Welke activiteiten zijn er bij jou in de gemeente?

Christiaan

Bericht door Christiaan »

En aan welke activiteiten doe je zelf mee?
Behalve neem ik aan de kerkdiensten bezoeken.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Christiaan schreef:En aan welke activiteiten doe je zelf mee?
Behalve neem ik aan de kerkdiensten bezoeken.
Ik geef mijn man de ruimte :wink: Zodat hij kan openen, sluiten etc.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Katie

Bericht door Katie »

In sommige postings zie ik hele 'waslijsten' met activiteiten.
Op zich niets op tegen. Zo heb ik bijv. een Bijbelkring bezocht, en dat vond ik erg nuttig en leerzaam.

Toch vraag ik me wel eens af: kunnen we ook niet veel te veel kringen etc. starten? In de eerste plaats inderdaad voor de predikanten. Verwachten we niet veel te vaak het welbekende schaap met vijf poten? Preken, goed catachese geven, veel aandacht voor het pastoraat, en dan ook graag nog een paar kringen.
Maar daarnaast ook voor ons als gemeenteleden. Waar gaat het om in het kringwerk? Als het goed is de Heere te leren kennen of verdiept te worden in deze kennis.
En is daar niet in de eerste plaats de verkondiging van het Woord voor, en persoonlijk onderzoek van de Schriften en gebed?
Ik vind het wel eens jammer dat het vandaag de dag niet meer mogelijk lijkt: gewoon zondags twee diensten, en dan bijv. woensdagavond een dienst of een Bijbelkring.

Let wel: ik ben niet mordicus tegen kringwerk. Zie het nut er ook wel van in. Maar dat zijn er soms zoveel mogelijkheden: Bijbelkring, bijbelstudie jongvolwassen, kring jonge lidmaten en noem maar op.
Kan dat echt niet iets meer samen gevoegd worden?
En kunnen we niet te druk zijn met kerkelijke activiteiten?
Dat klinkt heel tegenstrijdig, maar is het gevaar niet dat 'de binnenkamer' er onder gaat lijden?
Ik ken de preek van ds. van der Sluys niet, maar was dat de strekking van zijn woorden?
Ariene

Bericht door Ariene »

Toch vraag ik me wel eens af: kunnen we ook niet veel te veel kringen etc. starten? In de eerste plaats inderdaad voor de predikanten. Verwachten we niet veel te vaak het welbekende schaap met vijf poten? Preken, goed catachese geven, veel aandacht voor het pastoraat, en dan ook graag nog een paar kringen.
Ik begrijp deze opmerking niet zo goed.
Wij hebben voor elke doelgroep een activiteit, voor kinderen, jeugd, jonge lidmaten, vrouwen, mannen, en ouderen (bejaarden)

De dominee is alleen bij de jonge lidmaten en ouderen. Waarvan er één op woensdagmiddag is en beide zijn ze maar 1x per maand.
Dus onder een actief verenigingsleven hoeft de dominee niet te lijden.
Ik vind het wel eens jammer dat het vandaag de dag niet meer mogelijk lijkt: gewoon zondags twee diensten, en dan bijv. woensdagavond een dienst of een Bijbelkring.
Ik vind het juist jammer dat mensen hiermee volstaan!
Passief het woord beluisteren en vervolgens gaat het leven weer door. Juist het verenigingsleven stimuleerd mij om me meer en meer te verdiepen in Gods Woord. Niet alleen het maken van een onderwerp, maar ook de voorbereiding van zo'n avond.
Mijn ervaring is dat lang niet iedereen actief is in het zelf studeren van de Bijbel.
Ik merk dat dat bij mij tijdens vakanties ook op een lager pitje komt omdat je dan snel verzeild in andere dingen waar je druk mee bent.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

het zelf studeren van de Bijbel. (van Arienne)

Met de uitdrukking studeren heb ik altijd héél grote moeite. Het ligt dan in gelijke strekking met het "studeren op a Brakel, Calvijn" etc etc etc.

Het is net of je niet genoeg hebt aan een simpel eerlijk en oprecht en kinderlijk eenvoudig geloof in de Ene en Drieëne God, en in de Heere Jezus.

Néé, er moet zo nodig een hele boekenkast bestudeerd worden tot je een halve kamergeleerde bent, terwijl je dan het eenvoudige en kinderlijke geloof kilometers achter je hebt gelaten.

