Onderzoek naar 'refo-meisjes'

Marnix

Bericht door Marnix »

Vincent schreef:
Marnix schreef: Ze kunnen over het algemeen ook goed knuffelen... zo is uit een recent onderzoek van mij gebleken :P
Empirisch onderzoek? :shock:
Uiteraard :D Natuurlijk wel empirisch platonisch.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Gaat dat onderzoek nog verder of afgerond en wat denken de refomeiden er zelf van . :D
Marnix

Bericht door Marnix »

Vrijwel allemaal vinden ze het wel gezellig en leuk :) Het onderzoek wordt niet afgerond voorlopig, ik blijf gewoon af en toe nieuwe onderzoeken uitvoeren om te kijken of de resultaten nog kloppend zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Van vonden jullie eigenlijk over de berichtgeving omtrent het onderzoek onder Gergem jongeren?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

refo schreef:Van vonden jullie eigenlijk over de berichtgeving omtrent het onderzoek onder Gergem jongeren?
De reactie 'aan de prediking ligt het niet' vond ik erg opvallend en teleurstellend. Niet dat ik zeg dat het wél aan de prediking ligt, maar de bereidheid over de inhoud of vorm van de prediking na te denken sprak niet uit de reactie.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Pim schreef:... maar de bereidheid over de inhoud of vorm van de prediking na te denken sprak niet uit de reactie.
Dat hoeft toch niet in elke reactie naar voren te komen?
Deze bereidheid is er zeker wel onder de predikanten.

Ter illustratie: zaterdag jongstleden was ik op de herdenkingsbijeenkomst van 75 jaar JBGG. Daar betoogde ds. Golverdingen, dat de vorm van de preek aangepast moet worden aan de cultuur.

Het RD vatte dit deel van zijn lezing als volgt samen:
De kerk moet zich bezinnen op de prediking, zei ds. Golverdingen, die in 1968 de eerste jeugdwerkadviseur van de jeugdbond was. „Ondanks het reformatorisch onderwijs is er gebrek aan godsdienstige kennis en inzicht, om over historisch besef maar te zwijgen. De preek is er ook voor jongeren, die elke dag ademen in de secularisatie. Laten we ons als predikanten oefenen in het gebruik van korte zinnen. Gebruik voorbeelden zoals ds. J. Fraanje, die dicht bij de jeugd stond, dat in zijn aantekeningen voor de catechisatie deed. Het uit het hoofd leren staat sterk onder druk. De Heere vraagt echter van ons dat we weer leren leren en leren luisteren.”

(De hele lezing zal t.z.t. wel in de Daniel verschijnen.)

En ik kan je verzekeren dat er behoorlijk wat predikanten aanwezig waren. Nu had ik wel de indruk dat hij met deze lezing zo hier en daar op wat tenen ging staan, maar de bereidheid was er dan toch maar.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tiberius, ik zal er ook niet aan twijfelen dat bij ds Golverdingen die bereidheid aanwezig is. Net zoals hij 2 jaar terug een mooie bijdrage in Terdege gaf n.a.v. 1 mei 2004. Fijne man.
Hartelijke groet,

Pim.

Eppie

Bericht door Eppie »

Tiberius, hoeveel van de 50 denk je zouden er zijn geweest? Van die predikanten die ik gezien heb [ja ja ook Eppie was er, samen met vrouw en schoonmamma] was w.s. ds van Eckeveld de meest behoudende en die was samen met dr. Seldenrijk]. Die predikanten die evt wat aan hun prediking zouden kunnen schaven [zie je hoe voorzichtig ik ben, 'zouden evt kunnen schaven' is toch mooi gezegd!] heb ik niet gezien, ook de docenten van de TS heb ik niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet waren en bovendien zullen ze de toespraak wel doorgemaild gekregen hebben, kunnen ze die thuis in alle rust doorlezen.

