Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Het suikerfeest op 2e paasdag schiet overigens niet op, suikerfeest is na Ramadan en Ramadan is in het najaar.
Dan verzetten ze die Ramadan toch gewoon naar het voorjaar?
Dan is het probleem opgelost.

Als ik naar Australië emigreer, moet ik de Kerst ook in de zomer houden.
Ramadan heeft ook met de maanstand te maken dus dat kan niet zomaar.

zie Wickipedia: :
Het begin van de maand ramadan wordt waargenomen door het zien van de maan op de vooravond van de eerste dag van de maand. Hierdoor begint ramadan in verschillende landen vaak op verschillende dagen, omdat de belangrijkste regel voor het begin van de maand ramadan nog altijd gebaseerd is op het visueel waarnemen van de maan. Tegenwoordig wordt meestal universeel uitgegaan van Saoedi-Arabië, vanwege de ligging van Mekka in dit land. Met name de inwoners van de Maghreb houden vast aan de eigen waarneming, die meestal een dag later is. Daardoor beginnen en eindigen de bewoners en mensen van oorsprong afkomstig uit dit gebied een dag later.

Verder zijn de aangehouden criteria niet altijd hetzelfde, met moderne middelen kan immers exact de maanstand (cyclus) worden waargenomen. Bij de berekeningsmethode wordt van te voren berekend wat de maanstand zal zijn. Ook dit wordt toegestaan ter bepaling van ramadan.

Bij bewolking of mist kan ook een ander criterium worden gebruikt, namelijk wanneer de maan niet zichtbaar is op dag 29, dan telt men nog 1 dag bij en voltooit men de maand ramadan tot 30 dagen. Dit is het maximum, want er zijn geen 31 dagen in de islamitische (maan)maanden.

De dagindeling bij moslims is dan weer gebaseerd op de zonnestand. De vastendag begint ruim voor zonsopgang met het uitspreken van de intentie (niyya). Daarna wordt het eerste gebed van de dag (al-fajr) verricht. De vastendag eindigt bij zonsondergang. Het vasten wordt verbroken, totdat de volgende dageraad aanbreekt.

Volgens de voorschriften begint het vasten wanneer men 's ochtends een witte draad van een zwarte kan onderscheiden (in het licht van de zon). Deze witte draad slaat volgens sommigen op de schemering (of het eerste licht) dat aan de horizon begint te verschijnen en dus niet letterlijk het onderscheid tussen een witte en zwarte draad.

Doordat de islamitische kalender een maankalender is met jaren van (circa) 354 dagen, valt de ramadan niet steeds op dezelfde data van de Gregoriaanse kalender. In de lijst hieronder staat een aantal data aangegeven, waarop de ramadan begint.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Het suikerfeest op 2e paasdag schiet overigens niet op, suikerfeest is na Ramadan en Ramadan is in het najaar.
Dan verzetten ze die Ramadan toch gewoon naar het voorjaar?
Dan is het probleem opgelost.

Als ik naar Australië emigreer, moet ik de Kerst ook in de zomer houden.
Ramadan heeft ook met de maanstand te maken dus dat kan niet zomaar.

zie Wickipedia: :
Het begin van de maand ramadan wordt waargenomen door het zien van de maan op de vooravond van de eerste dag van de maand.
Dat komt toch in het voorjaar ook wel voor?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

de datum verschuift.

Start van Ramadan
De bijna 1 miljoen moslims in Nederland hebben tot dusver geen overeenstemming kunnen bereiken over een gezamenlijke begindatum van de ramadan. Voor de meeste moslims begint 24 september 2006 de vastenmaand. Afhankelijk van de maanstand kunnen deze data een dag verschillen. Wanneer het vasten begint, hangt af van opvattingen over wanneer het nieuwe maan is. De negende maand van de islamitische kalender begint officieel zodra de nieuwe maan is waargenomen.

De Turkse overheidsmoskeeën in Nederland, aangesloten bij de Turks-Islamitische Culturele Federatie, baseren zich op astronomische berekeningen. Ook Marokkaanse moslims weten zeker dat de ramadan die dag begint, hoewel zij de precieze datum op een andere manier bepalen. Voor velen van hen is de waarneming van de nieuwe maan met het blote oog doorslaggevend. Surinaamse moslims nemen veelal het advies van de overige moslims over.

