Oudejaarsavond.

Adorote

Oudejaarsavond.

Bericht door Adorote »

Stelling..............de oudejaarsavond is de gezelligste avond van het jaar.

[moderator]Nutteloze, onreformatorische uitspraak uit posting verwijderd[/moderator]
Guppy

Re: Oudejaarsavond.

Bericht door Guppy »

[quote="Adorote"]Stelling..............de oudejaarsavond is de gezelligste avond van het jaar.

Veel mensen zullen dat er van maken.
Maar veel christenen zijn gewend deze avond, en daarmee het jaar, af te sluiten met het lezen van psalm 90.
De inhoud daarvan staat ver van 'de gezelligste avond'.
Ik ben het dus met de stelling oneens.

1 Een gebed van Mozes, den man Gods. HEERE! Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht.

2 Eer de bergen geboren waren, en Gij de aarde en de wereld voortgebracht hadt, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God.

3 Gij doet den mens wederkeren tot verbrijzeling, en zegt: Keert weder, gij mensenkinderen!

4 Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren, als hij voorbijgegaan is, en als een nachtwaak.

5 Gij overstroomt hen; zij zijn gelijk een slaap; in den morgenstond zijn zij gelijk het gras, dat verandert;

6 In den morgenstond bloeit het, en het verandert; des avonds wordt het afgesneden, en het verdort.

7 Want wij vergaan door Uw toorn; en door Uw grimmigheid worden wij verschrikt.

8 Gij stelt onze ongerechtigheden voor U, onze heimelijke zonden in het licht Uws aanschijns.

9 Want al onze dagen gaan henen door Uw verbolgenheid; wij brengen onze jaren door als een gedachte.

10 Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, of, zo wij zeer sterk zijn, tachtig jaren; en het uitnemendste van die is moeite en verdriet; want het wordt snellijk afgesneden, en wij vliegen daarheen.

11 Wie kent de sterkte Uws toorns, en Uw verbolgenheid, naardat Gij te vrezen zijt?

12 Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen.

13 Keer weder, HEERE! tot hoe lange? en het berouwe U over Uw knechten.

14 Verzadig ons in den morgenstond met Uw goedertierenheid, zo zullen wij juichen, en verblijd zijn in al onze dagen.

15 Verblijd ons naar de dagen, in dewelke Gij ons gedrukt hebt, naar de jaren, in dewelke wij het kwaad gezien hebben.

16 Laat Uw werk aan Uw knechten gezien worden, en Uw heerlijkheid over hun kinderen.

17 En de liefelijkheid des HEEREN, onzes Gods; zij over ons; en bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat.
Unionist

Bericht door Unionist »

Dan is gezelligheid altijd uit den boze
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Guppy

Bericht door Guppy »

Unionist schreef:Dan is gezelligheid altijd uit den boze
Deze opmerking is me niet uit het hart gegrepen.
Gezelligheid en vrolijkheid zijn volgens mij nergens verboden begrippen, maar er zijn wel momenten dat het niet gepast is.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

[moderator]Nutteloze, onreformatorische uitspraak uit posting verwijderd[/moderator]

Sorry, maar wat is er nutteloos en onreformatorisch aan het zingen van het Te Deum?
refo

Bericht door refo »

Guppy schreef:
Gezelligheid en vrolijkheid zijn volgens mij nergens verboden begrippen, maar er zijn wel momenten dat het niet gepast is.
ZIt jij echt de hele avond psalm 90 te bestuderen?

Ik ben het er wel mee eens dat het een gezellige avond kan zijn. Maar niet altijd. En mogelijk zijn er nog wel gezelliger avonden.

Zelfs heb ik niets met allerlei sentimenten omdat het jaartal toevallig verspringt. Iedere dag is tegelijk oudjaar en nieuwjaar.
memento

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:[moderator]Nutteloze, onreformatorische uitspraak uit posting verwijderd[/moderator]

Sorry, maar wat is er nutteloos en onreformatorisch aan het zingen van het Te Deum?
We zijn een reformatorisch forum, en refo's besteden normaliter hun oudejaarsavond niet in de kerk om daar het Te Deum te zingen, maar om naar een preek te luisteren.

Kortom, geen nutteloze verwijzingen naar dingen uit andere kerken. Een discussie erover is prima, maar het is niet nodig om overal te laten blijken dat je geen refo bent; als je dat toch wilt is dit forum niet de juiste plaats.
Guppy

Bericht door Guppy »

ZIt jij echt de hele avond psalm 90 te bestuderen?

Dat is een domme vraag, ik schreef: af te sluiten met het lezen van psalm 90.

Ik ben het er wel mee eens dat het een gezellige avond kan zijn. Maar niet altijd. En mogelijk zijn er nog wel gezelliger avonden.
Ja.

