Je hebt zeker geen kleine kinderen?Kislev schreef:Sorry, 't ging vanzelfPreken van Karels en Hofman waren erg mooi (niks licht of zwaar), dus dan lees je maar door hè. :roll:
De Preek....
- Miscanthus
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 23 okt 2006, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog niet Jos :mrgreen:Miscanthus schreef:Heb jij geen kinderen zeker?Kislev schreef:Sorry, 't ging vanzelfMiscanthus schreef:sowee, 4 preken op 1 dag.Kislev schreef:Gistermorgen gehoord: gelezen preek van ds. B. van der Heiden over de bekering van Manasse.
's Middags ds. J.S. van der Net over Genesis 24, huwelijk van Izak en Rebekka als afschaduwing van het huwelijk tussen Christus en Zijn bruid.
Zelf nog gelezen preek van J. Karels (dood van Stefanus) en H. Hofman (kheb u op de fluit gespeeld en ge hebt niet gedanst etc).
Waren het "light" preken?Preken van Karels en Hofman waren erg mooi (niks licht of zwaar), dus dan lees je maar door hè. :roll:
Maar ook die liggen op een bepaalde tijd in bed hè ('s middags kerk, dus lekker lange avond).
???Kislev schreef:Nog niet Jos :mrgreen:Miscanthus schreef:Heb jij geen kinderen zeker?Kislev schreef:Sorry, 't ging vanzelfMiscanthus schreef: sowee, 4 preken op 1 dag.
Waren het "light" preken?Preken van Karels en Hofman waren erg mooi (niks licht of zwaar), dus dan lees je maar door hè. :roll:
Maar ook die liggen op een bepaalde tijd in bed hè ('s middags kerk, dus lekker lange avond).
Kinderen gaan soms later naar bed dan ouders.
kGa er vanuit dat hier kleintjes bedoeld worden, die liggen op een gegeven moment om 20.00 uur toch wel op bed. Kinderen die later dan hun ouders naar bed gaan zijn volgens mij dusdanig zelfredzaam dat ze je echt niet de hele avond uit een boek houden dunkt me. Als het kleintjes zijn die later naar hun bed gaan dan de ouders dan is er iets mis in de opvoeding :mrgreen:refo schreef:???Kislev schreef:Nog niet Jos :mrgreen:Miscanthus schreef:Heb jij geen kinderen zeker?Kislev schreef: Sorry, 't ging vanzelfPreken van Karels en Hofman waren erg mooi (niks licht of zwaar), dus dan lees je maar door hè. :roll:
Heerlijk is dit!!Kislev schreef:kGa er vanuit dat hier kleintjes bedoeld worden, die liggen op een gegeven moment om 20.00 uur toch wel op bed. Kinderen die later dan hun ouders naar bed gaan zijn volgens mij dusdanig zelfredzaam dat ze je echt niet de hele avond uit een boek houden dunkt me. Als het kleintjes zijn die later naar hun bed gaan dan de ouders dan is er iets mis in de opvoeding :mrgreen:refo schreef:???Kislev schreef:Nog niet Jos :mrgreen:Miscanthus schreef: Heb jij geen kinderen zeker?
Zoiets heet toch "De beste stuurlui staan aan wal?
In kinderen moet je investeren! Spelletjes doen, voorlezen enz.
Als je dan om half 9 zit willen je gedachten soms niet in een preek blijven, al wil je dat nog zo graag. Dan slaat de moeheid nl. ook nog weleens toe!
Maar ik hoop dat je ooit zelf inziet hoe kortzichtig dit stukje is
kHeb jarenlang op 3 kids gepast. Dat was inderdaad ze zoet houden en weet ik het wat. Maar op een gegeven moment lag toch echt ook de oudste op bed. En dan had ik toch echt het rijk alleen. Heerlijk!
:
'tBlijft echter wel gewoon een feit dat als er eenmaal kinderen je zijn je idd gewoon minder tijd overhoudt om voor jezelf iets te lezen. Dat merk ik nu al nu ik getrouwd ben.

'tBlijft echter wel gewoon een feit dat als er eenmaal kinderen je zijn je idd gewoon minder tijd overhoudt om voor jezelf iets te lezen. Dat merk ik nu al nu ik getrouwd ben.
-
Ik heb een mooie preek gehoord van ds. Wijnhorsrt over Paulus en Silas in de kerker.Gian schreef:Helaas gisterenochtend met kromme tenen in de kerk gezeten. s'Avonds een mooie leespreek van Ds. C Harinck gehoord over Jacob te Bethel. Gen. 28
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
's morgens een leespreek van Wulfert Floor [ik heb van deze prediker wel eens betere gehoordDathenum schreef: Jullie allemaal ook goede kerkdiensten gehad?

's middags een live preek van ds. van Duijvenbode luister maar eens
en des avonds een [mp3'tje in de auto] preek van ds. CP den Boer over openbaring 3:4
Maar wie ben ik?
