Calvinisme maakt comeback in Amerika

Dathenum

Bericht door Dathenum »

CAROL STREAM - Het calvinisme is onder Amerikaanse christenen bezig aan een comeback. In een tijd waarin allerlei zoekergerichte, marketinggerichte en opwekkingsgerichte kerkstromingen van zich doen spreken, ervaren velen de fermheid waarmee het calvinisme Gods soevereiniteit centraal stelt als weldadig.

Dat signaleert het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Christianity Today. Het is een niet langer te ontkennen beweging: in steeds meer 'evangelicale' (bijbelgetrouwe) kerken zijn calvinistische invloeden steeds duidelijker merkbaar, merkt het tijdschrift op. De grote, seculiere media lijken echter vooral aandacht te hebben voor de Rick Warrens en Bill Hybelsen van deze wereld, met hun toegankelijke megakerken en hun zoeker- en marketinggerichte groeimodellen. Maar onder de radar groeien steeds meer jonge voorgangers toe naar een geloof waarin een doortimmerde geloofsleer en diepgaande theologische doordenking centraal staan. Tegenover de nadruk die in evangelische kring wel wordt gelegd op de eigen verantwoordelijkheid van mensen om met hun geloof 'aan de slag' te gaan, benadrukken zij juist de uitverkiezing en de soevereiniteit van God.

Een van hen is Joshua Harris, voorganger van de 3800 zielen tellende Covenant Life Church (letterlijk: Verbond Leven Kerk) in Gaithersburg (Maryland). Hij groeide naar eigen zeggen op in een 'zoeker-gerichte gemeente' en trad later toe tot een charismatische kerk. Hij dacht eigenlijk nooit na over zoiets als geloofsleer, geeft hij nu toe. Maar hij wist er genoeg van om te weten dat hij van calvinisten niets moest hebben. ,,Dat komt door mijn eerste ervaringen met hen. Zij presenteerden hun leer van de genade op een volstrekt genadeloze manier. Ze gedroegen zich kliekerig en arrogant. Daar wilde ik niet bij horen.''

Deze opvattingen veranderden toen Harris kennismaakte met de boeken van John Piper - de meest vooraanstaande in leven zijnde Amerikaanse calvinist - en later ook gegrepen werd door de werken van de negentiende-eeuwse Engelse opwekkingsprediker Spurgeon. Dit veranderde zijn manier van geloven radicaal. ,,Als het alleen aan mij had gelegen, las ik nu nog steeds alleen maar christelijke stripverhalen'', typeert hij de evangelische boeken die hij las voordat hij kennismaakte met het calvinisme.

Harris werd vooral aangetrokken door de theologische diepgang en de nadruk op de uitverkiezing die Spurgeon, Piper en anderen aan de dag leggen. ,,Er is een enorme honger naar een God die niet maar zit af te wachten tot wij eens een keuze voor Hem maken.''

Hij bespeurt dat verlangen bij steeds meer jonge theologiestudenten die hij ontmoet. ,,Zij zeggen dingen als 'Het gaat niet om ons, maar om Gods glorie en zijn eer'. De meesten zullen zich dat niet realiseren, maar zo'n uitspraak is in feite voluit reformatorisch: als je erkent dat het niet gaat om jou, dan erken je ook dat het ook niet gaat om jouw daden, jouw keuzes en jouw inzet.''

Ook Al Mohler, hoofd van het Southern Baptist Theological Seminary, ziet een verandering gaande onder jonge christelijke theologiestudenten. ,,Deze generatie van jonge christenen is toegewijd, theologisch nieuwsgierig en zelfbewust.'' Mohler is zelf medeverantwoordelijk voor deze beweging. Toen hij vijftien jaar geleden aantrad als hoofd van deze predikantenopleiding van Amerika's grootste protestantse kerk, stond die nog bekend als modern en liberaal. Nadat hij een nieuwe grondslag doorvoerde, rechtstreeks gebaseerd op de reformatorische Westminster Confessie, vertrokken 96 van de honderd docenten en inmiddels heet de school een 'broeinest' van calvinisme te zijn.

Noemer
Calvinisten zijn - zeker in Amerika - moeilijk onder één noemer te vangen. Sommigen doen aan volwassenendoop, anderen aan kinderdoop. En ook als het gaat om hun opvattingen over de gaven van de geest, kerkstructuur en hun eindtijdverwachting kunnen zij enorm met elkaar van mening verschillen. Maar in hun zorg over 'marketinggerichte kerkgroeibewegingen en manipulatieve opwekkingstechnieken' zijn zij volgens Christianity Today eensgezind en vinden zij elkaar.