Niets geen onbevangenheid meer, nee, alles moet tot op de letter beredeneerd kunnen worden waaróm er staat wat er staat. En waarom er een komma staat ipv een punt.

"Laat de kinderkens tot Mij komen, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen", en die woorden van de Heere worden vokomen veronachtzaamt!!
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Labyrinth schreef:het zelf studeren van de Bijbel. (van Arienne)

Met de uitdrukking studeren heb ik altijd héél grote moeite. Het ligt dan in gelijke strekking met het "studeren op a Brakel, Calvijn" etc etc etc.
Het is net of je niet genoeg hebt aan een simpel eerlijk en oprecht en kinderlijk eenvoudig geloof in de Ene en Drieëne God, en in de Heere Jezus.
Néé, er moet zo nodig een hele boekenkast bestudeerd worden tot je een halve kamergeleerde bent, terwijl je dan het eenvoudige en kinderlijke geloof kilometers achter je hebt gelaten.
Niets geen onbevangenheid meer, nee, alles moet tot op de letter beredeneerd kunnen worden waaróm er staat wat er staat. En waarom er een komma staat ipv een punt.

"Laat de kinderkens tot Mij komen, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen", en die woorden van de Heere worden vokomen veronachtzaamt!!
Dat neemt niet weg dat boeken ook tot erg veel zegen kunnen zijn!
En die er niet voor hoeven zorgen dat je het kinderlijke/afhankelijke geloof kwijt raakt! En samen bijbelstudie doen ook, erg goed kan zijn!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Katie

Bericht door Katie »

Ariene schreef:
Passief het woord beluisteren en vervolgens gaat het leven weer door. Juist het verenigingsleven stimuleerd mij om me meer en meer te verdiepen in Gods Woord. Niet alleen het maken van een onderwerp, maar ook de voorbereiding van zo'n avond.
Mijn ervaring is dat lang niet iedereen actief is in het zelf studeren van de Bijbel.
Ik merk dat dat bij mij tijdens vakanties ook op een lager pitje komt omdat je dan snel verzeild in andere dingen waar je druk mee bent.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Ik zeg niet dat dit de enige momenten 'hoeven' zijn waarop je je bezig houdt met het Woord. Juist niet! Als het goed is ben je dagelijks bezig in de Schriften.
Alleen: dat kan ook thuis, in de stilte van je kamer.

En met permissie: als je 'passief' luistert, luister je toch niet goed. Het is toch juist de dwaasheid van de prediking waardoor de Heere in mensen wil werken. Als het goed is ben je met hart en ziel bij de prediking betrokken. En dat is dan echt niet passief!
En op een goede preek kun je toch echt wel een paar dagen 'herkauwen'!
Ariene

Bericht door Ariene »

Labyrinth schreef:het zelf studeren van de Bijbel. (van Arienne)

Misschien is het voor jouw wat verkeerd uitgedrukt.
Voor me zelf bedoel ik met studeren:

Een kort gedeelte lezen
hierbij het gedeelte in de NBV en NB lezen.
Evt. Dächsel en/of Matthew Henry erbij
Dan "luister" ik wat het stuk mij te zeggen heb en denk daar over na.
Dat is voor mij Bijbelstudie! (klinkt mischien dat beter dan studeren in de Bijbel)
Ariene

Bericht door Ariene »

Katie schreef:
Ariene schreef:
Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Ik zeg niet dat dit de enige momenten 'hoeven' zijn waarop je je bezig houdt met het Woord. Juist niet! Als het goed is ben je dagelijks bezig in de Schriften.
Alleen: dat kan ook thuis, in de stilte van je kamer.

En met permissie: als je 'passief' luistert, luister je toch niet goed. Het is toch juist de dwaasheid van de prediking waardoor de Heere in mensen wil werken. Als het goed is ben je met hart en ziel bij de prediking betrokken. En dat is dan echt niet passief!
En op een goede preek kun je toch echt wel een paar dagen 'herkauwen'!
Op zich ben je wel duidelijk, maar ik probeer te zeggen dat mijn ervaring leert dat er thuis soms niet zoveel van komt als je niet "moet" voor een vereniging of iets dergelijks.
Juist deze zaken zorgen ervoor dat je actief met de bijbel omgaat.
Als moeder van een gezin is de stilte van mijn kamer er erg weinig (ik moet hem nog delen ook!!!)

