Heartcry - Niet arminiaans?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef: Ik haal deze bijbeltekst aan om aan te geven dat het een opdracht is voor een ieder om te staan naar zuiverheid in de leer. Niet om je te veroordelen. Maar om ons gezamenlijk uitgangspunt te benoemen.
dat is me nu duidelijk.
Deze bijbeltekst kan ook misbruikt worden om anderen monddood te maken of om te verketteren. Ik las deze tekst met de reacties van Adrianus en Erasmiaan in mijn achterhoofd.
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef: Ik haal deze bijbeltekst aan om aan te geven dat het een opdracht is voor een ieder om te staan naar zuiverheid in de leer. Niet om je te veroordelen. Maar om ons gezamenlijk uitgangspunt te benoemen.
dat is me nu duidelijk.
Deze bijbeltekst kan ook misbruikt worden om anderen monddood te maken of om te verketteren. Ik las deze tekst met de reacties van Adrianus en Erasmiaan in mijn achterhoofd.
Miscanthus schreef:
dat is me nu duidelijk.
De reacties van Erasmiaan en Adrianus gaan mijn inziens over de inhoud. Maar goed, back on topic dan maar?

Twee Stellingen die m.i. bij elkaar horen :

1. Arminiaanse leer accepteren onder de gedachte dat God ook door die leer kan werken is de leer niet zuiver bewaren.
2. Ook onder de Arminiaanse leer worden mensen bekeerd.

Kunnen we hier samen mee uit de voeten?
Miscanthus

Dat lijkt er volgens mij wel op.
Maar niet accepteren is voor mij niet hetzelfde als verketteren of afserveren zoals Erasmiaan en Adrianus hier doen.
Als het om de leer gaat schijnen ze ineens respectloos mogen worden.
Broeders kunnen dwalen, maar het is geen dwaling ten dode zoals het loochenen van de opstanding of Godheid van Christus.
Verder is het benadrukken van de verantwoordelijkheid van de mens nog geen arminianisme.
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:Dat lijkt er volgens mij wel op.
Ok, dan zijn we het er kennelijk over eens dat een stichting zoals genoemd in het topic beter geen Arminiaanse LEER kan toestaan. Dus hierin ook de loskoppeling ten aanzien van de gelovigen met Arminiaanse denkbeelden.
En daaruit concluderend dat een stichting die desondanks ruimte wil bieden voor de Arminiaanse LEER kritisch benaderd mag worden en we Bert gewoon gelijk moeten geven.
Miscanthus

Klavier schreef:
Miscanthus schreef:Dat lijkt er volgens mij wel op.
Ok, dan zijn we het er kennelijk over eens dat een stichting zoals genoemd in het topic beter geen Arminiaanse LEER kan toestaan. Dus hierin ook de loskoppeling ten aanzien van de gelovigen met Arminiaanse denkbeelden.
En daaruit concluderend dat een stichting die desondanks ruimte wil bieden voor de Arminiaanse LEER kritisch benaderd mag worden en we Bert gewoon gelijk moeten geven.
Het is de vraag of Heartcry Arminiaanse leer toestaat. En als dat zo zou zijn, is het nog niet niet de intentie van de stichting om een zo zuiver mogelijke leer aan te propageren. De doelstelling is anders en ik vind niet dat we van een stichting-die geestelijke eenheid en opwekking beoogt- mogen verwachten dat ze een hele sterke Gomarus-bril op gaan zetten, waardoor elke arminiaan een strontje in het oog wordt....
Ook onder Wesley waren er opwekkingen en ik denk dat een speurtocht/hetze naar vermeende Arminiaanse invloeden een opwekking zelfs in de weg staan.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Klavier schreef:En daaruit concluderend dat een stichting die desondanks ruimte wil bieden voor de Arminiaanse LEER (...)
Ik lees in het weerwoord van de stichting uit het RD:

Van harte wijzen wij arminianisme en perfectionisme af. Van harte belijden wij de leer van de totale verdorvenheid van de mens en van de vrije, soevereine genade.

