EGG

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
Bert Mulder schreef:
Gian schreef:
memento schreef: - Werkt niet samen met andere organisaties, tenzij deze binnen de hele doelgroep als onomsteden gezien worden (i.e. geen samenwerking met SRA, heartcry, etc)
Ik denk dat zo'n beetje alle interkerkelijke organisatie's kritiek krijgen. Daarom zie ik een platform als EGG vooral zitten.
Het bestuur van bijv. SRA of heartcry zal vast wel de 3 formulieren ondertekenen. Ook de SRB was omstreden toen het nieuw was.
Mensen vol van kritiek moet je denk bijvoorbaat niet in een stichting willen hebben die eenheid nastreeft.
Wat mij betreft mag je daarom dit voorstel schrappen anders kom je nog niets verder.
Toch niet:

Dear Bert:

Our organization is non-denominational and evangelical and so the Fellowship has no theological position re: Calvinism or Arminianism. See our statement of faith on the website. http://www.revivalfellowship.com

We seek to minister the Grace of God to all. Several of our number are Calvinistic and some are Arminian. History tells us that God used Whitefiled (a Calvinist) and Finnery (an Arminian) in revival. Our heart cry is for a Sovereign move of God to touch Canada.

For revival & spiritual awakening,

John McGregor
Bert, ik baal van je posting. Wij wonen in Nederland, en hebben hier onze kerkelijke problemen. Ook hebben we hier een SRA en stichting heartcry die totaal niets met Canada te maken hebben.
Als jij nou in Canada de boel op orde houd, dan proberen wij hier iets te betekenen ten goede in de hoop niet gestoord te worden met loze anti-posting als hierboven.
Prima dan. Dus ook niet Ds. John McGregor en Dr. Ralph Sutera uitnodigen dan. Want die zijn wel degelijk uit Canada. Of zijn die wel welkom, maar niet 5 punt calvinisten uit Canada?

Maar ik dacht namelijk dat het hier ging om kerkelijke eenheid. De ECHTE katholieke kerk. En de kerk bestaat niet alleen in Nederland. Maar het gaat hier dus alleen over kerken in Nederland?
AMBT DELDEN - Het grootste manco van de kerk is haar gebedloosheid. Verwaarlozing van het gezamenlijke gebed is de voornaamste oorzaak van de geesteloosheid. Een geestelijke opwekking is daarom nodig.

Dr. Ralph Sutera stelde dit zaterdag tijdens de interkerkelijke verdiepingsconferentie die door Stichting Heart Cry was georganiseerd rondom het thema ”De noodzaak van opwekking”. Met de daggasten en meegebrachte kinderen meegeteld, waren er zaterdag 750 aanwezigen op de conferentie.

De driedaagse conferentie die tot en met zondag duurde, werd vrijdagavond geopend door L. J van Valen uit Dordrecht. Daarna hield de Zuid-Afrikaan dr. Francois Carr een lezing. Zaterdag stonden drie buitenlandse sprekers, allen betrokken bij een opwekking in eigen gemeente, op het programma.

Dr. Sutera, die in zijn Canadese gemeente in Saskatchewan een opwekking meemaakte, sprak over ”De kracht van het gezamenlijk gebed”. Volgens hem stichtte Jezus eigenlijk geen kerk, maar alleen maar een gebedsbijeenkomst waarbij alle 120 leden aanwezig waren.

Uit Handelingen blijkt dat voorgangers en gemeenteleden voortdurend met elkaar in gebed verenigd waren. „De impact van deze biddende gemeente bleek zo groot, dat de heidense wereld spoedig ondersteboven werd gekeerd. De nood van de huidige kerk en wereld kan alleen opgelost worden met een geestelijke opwekking.”

Volgens dr. Sutera kennen alle opwekkingen een ’verborgen’ bron, namelijk gebedssamenkomsten. De liefde tot het materialisme en het amusement, de hang naar menselijke toejuiching en het egocentrisme, hebben volgens hem het gebedsleven doen verflauwen zodat de kerk geen impact meer heeft.