Natuurlijk is luisteren naar een preek niet passief, maar zo ervaar ik het soms.
Ook om me heen, als er een aangrijpende prediking was en je gaat dan de kerk uit, maken we ons soms weer druk om dingen dat ik denk: Zijn we met z'n allen nu alweer vergeten wat er net is gezegd?
Klavier

Bericht door Klavier »

-- verplaatst naar nieuw topic over dit onderwerp --
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Katie schreef:In sommige postings zie ik hele 'waslijsten' met activiteiten.
Op zich niets op tegen. Zo heb ik bijv. een Bijbelkring bezocht, en dat vond ik erg nuttig en leerzaam.

Maar daarnaast ook voor ons als gemeenteleden. Waar gaat het om in het kringwerk? Als het goed is de Heere te leren kennen of verdiept te worden in deze kennis.
En is daar niet in de eerste plaats de verkondiging van het Woord voor, en persoonlijk onderzoek van de Schriften en gebed?

Let wel: ik ben niet mordicus tegen kringwerk. Zie het nut er ook wel van in. Maar dat zijn er soms zoveel mogelijkheden: Bijbelkring, bijbelstudie jongvolwassen, kring jonge lidmaten en noem maar op.
Kan dat echt niet iets meer samen gevoegd worden?
En kunnen we niet te druk zijn met kerkelijke activiteiten?
Dat klinkt heel tegenstrijdig, maar is het gevaar niet dat 'de binnenkamer' er onder gaat lijden?
Ik ken de preek van ds. van der Sluys niet, maar was dat de strekking van zijn woorden?
Ik moet me hier bij aansluiten. Door al het kerkelijk werk is er soms geen avond meer vrij voor het gezin, vooral voor dengenen in de kerkeraad. Daar moeten we zeer voor oppassen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Pfff... ontzettend veel.... en greep:

Wijkkringen
Bijbelstudieverenigingen
Toerustingscursussen
Twee koren
Een band
Gezamelijk koffiedrinken
SIng-in
Kerstnachtdienst
Jongerenbegeleidingsteam
Kinderbijbelklas
Evangelisatiedagen
Open kerk dagen
Kinderbijbelklas

Geledu, ik merk niet zo wat je beschrijft. Ik doe niet aan alles mee. Ik maak met wat jongeren een keer in de 3 maanden een krant voor de gemeente, heb 1x in de twee weken bijbelstudie en ga naar de toerustingscursus, 10 donderdagavonden in een jaar. Verder nog af en toe eens een aciviteit... genoeg tijd over... en overigens gaat je geloof er echt niet onder lijden als je veel met God bezig bent en tijd in Hem steekt. Natuurlijk wel zaak om af en toe ook thuis te zijn als je een gezin hebt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

Marnix schreef: Geledu, ik merk niet zo wat je beschrijft. .
Waar verwijs je naar ??
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hier ook veel te doen!

Kerkdiensten
Catechese
3 tal kinder/jongeren clubs
Open Jeugd Werk
Mannenvereniging
Vrouwenvereniging
Bijbelkring
Bijbelstudiekring
Bijbellezingen
Zondagsschool
Preekbesprekingen
Boerenmarkt
Gemeentedagen

Bovendien is het natuurlijk niet noodzakelijk dat een predikant ook al die kringen leidt. Dat kunnen anderen ook. Evenals catechesatie geven.
Eppie

Bericht door Eppie »

Ariene schreef:
Eppie schreef:
Labyrinth schreef:Voor zover ik weet: niks te doen..............maar ik heb het "programmaboekje" ook niet, dusssssssssssss
Ha, ik was al benauwd dat wij onderaan zouden bungelen maar nee, baas onder baas.
Wij hebben maar liefst de
-12 bestaande uit de jongensclub en meisjesclub,
de + 12 gemengd [maar liefst]
de zendingskrans
en .....................
o ja de zondagsschool en de
catechesaties

Verder en dat moet me echt van het hart ben ik al vele jaren bezig om een bijbelstudie/lidmatenkring/+21/ofhoehetookmaghetenbezigheid van de grond te krijgen wat maar niet lukt. Ergens zit een weerstand die niet te traceren is.
Toch vind ik dit wel erg!

Het is toch juist belangrijk om ook een avond in de week met elkaar bezig te zijn met Gods Woord?
Is er ook geen vrouwen en mannenvereniging?
Nog één keer naast de point, bij ons is de zendingskrans de vrouwenvereniging en mannenvereniging nee, of het zou de 2 maandelijkse manslidmatenvergadering moeten zijn.
Maar wie ben ik?
Plaats reactie