Milli Görüs: van christenen leren rust te bewaren
Gepost door Daan (DaanA) - Bron: Trouw
Gepubliceerd: woensdag 4 oktober 2006 @ 08:03
Icoon Binnenlands"Als er iets gebeurt wat moslims kwetst, zoals bij die cartoonkwestie, dan reageren ze heel impulsief. Je hoeft ze maar tegen één keer de schenen te schoppen en ze worden heftig. Die beelden gaan de wereld over. Maar toen christenen geschokt waren over Madonna, bleven die zó rustig."
Yusuf Altuntas, de nieuwe directeur van Milli Görüs Noord Nederland, heeft gezegd dat moslims van christenen zouden moeten leren om de rust te bewaren op een moment dat ze gekwetst worden. Sowieso vindt hij dat ze misschien vaker samen moeten werken met christenen. Milli Görüs stond altijd bekend als een conservatieve Turkse moskeekoepel, maar de laatste tijd lijkt daar verandering in te komen.
De SGP heeft laten weten wel iets te zien in samenwerking. Onder andere op het gebied van abortus en euthanasie ziet de partij overeenkomsten tussen de ideeën van moslims en christenen. Ook Altuntas voelt wel iets voor een samenwerking: "Als het zo uitkomt, dan doen we iets samen. We hebben nu ook een project lopen met Joodse jongeren die samen met moslims naar Istanbul en Jeruzalem reizen."
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/68956
------------------------
Het moet niet gekker worden. De SGP die te principieel is om in een regering te willen, omdat men dan medeverantwoordelijk is voor de daden van de andere regeringspartijen, ziet wel wat in een samenwerking met een valse godsdienst... SGP, waar zijn je principes...
Vanuit mijn visie op de politiek juich ik een samenwerking, voor zover deze kans heeft om tot resultaat te leiden, natuurlijk toe. Ik zie alleen wat inconsequent gedrag...
SGP ziet wel wat in samenwerking met moslim-orgaan
Re: SGP ziet wel wat in samenwerking met moslim-orgaan
Misschien hebben ze jouw opmerking over de gelijkenis van de talenten gelezen en ter harte genomen.memento schreef: Het moet niet gekker worden. De SGP die te principieel is om in een regering te willen, omdat men dan medeverantwoordelijk is voor de daden van de andere regeringspartijen, ziet wel wat in een samenwerking met een valse godsdienst... SGP, waar zijn je principes...
Vanuit mijn visie op de politiek juich ik een samenwerking, voor zover deze kans heeft om tot resultaat te leiden, natuurlijk toe. Ik zie alleen wat inconsequent gedrag...
Verder lijkt het ook mij een goed idee: samenwerking waar mogelijk. Bovendien kunnen de moslims in dat geval nog meer leren dan alleen rust te bewaren. Namelijk de weg naar de Rustaanbrenger.
Ik begrijp je angst hiervoor, maar ik denk niet dat dat je criterium mag zijn. De Heere Jezus werd tijdens Zijn omwandeling ook wel over één kam geschoren.Kislev schreef:Nu krijg je helemaal dat christenen over één kam worden geschoren met de zogenaamde moslimfundamentalisten.
Bovendien zegt zo'n schering meer over de scheerder dan over de gescheerden.
Het idee van samenwerking is overigens niet nieuw, alleen "dat idee viel niet goed in onze achterban", aldus Van Toor (de SGP voorlichter).
Als ik (aldus Tiberius) me goed herinner waren ds. W. Visscher en dr. G. van den Brink voorstanders van deze samenwerking.
Terwijl dr. B.J. Spruyt "principieel koos voor samenwerking met de liberalen om de bedreigde grondrechten tegen de moslims te verdedigen.”
Overigens sluit ik me aan bij ds. W. Visscher als hij in dat kader slechts pleit voor werkafspraken met andere religieuzen. Niet meer en niet minder.
Ik denk dat de visies van Visscher en Spruyt goed te combineren zijn.
We hoeven niet Samen op Weg met de moslims, we helpen elkaar waar dat kan. Ik zou niet weten waarom een moslim niet actief in de VBOK kan participeren. En met Wilders stemmen we tegen de burka in het openbaar.
Zoals we ook de ene keer met de VVD meestemmen en de andere keer met de SP.
We hoeven niet Samen op Weg met de moslims, we helpen elkaar waar dat kan. Ik zou niet weten waarom een moslim niet actief in de VBOK kan participeren. En met Wilders stemmen we tegen de burka in het openbaar.
Zoals we ook de ene keer met de VVD meestemmen en de andere keer met de SP.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)