Ter illustratie van zijn betoog behandelde Sutera de opwekkingen in Wales, Zuid-Korea, de Brooklyn Tabernacle in New York en in zijn eigen Canadese gemeente. Volgens Sutera is niet de preek, maar het gezamenlijk bidden de remedie tegen geesteloosheid.

Eigen obstakels

Ds. John McGregor, geboren in Ierland en wonend in Canada, hield een toespraak over ”Reinig de tempel van je leven”. Hij wees na het lezen van 1 Johannes 1 op de overvloedige zondereinigende kracht die bij toewending tot Christus te vinden is. „Jezus is niet de oorzaak van een tanend geloofsleven. De schuld ligt bij de gelovigen die zich verzetten tegen een soort tempelreiniging in eigen leven. Alle obstakels die de nauwe omgang met de Heere in de weg staan, moeten uit de weg.”

McGregor noemde als obstakel de eigen hoogmoed die ons belet voor God en medemens te buigen. Vervolgens kunnen seksuele lusten in de weg staan. McGregor wist van evangelisten die vanwege een seksverslaving via internet ophielden te getuigen. Ook verstening en verharding gaan niet samen met nauwe omgang met God.

Als voorbeeld noemde de predikant zijn eigen terroristenverleden in Ierland. „Die verbetenheid gaat nooit samen met de intieme omgang met God. Nodig is oprechtheid voor God en belijdenis van misdaden. Na de innerlijke tempelreiniging volgt er opnieuw de intimiteit met God.”

Toen zijn vriend in 1975 door het geweld in Ierland werd gedood, kon McGregor de opkomende wraakneigingen en moordplannen niet onderdrukken. Nadat hij het opgaf dit zelf te doen, kwam hij opnieuw bij het kruis. Hierdoor leerde hij dat wij niet één keer, maar gedurig tot het kruis moeten komen.

De in Zuid-Afrika geboren dr. Colin N. Peckham hield een toespraak over ”Leg jezelf op het levende altaar”. In Romeinen 12, zei hij, smeekt niet Paulus, maar eigenlijk God Zelf dat verloste christenen hun hele leven aan God offeren. Juist omdat Christus heeft verlost van die ontzettende toorn van God, moet er een niet te stuiten drang tot overgave en toewijding zijn.

Geloven is identificatie met Christus en dat betekent een voortdurend sterven aan je eigen ik, aldus dr. Peckham. „Niet een deel, maar je hele persoon, inclusief je kritische gedachten, je onreine emoties, je vooroordelen, je plannen, kortom alles wat je bent en hebt, moet als een compleet offer op het altaar gelegd worden. Niet zonder reden spreekt Paulus, de grote logicus van het Nieuwe Testament, over de redelijke godsdienst. De totale overgave in gehoorzaamheid is het enige logische dat een christen doen kan.”
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Je mocht willen zo vruchtbaar te zijn als ds Sutera. Ik heb er een zeer mooie lezing van gehad.
Verder had ik het over het bestuur van heartcry, niet over de sprekers. En wat zijn punt5 calvinisten?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:Je mocht willen zo vruchtbaar te zijn als ds Sutera. Ik heb er een zeer mooie lezing van gehad.
Verder had ik het over het bestuur van heartcry, niet over de sprekers. En wat zijn punt5 calvinisten?
Dus Dr. Sutera geeft de wasdom dan? Ik meende dat alleen God dat kon. Wat jij daar scheiding door wil trekken, tussen het bestuur en de sprekers krijg ik hoofdpijn van.

En heartcry Canada is wel gewis verbonden met heartcry Nederland.

Als jij eenheid met heartcry wilt, dan zal ik mij toch maar niet aanmelden voor eenheid met jou dan. Want er is ook zoiets als organische verantwoordelijkheid.

Lid zijnde van dit forum nog nooit van de 5 punten van het calvenisme gehoord?

Weleens van de 5 artikelen tegen de remonstranten gehoord dan? De Dortse Leerregels?

