Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest

Bericht door Pim »

AMSTERDAM - Vakbonden CNV en FNV zijn voorstander van een erkende islamitische feestdag. Zij denken bijvoorbeeld aan het ruilen van tweede paasdag of Pinksteren voor het Suikerfeest of offerfeest.

Dat blijkt volgens de Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) uit het programma De Horizon dat zaterdag op Radio 5 wordt uitgezonden.


Traditie

Vice-voorzitter Rienk van Splunder van CNV wil dat er snel een erkende feestdag voor moslims komt, ondanks de weerstand die hij verwacht uit christelijke hoek. "De feestdagen in Nederland stammen uit de christelijke traditie."

FNV-beleidsmedewerker Mustapha Laboui: "Dit is tot nu toe alleen niet realiseerbaar omdat er te weinig moslims lid zijn van een vakbond."

Islamitische vakbond

Beiden hopen dat islamitische werknemers zich aansluiten bij bestaande bonden. Beide bonden zijn tegen de komst van een islamitische vakbond. Mocht er toch een islamitische vakbond worden opgericht, dan zijn zij wel bereid tot samenwerken, meldt de NIO donderdag.

Vorig jaar noemde CNV de pinkstermaandag nog een groot goed en wilde de bond die dag niet ruilen tegen het Suikerfeest. De bond zei toen dat godsdiensten tegen elkaar zouden worden opgezet als een vrije dag zou worden geruild.
Laat het CNV hun mond eens gaan spoelen zeg. Ongelofelijk. Dit gaat niet de goede kant op in NL. Met Carnaval nemen onze Brabantse vrienden toch ook gewoon zelf vrij? Waarom moet dit ten koste van onze Christelijke feestdagen gaan.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Mja, ik hecht niet veel waarde aan christelijke feestdagen. Wat mij betreft worden ze afgeschaft, en krijgt elke werknemer x aantal vrije dagen bij, met het recht die te mogen opnemen op feestdagen. Dan kan een christen de christelijke feestdagen vrijnemen, en een moslim met suikerfeest.

Bijkomend voordeel is dat je dan bv ook 2e paasdag kan inwisselen tegen bv dankdag.

PS> De grondgedachte van het afschaffen van de christelijke feestdagen bestrijdt ik. Het is een deel van de nederlandse traditie, en die moeten we niet prijsgeven omwille van allochtonen. Dit soort maatregelen werken een goede intergratie tegen, ipv het te bevorderen. Intergreren is aanpassen, en daar vallen ook de feestdagen onder...
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

memento schreef:Mja, ik hecht niet veel waarde aan christelijke feestdagen. Wat mij betreft worden ze afgeschaft, en krijgt elke werknemer x aantal vrije dagen bij, met het recht die te mogen opnemen op feestdagen. Dan kan een christen de christelijke feestdagen vrijnemen, en een moslim met suikerfeest.

Bijkomend voordeel is dat je dan bv ook 2e paasdag kan inwisselen tegen bv dankdag.

PS> De grondgedachte van het afschaffen van de christelijke feestdagen bestrijdt ik. Het is een deel van de nederlandse traditie, en die moeten we niet prijsgeven omwille van allochtonen. Dit soort maatregelen werken een goede intergratie tegen, ipv het te bevorderen. Intergreren is aanpassen, en daar vallen ook de feestdagen onder...
Laten we de laatste christelijke wortels niet ook overboord gooien, maar anders pleit ik idd ook voor het recht om die op religieuze feestdagen op te nemen
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Weer een stapje! En nog wel op eigen initiatief van zelfs een "christelijke" vakbond. Onze zgn joodse en christelijke wortels laten nog niet eens joodse feestdagen toe.
Ook het Bhoedisme zal wel z'n feestdagen kennen, etc....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zo kan het verkeren.

In het verleden is er veel weerstand geweest tegen de christelijke feestdagen. Omdat het geen instelling van God was, maar van mensen.
Ik meen, dat o.a. Jacobus Koelman er sterk tegenstander van was. De christelijke feestdagen waren uit de boze; ze dienden slechts voor werelds vermaak en plezier; het
behoorde een werkdag te zijn. De Roomse Antichrist heeft deze dagen ingesteld.

