Tiberius schreef:Toeschouwer,
Op zich mag dhr. Noordergraaf wat mij betreft in zijn functie een mis bezoeken.
Mijn bezwaar richt zich meer op:
1. Dat hij dat op zondag doet.
2. Dat hij probeert een beetje de Pietje-Bel onder de SGP-burgemeesters uit te hangen. Zo van: kijk eens, wat ik allemaal durf.
Wat die 2 maten betreft, logisch toch? Noordergraaf is burgemeester, SGP nog wel. Ik niet.
Als de burgemeester van Nijmegen met iets teveel spiritualiën achter het stuur zit, krijgt ze behalve een prent ook nog een hoop stampei.
Kortom: hoe je het ook wendt of keert: een burgemeester heeft een voorbeeldfunctie.
Precies, daar sluit ik mij bij aan. Het mes snijdt aan twee kanten.
Ik erger mij sowieso aan volwassen leidinggevenden die té betrokken bepaalde controversiële standpunten innemen. Daar is het nu de tijd niet voor.
Tiberius schreef:Toeschouwer,
Op zich mag dhr. Noordergraaf wat mij betreft in zijn functie een mis bezoeken.
Mijn bezwaar richt zich meer op:
1. Dat hij dat op zondag doet.
2. Dat hij probeert een beetje de Pietje-Bel onder de SGP-burgemeesters uit te hangen. Zo van: kijk eens, wat ik allemaal durf.
Wat die 2 maten betreft, logisch toch? Noordergraaf is burgemeester, SGP nog wel. Ik niet.
Als de burgemeester van Nijmegen met iets teveel spiritualiën achter het stuur zit, krijgt ze behalve een prent ook nog een hoop stampei.
Kortom: hoe je het ook wendt of keert: een burgemeester heeft een voorbeeldfunctie.
Precies, daar sluit ik mij bij aan. Het mes snijdt aan twee kanten.
Ik erger mij sowieso aan volwassen leidinggevenden die té betrokken bepaalde controversiële standpunten innemen. Daar is het nu de tijd niet voor.
Conclusie:
Voor zelfstandig denkers is geen plaats binnen de Stoffige Gereformeerde Partij....
plebe schreef:Conclusie:
Voor zelfstandig denkers is geen plaats binnen de Stoffige Gereformeerde Partij....
Unionist schreef:Wanneer is het daar de tijd wél voor? Mag je in een volwassen partij een minderheidsstandpunt uitdragen?
Kijk, ik heb helemaal niets te vertellen binnen de SGP: een keer in de vier jaar druk ik op het knopje voor Bas en that's it.
Maar volgens mij is er wel zeker plaats voor zelfstandige denkers en minderheidsstandpuntinnemers.
En dat een prominent SGP-er bijvoorbeeld tegen het voormalige vrouwenstandpunt is, kan ik begrijpen. Ook dat hij een mis bezoekt.
Alleen denk ik dat het onhandig is om dat (misbezoek) op zondag te doen. En dan ook nog een keer luid en duidelijk in de media gaan roepen: Het zal niet bij die ene keer blijven.
Het komt op mij allemaal erg provocerend over. Zo van: wat de rest van de SGP denkt en vindt, maakt mij niet uit; het zijn toch maar stoffige mannetjes. Ik (Pietje Bel) doe wat ik wil.
Dan vraag je om problemen. Want of je het leuk vind of niet, je blijft toch bij een bepaalde partij horen. (Of hij moet beginnen met de Lijst-Noordergraaf).
Dan is het logisch dat de partijbonzen een stevig signaal afgeven. Zodat ook de verschillende flanken zich nog steeds in de SGP blijven herkennen.
Een vriend van Rome zal ik nooit worden. Wèl weet ik dat er in deze kerk veel broeders en zusters zijn. Ik begrijp derhalve niet dat het bezoeken van een mis op zondag wordt benaderd alsof de beste man Yab Yum was binnengestapt!
DEN HAAG - Voorafgaand aan het schrappen van de naam van de Soester burgemeester Arie Noordergraaf van de SGP-kandidatenlijst, is er wel contact geweest tussen hem en het SGP-hoofdbestuur.