- Miscanthus
Wij hadden 's morgens een preek van Ds van Duijvenbode. erg mooi over Simson en zijn eigen weg, waarin hij speelde met het heilige.Eppie schreef:'s morgens een leespreek van Wulfert Floor [ik heb van deze prediker wel eens betere gehoordDathenum schreef: Jullie allemaal ook goede kerkdiensten gehad?]
's middags een live preek van ds. van Duijvenbode luister maar eens
en des avonds een [mp3'tje in de auto] preek van ds. CP den Boer over openbaring 3:4
Vanavond dr C.A. van der Sluijs gehoord (dankstond voor gewas en arbeid).
Tekst: Genesis 33:1-11
Samenvatting (voor zover mijn herinnering alles goed weergeeft):
De ontmoeting tussen Jacob en Ezau. Een dankstond zogezegd, we zien hier 2 hele dankbare mensen. Jacob bied Ezau geschenken aan. Ezau zegt: "Ik heb veel, mijn broeder! het zij het uwe, wat gij hebt!". Jacob zegt: "Neem toch mijn zegen, die u toegebracht is, dewijl het God mij genadiglijk verleend heeft, en dewijl ik alles heb" Ezau zegt: ik heb veel. Jacob zegt: ik heb alles.
Jacob en Ezau komen uit 2 hele verschillende richtingen. Jacob komt van Pniel. Ezau komt uit... het doet er eigenlijk niet toe waar Ezau vandaan kwam. Hij kwam in ieder geval niet uit Pniel, en dan maakt het ook niet zoveel uit waar je dan wel vandaan komt.
Zowel Jacob als Ezau zijn erg veranderd. De wraakgedachten bij Ezau zijn weg. Hij wil zelfs de geschenken niet aannemen. Als je het zo leest is hij erg veranderd. Hij is een hele nette man geworden. Maar die zonde dat hij zijn eersgeboorterecht verkocht dan? En al die andere zonden? Zijn die vergeven? Er staat niets in de bijbel waar dat op wijst.
Ezau kwam met 400 man sterk, met groots vertoon. Een echte macho zogezegt. Heel dankbaar voor wat hij allemaal heeft ontvangen, dat wel. Maar hij heeft het wel erg getrofen met zichzelf. Bij Jacob is dat echter niet het geval, die hinkt. Hij is kreupel geworden, en dat zal altijd zo blijven. Dat heeft hij bij Pniel opgelopen, bij de ontmoeting met God. Word je dan niet gezegend als je God ontmoet? Jawel, maar je loopt ook een deuk op, die je heel je leven meedraagd.
Ezau is erg tevreden, maar hij is tevreden met zijn leven zonder God. Zijn rijkdom op aarde is hem genoeg. Jacob kan echter niet meer tevreden zijn zonder God. Jacob heeft met God geworsteld, en zei toen: "ik laat U niet gaan voor Gij mij zegend". Hij kon niet meer zonder God. Verder kwam eerst de Man, en Die begon met Jacob te worstelen. Toen begon Jacob pas met God te worstelen.
Een hele eensgezinde dankstond als je het zo leest. Er is zelf emotie (en viel hem aan den hals, en kuste hem; en zij weenden.). Beide erg dankbare mensen. Maar Jacob gebruikt in tegenstelling tot Ezau het woord genade: dewijl het God mij genadiglijk verleend heeft, en dewijl ik alles heb. Als Ezau alles weg zou geven zou hij niet meer kunnen zeggen: ik heb veel. Als Jacob alles weg zou geven zou hij nog steeds kunnen zeggen: ik heb alles. Want hij heeft God. En God kan hij niet weggeven, want God schenkt zichzelf weg in Zijn Zoon Jezus Christus.
Jacob en Ezau zijn tweelingbroers, we zouden zeggen dat ze helemaal gelijk zijn. Maar God maakt scheiding waar wij het niet zien. Jacob was een oplichter, niet te vertrouwen. Niet zoals Ezau, die een man van 1 stuk was. Maar Jacob was een oplichter die een worsteling met God heeft gehad. En dat maakt veel uit. Dat maakt alles uit.
En ondanks dat de 2 zo eensgezind (als broeders) als broeders de dankstond vieren, lopen hun wegen buitengewoon ver uiteen. Ze moeten uit elkaar. Maar zoals waar ze vandaan kwamen verschillende, verschild ook waar ze heen gaan. De ene loopt op de smalle weg, de andere op de brede weg. Zo ook kerkgangers die gezamenlijk en wellicht zelfs eensgezind een dankstond vieren. Beide gedoopt, belijdenis gedaan en ten avondmaal gegaan. De ene heeft een ontmoeting / worsteling met God gehad, en loopt op de smalle weg. De andere loopt op de brede weg, hun einddoel is zeer verschillend. Voor de eerste zal het uitlopen in een eeuwige dankstond.