Maar wat mij eigenlijk het meest schokte [= een populair woord] aan de [voorlopige] conclusie was dat men met de 35 % betrokkenheid al tevreden was, terwijl er over een percentage wedergeboren jongeren niet werd gesproken, ik zou niet eerder tevreden zijn dan dat minstens 35% van de jongeren aangaf wedergeboren te zijn. Leg ik de lat te hoog? God wil 100% wedergeborenen! Betrokkenheid is een mooi woord, 'ritselingen' ook maar zegt me nix, onze gemeente is redelijk tot zeer betrokken, als ik dat mag afmeten aan het kerkbezoek, de kerkenraad zal best wel eens 'ritselingen' waarnemen maar voorlopig staat het werk van de H.G. bijna tot geheel stil [als ik dat mag afmeten aan het komen tot het avondmaal de laatste paar jaren, voorbeeld in 10 jaar tijd 5 nieuwe 'bekeerlingen']
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eppie schreef:Tiberius, hoeveel van de 50 denk je zouden er zijn geweest? Van die predikanten die ik gezien heb [ja ja ook Eppie was er, samen met vrouw en schoonmamma] was w.s. ds van Eckeveld de meest behoudende en die was samen met dr. Seldenrijk]. Die predikanten die evt wat aan hun prediking zouden kunnen schaven [zie je hoe voorzichtig ik ben, 'zouden evt kunnen schaven' is toch mooi gezegd!] heb ik niet gezien, ook de docenten van de TS heb ik niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet waren en bovendien zullen ze de toespraak wel doorgemaild gekregen hebben, kunnen ze die thuis in alle rust doorlezen.
Dan was Eppie minder goed wakker als Tiberius. :wink:

Want ik heb in ieder geval gezien:
ds. Van Aalst, ds. Moerkerken, ds. Baaijens, ds. W. Harinck, ds. Meeuse, ds. B. v/d Heiden, ds. Karens, ds. Brugge, ds. Eckeveld, ds. Visscher, ds. Driessen, ds. Neele*, ds. Silfhout, vier studenten van de T.S. **)

*)Weet ik niet helemaal zeker, 's avonds in de Laurenskerk wel in ieder geval).
**) Misschien nog wel meer.
Eppie

Bericht door Eppie »

Tiberius schreef:
Eppie schreef:Tiberius, hoeveel van de 50 denk je zouden er zijn geweest? Van die predikanten die ik gezien heb [ja ja ook Eppie was er, samen met vrouw en schoonmamma] was w.s. ds van Eckeveld de meest behoudende en die was samen met dr. Seldenrijk]. Die predikanten die evt wat aan hun prediking zouden kunnen schaven [zie je hoe voorzichtig ik ben, 'zouden evt kunnen schaven' is toch mooi gezegd!] heb ik niet gezien, ook de docenten van de TS heb ik niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet waren en bovendien zullen ze de toespraak wel doorgemaild gekregen hebben, kunnen ze die thuis in alle rust doorlezen.

ds. Van Aalst, ds. Moerkerken, ds. Baaijens, ds. W. Harinck, ds. Meeuse, ds. B. v/d Heiden, ds. Karens, ds. Brugge, ds. Eckeveld, ds. Visscher, ds. Neele, vier studenten van de T.S.
(Misschien nog wel meer).
Oke dan heb ik idd ds Moerkerken en van Aalst gemist, fijn dat ze er ook waren w.s. hebben ze mij ook gemist :wink: De 4 studenten waren zeker [iig 3] prominent aanwezig 8) De rest van de predikanten heb ik wel gezien [althans die ik ken] maar dat zijn nu juist dé predikanten met hart voor de jeugd en een evenwichtige prediking. Ik had zo graag de andere 38 predikanten [ook ds. Driessen was er!] ook gezien.

Maar het was een hele mooie middag, een beetje ons kent ons gebeuren. Een enkele [nieuweling w.s.] liep er een beetje verloren bij maar oké ook die leert ons wel kennen, dan bedoel ik dus de jeugdwerk lobby.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:

ds. Van Aalst, ds. Moerkerken, ds. Baaijens, ds. W. Harinck, ds. Meeuse, ds. B. v/d Heiden, ds. Karens, ds. Brugge, ds. Eckeveld, ds. Visscher, ds. Driessen, ds. Neele*, ds. Silfhout, vier studenten van de T.S. **)

Waren Ds Veenendaal Ds de Wit Ds Schot Ds Mondria Ds Hakvoort Ds v Krimpen Ds Hochem Ds v Gelder ds Mouw,en Ds v Boven er niet?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ho, maar luitjes. Back on-topic. En inhoudelijke bijdragen a.u.b.

Thnx.
Hartelijke groet,

Pim.

geledu

Bericht door geledu »

Sorry, Pim nog een (belangrijke) off topic posting :wink:
Tiberius schreef: Want ik heb in ieder geval gezien:

Wat 's avonds betreft is het te controleren op de voorpagina van de Daniel. :lol:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

geledu schreef:Sorry, Pim nog een (belangrijke) off topic posting :wink:
Tiberius schreef: Want ik heb in ieder geval gezien:

Wat 's avonds betreft is het te controleren op de voorpagina van de Daniel. :lol:
(Sorry, Pim, nog een off-topic reactie)
Ik heb overigens geen verslag gelezen in de Daniel van de middagbijeenkomst. Of heb ik iets gemist?
Die was namelijk een stuk interessanter.
Plaats reactie