hulp kan een PGB gevraagd worden. Dan kan het geld naar eigen inzicht besteed worden.
Helaas gaat dat niet op voor woon- en/of vervoersvoorzieningen, aangezien die in 95% van de gevallen in natura worden verstrekt.
Da's toch mooi.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ariene schreef:

En dat is een misvatting, want vele gemeenten grijpen de invoering van de WMO aan om het voorzieningenniveau naar beneden bij te stellen. Dat is ons reeds gebleken na een rondgang langs diverse gemeenten.
refo

Bericht door refo »

Ik heb altijd een beetje dubbel gevoel bij die zgn voorzieningen.

Het is prettig als je mankerende bent dat er van alles is. Maar anderzijds: moet dat nou allemaal op kosten van de gemeenschap?
Koop gewoon zelf een rollator. Een fiets koop je toch ook zelf?

Huishoudelijke hulp is soms wel nodig, maar dan kom je tot de ontdekking dat alles vrijwel voor niets is. Omdat niet naar vermogen, maar naar inkomen wordt gekeken.

Ik vind het echt geen wonder dat er wat aan gedaan wordt. Ik schat dat alleen de mensen die het nodig hebben gehlopen gaan worden met een 'voorziening'.
Ariene

Bericht door Ariene »

Petrus schreef:
Ariene schreef:

En dat is een misvatting, want vele gemeenten grijpen de invoering van de WMO aan om het voorzieningenniveau naar beneden bij te stellen. Dat is ons reeds gebleken na een rondgang langs diverse gemeenten.
Oké, dat is dus voor iedere gemeente verschillend en heb niet direct met de WMO te maken. alleen omdat de WMO er nu is pakken ze deze kans met twee handen aan om de WVG te wijzigen.
Ik ben op een info avond van onze gemeente geweest en daar gaven ze aan dat de inhoud van de wvg en Welzijnswet inhoudelijk gelijk bleef.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef: Ik vind het echt geen wonder dat er wat aan gedaan wordt. Ik schat dat alleen de mensen die het nodig hebben gehlopen gaan worden met een 'voorziening'.
klopt. Je wordt binnenkort gebeld of je je moeder niet kunt rijden, en voor haar de ramen wilt wassen en of ze niet bij jullie mee kan eten.
dat scheelt behoorlijk wat voorzieningen.
Mantelzorg eerst.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ariene schreef:
Petrus schreef:
Ariene schreef:

Oké, dat is dus voor iedere gemeente verschillend en heb niet direct met de WMO te maken. alleen omdat de WMO er nu is pakken ze deze kans met twee handen aan om de WVG te wijzigen.
Ik ben op een info avond van onze gemeente geweest en daar gaven ze aan dat de inhoud van de wvg en Welzijnswet inhoudelijk gelijk bleef.
Wvg heeft niets met de WMO te maken??? Nu rol ik van m'n stoel...want de Wvg wordt een onlosmakelijk onderdeel van de WMO, sámen met de overige onderdelen van welzijnswet en awbz!!
Ariene

Bericht door Ariene »

Miscanthus schreef:
refo schreef: Ik vind het echt geen wonder dat er wat aan gedaan wordt. Ik schat dat alleen de mensen die het nodig hebben gehlopen gaan worden met een 'voorziening'.
klopt. Je wordt binnenkort gebeld of je je moeder niet kunt rijden, en voor haar de ramen wilt wassen en of ze niet bij jullie mee kan eten.
dat scheelt behoorlijk wat voorzieningen.
Mantelzorg eerst.
En behalve je moeder ook je buurvrouw, de moeder van je vriendin en die mw uit de pieterstraat.
Daarom zijn wij ons dus nu aan het bezinnen hoe we hier straks als kerkelijke gemeente praktisch diaconaal bezig kunnen zijn.
We moeten weg van het individualisme en terug naar het sociale.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ariene schreef: We moeten weg van het individualisme en terug naar het sociale.
Hoe moet je een individualisme wat in de loop der jaren zo grondig in de maatschappij is geworteld nu in een enkele pennestreek veranderen in allemaal sociaal ingestelde mensen die voor iedereen klaarstaan??

Dat heet Utopia!!

Dat is het beeld dat de heren en dames in Den Haag voor ogen heeft gestaan, vér verwijderd en gespeend van enig realisme die samenhangt met deze zo doorgeschoten maatschappij die gebaseerd is op 16 miljoen individuen!!
Ariene

Bericht door Ariene »

Petrus schreef:
Ariene schreef:
Petrus schreef:
Ariene schreef:

Wvg heeft niets met de WMO te maken??? Nu rol ik van m'n stoel...want de Wvg wordt een onlosmakelijk onderdeel van de WMO, sámen met de overige onderdelen van welzijnswet en awbz!!
Blijf vooral zitten!

Ik heb we wat onhandig geformuleerd.
Zoals ik het begrepen heb (maar goed, wie ben ik) is de WMO een tas waar verschillende dingen in gaan.
De Welzijnswet de WVG Daarnaast delen van de AWBZ.
De grootste verandering is de hh hulp die ut de AWBZ gehaald wordt en onder verantwoording valt van de gemeente, zo ook de mantelzorg.

Nu bedoelde ik dat die WVG en Welzijnswet zo in de WMO tas gedaan kunnen worden, wat mij ook bij ons verteld is.
Alleen zijn er dus ook gemeenten die voordat ze de WVG in de tas doen er eerst aan sleutelen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Petrus schreef:
Ariene schreef: We moeten weg van het individualisme en terug naar het sociale.
Hoe moet je een individualisme wat in de loop der jaren zo grondig in de maatschappij is geworteld nu in een enkele pennestreek veranderen in allemaal sociaal ingestelde mensen die voor iedereen klaarstaan??

Dat heet Utopia!!

Dat is het beeld dat de heren en dames in Den Haag voor ogen heeft gestaan, vér verwijderd en gespeend van enig realisme die samenhangt met deze zo doorgeschoten maatschappij die gebaseerd is op 16 miljoen individuen!!
Verander de wereld, begin bij jezelf.

Laten de kerken daarom het voorbeeld geven
Shaul

Bericht door Shaul »

Ik mis eigenlijk de keuze dat men reeds actief hiermee bezig is.
Plaats reactie