Zelfs heb ik niets met allerlei sentimenten omdat het jaartal toevallig verspringt. Iedere dag is tegelijk oudjaar en nieuwjaar.
Hier ben ik het voor een groot deel mee eens, alleen er bij stil staan, dat gebeurt bij mij niet dagelijks.
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef: Zelfs heb ik niets met allerlei sentimenten omdat het jaartal toevallig verspringt. Iedere dag is tegelijk oudjaar en nieuwjaar.
Precies. En wij sluiten elke avond af met lezen en gebed. Of we nou naar de kerk zijn geweset, film gekeken , vuurwerk afgestoken of een verjaardag gevierd hebben.

Ik ben niet zo vierderig van bijzondere dagen. Met kerst allerlei leuks of lekkers doen en verjaardagen vieren... Voor mij hoeft het niet zo.

Meestal zit ik op zo'n oudjaarsavond de klok vooruit te kijken. Boek uit, forum verlaten, chips op en dan mag je nog een uur. Vooral als je niet naar de kerk gaat vanwege oppas. Dan duurt zo'n avond láng... Gelukkig blijven nu de kinderen op, dat scheelt alweer. Vorige keer was het leuk met die mannen, dan is het niet zo moeilijk om er wat van te maken.

Maar dan die wekker de volgende morgen... En 's avonds wéér laat want nieuwjaarwensen enzo.

Mmmmm. Geef mij die andere 364 avonden maar.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:
Hendrikus schreef:[moderator]Nutteloze, onreformatorische uitspraak uit posting verwijderd[/moderator]

We zijn een reformatorisch forum, en refo's besteden normaliter hun oudejaarsavond niet in de kerk om daar het Te Deum te zingen, maar om naar een preek te luisteren.

Kortom, geen nutteloze verwijzingen naar dingen uit andere kerken. Een discussie erover is prima, maar het is niet nodig om overal te laten blijken dat je geen refo bent; als je dat toch wilt is dit forum niet de juiste plaats.
Beste Memento,

Het Te Deum (Wij loven U o God, wij prijzen Uwe naam) staat gewoon in de Hervormde bundel uit 1938 en wordt in menig kerk van tijd tot tijd gezongen, ook in kerken die zich met recht reformatorisch mogen noemen.

En als het Woord centraal staat, wil dat nog niet zeggen dat we Gods lof niet mogen zingen!
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Guppy schreef:
Tja alles heeft zijn bestemder tijd zegt de Spreukendichter al!!!
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Het duurt nog wel een aantal tijdje, hoewel de tijd vliegt....

Even "werelds" bekeken: ik heb een hartgrondige hekel aan oudejaarsavonden hier te lande.
Hoewel ik zelf best een glaasje lust: bier, wijn of iets sterkers vind ik het dronkemansgelal niet leuk.
Het dagen van te voren vuurwerk afsteken met alle narigheid van dien.
Die leeghoofdige shows op tv.
Dat verplicht gezellig moeten doen ook als je er geen zin in hebt.
Die hele entourage is toch een gemaakte gezelligheid!
Al die berichten over rellen, gewonden en soms nog erger.
Mensen die door dit soort omstandigheden een dierbare verloren hebben het ieder jaar weer moeilijk.
Dat is meestal snel vergeten en we gaan over op de orde van de dag,of zoals je wilt het nieuwe jaar.
Al die rommel die nog weken over de straat waait.
En misschien een teer punt voor dit forum: Ken mensen die uit de geref gezindte komen die doen net zo vrolijk mee. Onder het mom van: Ach t'is maar 1 keer per jaar, moet kunnen....

Oud en nieuw vieren wij liever ergens anders.
Ga het liefst naar ons 2e vaderland Polen.
Vuurwerkliefhebbers zijn binnen 15 minuten weer klaar.
Je drinkt wel wat maar ongedwongen.
Niet verplicht.
Rotzooi trappen en vernielingen komen vrijwel (nog) niet voor.
De volgende dag een lange wandeling door de verstilde natuur.

Nu idealiseer ik het misschien ietwat, narigheid genoeg zo ook in Polen, zeer schrijnende dingen zelfs:
Denk aan prostitutie langs de snelwegen, kindprostitutie(!) of ouders die hun kinderen niet verzorgen vaak door drankverslaving.
Adorote

Bericht door Adorote »

Dank Hendrikus, wat verder kijken dan de neus lang is is altijd prettig dan iemand de deur te wijzen.

Het gaat er in deze draad om zie --stelling, en hoe brengen de meeste mensen die avond door, de meesten toch in gezelligheid, en wat daar mis mee is ?????gezelligheid op oudejaarsavond is niets mis mee,. of men moet gevoelsarm zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind het heerlijk. De kerkdienst en daarna een paar drankjes drinken, gezellig met vrienden zijn, oliebollen, het vuurwerk, lol maken, een beetje bewegen op muziek... en laat gaan slapen :)

Helemaal geweldig. Wat is daar nou zo discussiepunt aan? het lijkt wel of iederen vorm van lol maken tegenwoordig ter discussie gesteld wor dt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Ik heb niets tegen gezelligheid in huiselijke, familie of vriendenkring maar ik vind de oudejaarsinvulling van de "straat/buitenwereld" gewoon niet leuk hier.
Voor mij meer iets van overdaad schaadt doelend op in mijn vorige post.
Heeft niks met kniesoren te maken.
Plaats reactie