Preken uit de Heidelbergse catechismus

uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

refo schreef:Door het in een kwartier te lezen houd je overzicht op het geheel. Door iedere zondag een partje te behandelen krijg je gauw het idee van 'eerst dit, dan dat'.
Ik snap het. En dan is het een heel goed idee omdat zondag 1 er telkens bij te betrekken. Blijft het wat het is: een troostboek
limosa

Bericht door limosa »

je kunt toch lastig volhouden dat je de hele Bijbel, de DL etc. alleen maar helemaal in één keer kunt lezen omdat je anders het overzicht zou kwijtraken, in alle preken dient Christus en dien gekruisigd centraal te staan, los van welk Bijbelgedeelte of welke vraag uit de HC behandeld wordt is het de taak van de predikant in zijn preek de behandelde stof in het kader van het grote geheel te zetten, ik zie het hele probleem niet . . .
Katie

Bericht door Katie »

limosa schreef:je kunt toch lastig volhouden dat je de hele Bijbel, de DL etc. alleen maar helemaal in één keer kunt lezen omdat je anders het overzicht zou kwijtraken, in alle preken dient Christus en dien gekruisigd centraal te staan, los van welk Bijbelgedeelte of welke vraag uit de HC behandeld wordt is het de taak van de predikant in zijn preek de behandelde stof in het kader van het grote geheel te zetten, ik zie het hele probleem niet . . .
ik ook niet...
Zo'n argument kun je dan wel voor alle Bijbelteksten ook geven. Inderdaad is het de taak van een predikant om het in het breder geheel te zetten en altijd heen te wijzen naar Christus.
Plaats reactie