Steve Lemke, bestuurder van een gematigd conservatieve theologieopleiding, de New Orleans Baptist Theological Seminary, vreest dat de heropleving van het calvinisme voor kerkscheuringen zal zorgen. ,,Ik denk dat het calvinisme in potentie het meest explosieve thema van de nabije toekomst is'', zegt hij. Hij vreest dan vooral dat de - oude - discussie over de verhouding tussen Gods verkiezing en de vrije wil van mensen telkens weer opnieuw zal oplaaien.

Christianity Today denkt echter dat dit wel zal meevallen. ,,Zij die een nieuwe kerkstrijd vrezen, kunnen gerust zijn. Niet omdat het debat zal verstommen - de komende tijd zal het calvinisme juist meer en meer evangelicalen dwingen een kant te kiezen in deze discussie. (...) Maar wel omdat de jonge christenen van nu theologische systemen minder hoog waarderen dan God en zijn Woord.'' De 'moderne calvinisten' verwijzen in hun argumentatie weinig naar belijdenisgeschriften, leerstukken of werken van oudvaders, maar maken hun punt door direct uit de Bijbel te citeren, bijvoorbeeld uit Romeinen 9 en uit Efeze 1.

Voorganger Joshua Harris noemt deze beweging 'nederige orthodoxie'. ,,Als je werkelijk begrijpt wat reformatorische theologie is, kun je alleen nog maar in verbazing met je hoofd schudden en zeggen: 'Het is ongelofelijk. Waarom zou God mij verkiezen?'. Dan ben je zo verwonderd door Gods genade, dat je helemaal geen gevechten met anderen meer wíl aangaan. Zo'n houding leidt er juist toe dat je hart uitgaat naar verloren mensen.''

Bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=78883

Een hele mooie ontwikkeling. Hopenlijk pikt men er hier in Nederland ook wat van op.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik hoop het ook. Zelf vind ik Piper zeker verfrissend. Het heeft ook zijn invloed op bijvoorbeeld de Christelijke popmuziek. Caedmon's Call, Third Day, Derek Webb, Jars of Clay zijn maar enige van de groepen/mensen die duidelijk in de Calvinistische lijn staan. Dit heeft zijn doorwerking op een groot deel van de jeugdcultuur (juist ook in evangelische gemeenten) Wel vind ik het vreemd dat Packer niet genoemd wordt in het stuk.

We moeten wel kijken dat in Nederland de hoofdstroom van de kerk altijd Calvinistisch is geweest. Een comeback kun je dus moeilijk verwachten het is altijd (soms latent) aanwezig geweest hier. Door de nieuwe impulsen vanuit Amerika kan het wel weer herleven bij de jeugd (uitleg in de eigen taal).
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

parsifal schreef:Ik hoop het ook. Zelf vind ik Piper zeker verfrissend. Het heeft ook zijn invloed op bijvoorbeeld de Christelijke popmuziek. Caedmon's Call, Third Day, Derek Webb, Jars of Clay zijn maar enige van de groepen/mensen die duidelijk in de Calvinistische lijn staan. Dit heeft zijn doorwerking op een groot deel van de jeugdcultuur (juist ook in evangelische gemeenten) Wel vind ik het vreemd dat Packer niet genoemd wordt in het stuk.

We moeten wel kijken dat in Nederland de hoofdstroom van de kerk altijd Calvinistisch is geweest. Een comeback kun je dus moeilijk verwachten het is altijd (soms latent) aanwezig geweest hier. Door de nieuwe impulsen vanuit Amerika kan het wel weer herleven bij de jeugd (uitleg in de eigen taal).
Voor zover dan dat je "refobaptisten" Calvinistisch kunt noemen.

Calvijn was wel duidelijk tegen enige baptistische neigingen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Bert Mulder schreef:Voor zover dan dat je "refobaptisten" Calvinistisch kunt noemen.

Steeds meer baptisten in de USA onderschrijven in ieder geval de "doctrines of grace". Iets waar ik erg blij mee ben. Wellicht dat ze dan ook binnenkort toe zijn aan het hoofdstuk "covenant theology", en een bijbelse doopvisie gaan omarmen.
Bert Mulder
Contacteer:

Dathenum schreef:
Bert Mulder schreef:Voor zover dan dat je "refobaptisten" Calvinistisch kunt noemen.