De stichting nodigt iemand uit om over opwekking te spreken, niet om de reformatorische leer te relativeren. Hoewel het laten spreken van arminiaanse lieden wellicht wel kan leiden tot een relativatie van de "doctrines of grace", maar volgens de verklaring van de stichting wijst men het arminianisme als leer af.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Miscanthus schreef: Ook onder Wesley waren er opwekkingen en ik denk dat een speurtocht/hetze naar vermeende Arminiaanse invloeden een opwekking zelfs in de weg staan.
Dat ben ik niet met je eens. Iemand als Iain Murray heeft in een boek ("Pinksteren vandaag") over opwekkingen aangetoond, dat het bij opwekkingen niet alles goud is wat er blinkt, maar dat het juist redelijk normaal is als er allerlei ontsporingen zich ook voordoen. Maar dat wil niet zeggen dat je die ontsporingen niet mag benoemen of aanpakken, want het na-effect van een opwekking kan ook negatief zijn, zoals hij aantoont aan de hand van de arminiaanse opwekkingsprediker Charles G. Finney.
Laatst gewijzigd door elbert op 27 okt 2006, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavier

Bericht door Klavier »

Dear Bert:

Our organization is non-denominational and evangelical and so the Fellowship has no theological position re: Calvinism or Arminianism. See our statement of faith on the website. http://www.revivalfellowship.com

We seek to minister the Grace of God to all. Several of our number are Calvinistic and some are Arminian. History tells us that God used Whitefiled (a Calvinist) and Finnery (an Arminian) in revival. Our heart cry is for a Sovereign move of God to touch Canada.

For revival & spiritual awakening,

John McGregor
In deze mail die Bert eerder postte, wordt aangegeven dat het niet uitmaakt, wel of niet arminiaans. Als er ruimte gelaten wordt voor arminius wordt een groot gevaar niet onderkend. Men verschuilt zich dan achter de gelovigen die onder de dwaalleer verkeren zonder de dwaalleer zelf af te willen wijzen. Dat is in mijn optiek een reden om zeer kritisch te staan tegenover de stichting. We krijgen niet de garantie dat wat er gebracht wordt, zuiver gereformeerd is.
Oftewel, men stelt remonstrantie en contra-remonstrantie als gelijkwaardig en daarmee is de hele zaak uit de 16e en begin 17e eeuw terzijde geschoven. Juist in die zaak, die in 1618/19 is vastgelegd, liggen de wortels van onze gezindte en dit forum.
Als we niet kritisch mogen staan tegenover een stichting die deze wortels niet als zwaarwegend erkent, is er iets niet helemaal in evenwicht.
Klavier

Bericht door Klavier »

Dathenum schreef:
Klavier schreef:En daaruit concluderend dat een stichting die desondanks ruimte wil bieden voor de Arminiaanse LEER (...)
Ik lees in het weerwoord van de stichting uit het RD:

Van harte wijzen wij arminianisme en perfectionisme af. Van harte belijden wij de leer van de totale verdorvenheid van de mens en van de vrije, soevereine genade.

De stichting nodigt iemand uit om over opwekking te spreken, niet om de reformatorische leer te relativeren. Hoewel het laten spreken van arminiaanse lieden wellicht wel kan leiden tot een relativatie van de "doctrines of grace", maar volgens de verklaring van de stichting wijst men het arminianisme als leer af.
Dan is er toch ergens sprake van een misverstand.
De mail van Bert komt toch van dezelfde stichting?
Of gaat het om wat anders?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Klavier,
Die mail is van de Canadese of Amerikaanse stichting. Wat daarin staat geld niet voor de Nederlandse stichting, die zijn onafhankelijk.
Klavier

Bericht door Klavier »

Dathenum schreef:Klavier,
Die mail is van de Canadese of Amerikaanse stichting. Wat daarin staat geld niet voor de Nederlandse stichting.
Vanwaar dan de verbanden tussen deze stichtingen in dit topic?
Ik begrijp dit echt niet. Het maakt nogal verschil!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:
Dathenum schreef:Klavier,
Die mail is van de Canadese of Amerikaanse stichting. Wat daarin staat geld niet voor de Nederlandse stichting.
Vanwaar dan de verbanden tussen deze stichtingen in dit topic?
Ik begrijp dit echt niet. Het maakt nogal verschil!
Broeders, als dat waarlijk zo is dat de Nederlandse stichting volkomen gereformeerd wil zijn, dan moeten ze ook geen halfwassen arminianen toelaten om te spreken, want dat is de doelstelling van de Canadese Heartcry, zoals wel blijkt uit hun email tot mij.