Twee weken geleden stelde Noordergraaf nog dat dat niet het geval was. Hij verklaarde dat hij pas achteraf op de hoogte was gesteld van het besluit zijn naam te schrappen, zonder dat er de mogelijkheid was hierover een gesprek met het hoofdbestuur te voeren.
Zowel partijvoorzitter Kolijn als burgemeester Noordergraaf bevestigen nu dat er wel contact is geweest. ,,Op 14 september heb ik Noordergraaf gebeld met de mededeling dat er vanuit verschillende kiesverenigingen bezwaren waren gekomen tegen zijn kandidatuur'', zegt voorzitter Kolijn. Daarbij is volgens de SGP-voorzitter ook het idee geopperd een gesprek met een delegatie van het hoofdbestuur te organiseren. ,,Dat punt heb ik naar voren gebracht. Samen vroegen we ons echter af wat het nut van zo'n gesprek zou zijn, omdat het bestuur in principe de wensen van de kiesverenigingen volgt. Zo werkt een intern proces binnen een politieke partij.'' Kolijn benadrukt dat zijn gesprek met Noordergraaf 'een correcte toon' had.
Dat Noordergraaf naderhand verklaarde dat er geen mogelijkheid was een gesprek over zijn kandidatuur te voeren, voert Kolijn terug 'op de wijze waarop hij het proces wellicht ervaren heeft'. Soms kan daarbij de nuance verdwijnen, zegt de SGP-voorzitter.
Via zijn woordvoerster bij de gemeente Soest laat Noordergraaf weten dat er inderdaad een week voor het bestuursbesluit van 21 september contact is geweest met Kolijn. ,,Er is hem verteld dat er een aantal reacties binnen was gekomen op zijn uitlatingen in de pers. Verder heeft hij voorafgaand aan het bestuursbesluit geen contact meer met het SGP-bestuur gehad'', zegt de woordvoerster. Verder wil Noordergraaf niets meer over de kwestie zeggen.
Begin september werd Noordergraaf geïnstalleerd als burgemeester van Soest. Hij gaf toen een interview aan het Nederlands Dagblad, waarin hij onder meer zei het wel leuk te vinden wanneer er ergens een vrouwelijke SGP-burgemeester of -wethouder zou komen. ,,Daar kan het partijbestuur niets tegenin brengen.'' Zijn uitspraken schoten sommige SGP'ers in het verkeerde keelgat, reden waarom het hoofdbestuur Noordergraafs naam van de vijfde plek op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer heeft gehaald.
Dat besluit heeft overigens niet tot veel reacties geleid, zegt SGP-voorzitter Kolijn. ,,Het aantal is op de vingers van twee handen te tellen. Alle vragen die er waren, heb ik persoonlijk beantwoord. Meer dan de helft van de mensen was tevreden met mijn uitleg.'' Het hoofdbestuur vond vooral het tijdstip van Noordergraafs uitlatingen ongelukkig, kort na het binnen de partij omstreden besluit het lidmaatschap ook voor vrouwen open te stellen.
Overigens wil het SGP-hoofdbestuur wel in contact blijven met Noordergraaf. ,,Zijn inzet is van belang voor de SGP'', zegt voorzitter Kolijn, die van plan is binnen afzienbare tijd weer contact te zoeken met de Soester burgemeester. ,,Zo'n situatie als we nu hebben gehad, heeft immers naar mijn mening ook een goede nazorg nodig.'' Met deze actie hoopt Kolijn ook te voorkomen dat Noordergraaf z'n SGP-lidmaatschap opzegt. Nadat hij van de kandidatenlijst was afgevoerd, kondigde Noordergraaf aan zich op z'n partijlidmaatschap te bezinnen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Wellicht dat het hoofdbestuur keurig heeft gehandeld, de kiesverenigingen die bezwaar hebben aangetekend tegen Noordergraaf niet. Wat hij heeft gezegd over bestuurlijke functies is volgens de statuten van de SGP.