Om even voor je op te sommen:

1.1 Totale verdorvenheid
1.2 Onvoorwaardelijke verkiezing
1.3 Beperkte verzoening
1.4 Onweerstaanbare genade
1.5 Volharding van de gelovigen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:
memento schreef:Eenheid kan je alleen berijken, als je de plaatselijke gemeenten (en hun leden) daar warm voor weet te maken.

Ik zie weinig in een stichting die buiten de bestaande kerken om dingen gaat organiseren. Die zijn er al genoeg, en brengen helaas vaak meer verdeeldheid, dan eenheid.
Dan krijg je een COGG nr 2. De GG kan je vergeten, die mogen niet meedoen met COGG, GGin en OGG ws ook niet.
Wat krijg je dan? Enkele vrijgemaakte Gemeente's, wat Gereformeerden en een handjevol PKN-gemeente's.

Ik denk dat het zeker kans heeft als je de kerkganger zelf lid laat worden. Van onderaf dus.
Ik zou me idd willen richten op de leden..

Daarbij zie ik als doelgroep de HHK, (O)GG(iN), rechts PKN GB; de gereformeerde gezindte dus. Door deze beperking is de kans dat de GG ed wél meedoen groter...
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef: 1.3 Beperkte verzoening
beste Bert, hier ga je toch niet mee de boer op om eenheid te krijgen?
Beperkte verzoening? 1 Johannes 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor [de] [zonden] der gehele wereld.

Onweerstaanbare genade? Handelingen 7:51 ¶ Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.

volharding der gelovigen? 2 Timotheüs 4:10 Want Demas heeft mij verlaten, hebbende de tegenwoordige wereld liefgekregen, en is naar Thessalonica gereisd; Krescens naar Galatie, Titus naar Dalmatie.
Bert Mulder
Contacteer:

Miscanthus schreef:
Bert Mulder schreef: 1.3 Beperkte verzoening
beste Bert, hier ga je toch niet mee de boer op om eenheid te krijgen?
Beperkte verzoening? 1 Johannes 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor [de] [zonden] der gehele wereld.

Onweerstaanbare genade? Handelingen 7:51 ¶ Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.

volharding der gelovigen? 2 Timotheüs 4:10 Want Demas heeft mij verlaten, hebbende de tegenwoordige wereld liefgekregen, en is naar Thessalonica gereisd; Krescens naar Galatie, Titus naar Dalmatie.
Miscanthus, het spijt me dit te zeggen, maar je argument is met de Dortse Leerregels, niet met mij.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef:Als jij eenheid met heartcry wilt, dan zal ik mij toch maar niet aanmelden voor eenheid met jou dan. Want er is ook zoiets als organische verantwoordelijkheid.
wat bedoel je hiermee? kun je dit uitleggen voor mij?
Bert Mulder
Contacteer:

Miscanthus schreef:
Bert Mulder schreef:Als jij eenheid met heartcry wilt, dan zal ik mij toch maar niet aanmelden voor eenheid met jou dan. Want er is ook zoiets als organische verantwoordelijkheid.
wat bedoel je hiermee? kun je dit uitleggen voor mij?
Met organische verantwoordelijkheid bedoel ik dat we, als leden, verantwoordelijk zijn voor het organisme, het kerkverband dus. En dat we, wat dit betreft, verplicht zijn ons tot de ware kerk te voegen.
limosa

Bericht door limosa »

Ik denk dat (zoals ik hier en daar ook lees) dat zo'n club zich zou moeten richten op (O)GG(iN) + de BewaarhetPanders + de HHK. Mogelijk zijn er rechts in de PKN ook nog geinteresseerden. En dan bedoel ik de leden, de kerkverbanden zou ik het voorlopig niet van verwachten.

In plaats van na te denken over wat de club allemaal moet doen en laten zou ik zeggen: mensen ga eerst in de topic "Wat bindt ons" tot overeenstemming komen over je uitgangspunten. Daarna zou ik een topic openen over art. 2 van de statuten: Doel. Wat wil je bereiken? En daarna art. 3: Middelen. Hoe wil je dat bereiken, welke middelen ga je inzetten, welke wegen bewandelen. Eerst dat dat gedaan is kun je in deze topic concreter worden.
refo

Bericht door refo »

..
Laatst gewijzigd door refo op 24 okt 2006, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:Wat bindt ons?