En dit is gewoon altijd mijn stelling geweest: Ze willen lijken gereformeerd te zijn, maar ondertussen arminiaanse taktieken te gebruiken. Net zoiets als een kameleon willen ze zijn. In Saskatchewan, onze buurprovincie is er, zover ik weet, geen enkele gereformeerde kerk. Dus daar zijn ze ook zo arminiaans als ze zijn kunnen. In Nederland moeten ze met de gereformeerden werken, dus lijken ze gereformeerd te zijn.

Arminius leek ook heel gereformeerd. Daarom was hij ook zo gevaarlijk.

Broeders, zie dit even in het licht waarin het geschreven is. Ik ben geen lid van enige Nederlandse kerkverband. Hoewel ik uit de GGinN komt, en onze leer over het aanbod van genade in grote lijnen veel op elkaar lijkt, zijn er grote, en misschien wel onoverbrugbare geschillen tussen de GGinN en de PRC. Als bewijs van dit lees even Drs. Rouwendal in "Het Aanbod van Genade". Ook hebben onze kerken geen enkel verband met enige Nederland kerkverband, hoewel ons Contact Committee wel gespreken heeft met de HHK. Dus ik sta hier nagenoeg zonder vooroordeel voor. Ik schrijf alleen op het forum omdat ik zo graag zou zien dat de Nederlandse kerken terug gingen naar de kerk van de Dordtse synode. Niet dat die de waarheid in pacht hadden. Nee. En ook geen enkel kerkverband heeft de waarheid in pacht. Ook de Protestant Reformed Churches niet.

Maar neem de leerstukken van de DL serieus. Begin met het lezen van de DL. Wat ze precies zeggen. En als je vragen hebt over wat er mee bedoeld wordt, ga naar de Acta (http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... el&item=81).
Studeer de geschriften van Calvijn.

Niet dat arminianen niet zalig worden of kunnen worden. Maar er is geen 1 mens die voor God's rechterstoel kunnen verschijnen met eigen werk. Van nature zijn wij dood in de zonden en misdaden, en hebben die levendmaking nodig, die God, door het Evangelie in ons hart werkt, zonder iets van ons. Door genade (alleen) zijn wij zalig geworden.

Dit weet ik, dit is mijn vertrouwen, mijn enige troost, en ik hoop dat dit jullie aller hoop is:

'k Zal eeuwig zingen van God's goedertierenheen!

Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen!

onderbouw:
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Miscanthus

Bert Mulder schreef:Niet dat arminianen niet zalig worden of kunnen worden. Maar er is geen 1 mens die voor God's rechterstoel kunnen verschijnen met eigen werk. Van nature zijn wij dood in de zonden en misdaden, en hebben die levendmaking nodig, die God, door het Evangelie in ons hart werkt, zonder iets van ons. Door genade (alleen) zijn wij zalig geworden.
Ja Bert, dat zegt ook niemand hier dat je met eigen werk kunt verschijnen. Zonder iets van ons, maar niet zonder ons.

Dit vind ik nog de meest wijze uitspraak:

De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ik heb zondag een preek over DL 2-8 gehoord.
Ik heb deze preek ook gehoord. Met plaatsvervangende schaamte dan wel. Want als een GG-predikant denkt zo het remonstrantisme te moeten bestrijden…
Miscanthus schreef:het is een misverstand om te denken dat ik enige verdienste zie in het gelovend, vertrouwend de handen uitstrekken naar Jezus als verlosser, rustaanbrenger, en zondenvernieler.
Geloven is dankzeggend aanvaarden van wat God ons in het evangelie aanbiedt. Ik blijf daarmee geheel in lijn met de definities die de HC zelf geeft. daar is niets Arminiaans aan.
Maar nu het punt waar het op aan komt: kan ik er zelf voor ‘kiezen’ om mijn handen gelovend, vertrouwend uit te strekken etc., óf werkt de Heilige Geest dat in mij?
Dáárover loopt het geschil.
Klavier schreef:Dit is een principiele vraag. Als je je verdiept in de periode voorafgaand aan 1618/1619 zie je dat wat hier op het forum gebeurt weinig verschilt met de discussie rondom bijv. Coornhert.
Het arminianisme is nog springlevend. Oók in de gereformeerde gezindte.
burger

vraag op refoweb over Heart Cry

Bericht door burger »

