twee gedachten:„Jij bent gezegend, en kostbaar in Zijn ogen”
EO-Gezinsdag trekt 12.500 bezoekers
Kerkredactie
ARNHEM - Zoals Boaz Ruth echt ziet en ontdekt hoe kostbaar ze is, zo kijkt God naar jou. En Hij vindt je kostbaar. Hoe kijk jij nu naar een ander? Ds. R. van der Spoel lichtte tijdens de EO-Gezinsdag, zaterdag in Arnhem, toe hoe God naar mensen kijkt. „Jij bent gezegend, wie ga jij nu zegenen?”
De EO-Gezinsdag had als thema ”Ruth & Boaz”. Hoofdspreker ds. Van der Spoel, parttime missionair predikant in Amersfoort, begon zijn toespraak met een verhaal over een jongetje, het jongetje Kees, dat verdwaald op een schoolplein stond. Hij was verhuisd en kende niemand. Totdat het meisje Mariska naar hem toestapte en hem uitnodigde voor een spel.
Ds. Van der Spoel: „Ruth is ook verhuisd, maar er niemand die haar ziet, niemand die weet wat ze gelooft. Totdat Boaz haar ziet, haar zegent en helpt. Hij zegt niet: Hoepel op, maar: Ik wil je echt gelukkig maken. Zo ziet de Heere God ook jou aan. Hij ziet hier niet een massa van duizenden mensen, maar Hij ziet jou persoonlijk. Zoals een liefdevolle vader naar zijn kinderen kijkt en blij is dat ze er zijn, zo laat God aan jou Zijn hart zien en zegt dat jij kostbaar bent. Hij wil jou Zijn liefde laten voelen.”
Maar, deze liefde heeft wel consequenties. „Als je weet dat je gezegend bent en de Heere Zijn leven aan het kruis voor jou gegeven heeft, ga je automatisch ook anders naar anderen kijken. Als God mij kostbaar vindt, ga ik ook anderen om mij heen kostbaar vinden. Dan ga je met de ogen van God naar hen kijken. Dus: hoe kijk je nu naar je buurman, collega of klasgenoot?”
Stamboom
Ds. O. Bottenbley, predikant van de vrije baptistengemeente Bethel in Drachten, liet aan de hand van de stamboom van Boaz zien hoe God door „een donkere lijn” in de geslachten Zijn genade verheerlijkt. In de stamboom van Boaz komt Peres voor, geboren uit Juda en zijn schoondochter Thamar, en Rachab, de voormalige hoer. „God is al bezig onder de heidenen om Christus te laten geboren worden en Hij toont Zijn liefde in de gebrokenheid van het leven.”
Boaz was rijk, een man van eer en aanzien. Was hij zo belangrijk omdat hij rijk was? Ds. Bottenbley schetste Boaz als iemand die betrokken was op zijn personeel, ook op iemand als Ruth, een tijdelijke kracht, een buitenlandse. Te midden van zijn zorgzaamheid en opmerkzaamheid was hij ook vroom, want hij wenst Ruth toe dat zij de toevlucht neemt tot de God van Israël.”
Volgens presentator Noor van Haaften laat deze geschiedenis zien hoe Ruth een voorbeeld is van het leven als vrouw naar Gods hart. Naomi betekent de ”fleurige”, of de ”stralende”. Maar hoe kun je, zo zette Jetteke Noordzij in haar workshop uiteen, ondanks pijn, verdriet en teleurstelling ”Naomi” blijven?
De cabaretgroep ”Voorwaar” beeldde het verhaal van Ruth en Boaz uit „op een geheel nieuwe en verrassende manier.” In een grote circustent werd een speciaal kinderfeest gehouden voor kinderen uit groep 1 tot 3. Ome Gert hield hen bezig met zijn neefjes Tubbie en Tobald en „hun grappen en grollen.”
Muzikale medewerking tijdens de dag verleende de Forever Worship, The Kids Crew en aanbiddingsleidster Darlene Zschech van de Hillsonggemeente uit Australië. Het themalied ”Ruth en Boaz” was het refrein van de dag: „Boaz lijkt heel veel op God, Hij houdt van mij, ik ben Zijn schat, want door het offer van Zijn Zoon, gaf Hij mij alles wat Hij had.”
Aan het einde van de gezinsdag vond er, onder leiding van Andries Knevel, een debat plaats tussen vertegenwoordigers van de VVD, PvdA, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP. Zij spraken over het gezin.
© Reformatorisch Dagblad
1. Correcte nieuwsgeving zonder waardeoordeel. Prima.
2. Afgezien van de muziek, lijkt me de EO gezinsdag veel leuker dan de Wegwijs.