Heel wat landen uit het Midden-Oosten (o.a. Qatar, Saoedi-Arabië, Bahrein, Koeweit, Irak) lieten in de vooravond van vrijdag 22 september 2006 via de media weten dat zij de vastenmaand laten starten op zaterdag 23 september. De Marokkaanse moslims volgen deze datum.

Omdat de islamitische kalender gebaseerd is op het maanstelsel, duurt een maand 29 a 30 dagen en er zijn 354 dagen in een jaar en is daarom 11 dagen korter dan het zonnejaar. Dit betekent dat de Ramadan beurtelings in alle seizoenen terechtkomt; herfst, winter, lente en zomer, hetgeen volgens moslims de rechtvaardigheid van de Schepper weergeeft. Anders zouden de moslims in een werelddeel constant in lange, hete zomerdagen moeten vasten, terwijl anderen in korte, koude winterdagen moeten vasten.

Ter illustratie de Westerse datum en daarnaast de Islamtische datumnotatie:
Vandaag is 13 Oktober 2006 | 21 Ramadan 1427 .
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Ter illustratie de Westerse datum en daarnaast de Islamtische datumnotatie:
Vandaag is 13 Oktober 2006 | 21 Ramadan 1427 .
Ik stel voor om dan ook gelijk maar de islamitische datumnotatie te gaan gebruiken.
Want:
- De westerse datum heeft geen toegevoegde waarde. Moet je die dan kunstmatig in stand houden?
- Het is niet bedreigend voor niet-islamieten.
- Je eigen datum vasthouden is bepaald niet respectvol.
- Het doet recht aan de levensbeschouwing van een substantieel deel van de samenleving.
- Bovendien hebben de ICT mensen weer een leuk klusje in het vooruitzicht.

Dus waarom niet?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Het suikerfeest op 2e paasdag schiet overigens niet op, suikerfeest is na Ramadan en Ramadan is in het najaar.
Dan verzetten ze die Ramadan toch gewoon naar het voorjaar?
Dan is het probleem opgelost.

Als ik naar Australië emigreer, moet ik de Kerst ook in de zomer houden.
Dus jij zou het ook gene probleem vinden als we Pasen naar November verzetten?

Verder hoef je niet te reageren maar je argumentatie had ik gelezen en vind ik ronduit slecht.... het izjn alleen maar eigen gevoelsargumenten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Dus jij zou het ook gene probleem vinden als we Pasen naar November verzetten?
Nee hoor.
Alleen zou ik dan wel graag de Kerst in het voorjaar hebben, anders kan het samenvallen met Pinksteren.
Marnix schreef:Verder hoef je niet te reageren
Ok
Marnix schreef:maar je argumentatie had ik gelezen en vind ik ronduit slecht.... het izjn alleen maar eigen gevoelsargumenten.
Klopt. Ik denk niet dat er Bijbelse argumenten voor zijn. Alleen meer cultuurhistorische.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De normale weg lijkt mij dat mensen die hier komen wonen zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur. Of niet?
Beste vriend, je leeft in het verleden. Islamieten kómen niet hierheen, die wonen al zestig jaar hier en hun kinderen en hun kindskinderen. De eerste moskee die wij bouwden was voor onze meest trouwe onderdanen: de Molukkers.

Want dan zou je in Australië ook geen Pasen moeten vieren, maar Aboriginal Friday of Skippy Sunday. En in Canada Mohawk Monday.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Ik heb de christelijke gedachtengang buiten beschouwing gelaten in mijn postings.
Ook de bijbelse: nee in de bijbel staat niet dat we 2e paas, pinkster, hemelvaart enz. moeten houden.

Maar of het nu waarde heeft of niet, waarom moeten we dan feestdagen van een ander geloof gaan vieren?
En idd er wonen hier niet alleen Moslims maar ook Chinezen, Joden en Boedhisten,
En verder nog atheisten, alchemisten, filatelisten, voodoos.... moet ik nog verder gaan :mrgreen: Hebben allemaal hun eigen feestdag.
Zie forumdiscussie over 15 jaar:
Salem aleikum Tukkertje. en een fijn suikerfeest!
Nou tsjonge t'was vol in de moskee, de imam had een mooie preek.
Het thema was: Bin Laden was een goede vent.
Mijn jongste was haar burka vergeten en mocht er niet in.

Goed, weer even serieus:
In Amerika waar men ook de christelijke feestdagen viert behalve de 2e dagen heeft men weer andere nationale gedenkdagen.
Als je daar dus woont geniet je in ieder geval die vrije dag.