Nu kan er nog bij genoemd worden, dat de christelijke feestdagen de ware godsdienst te schande maakt. Denk hierbij aan kerstbomen, kerstversieringen, kerststollen, kerstkransen, kerstmaaltijden, kerstwensen, kerststalletjes, paasbroden, paaseieren, paasversieringen, pinksteraanbiedingen, enz, enz.

Toch is er terecht veel weerstand om ze af te schaffen. Omdat het afschaffen bedoeld is om de christelijke wortels nog verder te vernietigen.

Wel is het goed om ons af te vragen, welke betekenis de christelijke feestdagen voor ons hebben.
Besteden we die dagen tot eer van God?
Of zijn het ook voor ons slechts vrije dagen? In dat geval hebben we geen recht van spreken om ze niet in te ruilen.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest

Bericht door Oude-Waarheid »

Pim schreef:
AMSTERDAM - Vakbonden CNV en FNV zijn voorstander van een erkende islamitische feestdag. Zij denken bijvoorbeeld aan het ruilen van tweede paasdag of Pinksteren voor het Suikerfeest of offerfeest.

Dat blijkt volgens de Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) uit het programma De Horizon dat zaterdag op Radio 5 wordt uitgezonden.


Traditie

Vice-voorzitter Rienk van Splunder van CNV wil dat er snel een erkende feestdag voor moslims komt, ondanks de weerstand die hij verwacht uit christelijke hoek. "De feestdagen in Nederland stammen uit de christelijke traditie."

FNV-beleidsmedewerker Mustapha Laboui: "Dit is tot nu toe alleen niet realiseerbaar omdat er te weinig moslims lid zijn van een vakbond."

Islamitische vakbond

Beiden hopen dat islamitische werknemers zich aansluiten bij bestaande bonden. Beide bonden zijn tegen de komst van een islamitische vakbond. Mocht er toch een islamitische vakbond worden opgericht, dan zijn zij wel bereid tot samenwerken, meldt de NIO donderdag.

Vorig jaar noemde CNV de pinkstermaandag nog een groot goed en wilde de bond die dag niet ruilen tegen het Suikerfeest. De bond zei toen dat godsdiensten tegen elkaar zouden worden opgezet als een vrije dag zou worden geruild.
Laat het CNV hun mond eens gaan spoelen zeg. Ongelofelijk. Dit gaat niet de goede kant op in NL. Met Carnaval nemen onze Brabantse vrienden toch ook gewoon zelf vrij? Waarom moet dit ten koste van onze Christelijke feestdagen gaan.
Tja die C van CNV steld dan ook niets meer voor!!!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Tja die C van CNV steld dan ook niets meer voor!!!
Mja, de C zet zich anders wel in om werken op zondag tegen te gaan...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Ze hebben nu op NU.NL de tekst enigszins aangepast.

Vakbond wil paasdag ruilen voor Suikerfeest
CNV verwacht weerstand uit christelijke hoek

(De FNV is juist van mening dat het niet realiseerbaar is)
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Als ik in een ander land ga wonen moet ik me noodgedwongen ook aan de daar geldende feestdagen houden.
Zo zal ik in Iran en S. Arabié geen kerst kunnen vieren (vermoed ik)

In het grootste deel van Europa zal ik 1 mei moeten accepteren als feestdag, of ik daar nou voorstander van ben of niet.
Frankrijk heeft 14 juli, dan is alles dicht.
USA hebben 4th of July, Thanksgiving.

In Polen wordt sinds een jaar of 5 Mariahemelvaart op 15 aug. gevierd.
Dit is voor officieele instanties een vrije dag.
Winkels zijn korter open.
Ook als niet-katholiek zul je hiermee rekening moeten houden met je zakelijke afspraken.

Dus ik vind het allemaal de wereld op z'n kop zetten.
Wat iedereen ook wil vieren van een andere religie van mij mogen ze, maar dan maar in hun eigen tijd!
limosa

Bericht door limosa »

het is weer een stapje in het proces van losmaken van onze samenleving van de joods/christelijke wortels, dát is het meest zorgelijk, op zich vind ik die tweede dagen ook waardevol, het valt me bar tegen van de CNV
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De vergelijking met Saudi Arabië vind ik niet zo zinvol. Ik vraag me af of wij een christelijke variatie op dat land voor ogen hebben. "Als ik in een ander land ga wonen, moet ik me aanpassen". Geldt dat ook voor hen die hier geboren en getogen zijn? Tot welke generatie gaat dat door? Het zijn dacht ik ook gewoon onze mede-Nederlanders, niet alleen immigranten, die moslim zijn.