Tot zover de samenvatting van de preek op de dankstond.
Tekst: Genesis 33:1-11
Samenvatting (voor zover mijn herinnering alles goed weergeeft):
De ontmoeting tussen Jacob en Ezau. Een dankstond zogezegd, we zien hier 2 hele dankbare mensen. Jacob bied Ezau geschenken aan. Ezau zegt: "Ik heb veel, mijn broeder! het zij het uwe, wat gij hebt!". Jacob zegt: "Neem toch mijn zegen, die u toegebracht is, dewijl het God mij genadiglijk verleend heeft, en dewijl ik alles heb" Ezau zegt: ik heb veel. Jacob zegt: ik heb alles.
Jacob en Ezau komen uit 2 hele verschillende richtingen. Jacob komt van Pniel. Ezau komt uit... het doet er eigenlijk niet toe waar Ezau vandaan kwam. Hij kwam in ieder geval niet uit Pniel, en dan maakt het ook niet zoveel uit waar je dan wel vandaan komt.
Zowel Jacob als Ezau zijn erg veranderd. De wraakgedachten bij Ezau zijn weg. Hij wil zelfs de geschenken niet aannemen. Als je het zo leest is hij erg veranderd. Hij is een hele nette man geworden. Maar die zonde dat hij zijn eersgeboorterecht verkocht dan? En al die andere zonden? Zijn die vergeven? Er staat niets in de bijbel waar dat op wijst.
Ezau kwam met 400 man sterk, met groots vertoon. Een echte macho zogezegt. Heel dankbaar voor wat hij allemaal heeft ontvangen, dat wel. Maar hij heeft het wel erg getrofen met zichzelf. Bij Jacob is dat echter niet het geval, die hinkt. Hij is kreupel geworden, en dat zal altijd zo blijven. Dat heeft hij bij Pniel opgelopen, bij de ontmoeting met God. Word je dan niet gezegend als je God ontmoet? Jawel, maar je loopt ook een deuk op, die je heel je leven meedraagd.
Ezau is erg tevreden, maar hij is tevreden met zijn leven zonder God. Zijn rijkdom op aarde is hem genoeg. Jacob kan echter niet meer tevreden zijn zonder God. Jacob heeft met God geworsteld, en zei toen: "ik laat U niet gaan voor Gij mij zegend". Hij kon niet meer zonder God. Verder kwam eerst de Man, en Die begon met Jacob te worstelen. Toen begon Jacob pas met God te worstelen.
Een hele eensgezinde dankstond als je het zo leest. Er is zelf emotie (en viel hem aan den hals, en kuste hem; en zij weenden.). Beide erg dankbare mensen. Maar Jacob gebruikt in tegenstelling tot Ezau het woord genade: dewijl het God mij genadiglijk verleend heeft, en dewijl ik alles heb. Als Ezau alles weg zou geven zou hij niet meer kunnen zeggen: ik heb veel. Als Jacob alles weg zou geven zou hij nog steeds kunnen zeggen: ik heb alles. Want hij heeft God. En God kan hij niet weggeven, want God schenkt zichzelf weg in Zijn Zoon Jezus Christus.
Jacob en Ezau zijn tweelingbroers, we zouden zeggen dat ze helemaal gelijk zijn. Maar God maakt scheiding waar wij het niet zien. Jacob was een oplichter, niet te vertrouwen. Niet zoals Ezau, die een man van 1 stuk was. Maar Jacob was een oplichter die een worsteling met God heeft gehad. En dat maakt veel uit. Dat maakt alles uit.
En ondanks dat de 2 zo eensgezind (als broeders) als broeders de dankstond vieren, lopen hun wegen buitengewoon ver uiteen. Ze moeten uit elkaar. Maar zoals waar ze vandaan kwamen verschillende, verschild ook waar ze heen gaan. De ene loopt op de smalle weg, de andere op de brede weg. Zo ook kerkgangers die gezamenlijk en wellicht zelfs eensgezind een dankstond vieren. Beide gedoopt, belijdenis gedaan en ten avondmaal gegaan. De ene heeft een ontmoeting / worsteling met God gehad, en loopt op de smalle weg. De andere loopt op de brede weg, hun einddoel is zeer verschillend. Voor de eerste zal het uitlopen in een eeuwige dankstond.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 09 nov 2006, 20:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Waarschijnlijk bedoel je dat de eerste op de smalle weg loopt.Dathenum schreef: De ene heeft een ontmoeting / worsteling met God gehad, en loopt op de brede weg. De andere loopt op de smalle weg, hun einddoel is zeer verschillend. Voor de eerste zal het uitlopen in een eeuwige dankstond.
Men ontmoet maar zelden een persoon die wil luisteren naar wat hij niet horen wil.