VOC-Mentaliteit
wat een gezeur, iedereen snapt dat Balkenende echt niet de slavenhandel bedoelde, geen weldenkend mens zocht dat achter zijn betoog over de VOC, maar altijd duikt er wel weer ergens een clubje op van mensen die zo nodig een publicitair slaatje willen slaan uit welke opmerking dan ook, gaat nergens over
ik zou haast zeggen: gewoon 'negeren' maar ja, waar je dan de klemtóón moet leggen weet ik ook niet ;-)
ik zou haast zeggen: gewoon 'negeren' maar ja, waar je dan de klemtóón moet leggen weet ik ook niet ;-)
limosa schreef:
Foei Limosa !
Wel heel leuk gevonden

Maar ff serieus : wat een onzin .
Staks mogen we het ook niet meer hebben over een vechtersmentaliteit, dan zijn er ook weer allerlei groeperingen die opstaan om te protesteren.
Ooops, ik heb nee gestemd maar het had ja moeten zijn, [pssst mod's kan ik nog terug krabbelen?] Tevens ben ik voor een wereldwijde excuus 10 daagse waarin iedereen iedereen zijn/haar excuus kan aanbieden waarna we weer gewoon aan het werk/protesteren kunnen gaan zonder op ieder woordje te hoeven letten. Kom mijne heren/dames laten we nou een beetje nuchter zijn ik heb bij het horen van de uitdrukking VOC mentaliteit géén moment aan slavernij gedacht, ik vraag me bovendien af of de 'protestanten' wel van de VOC afwisten voor dat JPB de uitdrukking gebruikte.Labyrinth schreef:Mee eens.
Het VOC-tijdperk is méde verbonden aan "de duistere periode van de slavenhandel" waar Nederland dapper en voortvarend aan deelnam.
Als er een VOC-mentaliteit ten voorbeeld wordt gesteld aan het huidge Nederland, wordt, inherent aan die periode, daarin mee genomen de slavenhandel als één van de vormen van de geroemde Hollandse Handelsgeest.
De MP had zo verstandig moeten zijn om juist voor die duistere periode een uitzondering te maken bij het roemen.
Nóg verstandiger is het om aan álle mensen van Surinaamse afkomst met een Afrikaans verleden de nederige en zeer gepaste exxcuses te maken voor specifiek DIE zwarte periode van de VOC-handelsgeest.
Voor het overige past wél degelijk trots op de roemrúchte Hollandse handelsgeest, zónder dát zou Nederland niet zijn geweest wat het nu is, enkele donkere bladzijden zoals Nederlands Indië als uitzondering.
Maar wie ben ik?
Ik vind het ontzettend onzinnig, die demonstratie.... Het slaat als een tang op een varken. Onze minister-president doelde gewoon op de handelsgeest die Nederland tot groot land maakte, die ervoor zorgde dat de Nederlandse driekleur overal gezien werd en Nederland een bloeiende economie was. Daar ging het om. Dat er ook dingen mis gingen in die tijd, allicht. Maar Balkenende doelt daar niet op als hij het heeft over de VOC-mentaliteit dus ik snap ook niet waarom mensen dit geergerd erbij halen. Hat gaat niet om de slavenhandel, iedereen snapt dat JP hier duidelijk niet op doelt en op dat stuk geschiedenis ook zeker niet trots is , maar dat het puur om de handel in goederen enzo gaat. Ik vind dit echt gezever van de bovenste plank.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
he, heLabyrinth schreef:Van Eppie: ik vraag me bovendien af of de 'protestanten' wel van de VOC afwisten voor dat JPB de uitdrukking gebruikte.
Dat zou toch een flagrant voorbeeld zijn van gebrek aan historisch besef!!!!

Maar wie ben ik?
Als we het over de slavernij hebben , kunnen we alleen zeggen de Nederlanders vervoerden de slaven en wij niet alleen. De negers zelf hielen elkaar in slavernij , de ene zwarte ging op jacht naar de andere zwarte , bracht hem naar de kust en verkost zijn rasgenoot.
De neger in Afrika was zelf de grootste slavenhouder , dus moeten zij niet zeuren en hunmond houden ; de minister president heeft juist gesproken en van verontschuldigingen is dan ook geen sprake totaal niet.
De neger in Afrika was zelf de grootste slavenhouder , dus moeten zij niet zeuren en hunmond houden ; de minister president heeft juist gesproken en van verontschuldigingen is dan ook geen sprake totaal niet.