Ik blijf van mening dat je je moet aanpassen aan de gewoonten van het land.
Ook al is het noodgedwongen. Een feestdag meevieren in den vreemde zal niet iedereen doen!
Al is het maar dat het feest je niet zegt of zelfs tegen jou geloof indruist.

en dan kun je er op wachten als er één feestdag van de moslims wordt ingevoerd dat dat er meer worden.

Nee ik denk dat we een verkeerde kant uitgaan hier in Nederland.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Beste vriend, je leeft in het verleden.
Mijn mening was al geupdated.
Zie mijn posting van 15:40+02:00 uur.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Interesant om te zien. De meesten zijn tegen, niet zozeer omdat 2e feestdagen religieuze waarde hebben, en men ze daarom wil behouden, maar omdat men vind dat allochtonen zich hebben aan te passen; wij willen onze tradities niet kwijt.

Wel, nu een andere vraag: Stel dat men niet besluit een 2e feestdag te schrappen, maar wél besluit suikerfeest een landelijke feestdag te maken, kortom, een extra vrije dag. Zijn al die mensen die zo principieel waren (allochtonen moeten zich aanpassen aan ons, wij niet aan hen) dan nog zo principieel dat ze daar geen gebruik van maken, en die dag gewoon doorwerken?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

memento schreef:Interesant om te zien. De meesten zijn tegen, niet zozeer omdat 2e feestdagen religieuze waarde hebben, en men ze daarom wil behouden, maar omdat men vind dat allochtonen zich hebben aan te passen; wij willen onze tradities niet kwijt.

Wel, nu een andere vraag: Stel dat men niet besluit een 2e feestdag te schrappen, maar wél besluit suikerfeest een landelijke feestdag te maken, kortom, een extra vrije dag. Zijn al die mensen die zo principieel waren (allochtonen moeten zich aanpassen aan ons, wij niet aan hen) dan nog zo principieel dat ze daar geen gebruik van maken, en die dag gewoon doorwerken?
Ja absoluut!!! Ja, honderd procent zeker!!! Ik wil niks met een vrije dag voor welk islamitisch feest ook, te maken hebben.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Sluit me bij de laatste spreker aan!

Kan het weer niet laten:
Of het moet op een vrijdag vallen! Lekker lang weekend.
Dan valt er over te praten. :D

Maar ff serieus.
Nog wel één gewetensvraag: als we nu een Joodse gedenkdag/feestdag zouden gaan vieren?
Die hebben trouwens een paar eeuwen oudere rechten :!: :?: :!:
Zouden we die wel inruilen tegen een 2e paas of pinksterdag?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

moderne gelovige schreef:Sluit me bij de laatste spreker aan!

Kan het weer niet laten:
Of het moet op een vrijdag vallen! Lekker lang weekend.
Dan valt er over te praten. :D

Maar ff serieus.
Nog wel één gewetensvraag: als we nu een Joodse gedenkdag/feestdag zouden gaan vieren?
Die hebben trouwens een paar eeuwen oudere rechten :!: :?: :!:
Zouden we die wel inruilen tegen een 2e paas of pinksterdag?
Nee, hoeft wat mij betreft niet. De huidige situatie is zo een cultuur geworden waar niet-christen en christen zich in kunnen vinden, het zijn heerlijke vrije dagen, dus laten we dat zo houden.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Laten we nuchter zijn, en effe kort door de bocht: Eeuwenlang hebben wij ons "kapot" gevochten voor een Holland waarin de eerste artikelen van de Grondwet onaantastbaar zijn. Die Grondwet is op de een of andere manier verankerd in de Joodse en Christelijke traditie en gebaseerd op de bijbel (hoe onbijbels die "tweede" feestdagen ook waren; zie Koelman e.d.). Zonder dat de moslims het serieus vragen is een CNV op voorhand bereid (inmiddels een gewoonte van de MP en zijn voormalige rechterhand Donner) een feestdag toe te kennen met intrekking van een christelijke feestdag. Het CNV toont derhalve geen respect voor haar achterban en laat met dit voorstel niet de moslims maar de "hollandse christenen" integreren met (foutief benaamde) allochtonen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik stel voor dat we een eigen christelijk-joodse invulling geven aan het suikerfeest. We gaan op die dag gewoon iets anders vieren, iets uit de Bijbel. De zalving van David, of ter ere van de Bijbelse canon of zoiets. Of we laten onze dankdag op die datum vallen. Dan is iedereen blij.

Tenslotte hebben we dat met onze huidige feestdagen ook gedaan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie