Bent u ambtsdrager of niet?
Bent u ambtsdrager of niet?
Ben eigenlijk benieuwd hoeveel van de forumleden hier ambtsdrager zijn. Laat eens weten via de poll.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
- Christiaan
Re: Bent u ambtsdrager of niet?
De uitslag zal m.i. weinig verhelderen. In hervormde gemeenten hebben ambstdragers immers een vaststaande ambtstermijn, waarna ze in elk geval weer een periode geen ambtsdrager zijn. In andere gemeenten zitten ambtsdragers als regel "levenslang".Da Capo schreef:Ben eigenlijk benieuwd hoeveel van de forumleden hier ambtsdrager zijn. Laat eens weten via de poll.
Ook de "status" van het ouderling- of diakenambt is verschillend per kerkverband. Waar ambtsdragers "levenslang" zitten, werkt het ook vaak zo dat ze beginnen als diaken en later "promoveren" tot ouderling. Waar men conform de -kerkordelijk voorgeschreven- termijnen werkt, is het ook gebruikelijk dat mensen op basis van de hen geschonken gaven hetzij ouderling, hetzij diaken worden, waarbij niet het ene ambt voor beginners en het andere voor gevorderden is.
Kortom: van de uitslag van deze poll zullen we niet veel wijzer worden.
-
De zienswijze ambt voor beginners-gevorderden is begrijpelijk. Ik moet toegeven dat het er soms wel op lijkt. Toch is deze houding niet goed en naar mijn bescheiden mening zeker niet prominent aanwezig.Hendrikus schreef:De uitslag zal m.i. weinig verhelderen. In hervormde gemeenten hebben ambstdragers immers een vaststaande ambtstermijn, waarna ze in elk geval weer een periode geen ambtsdrager zijn. In andere gemeenten zitten ambtsdragers als regel "levenslang".Da Capo schreef:Ben eigenlijk benieuwd hoeveel van de forumleden hier ambtsdrager zijn. Laat eens weten via de poll.
Ook de "status" van het ouderling- of diakenambt is verschillend per kerkverband. Waar ambtsdragers "levenslang" zitten, werkt het ook vaak zo dat ze beginnen als diaken en later "promoveren" tot ouderling. Waar men conform de -kerkordelijk voorgeschreven- termijnen werkt, is het ook gebruikelijk dat mensen op basis van de hen geschonken gaven hetzij ouderling, hetzij diaken worden, waarbij niet het ene ambt voor beginners en het andere voor gevorderden is.
Kortom: van de uitslag van deze poll zullen we niet veel wijzer worden.
Bij het vervullen van vacature(s) voor ouderling binnen een kerkenraad is het bijna logisch dat je eerst 'naar de overkant van de tafel kijkt'. Je kent de diakenen over het algemeen meer/beter dan de gemeenteleden die in aanmerking zouden komen. Dat vervolgens een diaken ouderling wordt, heeft dus niets te maken met promotie of zo. Het gebeurt ook genoeg dat mensen direct tot ouderling worden gekozen. Dat weet ik uit ondervinding. En daarbij was de leeftijd blijkbaar helemaal niet belangrijk (...).
Met deze poll was/ben ik gewoon beniewd hoe de verhoudingen qua ambten ligt onder de forumleden. Het zegt niet alles nee, maar was gewoon nieuwsgierig.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
In de gemeente waar ik opgroeide (GG) heb ik het maar één keer meegemaakt dat iemand direct in het ambt van ouderling werd verkozen, en dat was iets heel bijzonders, daar praatte toen iedereen over.Da Capo schreef:De zienswijze ambt voor beginners-gevorderden is begrijpelijk. Ik moet toegeven dat het er soms wel op lijkt. Toch is deze houding niet goed en naar mijn bescheiden mening zeker niet prominent aanwezig.
[...]
Het gebeurt ook genoeg dat mensen direct tot ouderling worden gekozen. Dat weet ik uit ondervinding.
Jarenlang verkeerde ik zelfs in de veronderstelling dat het de kerkordelijke weg was om als diaken te beginnen en vanuit die positie later ouderling te worden: ik wist niet beter, want zo ging het altijd...
Het is dus echt heel verschillend, afhankelijk van het kerkverband, hoe zulke dingen gaan.
Hendrikus schreef: Het is dus echt heel verschillend, afhankelijk van het kerkverband, hoe zulke dingen gaan.
afhankelijk per gemeente lijkt me beter omschreven.
De beschrijving die jij schets dat herken ik in onze gemeente absoluut niet.
Sterker nog, bij ons is het meestal anders.