We kunnen ons beperken tot wat in het doopsformulier staat: de 12 artikelen die 'alhier' geleerd worden. Meer valt er volgens de HC ook niet te weten.
doe dat dan even in die topic . . .
memento

Bericht door memento »

limosa schreef:Ik denk dat (zoals ik hier en daar ook lees) dat zo'n club zich zou moeten richten op (O)GG(iN) + de BewaarhetPanders + de HHK. Mogelijk zijn er rechts in de PKN ook nog geinteresseerden. En dan bedoel ik de leden, de kerkverbanden zou ik het voorlopig niet van verwachten.
Mee eens.
In plaats van na te denken over wat de club allemaal moet doen en laten zou ik zeggen: mensen ga eerst in de topic "Wat bindt ons" tot overeenstemming komen over je uitgangspunten.
De uitgangspunten liggen erg voor de hand. Je hanteerd de 3FvE met de bevindelijk-gereformeerde uitleg. In praktische zin probeer je zoveel mogelijk discussie over leer- en levenswandel te vermeiden, als dat mogelijk aanleiding tot onenigheid geven kan.

Ik zou niet weten wat je anders voor conclusies mogelijk acht...
Daarna zou ik een topic openen over art. 2 van de statuten: Doel. Wat wil je bereiken?
Zoals al aangegeven, kan je niet echt een doel of doelen definieren. Omdat je je richt op de plaatselijke gemeenten, zal je moeten zien wat er plaatselijk mogelijk is.
En daarna art. 3: Middelen. Hoe wil je dat bereiken, welke middelen ga je inzetten, welke wegen bewandelen.
Dat is een goede vraag, echter ik denk dat het te vroeg is om daar nu al een antwoord op te kunnen hebben. Het hangt gewoon af van hoeveel animo er onder de kerkleden is om lid te worden, hoeveel aandacht er in de kerkelijke pers aan besteed word, of de SB een positief of vernietigend stuk erover schrijft, etc.

Daarom stel ik: Begin rustig aan, begin met aanmoedigen van bestaande interkerkelijkheden door een blaadje in het leven te roepen, waarin je daar aandacht aan besteed. De SGP, SRB, GBS, etc doen veel goede dingen (interkerkelijke diensten organiseren), die vaak weinig bekend zijn, maar ook 'gewone' iniatieven aandacht geven, bv het verspreiden van evangelisatiefolders door meerdere kerken, etc. En natuurlijk de mogelijkheden dat leden de bestaande interkerkelijkheden van hun gemeente kunnen opgeven, die dan in het blaadje geplaatst worden (met een btje mazzel gaan dan gemeenteleden vragen aan de kerkeraad wat er is, die zich er dan hopelijk op bezindt).

Als je dat voor een tijd doet, krijg je vanzelf als stichting een plaats, het zij het etiket afgeschreven, het zij iets anders. Afhankelijk van de positie die je toebedeeld krijgt, zou ik over willen gaan tot zelf dingen doen. Een slechte status bied weinig mogelijkheden, een goede iets meer. Voorbeelden van haalbare dingen heb ik hier al genoemd in de topic (bv gezamelijk avond jv's, gezamelijk evangeliseren, etc)
Gian

Bericht door Gian »

Ik vroeg me zo eens af of er wel eens uit Joh 7:21 gepreekt word.
Misschien dat Unionist er een mooie preek over heeft.

Joh 17:21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hebben we niet al stichtingen genoeg? :cry:
Klavier

Bericht door Klavier »

Gian schreef:Ik vroeg me zo eens af of er wel eens uit Joh 7:21 gepreekt word.
Misschien dat Unionist er een mooie preek over heeft.

Joh 17:21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Kijk eens goed wat er staat! Ik heb het vet gemaakt.
Dat is het doel. Zolang dat ontbreekt in alle eenheidsgedachten wordt het niets.
Plaats reactie