Steeds meer baptisten in de USA onderschrijven in ieder geval de "doctrines of grace". Iets waar ik erg blij mee ben. Wellicht dat ze dan ook binnenkort toe zijn aan het hoofdstuk "covenant theology", en een bijbelse doopvisie gaan omarmen.
Dat zullen we wel hopen. En soms gebeurt dat inderdaad ook. Zoals de zendingspost van onze kerk in Spokane was origineel (arminian) baptist.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:

Je hebt een punt, al zijn er dan heel weinig Calvinisten. In Nederland wordt Bunyan bijvoorbeeld goed gewaardeerd onder de meeste Calvinisten.
Bert Mulder
Contacteer:

parsifal schreef:
Bert Mulder schreef:

Je hebt een punt, al zijn er dan heel weinig Calvinisten. In Nederland wordt Bunyan bijvoorbeeld goed gewaardeerd onder de meeste Calvinisten.
En daar worden ook wel de indroevige gevolgen van ondervonden, namelijk:

Geen verzekering van geloof
Kinderen worden officieel behandeld alsof ze heidenen zijn

dat stamt uit de Nadere Reformatie, specifiek de baptistische neigingen van schrijvers zoals Bunyan, door te logenen dat onze kinderen, zoals ons doopformulier zo prachtig zegt:
De hoofdsom van de leer des heiligen Doops is in deze drie stukken begrepen:
Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zoo dat wij in het rijk van God niet mogen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenkeling met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen, opdat wij vermaand worden, een mishagen aan ons zelven te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten ons zelven te zoeken.
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, zoo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade oprigt, ons tot zijne kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keeren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zoo verzegelt ons de Zoon, dat hij ons wascht in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods bevrijd, en regtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zoo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat hij bij ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeëigenen hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwasching onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, tot dat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
Ten derde. Overmits in alle verbonden twee deelen begrepen zijn, zoo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verpligt tot eene nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen eeniggen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganscher harte, van ganscher ziele, van ganschen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur dooden, en in een nieuw Godzalig leven wandelen. en als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zoo moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ongetwijfeld getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der ggenade met God hebben.
En hoewel onze jonge kinderen deze dingen niet verstaan, zoo mag men dezelve nogtans daarom van den doop niet afsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden, gelijk God spreekt tot Abraham, den Vader van alle geloovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, Gen XVII:7, zeggende: Ik zal mijn verbond oprigten tusschen Mij en tusschen u, en tusschen uwen zade na u in hunne geslachten, tot een eeuwig verbond, om voor u te zijn tot eenen God, en uwen zade na a.
Dit betuigt ook Petrus, Hand II: 39, met deze woorden: Want u komt de belofte toe, en aan uwe kinderen, en aan allen, die verre zijn, zoo velen als er de Heere onze God toe roepen zal.
Daarom heeft hen God voormaals bevolen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der geregtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft. Mark. X: 16.
Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zoo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk van God en van zijn verbond doopen; en de ouders zullen gehouden zijn hunne kinderen, in het opwassen, hiervan breeder te onderwijzen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Daar ben ik het wel mee eens, al is die fout door Kuyper weer redelijk recht getrokken toch? :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:... zoals ons doopformulier zo prachtig zegt
Bert, even een off-topic vraagje.
Heb jij dat doopformulier gedeeltelijk over zitten typen of staat het ergens online op internet?
Ik zou namelijk zowel het doop- als het avondmaalformulier graag digitaal hebben.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Tiberius schreef:
Heb jij dat doopformulier gedeeltelijk over zitten typen of staat het ergens online op internet?
Ik zou namelijk zowel het doop- als het avondmaalformulier graag digitaal hebben.
Misschien moet je even googlen? :wink: Ik kon het niet voor je vinden op het internet. Welk doopsformulier is het? Wij gebruiken een andere volgens mij
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

uitgeworpen schreef:
Tiberius schreef:
Misschien moet je even googlen? :wink: Ik kon het niet voor je vinden op het internet. Welk doopsformulier is het? Wij gebruiken een andere volgens mij
Sorry, uitgeworpen, maar ik geef de voorkeur aan die van Bert. :oops:
En die kan ik niet vinden met Google.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Tiberius schreef:
uitgeworpen schreef:
Tiberius schreef:
Sorry, uitgeworpen, maar ik geef de voorkeur aan die van Bert. :oops:
En die kan ik niet vinden met Google.

Ik vin het oude ook veel mooier.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Die bedoel ik, ja. Dank je wel.
Bert Mulder
Contacteer:

Tiberius schreef:
Hier staat hij:

http://www.langedijkkerkplein.nl/sow/id ... ormoud.htm
Plaats reactie