Goed, ik deel de gedachte achter dit idee niet, en op deze wijze ontstaat er volslagen willekeur. Waarom wel Suikerfeest en geen Chinees Nieuwjaar? Maar laten we nou geen non-argumenten gebruiken, want daar maak je jezelf belachtelijk mee. En wat is voor het geloof nou echt de toegevoegde waarde van 2e paas, kerst en pinkster?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jerusjah
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 okt 2006, 22:17
Locatie: Veenendaal

Re: Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest

Bericht door Jerusjah »

Oude-Waarheid schreef:
Pim schreef:
AMSTERDAM - Vakbonden CNV en FNV zijn voorstander van een erkende islamitische feestdag. Zij denken bijvoorbeeld aan het ruilen van tweede paasdag of Pinksteren voor het Suikerfeest of offerfeest.

Dat blijkt volgens de Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) uit het programma De Horizon dat zaterdag op Radio 5 wordt uitgezonden.


Traditie

Vice-voorzitter Rienk van Splunder van CNV wil dat er snel een erkende feestdag voor moslims komt, ondanks de weerstand die hij verwacht uit christelijke hoek. "De feestdagen in Nederland stammen uit de christelijke traditie."

FNV-beleidsmedewerker Mustapha Laboui: "Dit is tot nu toe alleen niet realiseerbaar omdat er te weinig moslims lid zijn van een vakbond."

Islamitische vakbond

Beiden hopen dat islamitische werknemers zich aansluiten bij bestaande bonden. Beide bonden zijn tegen de komst van een islamitische vakbond. Mocht er toch een islamitische vakbond worden opgericht, dan zijn zij wel bereid tot samenwerken, meldt de NIO donderdag.

Vorig jaar noemde CNV de pinkstermaandag nog een groot goed en wilde de bond die dag niet ruilen tegen het Suikerfeest. De bond zei toen dat godsdiensten tegen elkaar zouden worden opgezet als een vrije dag zou worden geruild.
Laat het CNV hun mond eens gaan spoelen zeg. Ongelofelijk. Dit gaat niet de goede kant op in NL. Met Carnaval nemen onze Brabantse vrienden toch ook gewoon zelf vrij? Waarom moet dit ten koste van onze Christelijke feestdagen gaan.
Tja die C van CNV steld dan ook niets meer voor!!!
Maar die tweedefeestdag is toch ook niet christelijk? Wt is Suikerfeest eigenlijk?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Een belachelijke zaak. Hiermee zien we hoe diep Europa is weggezakt. Belachelijk. Zieke geesten. Als het zo doorgaat is emigratie de enig overgebleven weg.

Waarom zouden we een gebruik dat zo diep is ingesleten in de cutuur, willen inruilen? Omdat die moslims hier zitten? Waarom passen die zich niet aan?

Voor mijn geloof hebben die tweede feestdagen geen toegevoegde waarde en ik ga dan gerust niet naar de kerk. Maar het zijn gewoon fantastische vrije dagen voor een heerlijke boswandeling enzo. En nou wordt dit mij ontnomen door later gekomen islamieten die niet zelf kunnen regelen wanneer ze vrij nemen!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Kortom, ik kan concluderen:
1. 2e feestdagen hebben voor ons geloof weinig waarde
2. We zijn tegen vervanging van een 2e feestdag voor het suikerfeest, omdat we vinden dat de islam moet intergreren

Ik denk niet dat dat erg sterke argumenten zijn. Als je echt wilt dat 2e feestdagen behouden blijven, kan je beter heel hard gaan roepen dat die dagen belangrijk zijn voor je geloof enzo...
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

memento schreef:Kortom, ik kan concluderen:
1. 2e feestdagen hebben voor ons geloof weinig waarde
2. We zijn tegen vervanging van een 2e feestdag voor het suikerfeest, omdat we vinden dat de islam moet intergreren

Ik denk niet dat dat erg sterke argumenten zijn....
nee, omdat ik mijn vrijheid niet kwijt wil en zeker niet omdat mensen uit een andere cultuur hiereen zij gekomen. Of zij integreren of niet is hun zaak, mijn vrijheid ontnemen is echter belachelijk.
Plaats reactie