Vraag & antwoord op Refoweb

Vraag:
We hebben steeds meer opwekking nodig in deze lauwe tijd! In zekere zin is dit ook zo, alleen moet dat op de manier van (Heart Cry) conferenties? Het lijkt wel als of dat een alternatief moet worden voor de zondagse kerkdienst bij veel jongeren. Ook is de vrucht van zo'n conferentie naar horen zeggen met veel meer resultaat als een standaard kerkdienst. Hoe kan dit? Gaat God de kerken voorbij of proberen de Heart Cry-mensen God een handje te helpen, want m.i. werkt God op Zijn tijd door Woord en Geest! Wat zijn concreet noodzakelijke bezigheden/activiteiten voor een opwekking (indien deze echt nodig is)?!

Antwoord:

Beste vraagsteller,

In de eerste zin geef je aan dat opwekking nodig is in deze laatste tijd, maar in de laatste opmerking tussen haakjes lijk je daar toch aan te twijfelen. Wat mij betreft: het is gelukkig zo dat de Heere ook op gewone wijze wil werken, maar in tijden van geestelijke opwekking doet Hij dat veel krachtiger en grootschaliger. De vele verslagen over zulke opwekkingen doen mij verlangen naar zulk werk van God in onze omgeving. Met name omdat er bij ons veel vormendienst is en de kerken veel te weinig in staat zijn ongelovige buitenstaanders te bereiken.

Op welke manier moet dit gedaan moet worden? Hier past ons grote bescheidenheid. De ervaringen elders ter wereld leren dat God het steeds weer op Zijn manier doet en niet op onze wijze. We mogen het Hem niet voorschrijven! Soms gebruikt Hij een bijbelstudiegroep, dan weer een gezin en een volgende keer een conferentie. Dat mogen we aan Hem overlaten.

Je schept blijkbaar een tegenstelling tussen de gewone kerkdiensten en conferenties over dit onderwerp. Is dat nodig? In kerkdiensten komt het onderwerp geestelijke opwekking over het algemeen weinig naar voren; als het gebeurt meer in de wensende zin. Het lijkt mij heel goed dat op een conferentie (maar ook in kerkdiensten!) predikanten uitgenodigd worden vanuit andere werelddelen waar men zulke geestelijke opwekkingen heeft meegemaakt, zodat wij daarover leren. Onze eigen predikanten kunnen daar in veel gevallen te weinig over meepraten.

Tevens moeten we letten op de vormgeving van onze kerkdiensten: die bevatten veel ‘eenrichtingsverkeer’, terwijl Paulus ‘handelde’ in de school van Tyrannus (Hand. 19:9), dus discussies voerde. In een kerkdienst wordt de boodschap doorgegeven door de predikant en daarna gaat de gemeente weer naar huis. Het voordeel van gemeenteavonden of conferenties is dat mensen direct vragen kunnen stellen over het gehoorde en vervolgens ook in hun persoonlijke nood pastorale zorg kunnen vragen en ontvangen. Jonge mensen met zeer veel levensvragen krijgen gewoonlijk te weinig antwoord in de kerkdiensten.

Wat mij betreft: laten alle activiteiten aanvullend zijn. Als het goed is krijgen jongeren en andere gemeenteleden op conferenties en door boeken die men leest aanvullende inzichten en meer geestelijke toerusting dan in eigen gemeente gebeurt. Natuurlijk kunnen hier spanningen en tegenstellingen ontstaan, maar als ik de doelstellingen van de Stichting Heart Cry lees, merk ik juist het verlangen om de kerkelijke gemeenten te versterken. Daar is men immers dagelijks en wekelijks met het Woord bezig, terwijl conferenties slechts af en toe worden gehouden. De conferentiegangers verzuimen toch niet meer kerkdiensten in eigen gemeente dan in een vakantie gebeurt?

Volgens de website (http://www.heartcry.nl/) zijn de doelstellingen als volgt:

A. Geestelijke verdieping

“Als stichting willen wij, in biddend opzien en in afhankelijkheid van de Heilige Geest, ons dienstbaar inzetten in Gods wijngaard omdat gelovigen, juist in deze tijd waarin de satan rondgaat als een briesende leeuw, gezond ‘voedsel’ nodig hebben. Het is ons doel om gelovigen erop te wijzen dat er zonder het verstaan van het diepere leven met Christus lauwheid, oppervlakkigheid, onverschilligheid en gezapigheid op de loer liggen. De vernieuwende kracht van de Heilige Geest is noodzakelijk voor een gezonde groei van het persoonlijk, geestelijk leven.”

B. Bewustwording van de noodzaak van opwekking

“Vanuit onze diepe bezorgdheid over de situatie van de kerk in Nederland willen wij de noodzaak van zowel een persoonlijke als een nationale herleving (opwekking) onder de aandacht brengen. Opwekking is allereerst zondebesef en reformatie van lauwe christenen. Daarnaast is het de buitengewoon krachtige genadewerking van de Heilige Geest, waardoor een geestelijke vernieuwing, toewijding en vervulling in het leven van gelovigen teweeggebracht wordt zodat door hen de stroom van levend water naar de ongelovigen kan vloeien en zij uit de macht van de zonden worden verlost. Nationale herleving begint altijd persoonlijk.”

Deze doelstellingen zijn bijzonder waardevol. Ik wou dat de plaatselijke gemeenten deze bewogenheid en visie zouden hebben!

In het Reformatorisch Dagblad heeft onlangs op de Opiniepagina een artikel gestaan van de Stichting. Daaruit komen de volgende zinnen:

“Het is de intentie van de Stichting Heart Cry om door te geven wat voor grote dingen de Heere door middel van opwekkingen gedaan heeft en nog doet. Vandaar dat wij sprekers nodigen die bij dergelijke bewegingen betrokken zijn geweest.”

“Als Stichting willen we de noodzaak van heiliging in de zin van geestelijke verdieping benadrukken. We bemerken dat inzicht in de boodschap van Romeinen 6-8 veelal ontbreekt. Het gevolg is dat veel christenen voortdurend een leven leiden van vallen en opstaan. De Heere Jezus heeft echter een overvloedig leven beloofd (Joh. 7:37-38; 10:10).”

“Van harte wijzen wij arminianisme en perfectionisme af. Van harte belijden wij de leer van de totale verdorvenheid van de mens en van de vrije, soevereine genade. Maar hoe krijgt de gereformeerde leer handen en voeten in de praktijk van onze postmoderne tijd? Onze jongeren vervreemden van onze traditie, mede omdat deze niet concreet gemaakt wordt naar de praktijk van alledag.”

“We merkten op de conferentie hoe groot de honger is naar de boodschap van een levende relatie met God in Christus. Gods Geest heeft harten aangeraakt! We mogen zien dat jongeren en ouderen daadwerkelijk een droefheid krijgen over hun (boezem)zonden en genade ontvangen om deze te belijden en ermee te breken aan de voet van het kruis van Golgotha.”

Tot zover deze citaten. Tot slot: laten we ons verheugen in allerlei initiatieven als mensen zich voor God verootmoedigen, Zich verdiepen in Zijn Woord en Zijn wil proberen te verstaan. Wie dat echt doet, zal geen scheurmaker worden of zich hoogmoedig van de gewone gemeenten afkeren, maar met des te meer bewogenheid getuigen van de Heere. We behoeven Hem niet te helpen, maar moeten wel gehoorzaam zijn. Door gewoonten en tradities, of onze opvattingen dat iets per se ‘kerkelijk’ moet zijn, kunnen wij blokkades opwerpen. Wij, gemeenteleden, ambtsdragers en leidinggevenden aan conferenties, moeten onze rechten verliezen en ons richten op de Heere, met het gebed om Zijn leiding en ontferming. Dan mogen we grote dingen van Hem verwachten.

Prof. dr. M. J. Paul
Plaats reactie